Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-03@13:05:25 GMT

ترکیه برای آتش‌بس در لیبی شرط تعیین کرد

تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۶۰۳۲

ساعت 24 - سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه خروج نیروهای ارتش تحت فرماندهی حفتر از شهر «سرت» را شرط تحقق آتش‌بس در این کشور اعلام کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه روز شنبه دستیابی به آتش‌بس در لیبی را منوط به خروج نیروهای ارتش شرق این کشور، تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر و موسوم به ارتش ملی، از شهر مهم و استراتژیک «سرت» کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابراهیم کالین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد آنکارا از درخواست دولت وفاق ملی در خصوص لزوم بازگشت به خطوط سال ۲۰۱۵ حمایت می‌کند. این درخواست شامل عقب‌نشینی نیروهای حفتر از سرت و الجفره است.

در ادامه تنش‌های آنکارا و پاریس بر سر تحولات لیبی، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه افزود فرانسه با حمایت از ارتش شرق لیبی، امنیت ناتو را به مخاطره می‌اندازد. کالین یادآور شد حمایت پاریس از ارتش شرق لیبی علاوه بر امنیت ناتو، امنیت دریای مدیترانه، شمال آفریقا و همچنین ثبات لیبی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

تنش میان آنکارا و پاریس این روزها بر سر بحران لیبی بالا گرفته است. اخیرا امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای با محکوم کردن مداخله نظامی ترکیه در لیبی، آن را «غیرقابل قبول» خواند. ترکیه نیز در واکنش، فرانسه را به دلیل حمایت از خلیفه حفتر عامل شعله‌ور شدن بحران لیبی اعلام کرد.

از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی، در این کشور آفریقای شمالی دودستگی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک توافق سیاسی، دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد، اما نیروهای حفتر که در شرق این کشور مستقر بودند در سال ۲۰۱۹ به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد.

طرف‌های درگیر در لیبی از حمایت کشورهای خارجی برخوردارند و این مسئله سبب شعله‌ور شدن بیشتر جنگ و پیچیده شدن اوضاع شده است. کشورهای خارجی هر کدام به دنبال منافع خود از یکی از گروه‌های درگیر در لیبی حمایت می‌کنند.

از زمان درگیری دو گروه در لیبی، آنکارا از دولت وفاق ملی حمایت کرده است. در اواخر سال ۲۰۱۹ فائز السراج، رئیس دولت وفاق ملی لیبی به طور رسمی از آنکارا درخواست کمک نظامی کرد و بلافاصله نیروها و تجهیزات نظامی ترکیه راهی لیبی شدند.

سرت زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، در شرق طرابلس قرار دارد و اخیرا به تصرف ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال حفتر درآمده است.

باشگاه خبرنگاران

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تركيه دولت وفاق ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه حمایت دولت رئیسی از طرح نور؛ مورد استقبال قرار گرفته

وزیر کشور در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است که فراجا به عنوان مقام ضابط قوه قضائیه انجام می‌دهد البته دستگاه‌های دیگر هم مسئولیت‌هایی دارند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش دانشجو، وحیدی افزود: همه دستگاه‌ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود. وی گفت: طرح نور تا الان مورد تشویق و استقبال مردم، نمایندگان مجلس، دستگاه‌های مرتبط و قوای سه گانه قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • مرز‌های دموکراسی غرب را منافع اسرائیل تعیین می‌کند
  • اردوغان: مرزهای دموکراسی غرب را منافع اسرائیل تعیین می‌کند
  • حماس خواستار قطع روابط کشور‌ها با رژیم صهیونیستی شد
  • حماس خواستار قطع روابط کشورها با رژیم صهیونیستی شد
  • ترکیه بالاخره تمامی روابط تجاری خود با اسرائیل را قطع کرد
  • ترکیه کلیه فعالیت‌های تجاری با رژیم صهیونیستی را تعلیق کرد
  • اظهارات بودار سمیر جعجع علیه مقاومت با حمایت تلویحی از اشغالگران!
  • بیانیه پایانی پنجمین کنفرانس سالانه بین‌المجالس برای قدس در ترکیه
  • ادامه حمایت دولت رئیسی از طرح نور؛ مورد استقبال قرار گرفته
  • مقامات سیاسی ترکیه و دردسر خودروهای لوکس