Web Analytics Made Easy - Statcounter

وحید واسطه روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال قبل،  ۹۳ حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی استان پر و مسلوب المنفعه شد.  

وی با بیان اینکه رایگان بودن آب کشاورزی ضربه بزرگی به منابع آبی وارد کرده است، گفت: بر اساس قانون تثبیت آب بهای زراعی مصوب سال ۶۴، در مناطقی که سد و شبکه اجرا شده، معادل سه درصد محصول کشت شده کشاورزان، آب بها دریافت می شود، در مناطقی که سد ایجاد شده اما شبکه آبیاری اجرا نشده، معادل ۲ درصد محصول کشت شده و در سایر مناطق که سد و شبکه اجرا نشده و به صورت سنتی از آبهای سطحی برداشت می شود معادل  یک درصد از محصول کشت شده آب بها دریافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: در استان حدود چهار هزار حلقه چاه غیرمجاز وجود دارد که میزان برداشت از آن ها حدود ۳۶ میلیون مترمکعب است.

وی با بیان اینکه بهادار شدن آب زیرزمینی در حوزه چاه های کشاورزی احیا شده است و از امسال چاه های مجاز کشاورزی هم باید بابت آب مصرفی، مبالغ آب بها را پرداخت کنند خاطرنشان کرد: چاه های کشاورزی از سال ۸۴ از پرداخت وجه بابت مصرف آب، معاف شدند اما در قانون بودجه سال ۹۹ دریافت آب بها از چاه های کشاورزی مصوب شده است و از امسال اجرایی می شود.

واسطه تصریح کرد: بر این اساس قرار است به ازای هر متر مکعب، حداکثر ۲۰۰ ریال از بهره برداران چاه های کشاورزی مجاز دریافت و به خزانه کل کشور واریز شود، این وجوه برای اجرای طرح های تعادل بخشی و بهبود وضعیت منابع آبی در دشت های ممنوعه و ممنوعه بحرانی که فرونشست دارند هزینه می شود.

وی گفت: چاه های غیرمجاز نیز باید مسدود شوند، اما در صورت استمرار بهره برداری تا زمان انسداد آن، برابر قانون بودجه سال ۹۹ به ازای هر مترمکعب، حداکثر هزار ریال به عنوان جریمه از آنها دریافت می شود،  این موارد در قانون بودجه سال ۹۹ اضافه شده و پایانی برای رایگان بودن آب کشاورزی است.

وی خاطرنشان کرد: برای این موضوع، در استان، زیرساخت ها آماده است، چاه های مجاز دسته بندی و چاه های غیرمجاز شناسایی شده است، به محض ابلاغ تعرفه از سوی وزارت نیرو اقدامات لازم انجام خواهد شد.

واسطه گفت: این وجوه دریافت شده، با توجه کشت غالب اقلیم و میزان درآمد کشاورزان متغیر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: به بهره بردارانی که مبلغ آب بها را پرداخت نکنند خدماتی ارائه نمی شود.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.  

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی خراسان شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی خراسان شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران وزارت جهاد کشاورزی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی شرکت آب منطقه ای اراضی کشاورزی خراسان شمالی شرکت مدیریت منابع آب ایران شرکت آب منطقه ای چاه های کشاورزی خراسان شمالی آب بها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۷۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو بنای غیر مجاز در بهشهر قلع و قمع شد

به گزارش جام جم آنلاین مازندران،غلامرضا قنبری با اشاره به اجرای حکم قلع و قمع دو بنای غیرمجاز در اراضی کشاورزی شهرستان بهشهر، گفت: این قلع و قمع برای جلوگیری از تغییرکاربری‌های غیرمجاز و اجرای بر اساس ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها با هماهنگی دادستان و دبیر حفظ حقوق بیت المال این شهرستان اجرا شد.

 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر افزود: با قلع و قمع این بناهای غیرمجاز 182 متر مربع از اراضی کشاورزی این شهرستان آزادسازی و به چرخه تولید بازگشت.

 

وی تصریح کرد: مردم می توانند هرگونه تغییر کاربری در اراضی کشاورزی را به شماره تلفن 131 اطلاع دهند تا از سود جویی ‏برخی افراد و قلع و قمع اراضی ارزشمند کشاورزی که ضامن امنیت غذایی جامعه است، جلوگیری کنند.

دیگر خبرها

  • هوای خراسان‌شمالی ۱۰ درجه خُنک‌تر می‌شود
  • توزیع ۵۵ هزار بسته معیشتی میان نیازمندان خراسان شمالی
  • کمک کمیته امداد خراسان شمالی به بیماران خاص
  • تشنگی سد‌های خراسان‌شمالی با وجود افزایش بارندگی‌ها/ بهبود کشاورزی با بارندگی️
  • امکان ذخیره حدود ۱۲ میلیون متر مکعب آب در ابرکوه
  • دو بنای غیر مجاز در بهشهر قلع و قمع شد
  • بهره مندی از گلستان های گل محمدی برای جذب گردشگر
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • بازیگر ارباب حلقه‌ها درگذشت
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی