Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس پژوهشگاه قوه‌قضاییه با اشاره به تأکیدات رئیس دستگاه قضا بر نظریه عدالت، گفت: می‌توان تمام فرایندهای قوه قضائیه را از منظر حقوق و اقتصاد بررسی و سازوکارهای لازم برای رسیدن به عدالت را شناسایی کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه قوه‌قضاییه، «سید حجت اله علم الهدی» در نشست تخصصی ارائه گزارش رصد و برنامه پژوهشی پژوهشکده مطالعات پایه (گروه حقوق و اقتصاد) اظهار کرد: یکی از اموری که در گروه حقوق و اقتصاد باید مدنظر قرار گیرد، توجه به مبانی دینی در مسیر برنامه‌های پژوهشی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه اضافه کرد: اگر در کارهای پژوهشی به مبانی دینی توجه نداشته باشیم، به طور قطع خروجی امر نیز متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به نظریه عدالت و تاثیرگذاری آن بر کار پژوهشی بیان کرد: با توجه به مبانی دین مبین اسلام و رهنمودهای امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، آنچه قوه قضائیه با جدیت دنبال و پیگیری می‌کند، تضمن عدالت و اهتمام بر آن در تمام شئون کار قضایی است.

رئیس پژوهشگاه قوه ‌قضاییه با اشاره به تاکیدات رئیسی بر نظریه عدالت افزود: بر این اساس، نظریه عدالت یکی از موضوعات مهمی است که در پژوهشگاه قوه قضائیه باید روی آن کار کرد و انتظار می‌رود در فعالیت‌های پژوهشی گروه حقوق و اقتصاد، تمام سازوکارها برای رسیدن به عدالت شناسایی و مورد تحقیق قرار گیرد.

علم الهدی با بیان اینکه می‌توان در گروه حقوق و اقتصاد بر روی نظریه عدالت، کار کارشناسی و پژوهشی انجام داد، اظهارکرد: اینکه امروز گستره مفهومی از حقوق و اقتصاد ترسیم شده، بسیار مطلوب است و با در نظر گرفتن این موضوع می‌توان تمام فرایندهای قوه قضائیه را از منظر حقوق اقتصادی بررسی کرد.

رئیس پژوهشگاه قوه‌قضائیه تأکید کرد: با توجه به اینکه هدف پژوهشگاه حل مشکلات قوه‌قضاییه است، در مقام اولویت‌بندی باید بر روی موضوعاتی که در حال حاضر دغدغه سیستم قضایی است، تمرکز کنیم.

وی با بیان اینکه مسائل و دغدغه‌های قوه ‌قضاییه مبتنی بر پژوهش دنبال و پیگیری شود گفت: موضوعاتی مانند مبارزه با فساد اقتصادی از جمله مسائلی است که می‌تواند در اولویت کار پژوهشی گروه حقوق و اقتصاد قرار گیرد.

علم‌الهدی با بیان اینکه نگاه و رویکرد رئیس قوه‌قضائیه در مبارزه با جرایم اقتصادی جدی است اضافه کرد: پژوهشگاه می‌تواند در راستای نقش دستگاه قضا در اقتصاد کشور وارد میدان شده و در واقع نقش قوه‌قضاییه در ساماندهی نظام اقتصادی کشور را به عنوان یک دغدغه مهم، تبیین کند.

وی در ادامه بر حضور بیشتر قضات در کارگروه‌ها، شوراها، پروژه‌ها و جلسات تأکید کرد و گفت: فضا در حال حاضر برای کارهای بنیادین و تحولی در دستگاه قضا فراهم است و با استفاده از این فضا باید به نقطه مطلوب برسیم.

در ادامه این نشست، سید سعید موسوی اصل رییس پژوهشکده مطالعات پایه پژوهشگاه قوه‌قضاییه با بیان اینکه در گروه حقوق و اقتصاد در زمینه‌های متعدد، امکان فعالیت‌های پژوهشی وجود دارد گفت: در این گروه، می‌توان تمام فرایندهای قوه قضاییه را تحلیل و در واقع تمام برنامه‌ریزی و سیاست دستگاه قضا را با کار پژوهشی پشتیبانی کرد.

وی تأکید کرد: پژوهشگاه قوه‌قضاییه رسالت دارد تا در مباحثی که مرتبط با مشکلات قوه قضاییه است با کار پژوهشی ورود کرده و ضمن شناسایی علل و عوامل مشکلات، راهکار اجرایی ارائه دهد.

در ادامه مهدی موحدی مدیرگروه حقوق و اقتصاد پژوهشکده مطالعات پایه با بیان اینکه ارتباط علم اقتصاد با حقوق سابقه‌ای به قدمت دو قرن( از بدو پیدایش علم اقتصاد مدرن) دارد، اظهارکرد: در نگاه سنتی افرادی عاقل هستند که براساس هنجارها و سنت‌های جامعه آن چنان که در قواعد حقوقی منعکس شده، رفتار کنند.

وی با بیان اینکه نگرش حقوق و اقتصاد جدید مبتنی بر دو مقوله فردی و عمومی است، افزود: در عقلانیت فردی، رفتار افراد با لحاظ قواعد حقوقی به عنوان محرک‌ها و انگیزه‌های رفتاری با هدف حداکثری کردن منافع خود، محاسبه می‌شود و نتایج حاصله نیز متغیر است اما عقلانیت عمومی بیشترین خیر را برای افراد متاثر از حواشی و سیاست‌ها دارد.

مدیر گروه حقوق و اقتصاد ادامه داد: موضوعاتی از قبیل سند عادی و مشکلاتی که اکنون در این زمینه وجود دارد و نظم حقوقی و اقتصادی جامعه را بر هم زده، می‌تواند در دستور فعالیت‌های پژوهشی گروه حقوق و اقتصاد قرار گیرد زیرا حقوق و اقتصاد به عنوان دانشی میان رشته‌ای به دنبال تحلیل شکل‌گیری، ساختار، فرایند و آثار حقوقی و اقتصادی پدیده‌هاست.

موحدی تأکید کرد: ضعف مطالعات میان رشته‌ای در رشته‌ حقوق در دانشگاه‌ها به ویژه حقوق و اقتصاد،  تسلط فرهنگی رشته حقوق در دستگاه قضا و همچنین نهادهای آموزشی و پژوهشی کشور و فقدان ارتباط نظام‌مند در تحلیل اقتصادی مسائل حقوقی، از جمله دلایل وضع موجود است.

مدیرگروه حقوق و اقتصاد بیان کرد: برگزاری نشست با مسئولان قوه‌قضاییه برای طرح و شناسایی مسائل و مشکلات آنها می‌تواند به ما در ورود به این زمینه کمک کند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: علم الهدی قوه قضائیه قوه قضاییه پژوهشگاه قوه قضاییه گروه حقوق و اقتصاد نظریه عدالت کار پژوهشی دستگاه قضا قوه قضائیه قرار گیرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۰۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین نکوداشت و قدردانی ۶۰ سال تلاش‌های خستگی‌ناپذیر علمی و اجرایی استاد دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی با حضور دکتر محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در مرکز همایش‌های حکمت این پژوهشگاه برگزار شد.

محمدرضا مخبر دزفولی رییس فرهنگستان علوم در آئین نکوداشت و قدردانی ۶۰ سال تلاش‌های خستگی‌ناپذیر علمی و اجرایی استاد دکتر سید محمد بلورچیان مؤسس و بنیانگذار پژوهشگاه شیمی و مهندسی در مرکز همایش‌های حکمت این پژوهشگاه، اظهار کرد:‌ بیش از دو دهه است دکتر بلورچیان را می‌شناسم، بیشتر ارتباطمان در فرهنگستان علوم بوده است. انصافا از روزی که با ایشان آشنا شدم هر روز یک نکته از ایشان یاد گرفتم، تاسیس این پژوهشگاه و مجموعه‌ای پژوهشی در تبریز، علاقه به ساخت و ساز در موضوعات دانشگاهی، نشان می‌دهد که ویژگی اصلی ایشان پشتکار است ایشان مشهور گمنام است و توانمندی‌هایش ناشناخته است.

وی ادامه داد:‌ در جلسات مجمع فرهنگستان شاید تنها کسی که بعدا مصوبات را پیگیری می‌کند دکتر بلورچیان با روحیه انسانی و حسن خلق است. پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی هم به همین دلیل ساخته شده است.

رییس فرهنگستان علوم بیان کرد: اواخر دهه ۸۰ پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی شکل گرفت، دکتر بلورچیان از بخش به بخش پژوهشگاه و درباره جزییات همواره توضیح می داد و آدمهای فرهیخته و توانمند را پیدا می‌کرد و به پژوهشگاه می‌آورد.

مخبر دزفولی اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در فرهنگستان دنبال می‌کنیم این است که باید روشی پیدا شود تا توانمندی دانشی برای شکل‌گیری ایران قوی به کار گرفته شود. یعنی علاوه بر اینکه نگاه ویژه به کاربرد علوم داریم، حرکت در مرزهای دانش را مدنظر خواهیم داشت. دکتر بلورچیان این مسائل را پیگیری می‌کردند، در عین حال ظرفیت و توانمندی ایشان در تاسیس، استمرار و تربیت باید مورد توجه باشد چراکه وی به عنوان معلم و مربی و تربیت کننده است و باید به عنوان الگوی برجسته معرفی شود.

وی افزود: شاید یکی از کارهای فرهنگستان‌ها معرفی درست ذخیره و گنجیه دانشی کشور است که از جمله آنها دکتر بلورچیان است.

رییس فرهنگستان علوم با تاکید بر موضوع علوم پایه بیان کرد: گاهی عجله و شتاب‌زدگی در رسیدگی به موضوعاتی داریم که موجب عقب‌ماندگی در حوزه علوم پایه شده است، اروپا، آمریکا و چین سرمایه گذاری ویژه در حوزه علوم پایه دارند، ما هم باید برای علوم پایه سرمایه‌گذاری ویژ ه ای داشته باشیم.

مخبردزفولی عنوان کرد: فناوری‌ها از دل مطالعات علوم پایه به دست می‌آید. گاهی چون دوراندیشی نمی‌کنیم سرمایه‌گذاری علوم پایه را مناسب نمی‌دانیم و فکر می‌کنیم باید سرمایه‌گذاری زودبازده داشته باشیم. اما باید بدانیم دستیابی به رده‌های بالای علمی، بدون داشتن علوم پایه قوی و دانشمندان قوی امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: مهندسی، پزشکی و علوم کاربردی بسیار مهم است اما عقبه همگی علوم پایه است ما به این موضوع کم توجهی می‌کنیم. خوشبختانه وزیر علوم اهل علوم پایه است و به این موضوع توجه ویژه دارد، فرهنگستان علوم نیز در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کند. یکی از وظایف ما در آینده این است که باید مشخص کنیم برای رسیدن به قله‌ها و مرجعیت علمی چگونه عمل کنیم. باید هدفمند سرمایه‌گذاری کنیم تا نتیجه گیری مفید بگیریم.

رییس فرهنگستان علوم گفت:‌ فرهنگستان در رویکرد جدید و نگاه به آینده، بخش مهمی از برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت و میان مدت را بر مبنای علوم پایه انجام خواهد داد. باید نسبت به علوم پایه در سطح دانشگاه و پیش از دانشگاه حساس باشیم، این موضوع در آموزش و پرورش باید مورد توجه باشد چون در زمینه علوم پایه سرمایه‌گذاری درست صورت نگرفته است به همین دلیل بهره وری پایین بوده است.

کد خبر 6091878

دیگر خبرها

  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • بابک زنجانی عفو شد
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • برنامه‌ریزی برای پژوهش در محور‌های سوخت پاک و هوش مصنوعی
  • روایت رییس پژوهشگاه رویان از پیام رهبری در خصوص ساخت انسان کامل
  • ببینید | ادعای رییس پژوهشگاه رویان برای احیای نسل دایناسور توسط انسان
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • بررسی آخرین وضعیت بودجه واعتبارات وطرح‌های نیمه تمام گیلان
  • رییس قوه قضاییه: برخی مسائل نیازمند کار فرهنگی و اقناعی است؛ نمی‌توان صرفاً با رویکرد سلبی و امنیتی، در قبال آن‌ها عمل کرد