Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-29@11:24:42 GMT

مصطفی... مصطفی بود

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۷۰۱۰

مصطفی... مصطفی بود

چمران با آرمان زنده بود، با آرمان جوانی می‌کرد، عشق‌بازی می‌نمود، خواب می‌دید، راه می‌رفت، می‌جنگید، ازدواج می‌کرد، عبادت می‌کرد و حتی سیاست می‌ورزید.

به گزارش شریان نیوز، دکتر مصباح الهدی باقری پژوهشگر مرکز رشد در یادداشتی نوشت: شاید کمتر برهه‌ای از تاریخ به اندازه‌ی عصر انقلاب اسلامی انسان‌های بزرگ، نمونه و الگو به خود دیده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انسان‌هایی که شکوفایی و بالندگی شان ظرف‌های محدود دنیوی را در می‌نوردید و با جانفشانی و جانبازی با خون پاکشان مهر آزادی و آزادگی می‌زد.

 

سه دوره‌ی مبارزات با حکومت طاغوت در عصر پهلوی، ترور‌های کور منافقین و محاربین در آغاز انقلاب و دوره درخشان دفاع مقدس بستر‌هایی برای ظهور و بروز این در‌های گرانمایه بودند. از آیت‌الله سعیدی و غفاری و نواب صفوی گرفته تا شهید مطهری و بهشتی و رجایی و تا شهید همت و باقری و بروجردی و صیاد و کاظمی و حاج قاسم همه و همه نمونه‌ای از خروار خروار مجاهدت و ایثار و بذل جان در راه هدف و آرمان و معبود هستند و البته در این میانه برخی روح‌های سبک بار بودند که عجیب دل‌ها را مجذوب و چشم‌ها را خیره می‌کردند و در محاسبات عقل دنیایی همه چیز را بهم می‌ریختند و بی جواب می‌کردند. از آن جمله است: شهید بزرگوار دکتر مصطفی چمران

چمران جمع بین امور متفاوت تا مرز اضداد بود، هم آرام بود، هم خروشان؛ هم عاطفی بود، هم با صلابت؛ هم متواضع بود، هم متکبر؛ هم شوخ بود، هم جدی؛ هم ناز داشت، هم نیاز؛ هم عاقل بود، هم عاشق؛ هم نظری بود، هم عملی؛ هم عالم بود، هم مدیر و مدبر؛ هم فرهنگی بود، هم سیاسی و مبارز؛ هم هجرت علمی کرد، هم هجرت عملی؛ هم نویسنده بود، هم خطیب؛ هم یتیم نوازی می‌کرد، هم دشمن ستیزی؛ هم زاهد و عابد دهر بود، هم شیر غران میدان؛ هم جوان بود و نشیط، هم پیر بود و دنیا دیده ... تا حدی که تخصصش را هم پژوهشگر نوشتند و هم چریک ...

 این ملغمه حسرت آور که هرکدامش آرزوئی است بلند بالا و دست‌نیافتنی در چمران به غایت و نهایت متجلی بود. خودش می‌گوید:

هم تازه رویم، هم خجل، هم شادمان، هم تنگ دل
از عهده بیرون آمدن، نتوانم این انعام را...

 اما تنظیم فعل و عمل چمران به عقل نبود، بلکه به زنده نگهداشتن حس آرمان و آرمانخواهی بود. چمران با آرمان زنده بود، با آرمان جوانی می‌کرد، عشق‌بازی می‌نمود، خواب می‌دید، راه می‌رفت، می‌جنگید، ازدواج می‌کرد، عبادت می‌کرد و حتی سیاست می‌ورزید... چمران عین آرمان بود؛ حقیقت آرمان. آرمان برایش کهنه و تجربه نمی‌شد، همیشه برایش تازه و بی‌تکرار بود.

طرفه آن که، عقربه‌های قطب‌نمای آرمانخواهی اش هیچگاه غلط نما نشد. روزی او را به مرز‌های دانش فیزیک پلاسما در برکلی کالیفرنیا مسافر کرد. در مسیرش آوای مظلومیت لبنان و فلسطین، غوغای درون بپا کرد و مصر را به عنوان زادگاه مبارزه برگزید. به امام موسی صدر با آن آرمان‌های متعالی تلاقی کرد و با دلش ماندگار و محو او شد. آخر هم صدای رسای امام خمینی در جانش طنین انداخت و برای خمینی وزیری شد که میزش کوه‌های پاوه و دشت‌های اشنویه و مرغزار‌های مریوان بود ... علو و بزرگی آرمان و آرمانخواهی اش راهی به جز بذل جان با خون سرخ باقی نگذاشته بود. چه در سی سالگی می‌رفت، چه در نود سالگی، و خدا او را در پنجاه سالگی به همسایگی خود برد...

حالا سی و نه سال است آرمان‌های مصطفی قصه سینه به سینه‌ی نسل‌هایی شده که ما ترک ماندگارشان ایثار و فداکاری و جانبازی و مرگ سرخ پدران است.

مصطفی را باید دید، باید شنید، باید لمس کرد، باید بویید، باید خواند، باید گفت، باید هم سفر شد، باید هم حضر شد... مصطفی "آتش به اختیار" به تمام معنا بود.

امروز راه مصطفی زنده و جاری است و آرمان‌های او نقل هر محفلی است که دنبال راه آزادی و آزادگی می‌گردند. مصطفی یک آرمانی بود، و خود یک آرمان شد ... مصطفی، مصطفی است... برگزیده‌ای تمام عیار؛ یادش زنده و راهش پر رهرو باد.

منبع :مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)

انتهای پیام/

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۷۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز

ایسنا/آذربایجان شرقی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی از کشف محل حفاری غیرمجاز در منزل شخصی واقع در شهرک شهید چمران(آخماقیه) تبریز خبر داد.

سرهنگ غلامرضا زینالی با اعلام این خبر گفت: محل حفاری غیرمجاز در منزل شخصی واقع در شهرک شهید چمران(آخماقیه) تبریز طی دریافت گزارش‌های مردمی توسط عوامل یگان‌ حفاظت کشف شد.

وی ادامه داد: طی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر انجام حفاری غیر مجاز در منزل شخصی و اخذ دستور مقام قضایی، عوامل یگان حفاظت با هماهنگی نیروی انتظامی تبریز طی بررسی محل مورد نظر، محل حفاری به عمق ۱۶ متر و دهانه‌ای به طول ۱۰ متر کشف کرده و مالک متورای این واحد مسکونی تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین طی این عملیات ابزارآلات حفاری غیرمجاز اعم از طناب، سیم‌ بکسل، موتور برق، دستگاه هواساز، و ماسک شیمیایی نیز کشف شده و برای انجام مراحل قانونی به مراجع‌ قضایی ارجاع داده شد.

به‌ گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی، وی خاطرنشان کرد: هم استانی‌های محترم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی، مراتب را با تماس شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی کشور اطلاع دهند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دلیل مهدی چمران برای ساخت مسجد در تمام پارک‌های تهران | فیلم
  • دهه هشتادی‌ها نسل پیشران تمدن‌ساز هستند
  • دهه هشتادی ها شهردار محلات رفسنجان شدند
  • (ویدئو) مهدی چمران: در تمام پارک‌ها باید نمازخانه و مسجد بسازیم
  • تجدید میثاق جامعه کارگری و کارفرمایی گناوه با آرمان های شهدا
  • تجدید میثاق اعضای دوره ششم شورای شهر اصفهان با آرمان‌های شهدا
  • اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها نشان داد آرمان‌های نلسون ماندلا زنده است
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد
  • کشف محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز
  • سلسله کارگاه راه‌اندازی کسب و کار در دانشگاه شهید چمران اهواز