Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@04:48:09 GMT

آیا روزانه خودرو خود را ضدعفونی کنیم؟

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۶۰۲۹۷

آیا روزانه خودرو خود را ضدعفونی کنیم؟

به گزارش روز یکشنبه دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشکده بهداشت و موسسه ملی تحقیقات سلامت دانشگاه راهنمای (پاسخ به پرسش آیا نیاز است روزانه خودرو خود را ضدعفونی کنیم) را منتشر کرد که در ذیل می خوانیم:

یکی از راه های انتقال ویروس کرونا، تماس پوست با سطوح یا اشیای آلوده است. به عنوان مثال، فرد می تواند ویروس کرونا را با لمس یک سطح یا شی که ویروس روی آن است و سپس لمس کردن دهان، بینی یا احتمالاً چشمان خود دریافت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویروس می تواند به مدت چند ساعت روی برخی سطوح فعال بماند و موجب افزایش انتقال بیماری شود. با توجه به اینکه اتومبیل برای رفتن به سر کار یا خرید مایحتاج زندگی مورد استفاده قرار می گیرد، آیا لازم است روزانه ضدعفونی شود؟

مهم ترین موردی که باید در مورد ویروس کرونا روی سطوح دانست این است که به راحتی می توان آنها را با ضدعفونی کننده‌های خانگی که ویروس را از بین می برند غیرفعال کرد.

مطالعات نشان داده اند که ویروس می تواند تا ۷۲ ساعت بر روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ، کمتر از ۴ ساعت روی مس و کمتر از ۲۴ ساعت روی مقوا زنده بماند.

با توجه به این که بدنه خودروها قسمتی از فلز و قسمتی از پلاستیک ساخته شده ماندگاری ویروس بر روی آن بیشتر است. برای جلوگیری از انتشار این بیماری باید حداقل، سطوح لمس شده در وسیله نقلیه را در انتهای هر بار استفاده، تمیز و ضد عفونی کرد. بایستی اطمینان حاصل  شود که روش های نظافت و ضد عفونی به طور مداوم و صحیح رعایت می شود. در هنگام تمیز کردن وسیله نقلیه، درها و پنجره ها باید باز بمانند.

در صورت استفاده شخصی از خودرو و اطمینان از عدم سوار شدن فرد مبتلا به کووید ۱۹ و رعایت بهداشت فردی توسط سرنشینان، ضدعفونی کردن روزانه اتومبیل ضروری نیست. در صورت عدم اطمینان از سوار شدن افراد آلوده لازم است پس از هر سوار و پیاده شدن، سطوح در تماس ضدعفونی شوند.

برای سطوح سخت در قسمت داخلی وسیله نقلیه مانند صندلی های سخت، دسته صندلی، دستگیره درب، دستگیره کمربند ایمنی، کنترل نور و هوا، درها و پنجره ها و اجزایی که بیشتر در معرض الودگی هستند، اگر چرک قابل مشاهده وجود دارد باید ابتدا از آب و شوینده و سپس از مواد ضدعفونی کننده مناسب استفاده شود.

برای قسمت های نرم تر خودرو مانند صندلی های پارچه ای جهت ضد عفونی از یک شوینده مناسب برای سطوح نرم و قابل نفوذ استفاده شود. فرمان اتومبیل از قسمت‌هایی است که در تماس مکرر قرار می گیرد و بایستی با ماده مناسب ضد عفونی شود.

هنگام ضد عفونی کردن، زمان کافی در نظر گرفته شود تا مواد اثر ضد عفونی کنندگی خود را اعمال کنند.

در همه مراحل تمیز و ضد عفونی کردن از دستکش استفاده شود. برای سطوح الکترونیکی داخل خودرو که به طور مکرر لمس می شوند، مانند سیستم های صوتی تصویری یا صفحه نمایش لمسی، ابتدا گرد و غبار قابل مشاهده پاک شود و  برای ضد عفونی کردن، از دستمال مرطوب یا اسپری حاوی الکل ۷۰ درصد استفاده شود.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران خودرو پروندهٔ خبری پرونده | پیشنهادهایی برای پیشگیری از کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران خودرو کرونا دانشگاه علوم پزشکی تهران خودرو استفاده شود عفونی کردن ضد عفونی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۰۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟

به گزارش هلث دی نیوز، محققان گزارش می دهند که به نظر می رسد افزایش سطح دی اکسید کربن در جو و فضاهای داخلی عامل اصلی افزایش طول عمر انواع کووید موجود در قطرات ریز معلق در هوا باشد.

«آلن هادرل»، محقق ارشد و دانشیار ارشد علوم آئروسل در دانشگاه بریستول بریتانیا، گفت: «ما می‌دانستیم که کروناویروس مانند دیگر ویروس‌ها از طریق هوایی که تنفس می‌کنیم پخش می‌شود. اما این مطالعه نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در درک ما از اینکه دقیقاً چگونه و چرا این اتفاق می‌افتد، و مهم‌تر از همه، چه کاری می‌توان برای متوقف کردن آن انجام داد، است.»

در مطالعات آزمایشگاهی، محققان دریافتند که افزایش غلظت دی اکسید کربن در هوا می تواند مدت زمان عفونی ماندن ویروس های موجود در هوا را افزایش دهد.

به گفته محققان، هوای معمولی در فضای باز دارای ۴۰۰ ppm دی اکسیدکربن است.

بر اساس نتایج منتشر شده، افزایش غلظت CO۲ به تنها ۸۰۰ ppm، بقای ویروس های معلق در هوا را افزایش می دهد.

محققان دریافتند وقتی هوای داخل خانه به غلظت CO۲ ۳۰۰۰ ppm می رسد- مشابه غلظت یک اتاق شلوغ- حدود ۱۰ برابر بیشتر ویروس بعد از ۴۰ دقیقه مسری تر باقی بماند.

هادرل گفت: «ویروس ها به دلیل اسیدیته کمتر قطرات بازدمی، عفونی شدن خود را از دست می دهند. اما CO۲ هنگام تعامل با قطرات مانند یک اسید عمل می کند و به ویروس ها اجازه می دهد در هوای بیشتری زندگی کنند.»

هادرل گفت: «این نشان می‌دهد که باز کردن یک پنجره ممکن است قوی‌تر از آن چیزی باشد که در ابتدا تصور می‌شد، به ویژه در اتاق‌های شلوغ و با تهویه ضعیف، زیرا هوای تازه غلظت کمتری از CO۲ دارد و باعث می‌شود ویروس خیلی سریع‌تر غیرفعال شود.»

هادرل افزود: «نتایج همچنین نشان می دهد که چگونه اهداف تغییر آب و هوا که به دنبال محدود کردن سطح CO۲ در جو زمین هستند می تواند به کاهش انتشار ویروس های موجود در هوا کمک کند.»

محققان خاطرنشان کردند که علوم هواشناسی اخیر پیش بینی کرده است که غلظت CO۲ در جو تا پایان قرن به بیش از ۷۰۰ ppm برسد.

هادرل در پایان می‌گوید: «داده‌های مطالعه ما نشان می‌دهد که افزایش سطح CO۲ در جو ممکن است با افزایش قابلیت انتقال سایر ویروس‌های تنفسی از طریق افزایش مدت زمانی که آن ها در هوا عفونی می‌مانند، همزمان باشد.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش تغییرات آب و هوایی در گسترش ویروس ها
  • از لزوم جدیت در تفکیک زباله، تا سهم فاضلاب خانگی در آلودگی رودخانه های رشت
  • یک گیاه ضد باکتری برای درمان برخی بیماری‌های عفونی
  • ChatGPT در تشخیص آبسه مغزی شکست خورد
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • رشته‌ها و سطوح برگزاری المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد
  • رشته‌ها و سطوح المپیاد ورزش‌های فناورانه دانشجویی اعلام شد