Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام اسدالله جعفری روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضاییه برگزار شد اظهار داشت: تعداد پرونده‌های ورودی به دستگاه قضای استان در ۲  ماه ابتدای سال پیش ۳۶ هزار پرونده بود.

وی افزود: مجموع پرونده‌های وارده به دادگستری اعم از دادسراها، محاکم عمومی و انقلاب، شوراهای حل اختلاف و شعب کیفری یک، ۲ و تجدید نظر، ۱۹۹هزار و ۴۴۲ پرونده بود و از این تعداد با احتساب پرونده های مانده از سال قبل،  ۱۹۷ هزار و ۷۲۲ پرونده مختومه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی از افزایش ۶.۷ درصدی پرونده‌های ورودی به استان در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ خبر داد و گفت: پروند های وارد شده به شورای حل اختلاف استان نیز ۵۷ هزار  ۷۴ پرونده بود  و در این بخش نیز با ۳ دهم درصد افزایش مواجه بودیم اما ۲۷درصد این پرونده ها منتهی به صلح وسازش شد.

حجت الاسلام جعفری افزود: بر اساس برنامه ریزی هایی که شده است امسال باید ۳۲ درصد از پروند های استان به صلح و سازش برسد.

وی درصد صلح وسازش را در برخی از شوراهای حل اختلاف در شهرستان های مانند جاجرم، بیش از ۵۰ درصد اعلام کرد.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی اظهار داشت: در شعبه اجرای احکام هم  از ۴۲ هزار و ۶۹۹ پرونده ورودی، ۴۵ هزار و ۴۲۵ فقره مختومه شد که برخی به پرونده های قبل مربوط می شد.

پرونده های معوق

وی با اشاره به دستورالعمل رسیدگی به پروند های معوقه و رفع اطاله دادرسی در سال قبل نیز گفت: این دستورالعمل به دو بازه زمانی پرونده های معوقه یعنی تا دی ماه ۹۷ و ۳۱ شهیور ۹۸ مربوط می شد که در این بخش رسیدگی به پرونده هایی که تا دی ماه ۹۷ معوق مانده بود آغاز و با حرکت جهادی که در دستگاه قضا آغاز شد تعداد پرونده ها تا این زمان به صفر رسید.

وی با بیان این که به بیش از ۷۰درصد از  پرونده های معوقه تا ۳۱ شهریور ماه ۹۸ نیز رسیدگی شده است گفت: در رسیدگی به پرونده های معوق جزو سه استان برتر بودیم.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی اظهار داشت: پرونده های معوق ما در شورای حل اختلاف تا بازه زمانی یک دی ماه ۹۷ بود به صفر رسیده است و بیش از ۹۷ درصد پرونده های معوق تا۳۱ شهریور ۹۸ نیز رسیدگی شده است.

وی با اشاره به راه اندازی دفاتر الکترونیکی خدمات قضایی در استان اظهار داشت: ۱۵ دفتر الکترونیکی هم اکنون فعال است و برای راه اندازی و سرعت بخشیدن به امور قضایی مردم مجوز راه اندازی هفت دفتر دیگر نیز در بجنورد، شیروان و اسفراین و هم چنین بام و صفی آباد گرفته شده و تا نیمه اول امسال چهار دفتر از این تعداد راه اندازی خواهد شد.

حجت الاسلام جعفری افزود: در سال ۹۸ در راستای اجرای ۶۷ مصوبه شورای حفظ حقوق بیت المال،  ۵۲۴ هکتار از اراضی ملی که مورد تجاوز و تصرف قرار گرفته بود به ارزش ۳۲۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون ریال آزاد سازی و خلع ید شد.

وی افزود: در دوماه امسال هم ۷ هکتار از از اراضی متصرف شده خلع ید و برگردانده شد.

وی از کاداستر به عنوان یکی از امور اساسی که از برنامه های  کلان نظام و توسعه کشور است نام برد و اظهار داشت امسال هم انتظار داریم برای اجرای کاداستر که یکی از برنامه های اساسی  و کارهای بزرگی که برای جلو گیری از تصرف  اراضی است منابع طبیعی و برنامه بودجه به وظایف خود عمل و پشتیبانی مالی از این طرح انجام شود.

وی افزود: تا طرح کاداستر به اتمام نرسد شاهد پرونده های اختلافی هستیم که روزانه برای حل اختلاف ملکی مردم با منابع طبیعی تشکیل می شود.

احیای واحدهای تولیدی

وی با اشاره به مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان از احیای ۶ واحد تولیدی در سال گذشته خبر داد و گفت:  و در راستای اجرای مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی از تعطیلی ۱۰ واحد تولیدی خراسان شمالی نیز جلوگیری شد که با این اقدام ۲۳۴ نفر دو نوبت به چرخه کار بازگشتند.

وی از آزاد شدن  ۲۹۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد در سال قبل با کمک و مشارکت خیران خبر داد و گفت: با کمک های خیران،  از محل تسهیلات بدون بهره و از محل گذشت خود شاکیان خصوصی، ۲۲۰ میلیارد ریال بدهی این افراد پرداخت شد که ۱۶۸ میلیارد ریال از این رقم از محل گذشت شکات یا طلبکاران و بزرگترین بخشش ها از محل مهریه و نفقه بود.

وی گفت: از تیرماه امسال نیز شورای حل اختلاف ویژه اجرای احکام تشکیل می شود.

جعفری در ادامه به پرونده‌های کشف شده توسط دستگاه قضا استان اشاره داشت و خبر از کشف باندی تحت عنوان جعل و توزیع اسکناس‌های تقلبی پرده برداشت و گفت:  این پرونده ۱۱ متهم دارد که به صورت سازمان یافته و گسترده در سطح کشور فعالیت داشت. حدودا ۱۰۰ میلیون تومان پول چعلی، مقداری طلا و اسناد جعلی از متهمان این پرونده به دست آمده و در شعبه ویژه دادگستری استان در حال بررسی و پیگیری است.

پرونده های مهم استان

وی در ارتباط با پرونده اختلاس در یکی از شهرداری های خراسان شمالی گفت: در  این زمینه مسوول امور مالی شهرداری و چهار نفر از اعضای شورای شهر متهم هستند که در این راستا ۷۸۵ میلیون و ۲۰ هزار ریال به بیت‌المال برگشت داده شده و متهمان با قرار وثیقه و کفالت آزاد هستند.

وی در مورد پرونده شرکت‌های هرمی گفت: این پرونده  با چهار متهم که به صورت سازمان یافته فعالیت داشتند در حال رسیدگی است و  پرونده تولید و انتشار کلیپ های مبتذل و غیر اخلاقی با ۶ متهم در حال رسیدگی است و  اختلاس در یکی دیگر از شهرداری ها که با  جعل اسناد، صدور پروانه ساختمانی با یک شماره برای دو شرکت و انجام معامله ممنوعه همراه بود نیز در حال رسیدگی است.

رییس کل دادگستری خراسان شمالی در ارتباط با پرونده اختلاس رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی هم گفت: پرونده اختلاس نامبرده پس از بررسی در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری بجنورد بنابر دفاعیات متهم به تهران ارسال شد و این پرونده نیابتی شرایط خاص خود را دارد.

وی در خاتمه گفت: پرونده هتاکی یک عضو شورای اسلامی شهر بجنورد نسبت به اهالی یک خطه از خراسان شمالی منجر به محکومیت وی شد اما این رای با اعتراض نامبرده رو به رو شد که در حال حاضر این پرونده در شعبه ۴ تجدیدنظر دادگستری خراسان شمالی در حال پیگیری است.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد.

این استان در برخی آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد رتبه های چهارم تا ششم کشور را دارد.

اعتیاد، نزاع، سرقت های خرد و خرده فروشی مواد مخدر از مهمترین علل تشکیل پروند های قضایی در این استان است.

برچسب‌ها بجنورد دادگستری هفته قوه قضاییه خراسان شمالی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد دادگستری هفته قوه قضاییه خراسان شمالی بجنورد دادگستری هفته قوه قضاییه خراسان شمالی دادگستری خراسان شمالی پرونده های معوق راه اندازی حل اختلاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۳۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی ۴۲۲ فقره پرونده در ۲۲ مرکز مهر خانواده مازندران

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مازندران گفت: سال گذشته ۴۲۲ فقره پرونده در ۲۲ مرکز مهر خانواده سراسر استان مورد بررسی واقع شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، حجت‌الاسلام مرتضی موسوی، ظهر امروز_ یک‌شنبه شانزدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران با اشاره به راه‌اندازی مرکز مهر خانواده در استان‌ها اظهار کرد: این مرکز به منظور ملاقات والدین با فرزندان در محیط امن و آرام راه‌اندازی شد و کودکان با احساس راحتی و امنیت بتوانند با آزادی بیشتری با والدین خود ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: در این استان ۲۲ مرکز مهر خانواده در حال فعالیت است که در سال گذشته ۴۲۲ فقره پرونده به این مرکز وارد شده بود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری مازندران با اشاره به اینکه تعداد ملاقات‌های انجام شده والدین با فرزندان در سال گذشته دو هزار و ۳۴۳ مورد بوده است، گفت: علاوه بر این مرکز، مراکز مشاوره خانواده قوه قضائیه در مازندران فعالیت دارد.

موسوی با تاکید بر اینکه ارجاع پرونده‌ها به این مراکز راه مفیدی در کاهش ورودی پرونده‌های طلاق به دادگستری این استان مازندران است، اظهار داشت: بی‌شک مراکز مشاوره خانواده می‌توانند در کنار نهادهای مردمی در کاهش آمار طلاق مفید و مؤثر باشند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۴ هزار و ۴۱۴ فقره پرونده از محاکم دادگستری مازندران به مراکز مشاوره خانواده ارجاع شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد حدود ۱۲۳ هزار و ۴۵۹ فقره مورد بررسی قرار گرفت و دو هزار و ۸۹۵ فقره پرونده منجر به سازش شد که شمار ۲۳ درصد از پرونده‌های طلاق بوده است.

کد خبر 750817

دیگر خبرها

  • سهم ناچیز سدهای خراسان شمالی از بارش‌ها/ آب ذخیره کمتر شد
  • سرمایه‌گذاری خارجی ۱۰.۷ میلیون دلاری در خراسان شمالی
  • میانگین بارش در خراسان شمالی ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است
  • جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ درصد رشد کرد
  • مختومه شدن ۲۹۰ هزار پرونده در دادگستری چهارمحال و بختیاری
  • میزان خاموشی برق خراسان رضوی به ۸۶ دقیقه کاهش یافت
  • مقابله با تغییر کاربری ۱۲۸۷۰ هکتار از اراضی زراعی البرز
  • بررسی ۴۲۲ فقره پرونده در ۲۲ مرکز مهر خانواده مازندران
  • عفو بیش از ۲ هزار نفر از زندانیان جرایم غیر سرقت در البرز
  • ترک تحصیل ۱۵ درصد دانش‌آموزان خراسان شمالی در دوره متوسط دوم