Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، زهرا غلامی: «آنتونیو گوترش»  هفته کذشته نام ائتلاف نظامی تحت سرکردگی عربستان سعودی را از لیست سیاه «ناقضان حقوق کودکان خارج کرده  و مدعی شد که این اقدام را در پی کاهش قابل ملاحظه کشتار و نقض عضو کودکان در حمله‌های هوایی عربستان و اجرای اقداماتی با هدف حفاظت از کودکان از سوی این کشور انجام داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این اقدام دبیر سازمان ملل متحد آن هم در شرایطی که جنایت‌های جنگی عربستان سعودی و متحدانش در یمن ادامه دارد، واکنش‌های مختلفی را به دنبال داشت.

سازمان دیده بان حقوق بشر، این تصمیم «آنتونیو گوترش»  را محکوم کرد و گوترش را به نادیده گرفتن نقض‌های صورت گرفته توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی متهم کرد.

این سازمان افزود که گوترش در گزارش سالانه خود اعلام کرده ائتلاف تحت رهبری عربستان مسئول کشتار 222 کودک یمنی طی سال 2019 است، اما اکنون نام آن را از فهرست سیاه کشتار کودکان خارج کرد.

محمدعلی الحوثی از رهبران انصارالله یمن هم ضمن محکوم کردن این اقدام گوترش، آن را نشانه هرج و مرج در سازمان ملل  و نادیده گرفتن معیارهای انسانی در این سازمان دانست.

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای کوتاه از گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به شدت انتقاد کرد و افزود: این اقدام آنتونیو گوترش تمامی تشکیلات سازمان ملل را زیر سوال برده است.
 
می توان گفت، اقدام سازمان ملل متحد در حذف نام عربستان سعودی و ائتلاف تحت سرکردگی آن علیه مردم یمن، تکرار مجدد تاریخ است؛ درست مشابه چنین اقدامی حدود ۴ سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاده بود؛ در آن سال سازمان ملل متحد نام ائتلاف متجاوز سعودی را به علت ارتکاب سلسله جنایت‌های جنگی علیه کودکان یمنی، در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار داد. پس از چندی «بان کی مون» دبیرکل وقت سازمان ملل متحد نام ائتلاف مذکور را از لیست سیاه حذف کرد که با تهدید ریاض مبنی بر حذف بخشی از مبالغ پرداختی معمول خود به این سازمان مواجه شد؛ به دنبال این فشارها، بان کی مون نام ائتلاف سعودی را از لیست ناقضان حقوق کودکان حذف کرد.

حال آنکه، طبق گزارش منتشر شده توسط سازمان ملل، تنها در سال ۲۰۱۹ میلادی، بیش از ۲۰۰ کودک یمنی توسط جنگنده‌های ائتلاف متجاوز سعودی به خاک و خون کشیده شدند. در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز حدود ۷۰۰ کودک کشته و زخمی شدند؛ مسأله ای که موجب قرار گرفتن نام ائتلاف سعودی در لیست سیاه در آن زمان، شد.

عربستان سعودی طی سالهای تجاوز ائتلاف خود در یمن علاوه بر کشتار غیرنظامیان٬ اقدام به تخریب گسترده زیرساخت‌های یمن و تحت فشار قرار دادن مردم این کشور نیز کرده است؛ ریاض٬ نیروگاه‌های برق و تأسیسات زیربنایی و حتی تأسیسات آب‌شیرین‌کن یمن را طی این مدت همواره مورد هدف قرار داده و علاوه بر کشتار غیرنظامیان و کودکان یمنی٬ با محاصره ظالمانه این کشور٬ ملت یمن را از امکان دسترسی به ابتدایی‌ترین امکانات زندگی نیز محروم کرده است.

بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی محافظت از کودکان، بیش از 2 میلیون کودک در اثر این تجاوزات از تحصیل محروم هستند و  2.1 میلیون کودک زیر 5 سال یمنی از سوء تغذیه شدید رنج می برند.

عربستان همه این جنایت‌ها را در سایه سکوت شرم‌آور سازمان‌های حقوق بشر و سازمان ملل متحد مرتکب شد که اکنون نیز با خارج کردن این کشور از لیست سیاه قاتل کودکان مهر تاییدی بر تصمیمات آمریکایی این سازمان زد؛ درحالی که خود سازمان ملل بارها گزارش‌های متعددی از جنایات غیر انسانی سعودی علیه غیرنظامیان یمنی منتشر کرده است.

بر اساس اعلام دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی بر اثر پیامدهای جنگ و محاصره‌ای که از سوی ائتلاف سعودی بر یمن تحمیل شده جان خود را از دست می‌دهد. در همین حال، تاکنون شمار زیادی از کودکان و نوجوانان یمنی در فجایعی همچون بمباران اتوبوس حامل دانش آموزان، بمباران هوایی منازل مسکونی و مدارس و بیمارستانها جان خود را از دست داده اند.

این در حالی است که  سازمان ملل در قبال تمامی انتقادات نسبت به عملکرد خود سیاست سکوت را پیشه کرده است.

اقدام اخیر سازمان ملل متحد به خوبی «رویکرد گزینشی» و «استانداردهای دوگانه» این سازمان و همچنین کشورهای متحد آن یعنی عربستان سعودی، امارات و… در قبال مسائل حقوق بشری را به نمایش گذاشت. این مسأله بیش از هرچیزی نشانگر آن است که قوانین و ساز و کارهای قانونی در عرصه بین الملل به ابزاری برای تطهیر جنایت‌های ضد حقوق بشری و ضد حقوق بشردوستانه رژیم‌هایی نظیر عربستان سعودی تبدیل شده اند.

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، می‌توان اینگونه استنباط کرد که تاریخ مجدداً تکرار شده و سازمان ملل با هدف دستیابی به دلارهای بیشتر از سوی عربستان سعودی، تن به نادیده گرفتن حقوق بشر داده است.

بسیاری از جنایت‌ها و اقدامات ناقض حقوق بشر در نقاط مختلف به ویژه در یمن توسط ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و….در نتیجه سیاست‌های انفعالی و گزینشی سازمان ملل متحد به عنوان بزرگترین سازمان حافظ حقوق بشر و حافظ حقوق پایمال شده دولت‌ها و ملت‌ها، صورت می‌گیرد؛ امروز، یمن بزرگترین قربانی سیاست‌های مذکور توسط سازمان ملل متحد است.

مقامات سازمان ملل باز هم در برابر دلارهای نفتی عربستان سعودی سر فرود آورده و حاضر شدند به خاطر مشتی دلار،  بار دیگر آبروی خود را به حراج بگذارند.

گفتنی است، سازمان ملل از سال 2002 اقدام به صدور لیست سیاه کرد که این لیست شامل نقض حقوق کودکان،ضرب و شتم،خشونت جنسی و.. بود.
 
انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: ناقضان حقوق کودکان سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش عربستان سعودی ائتلاف سعودی نام ائتلاف لیست سیاه جنایت ها حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۷۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان

وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد نخست‌وزیر این کشور به دعوت ولیعهد سعودی برای حضور در نشست مجمع جهانی اقتصاد عازم ریاض شده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، وزارت خارجه پاکستان در اطلاعیه‌ای اظهار داشت «محمد شهباز شریف» نخست‌وزیر این کشور برای شرکت در نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد پیرامون همکاری جهانی، رشد و انرژی که در ریاض برگزار می‌شود، عازم عربستان شده است.

بر اساس این اطلاعیه، سفر شهباز شریف در پی دعوت «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی و «کلاس شواب» بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره مجمع جهانی اقتصاد صورت می‌گیرد.

نشست ویژه مجمع جهانی اقتصادی قرار است از 28 تا 29 آوریل در ریاض برگزار شود.

اطلاعیه می‌افزاید شهباز شریف را یک هیئت بلندپایه شامل «محمد اسحاق دار» وزیر امور خارجه و «محمد اورنگ زیب» وزیر دارایی پاکستان همراهی خواهند کرد.

پاکستان و عربستان: از خاک افغانستان برای تروریسم استفاده نشود/ طالبان به حقوق اسلامی افغان‌ها احترام بگزاردچشم انداز مناسبات عربستان سعودی و پاکستاناعطای بالاترین نشان پاکستان به وزیر دفاع عربستان سعودی

هیئت پاکستانی در این سفر در مورد موضوعات مربوط به اقدامات تجاری و سرمایه‌گذاری، چارچوب‌های سرمایه‌گذاری جدید، بازسازی زنجیره تأمین، رشد پایدار و چشم‌انداز انرژی بحث و تبادل نظر خواهد کرد.

اطلاعیه افزود در حاشیه نشست اصلی، نخست‌وزیر پاکستان و هیئت همراهش با سران کشورهای جهان از جمله سران عربستان سعودی و سران سازمان‌های بین‌المللی دیدارهای دوجانبه خواهد داشت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود؛ غزه محور اصلی گفت‌وگو با مقامات سعودی
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی
  • زمان اعلام لیست انتخاباتی شانا برای دور دوم انتخابات مجلس
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • فهرست شورای ائتلاف با شروع زمان تبلیغات منتشر می‌شود
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • افشاگری روح الامینی درباره اشتباه انتخاباتی شانا در انتخابات ۱۱ اسفند /شهادت می دهم یزدی خواه به لیست ائتلاف تعهد داده بود
  • نقوی حسینی: طیف پایداری، شریان و مصاف برای ریاست مجلس، روی ذوالنور به جمع‌بندی می‌رسند