Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد صادقی‌فر امدادگر جوان جمعیت هلال احمر با اشاره به نخواستنش به عنوان لیدر به دلیل علاقه‌اش به نجات کوهنوردان قله دماوند، امدادگران را فرستاده‌ای از خداوند هنگام چشم انتظاری آسیب دیدگان بلایای طبیعی بیان می کند.

خبرگزاری فارس مازندران، سرویس اجتماعی ـ کبریا مقدس|در گوشه کنارهای ما اتفاقات زیادی می افتد که بعضی آنها برای‌مان با اهمیت و برخی دیگر بی‌اهمیت قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هشت سال در دل کوه، جنگل، رودخانه خروشان، جاده و قله دماوند زد تا امروز در سن ۲۸ سالگی به عنوان یک امدادگر شناخته شده و جان برکف بلندترین بام ایران " قله دماوند" جای بگیرد. 

جهت آشنایی بیشتر با این جوان آملی به عنوان عضو داوطلب جمعیت هلال احمر کشور پای صحبت‌هایش نشستیم تا از خودش، حضور و نقشش را در اجرای عملیات‌های امدادونجات جمعیت هلال احمر آمل بیشتر بگوید:

اتفاقات با اهمیتی که تاثیرش باعث تحول و دگرگونی زندگی مان می‌شود، اتفاقاتی که بین شان کسانی هستند که به عنوان "ناجی" برای مان قلمداد می‌شوند و در راستای نجات‌مان در آن دگرگونی نقش‌آفرینی می‌کنند.
آنها فرشتگان نجاتی هستند که خود را فرستاده ای از طرف خداوند بزرگ هنگام بلا برای کسی، امیدشان به باری تعالی است، می‌دانند.  


"محمد صادقی‌فر" در عنفوان جوانی یعنی ۲۱ سالگی مهم‌ترین هدف زندگی‌اش را به جای یک شغل بی‌دغدغه و بی‌دردسر، گام در راه نجات هموطنان و هم استانی‌هایش قرار داد تا بگوید که جانش تقدیم برای حفظ جان آنهاست.
هشت سال در دل کوه، جنگل، رودخانه خروشان، جاده و قله دماوند زد تا امروز در سن ۲۸ سالگی به عنوان یک امدادگر شناخته شده و جان برکف بلندترین بام ایران " قله دماوند" جای بگیرد.
جهت آشنایی بیشتر با این جوان آملی به عنوان عضو داوطلب جمعیت هلال احمر کشور پای صحبت هایش نشستیم تا از خودش، حضور و نقشش را در اجرای عملیات های امدادونجات جمعیت هلال احمر آمل بیشتر بگوید؛

 از چگونگی حضورتان در عضویت واحد امداد وجمعیت هلال احمر بگویید؟


اتفاق حضورم در این نهاد از جست‌وجوی یک نوجوان ۱۳ ساله در جنگل‌های الیمستان توسط نیروهای جمعیت هلال احمر آمل شروع شده که به دلیل آشنایی آن منطقه و به درخواست نیروهای امداد به عنوان راهنما توانستیم آن نوجوان را پیدا کنیم، بعد از آن نیز برای جست‌وجوی یک تیم 6 نفره دیگر در همان منطقه جنگلی دعوت شدم که این دو حادثه و درخواست آن گروه امداد و نجات، موجب شد تا مشتاق شوم و جهت آشنایی بیشتر وارد سامانه داوطلبان جمعیت هلال احمر شده و با نحوه عملیات‌های این داوطلبان در زمینه های سیلاب، رودخانه با آب خروشان، قله دماوند و جنگل آشنا شوم.
 پس از آن وارد دوره‌های آموزشی شده که تاکنون هشت دوره تخصصی از مدرسه کوهستان سفید نپال در تهران، دوازده دوره از هلال احمر و ۹ دوره آموزشی از فدراسیون کوهنوردی کشور را گذرانده و طی هشت سال ۲۹ دوره را سپری کنم.

یعنی عضویت داوطلبان جمعیت هلال احمر بودن درجه بندی خاصی دارد؟

بله؛ از درجه سه شروع تا به درجه ISAR به پایان می رسد که خداروشکر تمامی این درجه ها را پشت سر گذاشته و اکنون به درجه پایانی ISAR رسیده‌ام.

 اولین نجات تان در عملیات قله دماوند چه سالی بود؟

سال ۹۲ بود که به اتفاق استادم جناب لشکری برای نجات کوهنورد مالزی به نام لی‌کلی تک بود که بعد از دو روز با کمک اهالی شهر رینه وی را پیدا کرده و زنده از قله به پایین هدایت کردیم.


با توجه به نوع عملیات‌هایمان بنده علاوه بر عضویت امدادرسانی، در تیم فدراسیون در قالب ستاد اطلاع‌رسانی پیشگیری از حوادث کوهستان نیز مستقر هستم که در طول هفته سه روز از روزهای آخر هفته یعنی چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه، گاهی اوقات هم شنبه‌ها در پناهگاه سوم قله دماوند ضلع جنوبی به سر می‌برم.

حضورتان در محور جاده ای هراز و رودخانه هراز چگونه هست؟

در حوزه رودخانه خروشان هراز بیشترین حوادث غریق نجات را حضور دارم علاوه بر آن حتی یکبار برای سیلاب اهواز افتخار کمک‌رسانی به هموطنان را داشتم.
در تصادفات یا ریزش کوه محور هراز نیز در زمان نیاز جهت کمک و امدادرسانی حضور دارم.

 شغل‌تان سخته؟

خوب هر شغلی سختی خودش را دارد، منتهی حرفه ما ریسک هست، اگرچه شغل نیست و به عنوان داوطلب مشغول خدمت هستم اما سخت هم باشد، دوستش دارم؛ چون علاقمند به کار کوهستان و رودخانه خروشان ام.

نشد تابه‌حال از آمدن به این کار پشیمان شوید؟

تابحال خداروشکر خیر، ما به مانند سیلی هستیم که هر چی به سمت مان بیاید و هر چیزی را به سوی مان بیاورد، رد کرده و عبور می‌کنیم.

با توجه به عنوان عضویت داوطلبی در مواقع نجات کوهنوردان قله دماوند هم با همین نام داوطلبی وارد عملیات می‌شوید؟

بله، هر کدام از ما عضو داوطلب امدادونجات در هر عملیاتی چه قله دماوند، رودخانه خروشان هراز و چه تصادفات جاده‌ای داوطلبانه حضور می‌رسانیم و به‌غیر از هزینه ایاب و ذهاب، حق‌الزحمه‌ای از جمعیت هلال احمر دریافتی نداریم.

یعنی هیچ حقوق ثابتی ندارید؟

بله؛ با وجود هشت سال از حضورم در عضویت داوطلبانه امدادونجات جمعیت هلال احمر آمل هنوز جذب نشدم و به عنوان داوطلب هزینه ایاب و ذهاب هر عملیاتی را دریافت می‌کنم اما ان شاء الله هر چه زودتر تحقق پیدا می‌کند.

 پس نیازهای شما داوطلبان امدادونجات از کجا فراهم می‌شود؟

خوب بخشی از این تجهیزات توسط جمعیت هلال احمر و بخش دیگر از سوی خودمان خریداری و فراهم می شود.
ببینید برای حضور در عملیات‌ها در درجه اول هر چقدر مهارت داشته باشیم مطمئنا بدون تجهیزات هیچ هستیم. من داوطلب امدادگر تمام تجهیزات لازم و ضروری را فراهم و در منزل یا پایگاه آماده داشته و پس از هر تماسی جهت کمک، سریع در کوله پشتی شخصی ریخته و به سمت پایگاه یا اداره حرکت می‌کنم.
در بخش کوهستان این را بگویم که یک کوهنورد در جریان هست برای خرید تجهیزات ساده و اولیه اش نیاز به هزینه ۱۰ میلیون تومان است در حالی که ما نجاتگران کوهستان برای حضور در عملیاتها به کفش‌هایی از جنس ترکینگ، هایکینگ، تک‌پوش سنگین، دو پوش و سه پوش نیاز داریم که قیمت کفش آخر  بالغ بر ۱۱ میلیون تومان و مجموع آنها به ۴۰ میلیون تومان می‌رسد یا برای تهیه لباس از مدل‌های بیس، پلار، گورتکس، پر و کوله پشتی یک روزه، دو روزه و چند روزه نیاز به هزینه بالاست؛ می‌خواهم این را بگویم که حوادث کوهستان استهلاک زیادی دارد و در زمان حوادث، دوطلبان امدادونجات کلی تجهیزات را گم  می‌کنند یعنی همان مستهلک می‌شود بنابراین باز باید دوباره خریداری شود.
نیاز هست  مسؤولان استانی به شهرستان آمل توجه ویژه داشته باشند زیرا این شهرستان با وجود بهره‌مندی از قله دماوند، جنگل‌های الیمستان، کوه‌های متعدد و مرتفع آمل، رودخانه خروشان و محور هراز سالانه بیشترین حوادث را شاهد هست و داوطلبان با حضور بیشترشان در عملیات‌های متعدد امدادونجات چون قله دماوند و رودخانه خروشان هراز باید از تجهیزات پیشرفته و به روز برخوردار باشند.

جناب صادقی‌فر با توجه به حضورتان در این عملیات‌های متعدد عمده‌ترین عوامل ایجاد این تصادفات را چه می‌بینید؟

عمده‌ترین عوامل در محور هراز بر عدم توجه رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی دیده می‌شود.
در جنگل نیز نداشتن نرم افزار GPS در گوشی طبیعت گردان است که موجب می‌شود هنگام برگشتن راه را گم کنند و در دل جنگل‌ها مفقود شوند.
کوهنوردان قله دماوند نیز بیشترین عامل به AMS یا ارتفاع زدگی آنها می‌توان عنوان کرد یعنی اغلب کوهنوردانی که به ارتفاع ۴۵۰۰ متری می‌رسند دچار ارتفاع‌زدگی و انرژی آنها تخلیه می‌شود که با وجود این شرایط باز هم سعی می‌کنند قله را صعود کنند که این باعث تخلیه کامل انرژی شان می‌شود و هنگام برگشت به خاطر نداشتن این انرژی گیج شده و راه ها را گم کنند.

 برای کاهش یا جلوگیری از این حوادث مسؤولان استانی چه نقشی می‌توانند داشته باشند؟

مطمئنا ورود مسؤولان امر تاثیرگذار است مثلا در زمینه تصادفات با نصب دوربین‌های کنترل سرعت در نقاط متعدد محور هراز می‌توانند جلوی افزایش تصادفات را بگیرند زیرا طبق آمار گرفته شده هر جایی که دوربین نصب شده، هم تصادف کمتر بوده و هم قوانین راهنمایی و رانندگی چون سبقت غیرمجاز رعایت شده است.


با توجه به تلاش شبانه‌روز کارکنان و عوامل راهداری، وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی با آگاهی بخشی از گزارش‌های امدادونجات هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ در ثبت بیشترین آمار نقطه حادثه‌خیز، جهت جلوگیری از افزایش آمار تصادفات می‌توانند اقدامات اساسی انجام دهند.
و یا در مورد رودخانه هراز می‌توانند با فنس‌کشی برخی نقاط، مسافران و گردشگران را به نقاط کم خطر این رودخانه هدایت کنند تا هر ساله شاهد غرق شدن گردشگران در آب های خروشان هراز نباشیم.
البته تاکنون در دو منطقه وانا و شکل شاه اقداماتی انجام شده منتهی نیاز هست در نقاط دیگر نیز ورود پیدا کنند.

جناب صادقی فر به غیر از فعالیت داوطلبی امدادونجات، شغل دیگری دارد؟به این فکر نکردید که لیدر شوید؟

خیر؛ فقط در این حرفه آن هم داوطلبانه مشغول خدمات‌رسانی به هم وطنانم هستم.

حقیقتش چرا، اما چون علاقمند به کار داوطلبی در گروه امدادونجات شدم دیگر نخواستم لیدر شوم.

 چند نفر مثل شما در کشور و مازندران هستند؟
تبسمی بر لب می‌آورد و می‌گوید: در کشور ۷ هزار نفر، مازندران اطلاعی ندارم اما در آمل ۳ هزار نفر داوطلب از زن، مرد، پیر و جوان که از این تعداد ۳۰۰ نفر به طور مستقیم در عملیات‌ها حضور جدی دارند.
البته در زمان عملیات قله دماوند تعداد اندک هست آن هم به دلیل درجه دمای این قله، در نظر بگیرید در فصل زمستان منفی ۵۵ درجه و تابستان نهایت منفی هفت درجه می‌رسد و با وجود ارتفاع ۵۶۰۰ متری و به عنوان بام ایران، امدادرسانی در آن سطح ارتفاع از عهده هر کسی ساخته نیست به همین خاطر تعداد امداد قله نسبت به سایر حوزه ها کمتر است.

 تابحال برای شما هم در این عملیات‌ها اتفاقی افتاد؟
 بله، در یک عملیاتی گرگ پایم را گاز گرفت که خوشبختانه زیاد جدی نبود یا با ریزش کوه روبرو شدیم و در عملیات‌های هوایی با مواجه ورزش شدید باد به سختی موفق به اجرای آن عملیات شدیم.
در نظر بگیرید که در عملیات‌های کوهستان و رودخانه، این دو طبیعت با کسی شوخی ندارد و هیچ کس هم نمی‌تواند با آنها مقابله کند اما در بسیاری از موارد مجبور به ریسک هستیم البته نه به گونه‌ای که تیم یا خودمان را به خطر یا همان ریسک ۸۰ درصدی بیاندازیم ولی تمام تلاش خود را برای نجات فرد یا گروه آسیب دیده حوادث به کار می‌بریم.

 با چه لقبی شناخته شده اید؟
حقیقتش دوستان لطف دارند و به ما امدادونجاتی‌ها لقب "فرشتگان نجات" داده‌اند اما بنده همیشه به این فکر می‌کنم آن فرد حادثه دیده در زمان حادثه از خدای خود طلب کمک کرده، ما فرستاده‌های همان خداوند هستیم که باید به آن فرد صدایش کرده، برویم تا نجاتش دهیم و این لحظه وجودی از آن خداوندی می‌شویم که فرد حادثه دیده انتظار دارد خداوند به وی کمک کند.
می‌خواهم اینو بگویم که به هرحال فرستاده های خدا باید یکسری صفات خوب و پسندیده داشته باشند که فرد به آن خدای خود ایمان بیاورد.  
و حرف آخر؛
امیدوارم هر آن چه نیاز خواسته‌های داوطلبان امدادونجات جمعیت هلال احمر استان مازندران به ویژه شهرستان آمل است، مسؤولان امر به آن نگاه ویژه ای داشته باشند.

 

انتهای پیام/ ۳۱۴۱/ج

 

منبع: فارس

کلیدواژه: دماوند مازندران جمعیت هلال احمر کوه دماوند مازندران جمعیت هلال احمر کوه محمد صادقی امدادونجات جمعیت هلال احمر کوهنوردان قله دماوند جمعیت هلال احمر آمل رودخانه خروشان عملیات ها داشته باشند خروشان هراز محور هراز صادقی فر هشت سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۰۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واژگونی خودرو در جاده طبس ـ بردسکن ۵ مصدوم داشت

رئیس جمعیت هلال احمر طبس گفت: در اثر حادثه واژگونی سواری ال نود در جاده طبس ـ بردسکن پنج نفر مصدوم شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از طبس، علیرضا آزاد با اعلام این خبر اظهار داشت: نجاتگران پایگاه امداد و نجات تپه طاق با دریافت گزارشی مبنی بر واژگونی سواری ال نود در کیلومتر 210 جاده طبس ـ بردسکن بلافاصله تیم امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.

وی افزود: نیروهای هلال احمر با همکاری عوامل اورژانس اقدامات اولیه را روی مصدومان انجام و به مرکز درمانی بردسکن منتقل کردند.

رئیس جمعیت هلال احمر طبس از مسافران خواست هر دو ساعت یکبار استراحت کنند، حتی اگر احساس خستگی نمی‌کنید. از ماشین خارج شده و 15 تا 20 دقیقه پیاده‌روی کنید.

وی افزود: رانندگی در خستگی خطرناک است و می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به دنبال داشته باشد. 

انتهای پیام/252/

دیگر خبرها

  • نجات نصاب آسانسور با سقوط از ارتفاع ۱۵متری
  • واژگونی خودرو در جاده طبس ـ بردسکن ۵ مصدوم داشت
  • آماده باش هلال احمر/ پرهیز از طبیعت گردی در کوهستان های البرز
  • آمادگی هلال احمر برای کمک به مردم سیل‌زده کنیا
  • امدادرسانی به سیستان و بلوچستان پایان یافت
  • آماده باش نیروهای هلال احمر بوشهر
  • برگزاری مانور تیم سحر هلال احمر در قزوین
  • اجرای گام سوم طرح یاس در اردبیل
  • یک کشته در حادثه برخورد چند دستگاه خودرو در استان قزوین 
  • عملیات آبرسانی به ۶ روستای درمیان آغاز شد