Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@15:19:45 GMT

آیا شهر منظریه بی‌آب می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۶۷۲۸

آیا شهر منظریه بی‌آب می‌شود؟

باز هم قصه پر غصه آب، این بار در شهری در حاشیه کویر مرکزی ایران. مردمانی که سال‌ها آب را چونان گوهری گران‌بها نسل به نسل حفظ کرده‌اند، این روزها نگرانند که شاید در آینده‌ای نه چندان دور آبی برای شرب نداشته باشند و مجبور شوند با رها کردن خان و مان و سرمایه‌، به کوچی اجباری تن دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهر منظریه در جنوب شهرستان شهرضا واقع شده است؛ این شهر در سال ۱۳۷۹ و از پیوستن روستاهای عمروآباد، وصف، خسروآباد، بابوکان و اسفه سالار تشکیل و سپس محله حکیم قشقایی نیز به آن افزوده شد و در حال حاضر حدود ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و هر یک از این روستاها، محلات شهری محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که سایر زمینه‌های درآمد شهری مانند گردشگری، اکوتوریسم، تجارت و ساخت و ساز در آن توسعه نیافته و طرح‌های قابل توجهی در این زمینه اجرا نشده، بخش مهمی از منبع درآمدی شهروندان این شهر همچنان وابسته به کشاورزی و دامداری است و آب و خاک از عناصر اصلی اقتصاد آن محسوب می‌شود.

مدتی است طرح احداث شهرک گلخانه‌ای در جوار این شهر مطرح شده است. شهروندان منظریه عقیده دارند استحصال آب از چاه این شهرک، منابع آب شرب و کشاورزی منطقه را تهدید و سبب خشکی چاه‌ها می‌شود، نظری که برخی مسئولان نیز آشکارا و پنهان، با آن موافق هستند. اما شمار دیگری از مسئولان عقیده دارند که بهره‌برداری از چاه آب شهرک گلخانه‌ای اثری بر آبخوان چاه‌های آب شرب و کشاورزی شهر منظریه ندارد.

شهروندان نگران بی‌آبی!

مسعود عسکری از شهروندان منظریه، با بیان اینکه قنات‌های این منطقه قدمت بیش از شش هزار ساله دارد و به عنوان بهترین شیوه برداشت آب زیرزمینی محسوب می‌شود، می‌گوید: امروزه حفر چاه‌های مجاز و غیر مجاز در مسیر قنوات مشکلات زیست محیطی و اجتماعی را در بردارد تا آنجایی که برخی از سهل انگاری‌ها منجر به ریزش تدریجی آن‌ها نیز می‌شود.

او با گلایه از نقض قوانین مسئولان و بی توجهی به دادخواهی کشاورزان و شهروندان این شهر، ادامه می‌دهد: طبق قانون مدنی حفر چاه در فاصله ۸۰۰ متری قنات ممنوع است، اما مسئولان صراحتاً به قوانین پایبند نیستند و طرح کشت و صنعت سبب تخلیه آب قنات‌های منطقه شده است.

این شهروند با ارائه اسناد و شکواییه‌های شهروندان منظریه که در رابطه با برداشت‌های غیر اصولی و حفر چاه در مسیرهای قنات‌ها و چاه‌های این شهر حفر شده است، خاطرنشان می‌کند: متأسفانه با اینکه شهروندان، اعضای شوراهای اسلامی دوره‌های پیشین و کشاورزان منظریه و حتی اهالی روستای قصرچم با ارائه استشهادنامه و شکواییه خواستار لغو طرح احداث گلخانه در این منطقه شدند، اما به خواسته‌ها توجه نشد و مسئولان صرفاً به گزارش‌های کارشناسان خود اکتفا می‌کنند.

احمد قاسمی از دیگر شهروندان شهر منظریه با بیان اینکه حفر چاه در فاصله ۸۰۰ متری قنات محمدیه و قصرچم غیراصولی است، می‌گوید: حفاری چاه در این منطقه ممنوع است و مجوز صادر شده نیز اشکال دارد و اسناد مربوط به ممنوع بودن حفر چاه در این منطقه نیز موجود است.

غلامرضا شایان می‌گوید: حفر چاه در محدوده قنات‌ها و چاه‌های منطقه به آب آشامیدنی شهروندان منظریه نیز لطمه و خسارت وارد می‌کند و هرچه بیشتر از سطح آب برداشته شود خسارت‌های بیشتری هم به منابع آب آشامیدنی شهروندان وارد می‌شود.

این شهروند منظریه ادامه می‌دهد: برخی از مسئولان برای آبخوان‌ها و منابع آبی منطقه که حق شهروندان و ساکنان است اهمیتی قائل نیستند.

ممکن است چاه جدید بر منابع آبی منطقه اثرگذار باشد

اما سیدعلی مرتضوی، شهردار منظریه می‌گوید: موضوع احداث گلخانه در قصرچم در جلسات شهرستان و استانی مطرح بوده و کارشناسان اداره کل منابع آب در نظریه اولیه اعلام کردند که حفر چاه در مسیر قنات‌ها هیچ تأثیری بر آب این شهر ندارد.

او با بیان اینکه قرار است پس از بررسی مجدد شکایت و اعتراض‌های شهروندان و کشاورزان، نظریه قطعی از کارشناسان استان ابلاغ شود، ادامه می‌دهد: هنوز هیچ پاسخی در این زمینه دریافت نشده است، اما امکان دارد وجود این چاه‌ها در بلندمدت تأثیراتی را داشته باشد.

شهردار منظریه علت نامطلوب بودن کیفیت آب آشامیدنی این شهر را وقوع سیلاب در اردیبهشت‌ماه سال جاری و ریزش بدنه برخی از چاه‌ها می‌داند و تاکید می‌کند: مشکل ایجاد شده قطعاً به خاطر برداشت از چاه حفر شده در مسیر قنات‌ها و چاه‌های منطقه نیست، زیرا هنوز برداشتی این این چاه انجام نشده که تأثیری داشته باشد.

مرتضوی خاطرنشان می‌کند: وقوع سیلاب نه تنها در شهر منظریه بلکه آب آشامیدنی شهرضا را نیز تحت تأثیر قرار داده است.

ابطال مجوز شهرک ممکن نیست!

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که محسن رفیعی، رئیس اداره منابع آب شهرضا با اشاره به صدور مجوز حفر چاه در سال ۸۵ در مسیر قنات‌های قصرچم، می‌گوید: در گزارش همه بازدیدها و بررسی‌های کارشناسان اداره کل بر اصولی بودن این مجوز تاکید شده و فاصله از حریم‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

او با بیان اینکه برداشت آب از چاه‌های حفر شده در سال گذشته انجام نشده بود، ادامه می‌دهد: در ماه‌های اخیر مقدار محدودی آب برداشت می‌شود و گلخانه‌ها نیز تا سال گذشته فعال نبوده است.

رئیس اداره منابع آب شهرستان شهرضا با تاکید بر اینکه حفر چاه‌ها هیچ تأثیری بر قنوات و سفره‌های آب زیرزمینی شهر منظریه ندارد، تصریح می‌کند: رسیدگی به شکایات و اعتراضات با جلب نظر کارشناسان انجام می‌شود، اما اگر نظریه‌ها مبنی بر بی خطر بودن چاه‌ها است و باطل کردن پرونده احداث گلخانه کاری غیر ممکن است.

احداث چاه جدید غیراصولی است

اما رضا باقری، مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرستان شهرضا با شاره به صدور مجوز احداث گلخانه در منطقه قصرچم از سال ۸۵، اظهار می‌کند: اگر این کار غیر اصولی است و باید از همان ابتدا اعتراضات مطرح می‌شد، اما در شرایطی که مجوزها صادر شده، پروانه احداث گلخانه در شهرک و محوطه سازی پرداخت شده اجرا شده، کاری نمی‌توانیم بکنیم.

او با اشاره به کشت فلفل در پنج هکتار از اراضی شهرک گلخانه‌ای، می‌گوید: تا پایان تابستان نیز پنج هکتار دیگر به کشت محصولات گلخانه‌ای تخصیص داده می‌شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی شهرضا با بیان اینکه کارشناسان اداره کل منابع آب استان اعلام کرده‌اند برداشت آب از چاه جدید هیچ تأثیری بر سفره‌های زیر زمینی شهر منظریه ندارد، تصریح می‌کند: اگر اهالی یا کشاورزان اعتراضی در این زمینه دارند باید از مراجع قضائی پیگیر شوند و پاسخ دریافت کنند.

کد خبر 429419

منبع: ایمنا

کلیدواژه: قنات تنش کم آبي بحران خشکسالی منظریه شهرک گلخانه ای شهرضا چاه غیرمجاز سفره های زیرزمینی سیلاب شهرهاي ايران مدیریت شهری مدیران شهری شهروند حقوق شهروندی مشارکت شهروندان فرهنگ شهروندی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق احداث گلخانه ادامه می دهد آب آشامیدنی شهر منظریه حفر چاه گلخانه ای منابع آب قنات ها چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۶۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۴۵ هزار پلاک آبی هوشمند بر منازل اصفهانی‌ها نصب شده است

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: پروژه نصب پلاک آبی هوشمند منازل از سال ۱۴۰۰ با بودجه‌ای بالغ‌بر ۸۹۰ میلیارد ریال توسط سازمان فاوای شهرداری اصفهان آغاز شد و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان ۱۴۰۳ در کل مناطق اصفهان به پایان خواهد رسید.

سعید فردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنابا اشاره به پروژه نصب پلاک آبی هوشمند در اصفهان اظهار کرد: در این پروژه ابتدا پلاک‌های آبی به املاک شهروندان اختصاص داده شد و اطلاعات توصیفی منتسب به هر ملک در پایگاه داده مکانی تجمیع می‌شود ، در ادامه برای هر پلاک آبی یک لینک اختصاصی QR کد تولید و نسبت به طراحی و ساخت پلاک اقدام می‌شود، در مراحل بعدی امکان اتصال خدمات مختلف به QR کد اختصاصی هر ملک وجود دارد.

وی افزود: از مزایای اجرای این طرح می‌توان به ارائه خدمات سازمان‌های اجرایی مختلف به شهروندان به‌صورت یکپارچه، زیباسازی نمای شهر اصفهان، شناسنامه‌دار کردن املاک در داده‌های مکانی و دریافت خدمات امدادی توسط شهروندان با اسکن QR کد اشاره کرد.

دستیار ویژه شهردار در امور هوشمندسازی و مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان تصریح کرد: در این پروژه امکاناتی همچون نمایش نشانی پستی صحیح ملک بر اساس آخرین وضعیت بانک اطلاعاتی مرتبط، اتصال به پروفایل شهروندی سامانه اصفهان من، نمایش شماره اشتراک، ردیف آب و شناسه قبض برای هر ملک و ثبت درخواست‌های اضطراری ملک برای حریق و حادثه از طریق منوی آتش‌نشانی، پیاده‌سازی شده است.

فردانی بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده امکان ارائه اطلاعات مورد نیاز شهروندان همچون کد نوسازی، امکان اجرای پروژه سرشماری نفوس و مسکن ۱۴۰۵ در مکان‌های دارای پلاک آبی و امکان استفاده از QR کد هوشمند پلاک‌های آبی برای ارائه اطلاع‌رسانی‌ها و تبلیغات شهری به‌صورت هدفمند در آینده‌ای نزدیک به این پلاک‌های هوشمند افزوده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه که توسط سازمان فاوای شهرداری اصفهان در حال اجرا است، ۳۴۵ هزار پلاک آبی هوشمند تا پایان سال گذشته بر منازل شهروندان نصب شده است و انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۳ روند نصب تمام پلاک‌ها به پایان برسد.

کد خبر 750970

دیگر خبرها

  • تغییر جدید در خط ۴۷ اتوبوسرانی اصفهان
  • ارائه خدمات الکترونیک « ۷ در ۲۴ » به شهروندان اصفهان + فیلم
  • ۳۴۵ هزار پلاک آبی هوشمند بر منازل اصفهانی‌ها نصب شده است
  • جوان ۳۰ ساله در رودخانه دز غرق شد
  • سارق حرفه‌ای موبایل در بجنورد دستگیر شد
  • فیلم| ابتکار جالب شهروندان اسپانیایی در جهت حمایت و همبستگی با فلسطین و مردم غزه
  • ۷ میلیارد کلاهبرداری تحت عنوان غصب عناوین انتظامی و قضایی
  • کرایه تاکسی در اهواز ۳۵ درصد گرانتر شد
  • ۴۷ هزار آمپول قاچاق در تبریز کشف شد
  • شهروندان مراقب پیامک های جعلی باشند