Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه طرح کاداستر و طرح تنظیم سند رسمی زمینه توسعه و رشد کشور را فراهم می‌کنند، گفت: دفاتر اسناد رسمی یک نمونه موفق در برون سپاری وظایف حاکمیتی است. تاریخ انتشار: 18:48 - 31 خرداد 1399 - کد خبر: ۶۳۰۵۳۸

خبرگزاری میزان - آیین تکریم دشتی اردکانی رییس سابق و معارفه علی خندانی رییس جدید کانون سردفتران و دفتر یاران، امروز عصر با حضور ذبیح‌الله خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، قاضی زاده هاشمی نایب رییس مجلس شورای اسلامی و برخی از نمایندگان در دفتر این کانون برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در این مراسم با اشاره به اینکه ثبت اسناد رسمی اصلی‌ترین وظیفه در سازمان ثبت است، گفت: در همه کشور‌ها اسناد رسمی از ارزش بالایی برخوردار است و علت اعتبار اسناد رسمی به خاطر وجود تشریفات قانونی برای صدور اسناد رسمی است.

خداییان با بیان اینکه سند رسمی باعث رشد و توسعه کشور می‌شود، اظهار داشت: در اکثر کشور‌ها سند رسمی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اسناد رسمی با رعایت تشریفات قانونی انجام می‌شود. امروزه افرادی هستند که پول‌های نامشروع را با پولشویی از طریق خرید اسناد عادی انجام می‌دهند در حالی که اگر بخواهند از طریق اسناد رسمی اقدام کنند نمی‌توانند کاری انجام دهند. آن‌ها از طریق اسناد عادی اقدام به پولشویی می‌کنند.

وی ادامه داد: فروش اموال غیر که مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند و به عنوان مثال یک آپارتمان را به چند نفر می‌فروشند. زمین‌های کشاورزی، تغیبر کاربری‌های غیرمجاز همگی به وسیله سند عادی انجام می‌شود. اگر این موارد بر اساس اسناد رسمی باشد چنین مشکلاتی بوجود نمی‌آید.

خداییان ادامه داد: بر این اساس طرحی برای ارتقای سند رسمی تهیه شد. در این طرح ٧٠ تا ٨٠ درصد مشکلات فعلی برطرف شده است. 

وی ادامه داد: در سال گذشته ١٢٨هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی زمین و مسکن و همچنین ٧۵ هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو وجود داشته است؛ یعنی ٢٠٠ هزار پرونده که با سند عادی هستند نزدیک به ٢۵درصد از پرونده‌ها را تشکیل داده اند.

خداییان افزود: طرح کاداستر و طرح تنظیم سند رسمی زمینه توسعه و رشد کشور را فراهم می‌کنند.

وی در ادامه افزود: دفاتر اسناد رسمی یک نمونه موفق در برون سپاری وظایف حاکمیتی است که این مهم به واسطه عملکرد موفق دفاتر اسناد ایجاد شده است که اعتبار ویژه‌ای هم در جامعه دارند. خوشبختانه دفاتر اسناد کمترین تخلفات را داشته اند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: البته در یکی دو سال اخیر هجمه‌های وسیعی به دفاتر اسناد رسمی وارد شد که افرادی درآمد‌های نجومی کسب کردند که البته این طور نیست. اکثریت دفاتر درآمد‌های ناچیزی دارند. تنها تعداد محدودی از سردفتران از درآمد‌های نجومی برخوردار بودند و آن نیز به لحاظ سوء استفاده از رانت‌هایی که وجود داشت و ارتباط با افشار خاصی که داشتند سوءاستفاده می‌کردند و اسناد را به یک دفتر می‌بردند. خوشبختانه با انعکاس این موضوع، به رییس قوه قضاییه این مورد اصلاح شد و اصلاح تقسیم عادلانه اسناد به صورت آزمایشی در چند استان انجام شد و امروز قابلیت اجرای آن در سراسر کشور وجود دارد.

وی افزود: ما در کشور ۸ هزار دفتر اسناد رسمی و ۴ هزار دفتر ازدواج و طلاق‌ها داریم.

خداییان در ادامه به نقش مهم دشتی اردکانی رییس سابق سردفتران و دفتریاران اشاره کرد و افزود: او نقش مهمی در ساماندهی دفاتر اسناد رسمی داشته‌اند و در این سال‌ها همیشه دغدغه ارتقای اسناد رسمی داشتند.

خداییان در ادامه به ریبس جدید سردفتران و دفتریاران علی خندانی اشاره کرد و گفت: با توجه به سوابق او، امروز نقش مهمی در این مسئولیت دارند.

در ابتدای این مراسم قاضی زاده هاشمی با اشاره به مسأله اسناد رسمی به اسناد عادی گفت: حجم وسیعی از اقتصاد کشور مربوط به املاک است. بعضی اسناد عادی به علت نقص قانون و وجود رویه در اسناد عادی در جریان اقتصاد جاری نشده است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از املاک که مربوط به بیت المال است شناسایی نشده است افزود: ٣٠درصد از پرونده‌های قضایی به خاطر املاک است. 

نایب رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: موضوع مالکیت یک موضوع جدی است. در این باره مسایل عدیده و پیچیده‌ای وجود دارد و امیدواریم با نگاه کمیسیون‌های مختلف مشکلات حل شود. خوشبختانه اقدامات دفاتر اسناد بسیار مناسب و قابل دفاع بوده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور قوه قضاییه سند رسمی رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دفاتر اسناد رسمی تنظیم سند رسمی اسناد عادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۳۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب با اشاره به شناسایی باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم اظهار کرد: این باند با شناسایی املاک با ویژگی‌های خاص و جعل قولنامه‌های غیررسمی انتقال آن‌ها و طرح دادخواست حقوقی الزام به تنظیم سند رسمی با شگردهای متقلبانه، اقدام به ابطال سند رسمی مالکین واقعی و صدور سند رسمی به نام متهمین می‌کرد.

وی با بیان این‌که با شکایات مردمی و انجام تحقیقات فنی این باند کلاهبردار حرفه‌ای شناسایی شد، اضافه کرد: با صدور دستورات قضایی شعبه ۲ دادستانی استان، هفت نفر از متهمان سابقه‌دار این باند شناسایی و رسیدگی تخصصی به اتهامات آنان آغاز شد.

وی در خصوص شگرد این باند، تصریح کرد: آنها با شناسایی و کسب اطلاعات و مدارک قطعات و زمین‌های مختلف با اسناد رسمی و عادی دارای ویژگی‌های خاص، مبادرت به تنظیم قولنامه‌های عادی جعلی بین مالکان و همدستانشان یا افرادی که در گذشته فوت شده‌اند می‌نمود و با طرح دادخواست‌های حقوقی با شگردهای متقلبانه و مجرمانه اقدام به اخذ سندهای رسمی برای این املاک کرده و در نهایت اقدام به فروش و انتقال رسمی آن در بازار به افرادی که هیچ اطلاعی از این موضوع نداشتند می‌کردند.

غریب استفاده از سند مجعول انتقال مال غیر کلاهبرداری و جعل سندهای عادی را از اتهامات مندرج در کیفرخواست متهمان این باند برشمرد و افزود: تاکنون بیش از ۲۰ شکایت از این متهمان در دادسرای قم ثبت شده‌است، این افراد با اقدامات مجرمانه خود موفق به اخذ ۱۸ مورد صدور اجراییه و ابطال اسناد رسمی مالکان اصلی و اخذ سند رسمی به نام خود شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که زمین‌های دارای مالکین فوت شده، املاکی که سالیان زیاد بلاتکلیف از سوی مالکان و وارثان آن‌ها مانده است و زمین‌هایی که مالکان اصلی آن‌ها در خارج از کشور ساکن هستند بیشتر در خطر نقل و انتقالات غیرقانونی هستند، گفت: برخی مالکان مالباخته در این پرونده به دلیل عدم ثبت‌نام در سامانه ثنا از روند دادرسی حقوقی علیه املاک شان بی‌اطلاع مانده بودند.

وی با بیان این‌که خریداران این املاک که با سند رسمی اقدام به خرید و ساخت این زمین‌ها کرده اکنون دچار مشکلات عدیده به لحاظ مالی و حقوقی شده‌اند، هشدار داد: ضروری است شهروندان برای تمامی اعضای خانواده خود بالاخص افراد مسن خانواده در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایند تا از سوءاستفاده‌های احتمالی از مشخصات و اطلاعاتشان به سرعت مطلع شوند.

دادستان قم افزود: همچنین نسبت به املاک و اموال بلاتکلیف خود حساسیت و پیگیری لازم را داشته باشند و نظارت و سرکشی مستمر نسبت به این املاک را به عمل آورند؛ وارثان مالکان متوفی حتی‌الامکان نسبت به تعیین تکلیف اموال وراثتی اقدامات لازم را به انجام رسانند.

کد خبر 6092220

دیگر خبرها

  • رونمایی رسمی از بزرگترین پویش کشور در زمینه انرژی
  • معاون رئیس‌جمهور: بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • معاون رئیسی : بهترین فرصت برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور فراهم است
  • باند جعل اسناد و کلاهبرداری سازمان یافته املاک در قم شناسایی شد
  • الزام به تنظیم سند رسمی یک جراحی حقوقی ـ اقتصادی ـ اجتماعی
  • زمینه بهبود وضعیت معیشتی‌ کارگران فراهم شود
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • تکریم معلمان، زمینه تحول همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند
  • مخالفان اعتبازدایی از اسناد عادی از افشای اموالشان می‌ترسند
  • اقدامی مهم در استاندارد که زمینه تحقق شعار سال را فراهم کرده است