Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو اتاق فکر کمیسیون اتحادیه اروپا اظهار کرد: شاید بتوان گفت آمریکا به رومانی دستور داده بود قاضی منصوری به ایران بازگردانده نشود تا در دادگاه‌های این کشور محاکمه و تحت فشار قرار گیرد و اعترافاتی ساختگی علیه ایران بر زبان آورد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، جسد غلامرضا منصوری که طبق حکم دادگاهی در رومانی به‌صورت موقت و مشروط آزاد بود، روز جمعه در داخل هتل محل اقامتش پیدا شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه تلویزیونی رومانی در گزارشی خبر قتل قاضی منصوری را تأیید کرد و هادی شیرزاد، رئیس پلیس بین‌المللی ناجا با تأیید صحت خبر گفت: پیامی از اینترپل بخارست دریافت کردیم درباره اینکه برای فرد تحت تعقیب اعلان قرمز غلامرضا منصوری حادثه غیرمترقبه‌ای رخ داده است و وی خود را از پنجره هتل محل اقامتش در بخارست به پایین پرت کرده است.

وی تصریح کرد: پلیس بخارست با تأکید بر خودکشی منصوری، فوت وی را تأئید کرده است.

بیشتر بخوانید:

ماجرای مرگ قاضی منصوری در رومانی + علت مرگ

برای بررسی ابعاد بیشتر حادثه با ابوالفضل بهشتی، استاد دانشگاه پاریس و عضو اتاق فکر کمیسیون اتحادیه اروپا گفتگو کرده‌ایم که در ادامه تقدیم می‌شود:

آنا: در خبرهای اولیه از حادثه برای قاضی منصوری آمده که وی خودکشی کرده است. با توجه به اینکه حادثه در حالی رخ داد که این قاضی متهم به فساد مالی در حال بازگردانده شدن به ایران بود، آیا عنوان «خودکشی» را بر حادثه مشکوک نمی‌دانید؟ این در حالی است که طبق قوانین بین‌المللی دولت رومانی و اینترپل باید مسئولیت حفط جان وی را تا زمان بازگشت به ایران برعهده می‌گرفتند.

بهشتی: پرونده مسئول ارشد سابق قوه قضائیه که به اتهام فساد مالی فراری بود و اکنون جلسات دادگاه طبری برگزار می‌شود، بسیار پیچیده است؛ به همین دلیل بسیاری می‌خواهند از طی شدن روند صحیح پرونده جلوگیری کنند، پرونده‌ای که طبری نقطه کلیدی‌ آن است. قاضی منصوری اگر به ایران بازمی‌گشت باید پاسخگوی بسیاری از ابهامات می‌بود، ازجمله اینکه چگونه، با چه وسیله‌ای و به‌وسیله چه کسانی فرار کرد. وی باید شفاف می‌کرد چه کسانی واسطه شدند تا این مقام فاسد قوه قضائیه بتواند به اروپا برسد؛ این در حالی است که یک قاضی آن هم با چنین مسئولیتی راحت نمی‌تواند به‌طور قانونی به خارج از کشور برود. طبعاً در ماجرای خروج قاضی منصوری از کشور فرد یا افرادی دخیل بوده‌اند، به وی گذرنامه و ویزا دادند و اگر به ایران بازمی‌گشت و می‌خواست محاکمه شود، تمام ابعاد پنهان فرارش افشا می‌شد.

بُعد دیگر موضوع به این باز می‌گردد که در روزهای اخیر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران با هجوم بی‌سابقه‌ای از سوی فرانسه، انگلیس، آمریکا و اسرائیل مواجه شده است. جمعه نیز در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران قطعنامه صادر کردند و فردا نیز بهانه‌ای دیگر برای فشار بر ایران می‌آورند. اگر این فشارها به مجمع عمومی سازمان ملل متحد کشیده شود، منافع ملی ایران دچار خدشه خواهدشد.

موضوع دیگر که باید دولت رومانی پاسخگو باشد این است که با توجه به مسئولیت امنیتی که درقبال حفظ جان قاضی منصوری داشت، چرا وی را بدون محافظ در هتل نگه داشتند؟ این در حالی است که او نباید اصلاً در هتل باشد و باید در جای مخصوصی باشد که کسی نتواند از وضعیتش اطلاعاتی کسب کند و در کنترل امنیتی نگهداری ‌شود. قاضی منصوری به اتهاماتش اعتراف کرده و مشخص بود مشکل قضائی دارد، اتهامات وی اثبات‌شده و از سوی دولت ایران نیز تأکید شده بود که باید بازگردانده شود.

قتل منصوری بلافاصله با موج سیاسی مواجه شد و این در حالی است که مشخص نیست خودکشی کرده یا او را به خودکشی مجبور کرده‌اند یا حتی کشته شده است. بلافاصله موج امنیتی، سیاسی و قضائی به راه افتاد. موج قضائی از این منظر که می‌خواست موضوعاتی را برملا کند که در ایران به نفع برخی افراد نیست، به همین دلیل شاهدیم منافقین موضع گرفتند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فراری دادن وی متهم کردند که خود دارای بُعد سیاسی است. همچنین ضد انقلاب با موجی که علیه ایران به راه انداخته‌اند می‌خواهند از موضوع علیه کشورمان بهره‌برداری سیاسی کنند.

آنا: چرا بعد از دستگیری قاضی منصوری زمینه‌های انتقالش به ایران فراهم نشد؟

بهشتی: این موضوع دارای ابعاد پیچیده‌ای است. بعد از دستگیری همه منتظر بودند که زمینه‌های انتقالش به ایران فراهم شود، ولی دادگاه رومانی وی را به قید وثیقه و ضمانت آزاد کرد. پیچیدگی کار در این است که دولت رومانی به آمریکا گرایش، با اسرائیل روابطی خوبی و در اتحادیه اروپا فعالیت زیادی دارد و به‌راحتی موضوع مهمی در این سطح را توجیه می‌کند. این ابهام وجود دارد که چرا دولت رومانی چنین اقدامی انجام داد؛ آیا از جایی دستور دریافت کرد که او یا خودش از بین برود یا کشته شود؟ به‌گونه‌ای نیز مطرح کرده‌اند که موضوع خودکشی بوده است.

موضوع دیگر که باید دولت رومانی پاسخگو باشد این است که با توجه به مسئولیت امنیتی که درقبال حفظ جان قاضی منصوری داشت، چرا وی را بدون محافظ در هتل نگه داشتند؟

با وجود این، دلیلی مبنی بر خودکشی وجود ندارد. حتی اگر ایران بخواهد کالبدشکافی کند، روند خاص خود را دارد. اینترپل موضع دقیقی نگرفته و صرفاً تأیید کرده و جزئیاتی بیان نشده است. قاضی منصوری فقط یک قاضی ساده نبود که به رومانی سفر کند و اینترپل نیز دستور دستگیری‌اش را بدهد، دولت رومانی نیز در جریان بود و مقامات امنیتی نیز وضعیت وی را می‌دانستند.

آنا: موقعیت مکانی و هتل محل خودکشی قاضی منصوری چگونه بود؟ از لحاظ پوشش امنیتی امکانات کافی برای حفظ یک مقام مسئول که تحت تعقیب بود را داشت یا خیر؟

بهشتی: مقام‌های امنیتی می‌دانستند با یک لشکر طرف نیستند و قاضی منصوری فقط یک نفر است. نکته مبهمی که وجود دارد این است که چرا چنین فردی با چنین اتهامی را در آن هتل که در محله ثروتمندنشین بخارست نیز نیست، نگهداری کردند؟ این هتل اصلا زیرساخت لازم را برای حفاظت از افراد مهم دارای پرونده‌های امنیتی ندارد. در عکس‌ها نیز مشخص است که هتل در خیابان شلوغ و تقریباً فقیرنشینی واقع است. طبعاً هر فردی راحت وارد آن هتل می‌شود و می‌تواند خودش را پایین بیندازد. پشت همه این ماجراها افرادی وجود دارند که از بازگشت قاضی منصوری وحشت داشتند. 

آنا: از لحاظ حقوق بین‌الملل، چگونه می‌توان دولت رومانی را در موضوع پرونده قاضی منصوری محکوم کرد و از آن‌ها بابت سهل‌انگاری توضیح خواست؟

بهشتی: ایران باید به‌وسیله حقوقدانان خود به دستگاه قضایی اروپا در لوگزامبورگ شکایت کند و عاملیت پرونده را در دست بگیرد. این بسیار مهم است که وزارت امور خارجه و قوه قضائیه دولت رومانی را به‌دلیل اهمال بر سر این پرونده بازخواست و شکایت خود را به دادگاه اتحادیه اروپا ارائه کنند. علاوه بر این، اینترپل تابعی از دولت‌هاست و خودش مستقل عمل نمی‌کند. از نظر امنیتی اینترپل تا حدی می‌تواند در کشور متبوعش واکنش داشته باشد، ولی این مقامات امنیتی کشور میزبان هستند که باید در چنین پرونده‌هایی وارد عمل شوند. کار پلیس بین‌الملل این است که نیروی خود را بفرستد و نمی‌تواند در پرونده دخالت کند. اینترپل تنها هشدار می‌دهد که به‌عنوان نمونه قاضی منصوری در رومانی است و دولت و مقامات امنیتی و قضایی این کشور نیز از موضوع باخبر بوده‌اند. نکته‌ای که من شنیدم این بود که قاضی منصوری را وقتی به بیمارستان مراجعه کرده بود، دستگیر کردند.

جنازه منصوری در حال انتقال از هتلی که در آن جان باخت.

بعد از دستگیری در بیمارستان وی باید زیر نظر قاضی می‌بود و مشخص نیست چگونه قاضی رومانیایی به آزادی موقت وی حکم داده بود. همچنین هشدار اینترپل درباره حضور وی در رومانی و آزاد گذاشتنش در این کشور بر ابهام موضوع می‌افزاید.

آنا: چرا قاضی منصوری به رومانی فرار کرد؟ چرا کشور دیگری برای فرار وی انتخاب نشد؟

بهشتی: تاکنون هیچ توافقی برای استرداد مجرمان میان ایران و رومانی امضا نشده است. قاضی منصوری (و افرادی که با وی در فرار همدست بودند) با اطلاع از این موضوع به رومانی فرار می‌کند. در اروپا چندین کشور ازجمله آلمان با ایران توافق استرداد مجرمان دارند و او می‌دانست اگر به آلمان برود، دولت وظیفه خود را انجام می‌دهد، ولی در رومانی توافق استرداد مجرمان وجود ندارد و اینترپل نیز درباره این موضوع هشدار داده بود.

علاوه بر این به‌دلیل مشغله فراوان دستگاه دیپلماسی ایران، به این فکر نیفتادند که بعد از دستگیری قاضی منصوری وارد فاز توافق با بخارست بر سر استرداد وی شوند. قاضی منصوری به‌تنهایی در خارج از کشور نبود و همکاران و هم‌دستانی داشت که به وی گفته بودند به کدام کشور برود که از محدودیت‌های قضائی در امان بماند. بنابراین مهم است که وزارت امور خارجه، قوه قضائیه و خبرنگاران موج خبری را برای مطالبه‌گری از دولت رومانی ایجاد کنند.

آنا: منابع خبری اعلام کردند  هواپیمایی از ایران به بلغارستان رفت تا قاضی منصوری و دو متهم دیگر را پس از سفر به آن کشور به ایران بازگرداند، ولی دادگاه رومانی به‌دلیل پرونده حقوقی و البته فشار آمریکا و موضوعات دیگر مخالفت کرد. 

بهشتی: بله، منافقین و ضد انقلاب از قاضی منصوری شکایت کرده بودند. بُعد حقوقی این موضوع آن است که دولت رومانی تحت تأثیر زیاد دولت آمریکا و اتحادیه اروپاست، زیرا منافع و سرمایه‌های زیادی را آمریکا در اختیار آن‌ها گذاشته است و پایگاه‌های نظامی آمریکا در رومانی علیه روسیه ایجاد شده است. شاید بتوان گفت آمریکا دستور داد که قاضی منصوری به ایران بازگردانده نشود و در دادگاه‌های رومانی محاکمه شود و در آن دادگاه‌ها زیر فشار قرار بگیرد و اعترافاتی علیه ایران کند. بنابراین پشت قتل یا خودکشی قاضی منصوری زوایای گوناگونی وجود دارد و باید بسیار دقیق بر روی آن کار کرد. سخن گفتن از اینکه چه کسانی پشت ماجرا هستند راحت نیست؛ حتی ممکن است جسدش را هم برای کالبدشکافی به ایران تحویل ندهند و حتی ممکن است پیکرش را به گونه‌ای دستکاری کنند که کالبدشکافی نیز چیزی را مشخص نکند. بنابراین اینکه در ایران کسی بخواهد ابعاد و زوایای پیچیده موضوع را ساده بگیرد، درست نیست و باید توجه کرد که همه اینها علیه ایران است. وقتی جنایتی اتفاق می‌افتد باید دید چه کسی در این جنایت سود می‌برد و چه کسی از آن ضرر می‌کند.

آنا: روابط ایران و رومانی بعد از پرونده قاضی منصوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ وزارت امور خارجه چه پیگیری‌هایی می‌تواند انجام دهد؟

بهشتی: با توجه به مشکلاتی که دشمنان برای ما ایجاد کرده‌اند، باید این موضوع را از نظر حقوقی با رومانی و مقامات قضائی این کشور پیگیری کنیم و باید از دولت و وزارت امور خارجه رومانی خواسته شود تا شرایطی فراهم آورند که یک گروه حقیقت‌یاب از سوی ایران برای بررسی پرونده به آنجا بروند. از سوی دیگر به‌گونه‌ای باید به دولت رومانی و دشمنان ما فهمانده شود که می‌توانیم قضایا را در سطح وسیع‌تری به‌وسیله دادگاه اتحادیه اروپا در لوگزامبورگ یا محاکم حقوق بشری فرجام‌خواهی کنیم. وضعیت حقوق بشری قاضی منصوری که چرا به آن هتل رفته و اگر کسی وی را کشته به موضوعات حقوق بشر برمی‌گردد. چنانچه آن‌ها ادعای حفظ حقوق بشر دارند باید موضوع دقیق بررسی شود. چرا باید قاضی منصوری در هتلی در محله‌ای فقیرنشین که ممکن است پرآشوب باشد، مستقر شود؟

در بخش حقوقی، امنیتی و حقوق بشری باید ایران خود را عامل بداند و این‌گونه مطرح کند که یک شهروند ایرانی گرچه خلافکار هم باشد، چرا باید این گونه از بین برود؟ چنین راهکاری می‌تواند ترفندهای دشمن را خنثی کند تا متوجه شوند ایرانی‌ها نسبت به این موضوع واکنش گسترده‌ای دارند. در این میان باید از دولت رومانی بازخواست داشته باشیم. این موضوع بسیار مهم است، زیرا در بُعد بین‌المللی بازخورد دارد و روی آن حساب می‌کنند.  

انتهای پیام/4106/4033/

منبع: آنا

کلیدواژه: قوه قضائیه اینترپل رومانی قاضی منصوری وزارت امور خارجه بعد از دستگیری اتحادیه اروپا دولت رومانی قاضی منصوری قوه قضائیه بین المللی علیه ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آنگونه که جماران روایت کرده، عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

روز گذشته ساعت ۱۲ خانم خبرنگاری از فارس تماس گرفت و در خواست مصاحبه در باره اعتراضات دانشجویی آمریکا را داشت. گفتم پاسخ‌های من برای فارس مفید فایده نیست و شاید هم چاپ نکنید. در هر حال با اصرار ایشان گفتم سوالات را بفرستند. چون فرصت پاسخ مکتوب دادن نداشتم و ایشان هم عجله داشتند، من هم صوتی پاسخ دادم. بطور معمول شرط من این است که متن را برگردانند تا در حد مناسب ویرایش ادبی و محتوایی کنم در ویرایش معمولا نکاتی را تعدیل و اضافه و به لحاظ ادبی اصلاح می‌کنم.

ایشان در ساعت ۲۰:۴۲ متن موردنظر خود را فرستادند و چون عجله داشتند من هم ویرایش سریعی انجام داده و ارسال کردم. ولی چون دیدم منتشر نشد در ادامه ویرایش بهتری انجام دادم و تاکید کردم که این منتشر شود که تایید کردند و گفتند روز یکشنبه منتشر می‌شود. آنان ویرایش اولیه را منتشر کردند. تیتری انتخاب کردند که نقل‌قول مستقیم است در حالی که در متن نیست بلکه عکس آن را گفته‌ام.

در اینجا دو تیتر انتخابی خودم را با متن نهایی به همراه گزارش منتشر شده فارس تقدیم می‌کنم. این آخرین گفتگوی من با فارس خواهد بود مگر این که هر دو ایراد یعنی تیتر و متن را اصلاح کنند. هر زمان به اصول حرفه‌ای انتشار گفتگوها پایبند شدند می‌توان گفتگو کرد.

البته از خبرنگار محترم پرسیدم: «ممکنه بفرمایید من در کجای گفتگو گفته‌ام موضوع حادی نیست؟

پاسخ دادند:

آقای عبدی بزرگوار شما همون پاراگراف اول خط دوم و سوم چنین چیزی فرمودید منم چیزی که شما گفتید رو منتشر کردم نه چیز دیگه» داوری درباره صحت این ادعا هم به عهده خوانندگان محترم.

ضمنا سوالات را همانطور که فرستادند یکجا و در ابتدا می‌آورم.

سوالات:

۱-با توجه به اتفاقات آمریکا و همچنین اروپا از جمله فرانسه و آلمان تحلیل شما در مورد بازداشت اساتید و دانشجویان چیست؟

۲- با توجه به اینکه از غرب و دانشگاههای آمریکا و اروپا تبلیغات مثبتی می شد ولی اکنون می بینیم استاندارد دوگانه در مورد دانشگاه های انجا و ایران اعمال میشه، نظر شما چیست؟

۳- اگر این اتفاقات در ایران می افتاد شما به عنوان یک استاد دانشگاه چه تحلیلی داشتید؟

ویراست نهایی بنده:

اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که چرا اعتراضات دانشجویی شکل می‌گیرد؟ این گونه اعتراضات منحصر به کشور آمریکا نمی‌شود و در کشورهای دیگر هم هست اکنون به اروپا هم رسیده است. چرا دانشجویان در یک مقطع زمانی به صورت جدی دست به اعتراضاتی می زنند که به طبع باعث به وجود آمدن مشکلاتی هم برای خودشان می‌شود؟

به دلیل این که برخی نهادهای سیاسی مانند انتخابات، احزاب و حتی رسانه‌ها، غیرکارکردی می‌شوند. زمانی که این نهاد ها از کارکردهای واقعی خودشان دور می‌شوند و به نوعی دچار بن‌بست و فساد سیاسی می‌شوند، جامعه از طریق دانشگاه‌ها واکنش نشان می‌دهد. در واقع دانشگاهیان اولین گروهی هستند که خط شکنی می‌کنند زیرا چندان وابستگی و تعلق سیاسی مانند دیگران به ادامه و حفظ وضعیت موجود ندارند.

دانشگاهیان وارد میدان می‌شوند و دست به اعتراض می‌زنند. این اعتراضات از دو حالت فراتر نمی رود، یکی اعتراضات خیلی عمیق و جدی است و پیگیری می شود و به نتیجه می‌رسد و از طریق اصلاحات تغییرات جدی در جامعه ایجاد می کند، به عنوان مثال اعتراضات دانشجویان آمریکا به جنگ ویتنام که بسیار هم موثر واقع شد و آغازی بود برای پایان جنگ ویتنام. اعتراضات عادی که با همراهی کافی نباشد، زود تمام می‌شود.

وجدان بیدار جامعه در دانشگاه است و هنگامی که نهاد های سیاسی قفل کنند دانشگاهیان وارد میدان می شوند و این قفل را می شکنند و جامعه را وارد مسیر دیگر می‌کنند، البته تمام این اتفاقات به شرطی رخ می‌دهد که برخی نهاد های دیگر کم و بیش استقلال خود را حفظ کرده باشند، مثلا در ایالات متحده آمریکا سه نهاد وجود دارد که این سه نهاد به نسبت بقیه نهادها محبوب و استقلال خود را حفظ کرده‌اند.

اولین نهاد دستگاه قضایی و دیوان عالی آمریکا است این دستگاه استقلال و اعتبار خود را نزد مردم دارد حتی در مواردی که شش نفر از آنان جمهوری خواه بودند باز هم علیه ترامپ رای دادند. البته استقلال هیچگاه صفر و صدی نیست همیشه یک نوع انحرافاتی در این موارد مشاهده می شود اما بهرحال فهم عمومی و اعتماد مردم بسیار حائز اهمیت است.

دومین نهاد بانک مرکزی است. مسئله اعتبار بانک مرکزی در جهان مسئله بسیار مهمی محسوب می شود و بانک مرکزی باید معتبر باشد، در ایالات متحده آمریکا بانک مرکزی اعتبار لازم را دارد. بانک مرکزی در آمریکا مانع سیاست های تورم زا، مشکل آفرین و فساد آوری است که معمولا در سیستم های دولتی وجود دارد. سومین نهاد نیز ارتش است.

این سه نهاد محبوبیت، اعتبار و کارکرد خود را دارند. زمانی که این سه نهاد استقلال دارند، و در مقابل نهادهای سیاسی و بطور مشخص احزاب ( جمهوریخواه و دموکرات)، مجلس نمایندگان، مجلس سنا، دولت و رسانه ها دچار فساد و انحراف شوند جامعه قفل می شود و وقتی که جامعه قفل شود وجدان بیدار جامعه از طریق اعتراضات دانشجویان خود را نشان می‌دهد و فضا را تغییر می‌دهد.

اعتراضات ادامه پیدا می‌کند تا یک تغییر و تحول متناسبی در جامعه اتفاق بیفتد. علت اصلی اعتراضات در آمریکا حمایت سیاسی و مالی از اسرائیل است، به دلیل نفوذی که اسرائیل در دو قوه مجریه و مقننه و رسانه ها دارد، آنها را به انحراف کشانده و منابع مالی ایالات متحده را به سمت خود جذب و سیاست ایالات متحده آمریکا را تابع خود کرده است، و در نتیجه مردم به این شرایط معترض هستند، مخصوصا نسل جوان که با کمک شبکه های اجتماعی به استقلال رسانه ای نیز رسیده اند در حال مقابله با این شرایط و اسرائیل هستند.

این فرایند اعتراضات دانشجویی موقت است تا زمانی که به نتیجه برسد و کارکرد نهاد های سیاسی متناسب با خواست عمومی شود. این اعتراضات در همه جای دنیا با اهداف مشخص صورت می گیرد اعتراضات دانشجویی و دانشگاهی از این منطق تبعیت می‌کنند.

بازداشت‌ها هم در ابتدا اتفاق می‌افتد و چیز عجیبی نیست. دانشجویان را دستگیر می‌کنند و به مقر پلیس انتقال می‌دهند و بعد هم آزاد می‌کنند و به دادگاه می‌فرستند. دادگاه های آمریکا نیز استقلال کافی دارند و دانشجویان می‌توانند در دادگاه از وکلا کمک بگیرند. زمانی که دانشجویان دست به اعتراض می زنند برای زندان، دستگیری و دادگاه آمادگی و آگاهی نسبی دارند.

اگر دانشجویان مجوز اعتراض گرفته باشند که اصلا مشکلی برای دانشجویان پیش نمی‌آید اما اگر مجوز نگرفته باشند اعتراض کرده باشند باز هم خیلی جدی نیست مگر اینکه تخلفی صورت گرفته باشد در این صورت پلیس ورود می کند. مسأله اصلی دادگاه است. و الا پلیس همه جا کمابیش درگیر می‌شود. ضمنا آنجا کسی را برای فیلم‌برداری و انتشار این درگیری‌ها بازداشت نمی‌کنند. حتی به آن دختر خانمی که فیلم خشونت جرج فلوید را گرفت جایزه دادند.

هیچ استاندارد دوگانه ای وجود ندارد این محصول ذهن اصولگرایان است، اگر در ایران نیز همین شرایط برقرار شود کسی نسبت به آن معترض نمی شود.

اول باید اجازه دهند که مردم به هر چیزی که می‌خواهند در چارچوب قانون اعتراض کنند و اگر هم بدون مجوز اعتراض کردند نهایتا پلیس دستگیر و به دادگاه منتقل می‌کند اما به شرطی که دادگاه مستقل عمل کند. اگر دادگاه مستقل عمل کند اساسا هیچ استاندارد دوگانه‌ای وجود ندارد. استاندارد دوگانه متوجه کسانی است که به این حد از تقابل در آنجا اعتراض می‌کنند ولی از اقدامات تندتر و عجیب در اینجا دفاع می‌کنند.

آنچه که در غرب به آن اعتراض می شود این نیست که چرا دانشجویان و استادان را دستگیر می‌کنید و به دادگاه می‌برید زیرا آنها آمادگی اینها را دارند چون فکر میکنند قانون حاکم است و نهایتا باید در مقابل قانون پاسخگو باشند اما در اینجا هیچ کدام از اینها اتفاق نمی افتد.

در غرب نیز یک سری مشکلات وجود دارد و دانشجو ها نیز اعتراض می‌کنند اما تفاوت این است که در آنجا و در نهایت خودشان را با این مسائل و خواست عمومی تطبیق می دهند، متحول می شوند و بهبود پیدا می‌کنند. در غرب زمانی که دانشجو اعتراض می‌کند به او اتهام هایی مانند اینکه از ایران پول گرفته‌اید تا اعتراض کنید نمی‌زنند اما در ایران زمانی که دانشجو دست به اعتراض می زند هزار اتهام به او می زنند. در اعتراضات سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان مجروح شدند. پرونده‌های انضباطی دارند در سابقه آنان ثبت و ضبط می‌شود. ولی در آنجا کلینتون یکی از همین دانشجویان معترض جنگ ویتنام بود بعدا هم رییس‌جمهور شد.

اصولگرایان نباید کار خودشان را با کشور دیگری مقایسه کنند. این موضوع ها هیچ ارتباطی بهم ندارد. چرا کارهای خوب آنها را نمی گویید اینکه آنها را دستگیر می‌کنند و فورا به دادگاه انتقال می دهند، چرا در کشور ما این کار را انجام نمی دهند.

بنابراین عده ای در ایران به دنبال توجیه کارهای خودشان هستند و این بدتر از هر چیز دیگر است. درحال حاضر هم کسی در ایران جرئت ندارد نسبت به چنین موضوعاتی اعتراض کند حتی اگر من نسبت به آن موضوع اعتراضی نداشته یا حتی موافق باشم اما به دیگران حق اعتراض می‌دهم.

اخیرا آمریکا به اسرائیل کمک مالی کرده است و بخشی از اعتراضات به همین موضوع برمی‌گردد. موضوع کمک مالی آمریکا به اسرائیل به صورت شفاف در مجلس آمریکا تصویب شد و آمریکایی‌ها هم به درستی اعتراض می‌کنند که ما خودمان فقیر هستیم چرا پول هایمان را به اسرائیل می‌دهید.

آیا در ایران کسی می‌تواند چنین اعتراضی کند؟ قطعا نمی‌تواند. من نمی‌گویم به دیگران کمک کنیم یا نکنیم بعضا با برخی کمک‌های خارجی موافق هم هستم ولی بحث در این موضوع است که قرار نیست همه عین من یا شما فکر کنند و چنین مقایسه.ای از اساس باطل است و به نفع شما هم نیست.

در خصوص اینکه اگر چنین اتفاقاتی در ایران رخ دهد، چنین اتفاقاتی در ایران رخ نمی‌دهد و سرکوب می شود. اگر مجموعه‌ای از افراد بخواهند درباره یک موضوع اساسی بطور عملی اعتراض یا اظهار نظر کنند قطعا با عکس‌العمل مواجه می‌شوند و هیچگاه مجاز به آن نخواهند بود حتی درخواست آن هم موجب مشکل خواهد بود.

شرایط باید به گونه‌ای باشد که همه بتوانند حرف خودشان را بزنند و اگر اعتراضی دارند نیز بگویند و اگر خلاف قانون عمل کنند ما هم باید مانند آمریکا عمل کنیم دستگیر شوند از آنها عکس گرفته شود و به دادگاه فرستاده شوند.

این نوع مقایسه ها هیچ کمکی به طرفداران وضع موجود برای توجیه اقداماتشان نمی‌کند اما نکته مهم اینجاست که در غرب اعتراضات بطور معمول به نتیجه می‌رسد یعنی افرادی پاسخگو می‌شوند و تغییر و تحولات اتفاق می‌افتد چون بالاترین مقام‌ها هم از مردم رای می‌خواهند پس اگر ببینند مردم اعتراض دارند خودشان وضع را اصلاح می کنند اما در ایران اگر کسی بخواهد اصلاحات انجام دهد فورا رد صلاحیت می‌شود. از این تنور نانی برای اصول‌ گرایان محترم پخته نمی شود و بهتر است فکر دیگری کنند.

خبر منتشر شده در فارس

عباس عبدی: بازداشت اساتید و دانشجویان در آمریکا و اروپا موضوع حادی نیست

عباس عبدی روزنامه نگار اصلاح طلب با اشاره به اعتراضات دانشجویی در آمریکا و اروپا و ضرب و شتم و بازداشت صدها دانشجو و اساتید گفت:بازداشت اساتید و دانشجویان در آمریکا و اروپا موضوع حادی نیست.

عباس عبدی پژوهشگر اجتماعی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و فعال سیاسی-اجتماعی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران توانا در خصوص اعتراضات دانشجویان در آمریکا و اروپا و بازداشت اساتید و دانشجویان اظهار داشت :اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که چرا اعتراضات دانشجویی شکل می‌گیرد؟ این گونه اعتراضات منحصر به کشور آمریکا نمی‌شود و در کشورهای دیگر هم هست اکنون به اروپا هم رسیده است. چرا دانشجویان در یک مقطع زمانی به صورت جدی دست به اعتراضاتی می زنند که به طبع باعث به وجود آمدن مشکلاتی هم برای خودشان می‌شود؟

وی با بیان اینکه به دلیل که برخی نهادهای سیاسی مانند انتخابات، احزاب و حتی رسانه‌ها، غیرکارکردی می‌شوند. زمانی که این نهاد ها از کارکردهای واقعی خودشان دور می‌شوند و به نوعی دچار بن‌بست و فساد سیاسی می‌شوند، جامعه از طریق دانشگاه ها واکنش نشان می دهد، افزود: در واقع دانشگاهی ها اولین گروهی هستند که خط شکنی می‌کنند زیرا چندان وابستگی و تعلق سیاسی مانند دیگران به ادامه وحفظ وضعیت موجود ندارند.

این فعال سیاسی افزود: دانشگاهی ها وارد میدان می شوند و دست به اعتراض می زنند . این اعتراضات از دو حالت فراتر نمی رود ، حالت اول اعتراضات خیلی عمیق و جدی است و پیگیری می شود و به نتیجه می رسد و از طریق اصلاحات تغییرات جدی در جامعه ایجاد می کند ، به عنوان مثال اعتراضات دانشجویان آمریکا به جنگ ویتنام که بسیار هم موثر واقع شد و آغازی بود برای پایان جنگ ویتنام.

عبدی ادامه داد: وجدان بیدار جامعه در دانشگاه است و هنگامی که نهاد های سیاسی قفل میکنند دانشگاهیان وارد میدان می شوند و این قفل را می شکنند و جامعه را وارد یک مسیر دیگر می کنند ، البته تمام این اتفاقات به شرطی رخ می‌دهد که برخی نهاد های دیگر کم و بیش استقلال خود را حفظ کرده باشند ، مثلا در ایالات متحده آمریکا سه نهاد وجود دارد که این سه نهاد به نسبت بقیه نهاد ها محبوب و استقلال خود را حفظ کرده اند .

وی در ادامه در خصوص نهاد های مستقل در آمریکا اینگونه اظهار نظر کرد: اولین نهاد دستگاه قضایی و دیوان عالی آمریکا است این دستگاه استقلال و اعتبار خود را نزد مردم دارد حتی در مواردی که شش نفر از آنان جمهوری خواه بودند باز هم علیه ترامپ رای صادر کردند . البته استقلال هیچگاه صفر و صدی نیست همیشه یک نوع انحرافاتی در این موارد مشاهده می شود اما بهرحال فهم عمومی و اعتماد مردم بسیار حائز اهمیت است .

این فعال سیاسی-اجتماعی افزود: دومین نهاد بانک مرکزی است . مسئله اعتبار بانک مرکزی در جهان مسئله بسیار مهمی محسوب می شود و بانک مرکزی باید معتبر باشد ، در ایالات متحده آمریکا بانک مرکزی اعتبار لازم را دارد . بانک مرکزی در آمریکا مانع سیاست های تورم زا ، مشکل آفرین و فساد آوری است که معمولا در سیستم های دولتی وجود دارد . سومین نهاد نیز ارتش است.

عبدی اذعان کرد: این سه نهاد محبوبیت، اعتبار و کارکرد خود را دارند . زمانی که این سه نهاد استقلال دارند، و در مقابل نهاد های سیاسی و بطور مشخص احزاب ( جمهوریخواه و دموکرات ) ، مجلس نمایندگان ، مجلس سنا، دولت و رسانه ها دچار فساد و انحراف شوند جامعه قفل می شود و وقتی که جامعه قفل شود وجدان بیدار جامعه از طریق اعتراضات دانشجویان خود را نشان می‌دهد و فضا را تغییر می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه اعتراضات ادامه پیدا می‌کند تا یک تغییر و تحول متناسبی در جامعه اتفاق بیفتد، بیان کرد: علت اصلی اعتراضات در آمریکا موضوع اسرائیل است ، به دلیل نفوذی که اسرائیل در دو قوه مجریه و مقننه و رسانه ها دارد ، آنها را به انحراف کشانده و منابع مالی ایالات متحده را به سمت خود جذب کرده است و سیاست ایالات متحده آمریکا را تابع خود کرده است ، و در نتیجه مردم به این شرایط معترض هستند ، مخصوصا نسل جوان که با کمک شبکه های اجتماعی به استقلال رسانه ای نیز رسیده اند در حال مقابله با این شرایط و اسرائیل هستند .

این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد : این فرایند اعتراضات دانشجویی موقت است تا زمانی که به نتیجه برسد و کارکرد نهاد های سیاسی متناسب با خواست عمومی شود. این اعتراضات در همه جای دنیا با اهداف مشخص صورت می گیرد اعتراضات دانشجویی و دانشگاهی از این منطق تبعیت می‌کنند.

عبدی با تاکید بر طبیعی بودن روند بازداشت دانشجویان و اساتید، گفت : بازداشت‌ها هم در ابتدا اتفاق می افتد و چیز عجیبی نیست. دانشجویان را دستگیر می‌کنند و به زندان انتقال می‌دهند و بعد هم آزاد می‌کنند و به دادگاه می‌فرستند. دادگاه های آمریکا نیز استقلال کافی دارند و دانشجویان می توانند در دادگاه از وکلا کمک بگیرند . زمانی که دانشجویان دست به اعتراض می زنند برای زندان ، دستگیری و دادگاه آمادگی و آگاهی دارند .

وی در ادامه با عادی جلوه دادن اتفاقات اخیر در آمریکا و اروپا، اذعان کرد: اگر دانشجویان مجوز گرفته باشند بعد اعتراض کرده باشند که اصلا مشکلی برای دانشجویان پیش نمی آید اما اگر مجوز نگرفته باشند اعتراض کرده باشند باز هم خیلی جدی نیست مگر اینکه تخلفی صورت گرفته باشد در این صورت پلیس ورود می کند. مسأله اصلی دادگاه است. و الا پلیس همه جا کمابیش درگیر می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار که گفت با توجه به اینکه از غرب و دانشگاههای آمریکا و اروپا تبلیغات مثبتی میشد ولی اکنون می بینیم استاندارد دوگانه در مورد دانشگاه های آنجا و ایران اعمال میشه، نظر شما چیست، گفت: هیچ استاندارد دوگانه ای وجود ندارد این محصول ذهن اصولگرایان است ، اگر در ایران نیز همین شرایط برقرار شود کسی نسبت به آن معترض نمی شود.

عبدی افزود: اول باید اجازه دهند که انسان ها به هر چیزی که می‌خواهند در چارچوب قانون اعتراض کنند و اگر هم بدون مجوز اعتراض کردند نهایتا پلیس دستگیرشان میکند و به دادگاه منتقل می کند اما به شرطی که دادگاه مستقل عمل کند.اگر دادگاه مستقل عمل کند اساسا هیچ استاندارد دوگانه ای وجود ندارد. استاندارد دوگانه متوجه کسانی استان که به این حد از تقابل در آنجا اعتراض می‌کنند ولی از اقدامات تندتر و عجیب در اینجا دفاع می‌کنند.

وی تاکید داشت : آنچه که در غرب به آن اعتراض می شود این نیست که چرا دانشجویان و استادان را دستگیر میکنید و به دادگاه می برید زیرا آنها آمادگی اینها را دارند چون فکر میکنند قانون حاکم است و نهایتا باید در مقابل قانون پاسخگو باشند اما در اینجا هیچ کدام از اینها اتفاق نمی افتد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه در غرب نیز یک سری مشکلات وجود دارد و دانشجو ها نیز اعتراض می‌کنند اما مشکل اینجاست در آنجا و در نهایت خودشان را با این مسائل و خواست عمومی تطبیق می دهند، متحول می شوند و بهبود پیدا می‌کنند، افزود: در غرب زمانی که دانشجو اعتراض می‌کند به او اتهام هایی مانند اینکه از ایران پول گرفته اید تا اعتراض کنید نمی زنند اما در ایران زمانی که دانشجو دست به اعتراض می زند هزار اتهام به او می زنند . در اعتراضات سال گذشته تعداد زیادی از دانشجویان مجروح شدند. پرونده‌های انضباطی دارند در سابقه آنان ثبت و ضبط می‌شود. ولی در آنجا کلینتون یکی از دانشجویان معترض جنگ ویتنام بود بعدا هم رییس‌جمهور شد.

عبدی در ادامه با بیان تندی جبهه اصولگرایان را محکوم به مقایسه نابجا درباره ایران و کشور های دیگر کرد:اصولگرایان نباید کار خودشان را با کشور دیگری مقایسه کنند. این موضوع ها هیچ ارتباطی بهم ندارد .چرا کارهای خوب آنها را نمی گویید اینکه آنها را دستگیر می‌کنند و فورا به دادگاه انتقال می دهند، چرا در کشور ما این کار انجام نمی دهند.

وی ادامه داد: بنابراین عده ای در ایران به دنبال توجیه کار های خودشان هستند و این بدتر از هر چیز دیگر است . در حال حاضر هم کسی در ایران جرئت ندارد نسبت به موضوعی اعتراض کند حتی اگر من نسبت به آن موضوع اعتراضی نداشته باشم اما به دیگران حق اعتراض می‌دهم .

این فعال سیاسی- اجتماعی در خصوص دلایل اعتراضات در امریکا گفت: اخیرا آمریکا به اسرائیل کمک مالی کرده است و بخشی از اعتراضات به همین موضوع برمی‌گردد. موضوع کمک مالی آمریکا به اسرائیل به صورت شفاف در مجلس آمریکا تصویب شد و آمریکایی هم اعتراض می‌کنند که ما خودمان فقیر هستیم چرا پول هایمان را به اسرائیل می‌دهید.

عبدی عنوان کرد: آیا در ایران کسی می‌تواند چنین اعتراضی کند ؟ قطعا نمی‌تواند. من نمی گویم کمک کنیم یا نکنیم بعضا با برخی های کمک های خارجی موافق هم هستم ولی بحث روی این موضوع است که قرار نیست همه عین من یا شما فکر کنند و چنین مقایسه ای از اساس باطل است و به نفع شما هم نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار که اگر این اتفاقات در ایران اتفاق می افتاد شما چه تحلیلی داشتید، گفت: چنین اتفاقاتی هرگز در ایران رخ نمی‌دهد و قطعا سرکوب می شود.اگر مجموعه‌ای از افراد بخواهند درباره یک موضوع اساسی بطور عملی اعتراض یا اظهار نظر کنند قطعا با عکس‌العمل مواجه می‌شوند و هیچگاه مجاز به آن نخواهند بود و حتی درخواست آن هم موجب مشکل خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه در خصوص شرایط مطلوب در ایران اینگونه اظهار نظر کرد: شرایط باید به گونه ای باشد که همه بتوانند حرف خودشان را بزنند و اگر اعتراضی دارند نیز بگویند و اگر خلاف قانون عمل کنند ما هم باید مانند آمریکا عمل کنیم دستگیر شوند از آنها عکس گرفته شود و به دادگاه فرستاده شوند .

عبدی در پایان با تاکید بر اینکه این نوع مقایسه ها هیچ کمکی به وضع موجود برای توجیه اقداماتشان نمی‌کند، افزود: نکته مهم اینجاست که در غرب اعتراضات به نتیجه می رسد یعنی افرادی پاسخگو هستند و تغییر و تحولات اتفاق می افتد چون بالاترین مقام هم از مردم رای می‌خواهد پس اگر ببیند مردم اعتراض دارند خودشان وضع را اصلاح می کنند اما در ایران اگر کسی بخواهد اصلاحات انجام دهد فورا رد صلاحیت می شود. از این تنور نانی برای اصول‌ گرایان محترم پخته نمی شود و بهتر است فکر دیگری کنند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900935

دیگر خبرها

  • با دیپلماسی فعال منطقه‌ای ایران خط لوله صلح با وجود کارشکنی آمریکا در حال ساخته شدن است
  • بیمارستان ۶۴ تختخوابی بعثت گچساران سال جاری به بهره برداری می رسد
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • تحلیل عباس عبدی از اعتراضات دانشجویی در آمریکا: از این تنور نانی برای اصولگرایان محترم پخته نمی‌شود، بهتر است فکر دیگری کنند
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم
  • معاون رئیس جمهور از پتروشیمی دهدشت بازدید کرد + تصاویر
  • پایان خوش غفور در رومانی به خطر افتاد!
  • چشمک به سکوی سوم با درخشش تکراری امیر غفور
  • سرکوب جنبش‌های دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا
  • تجمع دانشگاهیان تهران، مشهد و اهواز در حمایت از خیزش دانشجویان آمریکاو اروپا