Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانداررفسنجان از راه اندازی آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم کشاورزی و روغن های معدنی دراین شهرستان خبر داد و گفت: چنین آزمایشگاهی در جنوب شرق کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رفسنجان مجید فصیحی هرندی شنبه(۳۱ خرداد) در جلسه سموم کشاورزی در محل فرمانداری بیان کرد: پیگیری راه اندازی این آزمایشگاه مرجع چند سالی است که در دستور کار نهادهای مرتبط از جمله دانشگاه ولیعصر رفسنجان و پژوهشکده پسته ایران قرار گرفته است و با رفع مشکلات می توان این آزمایشگاه را ایجاد و از آن بهره مند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

فرماندار رفسنجان افزود: اگر اراده و پشتکار برای انجام فعالیتی وجود داشته باشد قطعاً آن کار و فعالیت به منصه ظهور می رسد؛ در بحران کرونا دیدیم که دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به کمک شهرداری و مجتمع مس سرچشمه آزمایشگاه تشخیص ملکولی را جهت تشخیص بیماری کرونا در رفسنجان راه اندازی کرد و پشت این قضیه عزم جدی این ارگان ها در راستای مقابله با این بیماری وجود داشت ضمن اینکه از این آزمایشگاه نه تنها در تشخیص بیماری کرونا می توان استفاده کرد که در تشخیص بسیاری از بیماری های دیگر اعم از ایدز، هپاتیت c و ... می توان از این ظرفیت استفاده کرد.

 

 

فصیحی هرندی ادامه داد: با توجه به وجود بیش از 90 هزار هکتار باغ پسته در رفسنجان وجود آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم و روغن های معدنی در این شهرستان ضروری است، 70 درصد زیرساخت این آزمایشگاه شامل تجهیزات و ساختمان وجود دارد و برای تکمیل 30 درصد  پروژه نیاز به منابع مالی است که با مجتمع مس سرچشمه رایزنی خواهیم کرد تا این منابع در قالب تسهیلات اقتصاد مقاومتی محقق و اعطا شود.

 

 

وی خاطرنشان کرد: در این آزمایشگاه می توان نمونه گیری و تست سمومی که برای محصولات کشاورزی از جمله پسته، خرما، مرکبات، سیفی جات و ... مصرف می شود انجام داد و سموم با کیفیت را به کشاورزان معرفی کرد تا محصول با کیفیت را به بازار عرضه کنند.

 

 

علی اسماعیلی زاده هم در این جلسه با اشاره به وجود 220 هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان گفت: اقتصاد مردم رفسنجان تک محصولی و بر پایه محصول صادراتی پسته است، از 220 هزار هکتار باغ پسته در استان کرمان 90 هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان رفسنجان وجود دارد و عمده مدیریت این باغات کنترل آفات از طریق سموم شیمیایی است.

 

 

رئیس پژوهشکده پسته ایران تصریح کرد: در بحث کنترل آفات، به غیر از سموم شیمیایی از مواد شوینده، مدیریت تلفیقی و ترکیبی هم در منطقه استفاده می شود، امّا اکثر کشاورزان از سموم شیمیایی در راستای مقابله با آفات استفاده می کنند به طوری که میزان مصرف سموم شیمیایی در استان کرمان 1400 تن در سال است که از این میزان 600 تن در سال در باغات شهرستان رفسنجان مصرف می شود.

 

 

وی با اشاره به اینکه امروز کیفیت سموم شیمیایی نسبت به 5 تا 10 سال قبل پائین آمده است ادامه داد: باقیمانده سموم در محصول صادراتی برای کشورها مهم است در حال حاضر افلاتوکسین ( باقیمانده سموم در پسته ) شاخصی است که به عنوان آلودگی مطرح است که اگر  کشورهای متقاضی این باقیمانده سموم را اندازه گیری کنند و این میزان باقیمانده از حد استاندارد بیشتر شود کشورها از ورود محصول به کشور خود جلوگیری می کنند.

 

 

اسماعیلی زاده خاطرنشان کرد: اگر آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی سموم و روغن های معدنی در رفسنجان راه اندازی شود می تواند مؤثر باشد؛ 70 درصد زیرساخت آن از جمله دستگاه ها و تجهیزات لازم و ساختمان مهیا است و برای تکمیل آن نیاز به منابع مالی داریم.

 

 

وی یادآوری کرد: پیش بینی اولیه ما این است که 12 میلیارد ریال برای تکمیل و راه اندازی این آزمایشگاه مورد نیاز است که اگر مجتمع مس کمک کننده باشد و این هزینه را پرداخت کند می توانیم از محل درآمد این آزمایشگاه تسهیلات را بازپرداخت کنیم.

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: سموم شیمیایی رفسنجان کشاورزی روغن های معدنی سموم شیمیایی هزار هکتار راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است

به گزارش خبرنگار مهر، کنستانتینیو چیونگا صبح دوشنبه در حاشیه دیدار با مسئولین گروه صنعتی تراکتورسازی ایران گفت: قطعاً صنعت تراکتورسازی ایران با توجه به موقعیت کیفی و کمی خواهد توانست کشاورزی زیمبابوه را متحول کند و از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی و مدرن هدایت کند.

معاون رئیس جمهور زیمبابوه گفت: قطعاً صنعت تراکتورسازی ایران با توجه به موقعیت کیفی و کمی خواهد توانست کشاورزی زیمبابوه را متحول کند و از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی و مدرن هدایت کند.

چیونگا مشخصاً به تراکتورهای ۴۷ و ۷۵ اسب بخار تراکتورسازی اشاره و تاکید کرد: تراکتورهای ایرانی از لحاظ کمی و کیفی و بخصوص فراتر از تولیدات بسیاری از کشورها پیشرو در این صنعت می‌باشد.

وی همچنین صنعت داروسازی ایران را نیز منحصربفرد دانست و گفت: استفاده از تولیدات دارویی ایران در زیمبابوه صورت گرفته که بسیاری راضی کننده بوده است.

چیونگا خواستار ایجاد شرکت مشترک برای افزایش و تسهیل مراودات دو کشور در زمینه‌های مورد اشاره شد.

این مقام ارشد در عین حال روابط کنونی دو کشور را بسیار ایده آل و مثمرثمر دانست و اظهار داشت این روابط باید توسعه یابد.

گفتنی است کنستانتینیو چیونگا چند روز پیش با رئیس جمهور ایران اسلامی و معاون اول رئیس جمهور کشورمان دیدارها و مذاکرات گسترده‌ای داشته است.

کد خبر 6091872

دیگر خبرها

  • اعتراض شماری از مسوولان فنی و کنترل کیفی کارخانه های مواد غذایی
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • هوای اصفهان ناسالم برای گروه‌های حساس
  • سفر با قطار و هتل، یکجا رزرو کن، آسوده‌تر سفر کن
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • راه اندازی مجموعه آزمایشگاه های تحقیقاتی و پژوهشی در استان ها
  • خاموشی چاه‌های کشاورزی در رفسنجان
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب خراسان رضوی را تهدید می‌کند
  • تصفیه‌خانه دوم آب شرب اردبیل ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • زیمبابوه به صنعت کشاورزی و دارویی ایران نیازمند است