Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، سعید نمکی در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار داشت: حتی در استان‌هایی که فکر می‌کنیم موج اول کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم، موج اول را به‌طور کامل تجربه نکرده‌ایم.


وزیر بهداشت گفت: از دیدگاه اپیدمیولوژیک وقتی بیش از 35 یا 40 درصد از جمعیت، تجربه یک بیماری را داشته باشند و بعد بیماری فروکش کرده باشد، باید فکر کنیم تعدادی بیمار علامت‌دار و تعدادی بدون علامت، با ویروس، تماس داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در حال تجربه کردن موج اول کرونا هستیم
وی اضافه کرد: در کشور در حال تجربه کردن موج اول کرونا هستیم اما ممکن است شکل موج اول کرونا با آنچه در استان دیگری، تجربه کرده‌ایم، متفاوت باشد. باید باور کنیم و به مردم هم بگوییم که ویروس کرونا تمام نشده، پیک بیماری رد نشده و کرونا، یک ویروس پیچیده تودرتوی صد هزارچهره است و ممکن است یک پروتکل درمانی در یک منطقه جواب دهد و در منطقه دیگری جواب ندهد.
وزیر بهداشت افزود: از روز اول شیوع کرونا در چین به همکاران و معاونینم گفتم که این ویروس، با تمام ویروس‌هایی که دیده‌اید، متفاوت است. بنده به‌عنوان یک ایمونولوژیست معتقدم که این ویروس، یک شتر گاو پلنگ است که می‌تواند گاز بگیرد و لگد و شاخ بزند.
رفتار مختلف ویروس کرونا
وزیر بهداشت تصریح کرد: امروز بیشتر از قبل معتقدم که ویروس کرونا، بسیار پیچیده و هنوز هم ناشناخته است. هرگز فکر نکنیم که رفتار ویروس با روز قبل و در اقلیم‌های مختلف؛ یکسان است. رفتار ویروس کرونا در جنوب کرمان با هرمزگان و یا میناب با بندرعباس و شهرهای دیگر، کاملاً متفاوت است بنابراین ویروس کرونا در اقلیم، نژاد و آب‌وهوای مختلف، بروز متفاوتی دارد.
نمکی در خصوص آمادگی پرسنل برای روزهای آینده مقابله با کرونا، گفت: در استان‌هایی که هنوز گرفتاری عمده‌ای ندارند و از گرفتاری قبلی عبور کرده‌اند، از معاونین پرستاری و درمان خواسته‌ام تا مهلتی دهند که همکاران کادر درمانی بتوانند نفس بکشند و با ارائه تسهیلاتی بتوانند به همراه خانواده‌هایشان، با رعایت اصول بهداشتی سفر کنند تا اگر طوفان جدیدی در راه بود بتوانیم همکاران تازه‌نفسی داشته باشیم.
87 درصد از بیماران کووید19 گرفتار چاقی و بیماری زمینه‌ای بوده‌اند
وی خاطرنشان کرد: تا امروز حدود 87 درصد از بیماران کووید 19 ، گرفتار چاقی، دیابت و بیماری زمینه‌ای بودند. سیاست ما باید این باشد که تخت‌های بیمارستانی کمتری درگیر شود و اجازه ندهیم که افراد پرخطر به فازهای بعدی بیماری بروند. گروه هدف ما از این بعد افراد بالای 60 سال، بیماران دارای بیماری زمینه‌ای و افراد چاق و دارای اضافه‌وزن است. سه روز قبل در استان هرمزگان دختربچه 10 ساله‌ای بر اثر کرونا فوت کرد که با پدر و مادر خود برای گردش به قشم سفر کرده بودند و تنها مشکل این فرد، اضافه‌وزن بود.
فرصت طلایی دانشگاه‌ها برای تغییر سبک زندگی، الگوی تغذیه و کاهش وزن
وزیر بهداشت افزود: باید وزن افراد را در افراد بالغ، کودکان و گروه‌های مختلف، کنترل کنیم و این فرصت را برای کار ویژه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در تغییر سبک زندگی، الگوی تغذیه و کاهش وزن به‌عنوان یک عامل خطر برای گروه‌های مختلف جمعیتی باید غنیمت بشماریم. باید گروه‌های پرخطر را دریابیم و خدمات الکترونیک را برای آن‌ها توسعه دهیم و بتوانیم داروهای موردنیاز آن‌ها را به‌راحتی و درب منازل آن‌ها تحویل دهیم و پزشکی از راه دور را برای این گروه‌ها، فعال‌تر کنیم.
بیش از 10 برابر سال گذشته به دنبال تأمین واکسن آنفلوآنزا هستیم
نمکی تأکید کرد: حتماً باید به همپوشانی و هم‌زمانی کرونا و آنفلوآنزا در فصل پاییز توجه ویژه کنیم. به همین دلیل بیش از 10 برابر سال گذشته به دنبال تأمین واکسن آنفلوآنزا هستیم البته تقاضا برای این واکسن در دنیا افزایش یافته و تأمین آن راحت نیست اما با راهکارهایی که دنبال می‌کنیم، گروه‌های پرخطر از جمله مادران باردار، سالمندان و بیماران دارای بیماری زمینه‌ای را واکسینه می‌کنیم.
نمی‌توانیم آموزش در دانشگاه‌های علوم پزشکی را تعطیل کنیم
وی یادآور شد: نمی‌توانیم در شرایط کرونا، آموزش در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی را تعطیل کنیم چون نوع آموزش‌ها به‌گونه‌ای است که نمی‌توانیم همه آن‌ها را به‌صورت مجازی ارائه کنیم. دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی در توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی حتماً تلاش کنند اما بخش‌های حضوری مانند آزمایشگاه‌ها و آموزش‌های بالینی را نمی‌توانیم به‌صورت مجازی آموزش دهیم. خوابگاه‌ها را باید به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که پروتکل‌های بهداشتی به‌طور کامل رعایت شوند.
لزوم همراهی دانشگاه‌ها با دانشجویان برای میهمانی در دانشگاه‌های نزدیک محل سکونت
وزیر بهداشت گفت: از روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی تقاضا دارم که در موردپذیرش یک ‌ترم میهمانی دانشجویان در دانشگاه‌های نزدیک به محل سکونتشان، همراهی کنند. باید استانداردها را منطبق با ضرورت‌های کشور ببینیم چون شرایط متفاوت است.
نمکی با اشاره به سختی‌های اقتصادی سال جاری، گفت: این سختی‌ها و محدودیت‌ها می‌طلبد که دو سیاست اصلی را مورد توجه قرار دهیم؛ یکی حداکثر کردن صرفه‌جویی و دیگری تلاش برای افزایش بهره‌وری و کارآمدی منابع و راه سومی هم نداریم. درآمدهای اختصاصی دانشگاه‌ها کاهش یافت و سعی کردیم به نحوی جبران کنیم اما این به آن معنی نیست که در ماه‌های آینده دوباره دچار چنین چالشی نشویم اما از روسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی می‌خواهم که فکر کنند که قرار است حداقل دو سال باید با کرونا زندگی کنیم.
وی اظهار داشت: در زمان وزارت استاد دکتر فاضل، قانون هیئت‌امنای دانشگاه‌های علوم پزشکی ابداع شد چون اعتقاد بر این داشتیم که دانشگاه رشید، دانشگاه مستقل است و دانشگاه مطیعی که با تغییر یک وزیر به شدت به هم می‌ریزد، اصلاً قدرتمند نیست. دانشگاه‌هایی که استقلال دارند، نیاز چندانی به منابع دولتی ندارند.
دانشگاه‌ها باید خلق ثروت کنند
وزیر بهداشت گفت: اگر قرار است هیئت‌امنای یک دانشگاه تصمیمات خود را با منابع دولتی بگیرد، باید بتواند خلق ثروت کند. تئودور شولتز یکی از اقتصاددانان آمریکا است که سال 1960 رئیس انجمن اقتصاد آمریکا بوده و می‌گوید که به دانشگاه‌ها به‌عنوان مرکز هزینه نگاه نکنید بلکه به‌عنوان مرکز سرمایه توجه کنید. اگر امروز، دانشگاهی، مقاطع تحصیلات تکمیلی آن دو برابر شد، سه تا 5 سال بعد، اثرات این افزایش ظرفیت را در درآمد سرانه آن ببینید.
گفتنی است در این نشست، گزارش‌هایی از مشکلات، چالش‌ها و پیشنهاد‌های حوزه‌های آموزش، بهداشت، درمان و توسعه که توسط 4 دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد جمع‌آوری‌شده بود، ارائه و بررسی شد.این مراسم اولین اجلاسی بود که به همت مهندس موهبتی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت برگزار شد.


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا و اقلیم کرونا و نژاد دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی بیماری زمینه ای دانشگاه ها موج اول کرونا گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۰۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی دیگر از چهره جدید دانشگاه کلمبیا

این روزها، دانشجویان دانشگاه کلمبیا توانستند چهره جدید خود را به همگان نشان دهند، دانشجویانی که می خواهند با علم و دانش خود دنیا را تغییر بدهند، این بار ماسک را نه در آزمایشگاه بلکه برای حضور در یک جنبش و بیداری مردم از جنایات اسرائیل به صورت زده اند و پرچم و نماد فلسطین را بر شانه های خود انداخته‌اند و در مقابل ظلم رژیم صهیونیست با حمایت‌هایی که غرب از این ظلم می کند، ایستاده‌اند.

به گزارش ایسنا، فریاد «فلسطین را آزاد کنید» این بار با صدای دانشجویان دانشگاه تحقیقاتی کلمبیا، یکی از دانشگاه های برتر جهان طنین انداز شد و نه تنها به سراسر ایالات متحده آمریکا بلکه سراسر دانشگاه‌های جهان درنوردید تا لرزه بر اندام صهیونیست‌ها و متحدانش بیفکند.

دانشگاه کلمبیا براساس رتبه‌بندی ۲۰۲۲–۲۰۲۳ یواس نیوز اند ورلد ریپورت، در رتبه هفتم برترین دانشگاه‌های جهان قرار گرفته است. در رتبه‌بندی دانشگاهی کیواس در سال ۲۰۲۴، دانشگاه کلمبیا در رتبه بیست و سوم جهان و دهم آمریکا قرار دارد. این دانشگاه با حضور برترین دانشجویان و اساتید جهان، توانسته بالاترین تعداد برنده جایزه نوبل را از آن خود کند. این دانشگاه شرایط سختی برای پذیرش دانشجو دارد و برترین ذهن ها در حوزه های مختلف از ریاضی تا ادبیات موفق به تحصیل در این دانشگاه می شوند. 


دانشجویان دانشگاه کلمبیا امروز این افتخارات را با حمایت از فلسطینی‌های نوار غزه تکمیل کردند تا برگه زرینی برای این دانشجویان مدافع حقوق بشر باشند که نشان دادند نه تنها در علم و دانش بلکه در حمایت از حقوق مظلومان سرآمد هستند.


این روزها، دانشجویان دانشگاه کلمبیا توانستند چهره جدید خود را به همگان نشان دهند، دانشجویانی که می خواهند با علم و دانش خود دنیا را تغییر بدهند، این بار ماسک را نه در آزمایشگاه بلکه برای حضور در یک جنبش و بیداری مردم از جنایات اسرائیل به صورت زده اند و پرچم و نماد فلسطین را بر شانه های خود انداخته اند و در مقابل ظلم رژیم صهیونیست با حمایت هایی که غرب از این ظلم می کند، ایستاده اند.

 شعار اصلی این دانشگاه برای دانشجویان مستعد خود «در پرتوی نور تو، نور را خواهیم یافت» است، در راستای این شعار، این روزها پرتو نور آن ها بر مردم مظلوم غزه می تابد، اما مسئولان دانشگاه کلمبیا و منافع شان و فشاری که از سوی رژیم صهیونیستی بر آن ها اعمال می شود، نمی خواهند نوری که از سوی دانشجویان در حال تابش است، را ببیند.

این روزها؛ دانشگاه کلمبیا با برپایی جنبش همبستگی با غزه تبدیل به کانون توجهات جهان شده است. دانشجویان به منظور حمایت از مردم غزه و خشم از حمایت دانشگاه از رژیم صهیونیست، چادرهای خود را در محوطه دانشگاه باز و تحصن کردند و خواسته آن ها توقف جنگ، توقف حمایت دولت آمریکا از نسل کشی رژیم صهیونیست و رفع تعلیق دانشجویان معترض است. اما دانشجویان معترض تنها به تحصن اکتفا نکردند و جمعی از آن ها وارد ساختمان همیلتون دانشگاه کلمبیا شده و ضمن تسخیر این مکان، نام آن را به "هند رجب" کودک ۶ ساله غزه ای که در جریان حملات اسرائیل کشته شده، تغییر دادند.

دانشجویانی که در محوطه دانشگاه تحصن کرده اند با ارسال سبد های غذایی از طریق پنجره به دوستان خود کمک می کنند.

برخی از دانشجویان در شبکه اجتماعی در حمایت از این اقدام به مسئولان دانشگاه گفته اند:« می بینید اشغال کردن و تصرف تا چه میزان سخت و غیر قابل تحمل است، پس دست از تصرف فلسطین بردارید». در مقابل هم مسئولان دانشگاه بیانیه های مختلف تهدید آمیز را برای پایان تسخیر منتشر می کنند و صحبت از اخراج آن ها به میان آورده اند.


در جدیدترین بیانیه که در ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ در سایت رسمی دانشگاه و صفحه رسمی این دانشگاه در شبکه های اجتماعی منتشر شده آمده است: «ما متاسف هستیم که تظاهرکنندگان با اقداماتشان، وخیم کردن شرایط را انتخاب کرده اند، اولویت ما بازگرداندن امنیت و نظم به دانشگاهیان است. ما به صراحت گفته ایم که کار دانشگاه با اقدام معترضانی که قوانین را نقض می کنند دچار اختلال نمی شود و ادامه این اعتراضات با پیامدهای مشخصی مواجه خواهد شد. دانشجویان انتخاب کرده اند تا با شکستن درها، پنجره ها و بستن ورودی های شرایط را متشنج کنند و ما هم اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.» نتیجه این ضرب الاجل دانشگاه، حضور بیشمار پلیس نیویورک در محوطه دانشگاه است که پلیس به تالار همیلتون دانشگاه کلمبیا حمله کرده است و تعداد زیادی از دانشجویان متحصن را بازداشت کرده است. 


به هرروی؛ دانشگاه کلمبیا اگر با جوایز نوبل و مغزهای برترش شناخته شده است، این روز ها به دلیل پافشاریش در مقابل ظلم به تیتر اول رسانه های دنیا تبدیل شده است، به نظر می رسد؛ جنبشی که در دانشگاه های جهان از سوی قشر فرهیخته علیه جنایات رژیم صهیونیست برپا شده است با وجود تهدیدات و خشونت هایی که از سوی مسئولان دانشگاه و پلیس وجود دارد، ادامه دار خواهد بود.

کارشناسان معتقدند که این جنبش دانشجویی که از دانشگاه کلمبیا به همه جهان تسری یافت، می تواند تغییراتی در سیاست دولتمردان غرب ایجاد کند و فضای بهتری برای رسیدن ملت فلسطین به حقوق شان باشد. 
برهمین اساس می توان گفت که این جنبش دانشجویی، نقطه عطفی در تحولات فلسطین و فروپاشی هیمنه غرب و پایان سیاست آپارتایدی اسرائیل در فلسطین باشد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گارداسیل اولین واکسن مورد تایید به‌منظور پیش‌گیری از بروز سرطان دهانۀ رحم است
  • سکوت هالیوودی سلبریتی‌ها در اعتراضات آمریکا
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • روایتی دیگر از چهره جدید دانشگاه کلمبیا
  • دریسن: امیدواریم توماس توخل بایرن مونیخ را با جام اروپایی ترک کند
  • نقشه‌ تلسکوپ فضایی «جیمز وب» از آب‌وهوای یک سیاره فراخورشیدی
  • رییس سازمان بسیج اساتید استان کرمان استاد نمونه کشور شد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • امکان تعویق بازنشستگی شهردار قم وجود ندارد
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم