Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-08@23:41:18 GMT

«مودی» و یک بام و دو هوای ارتباط با چین

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۶۵۵۸

«مودی» و یک بام و دو هوای ارتباط با چین

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند جمعه در نشستی مهم درباره تنش مرزی هند - چین در سخنانی که کارشناسان آن را چراغ‌سبز درگیری زمینی با چین می‌دانند، گفت: «هر آنچه نیروهای مسلح ما باید برای حفاظت از کشورمان انجام دهند، انجام خواهند داد».

میراحمدرضا مشرف / کارشناس بین‌الملل

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند جمعه در نشستی مهم درباره تنش مرزی هند - چین در سخنانی که کارشناسان آن را چراغ‌سبز درگیری زمینی با چین می‌دانند، گفت: «هر آنچه نیروهای مسلح ما باید برای حفاظت از کشورمان انجام دهند، انجام خواهند داد».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو کشور هند و چین پیش از این یک بار و در سال ۱۹۶۲ رو در روی یکدیگر قرار گرفته‌اند که شکست مفتضحانه هندی‌ها را به دنبال داشته است. از آن هنگام تا کنون اختلاف‌های سرزمینی و مرزی میان دو طرف همچنان لاینحل باقی مانده است، اما هر یک ترجیح داده‌اند  بهبود روابط سیاسی و به‌ویژه اقتصادی را بر این اختلاف‌ها ارجحیت دهند.                      

با این حال وقتی ۶ سال پیش حزب افراط گرا و ناسیونالیست بی جی پی قدرت را در اختیار گرفت نگرانی‌هایی درزمینه تداوم درگیری‌ها به وجود آمد؛ به‌خصوص با در نظر گرفتن پیشینه تاریخی سلطه این حزب بر دولت در اواخر دهه ۹۰میلادی و تشنج و بحران شدیدی که در روابط پکن و دهلی نو در آن دوران رقم خورد.

اما گذشت زمان نشان داد میان این رویکرد ناسیونالیستی و سخت حزب بی جی پی در برابر چین و راهبردهای کلان اقتصادمحور و توسعه‌جویانه دولت تعارض‌هایی وجود دارد. بر این اساس در شرایطی که روابط اقتصادی و تجاری دهلی و پکن در سال‌های اخیر به نقطه اوج خود رسیده و دو طرف به بزرگ‌ترین شرکای تجاری یکدیگر تبدیل شده‌اند، از سوی دیگر شاهد افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی در مرزهای دو کشور و برخی تقابل‌های سیاسی آن‌ها در سطح بین‌المللی هستیم. در حالی که پیش از این و در سال ۲۰۱۷ تنش‌های مرزی در منطقه دوکلام و ایالت سیکیم و جنگ‌های لفظی میان رسانه‌ها و مقام‌های سیاسی هند و چین زنگ هشدار را به صدا درآورده بود، لغو خودمختاری کشمیر و تلاش دولت هند برای افزایش سلطه و حاکمیت خود در نواحی مرزی این منطقه آن‌هم از طریق تقویت زیرساخت‌ها و پایگاه‌های نظامی، سرانجام کاسه صبر چینی‌ها را لبریز کرد و به رویارویی دو طرف منجر شد.                                         

اکنون به نظر می‌رسد این شرایط وضعیت دشواری را برای دولت مودی و ناسیونالیست‌های افراطی حزب بی‌جی‌پی رقم زده است. برتری نظامی و اقتصادی قابل ملاحظه چینی‌ها، درهم تنیدگی و حتی وابستگی اقتصاد هند به چین و سرانجام شرایط بحرانی ناشی از کرونا، نخست وزیر هند و حزبش را ناچار می‌سازد برخلاف رویکردهای جنگ‌طلبانه‌شان در برابر پاکستان، در این مورد رویکردی منعطف در پیش گیرند. تأکید دوسویه نارندرا مودی بر اهمیت اتحاد و حاکمیت کشور و صلح‌خواهی هند را بر همین اساس می‌توان توجیه کرد. این احتمال نیز وجود دارد که مودی و حزب ناسیونالیست بی جی پی برای جلوگیری از تکرار چنین وقایعی به رویکرد نرم‌تری در قبال چین روی آورند؛ یعنی دقیقاً همان سیاستی که اسلاف حزبی‌شان در دهه ۹۰ میلادی و پس از اوج‌گیری تنش‌ها با چین در پیش گرفتند.                            

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: چین هند بی جی پی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای راه های سیستان و بلوچستان

تین نیوز

دبیر شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان گفت: ارتقای تمامی محورهای این استان به بزرگراه نیازمند حداقل حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عطاء الله اکبری افزود: طول کلی کریدورهای اصلی استان یک هزار و ۵۵۸ کیلومتر است که تاکنون در این مسیرها ۶۲۸ کیلومتر بزرگراه احداث شده است و همچنین در حال حاضر عملیات ساخت ۴۹۸ کیلومتر باند دوم نیز در حال انجام است.

اکبری با اشاره به اهمیت بزرگراه در توسعه این استان گفت: هم مرز بودن این استان با کشورهای پاکستان و افغانستان در شرق از یک سو و دسترسی به آب های آزاد دریای عمان در جنوب از سوی دیگر بهره مندی از منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، منطقه ویژه اقتصادی سیستان و بازارچه های مرزی در طول نوار مرزی راه را برای نقش آفرینی استان در تجارت، ترانزیت خارجی و مبادلات مرزی فراهم ساخته اما راه های این خطه بویژه محور چابهار میلک در تراز این میزان ترانزیت نیست و برای تسهیل در تجارت توسعه شبکه بزرگراهی استان حائز اهمیت است.

وی بیان کرد: بهبود وضعیت راه های ارتباطی در سیستان و بلوچستان تضمین کننده اقتصاد این منطقه است زیرا باعث تسریع حمل و نقل جاده ای و ارتباط تجاری ترانزیتی مثبت با کشورهای همسایه به ویژه افغانستان و پاکستان می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • شخصیت دختر کاپشن‌صورتی با گوشواره قلبی رونمایی شد
  • چرا مشوق‌های نوسازی در شهرداری‌های استان یزد خاک می‌خورد؟
  • ارتقای راه های سیستان و بلوچستان
  • ارتباط معنادار کمردردهای مزمن با چرخش مفصل ران
  • آمریکا برای توافق ایران باید ماهی چاق خاورمیانه را به ما بدهد!
  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • بازدید سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران
  • سفیر ایران در عراق از پایانه مرزی مهران بازدید کرد
  • ارتباط بیماری‌های دهان و دندان با افت عملکرد قلب، مغز و بروز برخی سرطان‌ها
  • پوسیدگی‌های دندانی و افت عملکرد مغز و قلب / ارتباط بیماری‌های دهان با بروز برخی سرطان‌ها