Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری دومین جلسه از سلسله نشست‌های تبیینی با عنوان «گفتمان فرهنگی استان چهارمحال‌وبختیاری با موضوع گام دوم تبلیغ»، با حضور اساتید حوزه علمیه استان در شهرکرد برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله مرادی معاون تعلیم و تربیت سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری شامگاه گذشته ۳۱ تیرماه در این نشست، اظهار کرد: در چله نخست انقلاب قطعا اتفاقات بسیار خوب و مبارکی مانند گسترش مراکز حوزه علمیه، تربیت هزاران طلبه خواهر و برادر، ایجاد مراکز تخصصی و آگاهی‌بخشی مردم نسبت به اسلام و انقلاب رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ظرفیت فرهنگی عظیم و بکر استان، گفت: ظرفیت مردم این منطقه امر تبلیغ را آسان کرده است اما نباید از آفت‌ها نیز غافل ماند، لذا گام دوم تبلیغ که با گام دوم انقلاب اسلامی آغاز می‌شود، می‌تواند یک مطلع مبارک و اتفاق خجسته باشد که با نگاه به چهل ساله اول بتوان اشکالات و آفت‌ها را رفع کرد.

حجت‌الاسلام مرادی با بیان اینکه با توجه به ظرفیت ایجاد شده با استقرار حکومت اسلامی در کشور انتظار می‌رفت «کیفیت تبلیغ» مطلوب‌تر از وضعیت موجود باشد، افزود: مجموعه مدیریت تبلیغ که شامل چندین نهاد است، در برخی موارد در ترسیم چشم‌انداز و قله غافل ماندند.

این کارشناس فرهنگی در تبیین دلایل پایین بودن کیفیت تبلیغ در چهل ساله نخست انقلاب، بیان کرد: عدم توجه به ظرفیت‌ها به‌ویژه ظرفیت‌های بومی در استانِ عالم‌پروری مانند چهارمحال‌وبختیاری، وجود تشتت آرا و تفرقه در جبهه حق و ایمان، جزیره‌ای عمل کردن و برخی عوامل دیگر سبب شد که کیفیت تبلیغ به سطح مورد انتظار نرسد.

اهمیت برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در امر تبلیغ

حجت‌الاسلام مرادی جوان‌گرایی را یکی از وظایف نهادهای متولی در راستای بازنگری در ساختارها دانست و افزود: مقام معظم رهبری بر دولت جوان حزب‌اللهی تاکید دارند که بتواند با فکر و اندیشه نو، جوان و قابل فهم منشا تحول شود.

حجت‌الاسلام مرادی با یادآوری ظرفیت بالای زیست‌بومی استان، گفت: استان ما یک منطقه با فرهنگ اصیل است که کمتر دچار دستخوش شده، پوشش زنان و مردان اصیل منطقه، آداب و سنت‌ها، احترام به بزرگترها به‌ویژه مادر، و ده‌ها نکته مثبت را می‌توان از فرهنگ اصیل مردمان این منطقه استخراج و تبیین کرد.

وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود حوزه علمیه به عنوان پرچمدار تربیت مبلغ، یک واحد درسی را به معرفی فرهنگ بومی مناطق اختصاص دهد تا مبلغان با زبان، فرهنگ، عادت‌ها و آیین‌های منطقه‌ای را که متولی تبلیغ در آن هستند، فرا بگیرند و ارتباط خوبی با اهالی برقرار کنند.

حجت‌الاسلام مرادی بیان کرد: توجه به کرسی‌های آزاداندیشی در امر تبلیغ بسیار اهمیت دارد که باید نه فقط به صورت تخصصی بلکه به صورت عمومی و با حضور مردم برگزار شود، ضمن اینکه توجه به جامعه عظیم و موثر زنان و نقش هدایتگری آنان باید در دستور کار قرار گیرد.

مبلغان باید به مباحث دینی متناسب با علم روز مجهز شوند

در ادامه جلسه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالفضل احمدی، مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد با اشاره به رشد کمی امر تبلیغ در چهل ساله نخست انقلاب اسلامی، اظهار کرد: با این وجود به لحاظ کیفیت تبلیغ  چنین پیشرفتی را شاهد نبوده‌ایم چرا که تاثیرگذاری تبلیغ کمتر بوده است.

وی یکی از آثار تبلیغ پس از انقلاب را جذب شمار بالای جوانان مستعد و علاقمند به حوزه علمیه دانست و تصریح کرد: البته در تربیت نیروهای میدانی، تاثیرگذار و تحول‌خواه با توجه به میزان رشد کمی نیروها، توفیق چندانی کسب نشده است.

حجت‌الاسلام احمدی در تبیین علل پایین بودن کیفیت تبلیغ، بیان کرد: یکی از عوامل دخیل در این موضوع پایین بودن انگیزه‌ها است که هر چه پیش آمدیم کاهش یافت، حال آنکه در ابتدای انقلاب و حتی پیش از آن، انگیزه‌های الهی و دینی در تبلیغ موثر بود.

مدرس حوزه علمیه در استان عامل دوم را توان علمی مبلغان عنوان کرد و افزود: بار علمی منبری امروز در مقایسه با مبلغانی مانند مرحوم فلسفی یا مقام معظم رهبری که منبرهایشان تبدیل به کتاب می‌شد، کاهش یافته است.

مدیر حوزه علمیه ولایت شهرکرد تاکید کرد: مردمی بودن مبلغ تاثیر بسزایی در موفقیت کار تبلیغ دارد، مبلغ و منبری امروز به ندرت در جامعه رفت و آمد دارد و میان او با مردم فاصله افتاده است، لذا رابطه و تبلیغ رفتاری کمرنگ شده است.

حجت‌الاسلام احمدی توجه به جنبه عمومی و فراگیر جلسات را حائز اهمیت دانست و ادامه داد: مشاهده می‌کنیم که در بسیاری از روستاها و مناطق محروم مبلغ ثابت وجود ندارد و تمرکز جمعیتی مبلغان در مراکز شهری قرار دارد.

وی تاکید کرد: مبلغان امروز باید به مباحث دینی متناسب با علم روز مجهز شوند که مطالب آنان برای جوان روزگار امروز کارایی داشته باشد و او را برای چند سال دیگر آماده کند. تجهیز مهارتی نیز حائز اهمیت است که شیوه‌های تبلیغی مجازی و حقیقی را در کارگاه‌ها فرا بگیرد تا در امر تبلیغ خسته نشود و عقب‌نشینی نکند.

حجت‌الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه خداوند انبیا را به زبان قوم خودشان بر مردم نازل کرده است، گفت: تجهیز به علم متناسب روز در کنار مهارت‌افزایی در امر تبلیغ و نیز توجه به تبلیغ تهذیبی در موفقیت کار تبلیغ مهم است.

این کارشناس فرهنگی در استان تاکید کرد: حمایت مالی، حمایت محتوایی و مهارتی، ارزش‌گذاری کار مبلغ، نظارت، سرکشی و دل‌جویی مسئولان از مبلغان مناطق دور افتاده‌، استعدادیابی در امر تبلیغ و ... از عوامل تاثیرگذار در امر تبلیغ هستند.

اهمیت مدل‌سازی در گفتمان‌های فرهنگی

در ادامه جلسه، فاطمه امیدی، مدیر مرکز تخصصی معصومیه(س) شهرکرد با اشاره به بیشتر دیده شدن توانایی و ظرفیت زنان در جامعه امروز در مقایسه با پیش از انقلاب، اظهار کرد: خوشبختانه نگاه غالب گذشته به زنان در فرهنگ‌هایی مانند فرهنگ استان ما تغییر کرده است و زنان از امکانات اجتماعی بیشتری در مقایسه با گذشته برخوردار هستند که گواه این ادعا جمعیت دختران و زنان حوزوی و دانشگاهی است و حوزه علمیه خواهران یکی از برکات انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر وجود الگوهایی نظیر حضرت فاطمه زهرا(س) و خدیجه(س) برای زنان امروز، گفت: امروزه مبحث مدل‌سازی در گفتمان‌های فرهنگی حائز اهمیت است و نظر می‌رسد الگوها باید حول محور خانواده باشد، یعنی اگر بانوی مبلغ دین را الگو در نظر می‌گیریم او را در نقش‌های مهم خانوادگی یعنی دختر، زن و مادر بودن مورد توجه قرار دهیم. نقش زن و مادر در خانواده بسیار حیاتی است لذا خانواده باید به عنوان محور مورد توجه قرار گیرد.

امیدی یکی از آسیب‌های تبلیغ در حوزه بانوان را ورود افراد کم‌سواد به این حیطه و تبدیل جریان تبلیغ به یک جریان بازاری دانست و گفت: امروزه شاهد ظهور بانوان مداح هستیم که گاهی الفبای تبلیغ را نیز نمی‌دانند و فقط به منظور گرم ساختن جلسات خانگی و روضه و مولودی‌خوانی به امر تبلیغ آسیب می‌زنند و راه را بر افراد آموزش دیده و با سواد می‌بندند.

وی با اشاره به کمرنگ شدن انگیزه‌ها، بیان کرد: اگر همه تشکیلات تبلیغ اعم از حوزه علمیه، اوقاف، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی و ... یک افق را ببینند و به یک سمت و سو حرکت کنند، بی‌انگیزگی‌ها کاسته خواهد شد، باید به نخبگان تبلیغ انگیزه داد و آنان را با حمایت‌های مادی و معنوی و علمی و آموزشی تقویت کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حجت الاسلام مرادی امر تبلیغ کیفیت تبلیغ حوزه علمیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۷۸۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی در مرحله نخست انتخابات دوازدهمین دوره مجلس، ۲۴۵ نماینده انتخاب شدند و تعیین تکلیف ۴۵ کرسی به به دور دوم کشید.
انتخاب این ۴۵ نماینده در ۲۲ حوزه انتخابیه صورت می‌گیرد که سه حوزه تبریز، آذرشهر و اسکو _ میانه و شبستر در  آذربایجان شرقی واقع شده است.

در دوره دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در استان ۱۲ نفر برای کسب ۶ کرسی باقیمانده از ۱۹ نماینده استان باهم به رقابت خواهند پرداخت که چهار نماینده از بین هشت نفر در تبریز انتخاب می‌شود و از حوزه میانه و شبستر نیز یک نفر منتخب و راهی مجلس خواهد شد.

همچنین انتخابات در هشت حوزه انتخابیه در کشور از جمله حوزه انتخابیه تبریز آذرشهر و اسکو به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار می‌شود و علاوه بر اینکه احراز هویت الکترونیکی است، شمارش آراء هم به صورت الکترونیکی خواهد بود.

طبق قانون تنها کسانی می‌توانند در مرحله دوم رأی بدهند که حتما در دور اول در همان حوزه انتخابیه رأی داده باشند و یا اصلا در کل کشور رأی نداده باشند.

تبلیغات داوطلبان نمایندگی دومین دوره انتخابات مجلس دوازدهم از یک هفته قبل از تاریخ برگزاری انتخابات از ساعت ۰۰:۰۰ بامداد پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت آغاز می‌شود و تا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ساعت ۸ صبح ادامه خواهد داشت.

دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در حوزه‌های باقیمانده برگزار می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • لزوم توجه جدی دادستان‌ها به عملکرد حوزه‌های تحت امر/ اهمیت رسیدگی سریع توأم با دقت به پرونده‌ها
  • تبلیغات نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه کرمانشاه از فردا آغاز می‌شود
  • وضعیت مبلغان کشور در ماه رمضان از زبان مدیرکل تبلیغ عمومی/ استقبال بی‌نظیر «تبلیغ اولی‌ها»
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی
  • رهبر انقلاب: تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است
  • تجلیل از فعالان و مبلغان فرهنگی منطقه پدافند هوایی شمال شرق در حرم مطهر رضوی 
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی در پیرانشهر