Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- یک روزنامه فرامنطقه‌ای به نقل از مقامات عراقی از سفر ماه آینده نخست‌وزیر این کشور به ایران، آمریکا و عربستان سعودی خبر داد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، برخی منابع آگاه می‌گویند که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق قصد دارد ماه آینده میلادی، نخستین سفر دوره‌ای خود را آغاز کند.
روزنامه قطری «العربی الجدید»، چاپ لندن طی گزارشی نوشت: الکاظمی قصد دارد در نخستین سفر دوره‌ای خود به عنوان نخست‌وزیر عراق به چند کشور از جمله ایالات متحده، ایران و عربستان سفر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این روزنامه به نقل از مقامات مسئول عراقی نوشت: این سفر که احتمال می‌رود، ماه آینده آغاز شود، دارای اهداف متعددی است که مهمترین آن حمایت از عراق در سایه بحران مالی کنونی به دلیل کاهش شدید قیمت نفت است.
به گفته این مقامات عراقی، این سفر از نیمه ماه آینده میلادی آغاز خواهد شد. البته این امر منوط به آن است که هیچ اتفاقی غیرمترقبه در عراق روی ندهد که موجب به تاخیر افتادن این سفر شود. آمریکا، ایران و عربستان از جمله کشورهایی هستند که الکاظمی به آنها سفر خواهد کرد.
یکی از مقامات مسئول عراقی گفت که محور دیدارها و رایزنی‌ها با هر کشور بر اساس پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی عراق است و متفاوت از یکدیگر خواهد بود. اما عملا، الکاظمی تلاش می‌کند تا حمایت مالی و سیاسی لازم را برای گام‌های اتخاذی دولت خود مسب کند.
بنا بر این گزارش، سفر نخست‌وزیر عراق به آمریکا در ادامه روند گفت‌وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن است.
از سوی دیگر، «محمود جواد» عصو کمیسیون روابط خارجه در پارلمان عراق از ائتلاف «سائرون» طی یک تماس تلفنی با العربی الجدید گفت: این سفر خارجی قریب‌الوقوع الکاظمی در شرایط و زمان کنونی، برای جلب حمایت برای عراق و دستیابی به دستاوردها، ضروری به نظر می‌رسد.
وی افزود: عراق با بحران مالی بزرگی دست‌به گریبان است و به همکاری با چندین کشور در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی و دریافت وام امید دارد و پارلمان نیز از این سفر حمایت خواهد کرد.
جواد تصریح کرد که پیام نخست الکاظمی در این سفرها، احترام به حاکمیت عراق و عدم استفاده کشورهای دیگر از آن به نفع خود علیه دیگری و تاکید بر این امر است که عراق دنباله رو و همپیمان یک محور علیه دیگری در منطقه نیست. پس از آنکه نخست‌وزیر عراق این سفر را انجام داد، پارلمان به منظور اطلاع از جزئیات آن و توافق‌های احتمالی طی رایزنی‌های متعدد در این کشورها، میزبان الکاظمی خواهد بود.

عراق: منطقه تحمل تنش بیش‌تر را ندارد
این گزارش در حالی منتشر می شود که روز گذشته نماینده دائم عراق در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام درباره موضوع ایران همکاری و گفت‌وگو را راه دستیابی به توافق خواند و گفت منطقه خاورمیانه تحمل تنش بیش‌تر را ندارد.
وزارت خارجه عراق روز جمعه تاکید کرد که عراق از تقویت رژیم بین المللی منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کند.
این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد:« بکر فتاح حسین نماینده دائم عراق در آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تاکید کرد که عراق از آژانس و مدیر کل آن در تلاش‌های صورت گرفته برای اجرای تعهدات و تقویت نظام بین المللی منع گسترش سلاح هسته‌ای و ابزارهای خلع سلاح به بهترین وجه حمایت می‌کند».
به گزارش پایگاه خبری المعلومه، نماینده عراق در جلسه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بررسی موافقنامه پادمان‌ها با ایران گفت:«عراق به این موضوع اعتقاد کامل دارد که همکاری و گفت‌وگو بهترین راه برای دستیابی به تفاهماتی است که منافع طرف‌های مختلف را برآورده می‌کند».
وی افزود: «منطقه خاورمیانه نمی‌تواند تنش بیشتر را تحمل کند و تنش‌های موجود جامعه جهانی را به هوشیاری، صبور بودن و نگاه خردمندانه به حل مشکلات موجود دعوت می‌کند».
نماینده عراق در برابر نشست مجازی شورای حکام همچنین بر حمایت مستمر کشورش از نظام پادمان‌ها و عدم گسترش سلاح هسته‌ای تاکید کرد.
شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (جمعه) اولین قطعنامه ضد ایرانی پیشنهاد شده از سوی تروئیکای اروپایی از سال 2012 را به بهانه عدم همکاری تهران با تحقیقات آژانس، تصویب کرد. این قطعنامه پیشنهادی با 25 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع تصویب شده است.

نوری المالکی: عراق نباید به محلی برای ضربه زدن به همسایگان ما باشد
نخست‌وزیر اسبق عراق طی دیدار با وزیر امور خارجه جدید این کشور بر اهمیت داشتن روابط خود با کشورها و مقابله با اقدامات خرابکارانه علیه کشورهای همسایه عراق تأکید کرد.
«نوری المالکی»، نخست‌وزیر اسبق عراق و رئیس ائتلاف دولت القانون خواستار احترام به حاکمیت ملی این کشور شد.
او جمعه طی دیداری که «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق با وی در دفترش داشت، انتخاب او به عنوان وزیر خارجه را تبریک گفت و در مورد تحولات سیاسی و امنیتی و تشدید حملات در شمال عراق با حسین رایزنی کرد.
به گزارش شبکه الفرات، مالکی در این دیدار همچنین بر اهمیت مقابله با تلاش‌هایی که به دنبال نقض حاکمیت ملی عراق است، تأکید کرد و گفت که نباید اجازه داد از اراضی عراق به عنوان مقر و کریدوری برای آسیب زدن به کشورهای همسایه استفاده شود.
رئیس ائتلاف دولت القانون همچنین خواستار تقویت روابط عراق با دنیا بر اساس اصل منافع مشترک و تحقق موازنه در مواضع عراق در برابر مسائل منطقه و دنیا تأکید کرد.


منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ایران عراق آژانس بین المللی انرژی نخست وزیر عراق شورای حکام ماه آینده هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۱۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!

وزیر خارجه انگلیس با طرح ادعاهایی علیه ایران، گفت اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند.

به گزارش ایسنا، دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز دوشنبه و در اظهاراتی گفت «پیشنهاد سخاوتمندانه‌ای» برای آتش‌بس ۴۰ روزه در غزه در مقابل آزادی اسرا اسرائیلی وجود دارد.

طبق گزارش الجزیره، وی مدعی شد: ایران با حمایت از حماس در غزه و حوثی‌های یمن (انصارالله) و حزب‌الله لبنان موجب بی‌ثباتی در منطقه می‌شود.

این ادعا در حالی است که انگلیس به همراه آمریکا بارها به خاک یمن حمله کرده‌اند و از حامیان رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی در غزه بوده‌اند.

ایران هم بارها اعلام کرده نیروهای مقاومت در منطقه بر اساس منافع کشورهای خود، به مبارزه علیه اشغالگری آمریکا و رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهند.

کامرون که در ریاض صحبت می‌کرد، ادامه گفت: اسرائیل باید از راه‌حل ۲ دولتی حمایت کند زیرا این امر در طولانی مدت به سودش خواهد بود. راه‌حل ۲ دولتی در طولانی مدت امنیت اسرائیل را تضمین خواهد کرد.

اخیرا نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا توافق آتش‌بسی که به حماس پیشنهاد شده را «بسیار سخاوتمندانه» توصیف کرد و گفت حماس باید هرچه سریع‌تر درباره آن تصمیم‌گیری کند.

او مدعی شد که حماس در میان غیرنظامیان مخفی می‌شود و پایان‌نیافتن جنگ غزه به این دلیل است که حماس سلاح‌های خود را کنار نگذاشته، اسرا را آزاد نکرده و خود را تسلیم نکرده است!

بلینکن همچنین مدعی شد که اجرای راهکار ۲ دولتی در مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی و همچنین عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و کشورهای منطقه «بزرگ‌ترین ضربه به ایران و حماس» خواهد بود.

او همچنین با طرح این ادعا که حماس تنها مانع حصول توافق آتش‌بس در جنگ غزه است، گفت سران جنبش مقاومت فلسطین باید هرچه سریع‌تر درباره پیشنهادی که به آن‌ها شده تصمیم‌گیری کنند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • حماس پیشنهاد مصر را پذیرفت؛ بهترین است | توافق قریب‌الوقوع است؟
  • وزیر نیرو:ارتقای توانمندی ایران در مدیریت رودخانه‌ها و سیلاب‌ها
  • حضور ۲ هزار تاجر در نمایشگاه اکسپوی تهران/آزاداندیشان جهان، بیش از این تداوم جنایات در غزه را تحمل نمی‌کنند
  • ادعای وزیر خارجه انگلیس : ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • کامرون: ایران منطقه را بی‌ثبات می‌کند!
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • کاخ سفید: بلینکن برای برقراری آتش‌بس ۶ هفته‌ای در غزه تلاش می‌کند
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه