Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@12:45:07 GMT

بانک اطلاعاتی مساجد مهریز تهیه شد

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۵۹۳۵۶

بانک اطلاعاتی مساجد مهریز تهیه شد

ایسنا/یزد رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان مهریز با اشاره به تهیه بانک اطلاعات مساجد در این شهرستان، گفت: این بانک اطلاعاتی می‌تواند منبع مهمی برای برنامه‌ریزی فرهنگی و آمایش آن در مساجد باشد.

«محمدحسین زارعیان» در جلسه شورای فرهنگ عمومی این شهرستان اظهار کرد: در شهرستان مهریز ۲۷۵ مسجد کوچک و بزرگ در ۱۸ منطقه وجود دارد که از این تعداد ۹۴ مسجد در مناطق شهری و ۱۸۱ مسجد در مناطق روستایی شهرستان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تمام اطلاعات مرتبط با مساجد از جمله تعداد امام جماعت مساجد، خادم مساجد، تعداد مساجدی که هیئت امنا دارند، تعداد پایگاه مقاومت بسیج در مساجد و همچنین تعداد کانون فرهنگی و هنری مساجد به صورت تفکیکی برای هر منطقه شهری و روستایی مشخص شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان مهریز افزود: بانک اطلاعات تهیه شده می‌تواند یک منبع مهمی جهت برنامه‌ریزی فرهنگی در انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و آمایش فرهنگی در مساجد شهرستان باشد. از مهمترین برنامه‌ریزی فرهنگی در مساجد می‌توان به تهیه شناسنامه و نقشه فرهنگی جداگانه برای هر مسجد و در نهایت تهیه اطلس فرهنگی مساجد شهرستان اشاره کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر برنامه‌های مذهبی و فرهنگی که در مساجد برگزار می‌شود می‌توان بر حسب شرایط جغرافیای فرهنگی هر منطقه کارکرد خاص و معینی برای مساجد تعریف کرد که این کارکردهای تخصصی می‌تواند با موضوع اقتصاد و فرهنگ در مساجد ایفای نقش کرده و زمینه مشارکت، خلاقیت، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری و جذب جوانان و نوجوانان در مساجد را فراهم کند.

زارعیان کارکرد گردشگری، ورزشی، رسانه و دیجیتال، خدماتی، پخت غذا، برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌ها برای دیگر سازمان‌ها، ادارات و .... را از جمله کارکردهای مساجد دانست.

وی اظهار کرد: از مهمترین موضوعاتی که در مساجد باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری شود، ساماندهی و به روز رسانی هیئت امنای مساجد و صدور احکام برای آنها است که از طرف شورای فرهنگ عمومی شهرستان شیوه نامه شرایط هیئت امنای مسجد تهیه و در اختیار هیئت امنای مساجد قرار گرفته است. ساماندهی و به روز رسانی موقوفات مساجد و نحوه دریافت موقوفه و هزینه کرد آن بر اساس آیین نامه‌های ابلاغی به اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان و همچنین تعیین تکلیف موقوفاتی که محل موضوع و نیت واقف در زمان حاضر مشخص نیست با هماهنگی با مراجع ذیصلاح ساماندهی شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهریز، زارعیان در پایان بیان کرد: به روز رسانی اطلاعات و تجهیزات و بیمه مساجد از ضروریات است به نحوی که تجهیزات و لوازم مساجد در فرم‌های جداگانه اموال تهیه شود و بعد هر تغییر و تحولی در مسجد می‌توان به راحتی کارهای بعدی را نیز انجام داد و از مزیت‌های ساماندهی تجهیزات مساجد استفاده از وسایل درحوادث غیر مترقبه خواهد بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مسجد مهريز فرهنگ و ارشاد اسلامی بانك اطلاعاتي بانک اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۵۹۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت

حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر اجاق‌نژاد  امروز در نشست ستاد ملی دهه کرامت که در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد، گفت: در مراسم نیمه شعبان تمام آستان‌های مقدس، نهاد‌های فرهنگی و امنیتی همکاری لازم را داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به اینکه در ایام دهه کرامت آماده ایفای نقش در یک حرکت عظیم فرهنگی هستیم، گفت: در دهه کرامت تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا میزبانی شایسته‌ای از زائران کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین اجاق‌نژاد همچنین با استقبال از شعار‌های محوری دهه کرامت تصریح کرد: مسجد مقدس جمکران نیز در برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مذهبی خود از این شعار‌های محوری بهره خواهد گرفت.

تولیت مسجد مقدس جمکران افزود: همه این فعالیت‌های فرهنگی باید به سمتی برود که نسل جوان بیشترین بهره را از این برنامه‌ها ببرد و اثر گذاری آن درجامعه کاملا محسوس باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس ظرفیت‌های مادی و معنوی و انسانی که به خدمت گرفته می‌شود باید تلاش کنیم هرسال بیش‌ترین بهره وری را نسبت به سال قبل از این برنامه‌ها داشته باشیم و بیش‌ترین اثرگذاری فرهنگی را شاهد باشیم.

اجاق‌نژاد با بیان اینکه در اینگونه امور و برنامه‌های فرهنگی باید از نخبگان فرهنگی بهره گرفت تصریح کرد: این برنامه‌ها باید حاصل اتاق‌های فکری باشد که نسبت به حوزه فرهنگ و دین بیش‌ترین اشراف را داشته باشند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه در کنار اجرای برنامه‌های مردمی، نهاد‌های فرهنگی باید نقش حمایتی و نظارتی خود را ایفا کنند گفت: در انجام اینگونه امور فرهنگی و مناسبتی همانند ایام عاشورا، فاطمیه و... باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

دیگر خبرها

  • برنامه‌های فرهنگی، هنری و تربیتی اوقات فراغت در محلات با محوریت مساجد گسترش می‌یابد
  • برگزاری ویژه برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • برنامه‌های دهه کرامت در اصفهان تشریح شد
  • ‌پیگیری بیش از ۱۰۰ برنامه کانون‌های مساجد فارس برای ایام تابستان
  • مسجد جمکران میزبان زائران حضرت معصومه (س) در دهه کرامت
  • بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برگزاری ویژه‌ برنامه‌های دهه کرامت در مساجد و حسینیه‌ها
  • انجام امور فرهنگی باید برعهده مردم باشد
  • شهرستان‌های لرستان میزبان برنامه‌های شاخص شب میلاد امام رضا (ع)
  • مسجد پایگاه دین وکانون تقویت اندیشه ناب فرهنگ اسلامی