Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@23:26:16 GMT

تشديد تنش ها در ليبي

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۶۱۲۸۹

تشديد تنش ها در ليبي

خبرگزاری آریا- عبدالفتاح السیسی گفت، «با توجه به چالش‌هایی که امنیت ملی مصر را تهدید می‌کند، آمادگی نیرو‌های مصر برای جنگیدن در لیبی امری ضروری شده است».
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از تلویزیون فرانس 24، تنش‌ها در لیبی بار دیگر بالا گرفته است. از دیدگاه مصر، سرت خط قرمز تلقی می‌شود. عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر برای اعزام ارتش این کشور به لیبی اعلام آمادگی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


السیسی در مراسم رژه ارتش این کشور گفت ارتش مصر یکی از قدرتمندترین ارتش‌های منطقه است. رئیس جمهور مصر بیش از همه به دنبال دادن پیامی قدرتمند به لیبی، کشور همسایه بود. عبدالفتاح السیسی که از عقب نشینی نیرو‌های متحد خود به نفع نیرو‌های دولت وفاق ملی نگران است، تهدید مداخله را مطرح کرد.
السیسی گفت اگر برخی گمان می‌کنند که می‌توانند از خط سرت و الجفره عبور کنند باید بدانند این برای ما خط قرمز است. وی تاکید کرد هرگونه مداخله نظامی مستقیم مصر در لیبی در سطح بین المللی مشروع است.
از زمان سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال 2011، این کشور به آشوب کشیده شده است. لیبی اکنون صحنه درگیری میان نیرو‌های خلیفه حفتر تحت حمایت روسیه و مصر و نیرو‌های وابسته به دولت وفاق ملی که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می‌شود و تحت حمایت ترکیه قرار دارد است.
از اوایل ماه ژوئن، نیرو‌های وابسته به دولت فائز السراج نخست وزیر دولت وفاق ملی، پیروزی‌هایی به دست آوردند و موجب شدند نیرو‌های حفتر به سوی شرق کشور عقب نشینی کنند.
آنکارا خروج نیرو‌های خلیفه حفتر از سرت را به عنوان پیش شرط هرگونه آتش بس خواستار شده است. ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه گفت از دیدگاه دولت وفاق ملی که ما نیز از آن حمایت می‌کنیم، همه طرف‌ها باید به مواضع سال 2015، زمانی که توافق سیاسی الصخیره امضا شد باز گردند. این بدان معناست که نیرو‌های حفتر باید از سرت و الجفره خارج شوند.
ترکیه و روسیه پس از چندین بار شکست، فعالانه برای دستیابی به آتش بس پایدار تلاش می‌کنند. اوضاع لیبی به دلیل حضور فزاینده بازیگران بین المللی که نفت لیبی عامل جذب آنان است، بسیار پیچیده شده است.
 
توصیه محمد علی الحوثی به مصر درباره بحران لیبی
عضو شورای عالی سیاسی یمن در توییتی به مصر توصیه کرد در بحران لیبی مداخله نظامی نکند.
محمد علی الحوثی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: به برادران مصری توصیه می‌کنم، حتی به سبب نگرانی از حضور ترکیه در لیبی، در این کشور مداخله نظامی نکنند، زیرا ریختن خون در این نبرد فایده‌ای ندارد و نتیجه آن آزار دهنده خواهد بود. خطر اصلی تداوم دسیسه چینی‌های رژیمی است که می‌خواهد با برافروختن آتش جنگ‌های وهم آلود و جانبدارانه بی فایده، آینده خود را تأمین کند.
 
رئیس جمهور ترکیه با امیر قطر تلفنی گفتگو کرد
خبرگزاری رسمی قطر «قنا» اعلام کرد طرفین در این گفتگوی تلفنی درباره روابط راهبردی بین دو کشور برادر و راه‌های حمایت و گسترش این روابط گفتگو کردند. آن‌ها همچنین برخی مسائل منطقه‌ای و بین المللی را که برای طرفین اهمیت دارد، بررسی کردند.
گفته می‌شود گفتگوی تلفنی بین شیخ «تمیم» و رئیس جمهور ترکیه پس از آن انجام شد که «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر شب گذشته گفت «مشروعیت بین المللی برای هر نوع مداخله مستقیم مصر در لیبی در حال فراهم شدن است». السیسی افزود «با توجه به چالش‌هایی که امنیت ملی مصر را تهدید می‌کند، آمادگی نیرو‌های مصر برای جنگیدن امری ضروری شده است».
 
انتقاد مشاور اردوغان از تهدید السیسی به مداخله نظامی در لیبی
مشاور اول رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد السیسی تنها به دنبال جنگ با دولتی است که کشور‌ها آن را به رسمیت شناخته اند.
به گزارش پایگاه اینترنتی الخلیج الجدید، یاسین اوکتای مشاور اول رجب طیب اردوغان رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه با انتقاد از تهدید عبد الفتاح السیسی رئیس جمهور مصر به مداخله نظامی در لیبی گفت: او فقط به دنبال جنگ و حمله به دولتی است که کشور‌های عربی و کشور‌های جهان آن را به رسمیت شناخته اند.
اوکتای در رشته توئیت‌هایی در حساب کاربری خود نوشت: "چرا شبانه روز به توسل به زور تهدید می‌کنند؟ آیا فراموش کرده اند که بیش از 5 سال به حفتر ژنرال کودتاچی لیبی کمک کردند و جهانیان امروز از نتیجه این اقدام باخبرند؟
وی افزود: "عجیب اینجاست که برخی از آن‌ها همچنان به دنبال بهانه‌ای برای حمله به لیبی هستند..، اما آیا با این حمله مشکلات داخلی و خارجی تو حل خواهد شد؟ یا اوضاع بدتر می‌شود؟ ".
وی در توئیت دیگری نوشت: "آنکه شبانه روز به حمله به لیبی تهدید می‌کند باید بداند این کشور دولتی دارد که کشور‌های جهان و کشور‌های عربی آن را به رسمیت شناخته اند وبار‌ها مخالفت خود را با مداخله نظامی مصر اعلام و از همکاری سیاسی با قاهره استقبال کرده است..، اما سئوال اینجاست چرا ژنرال‌ها در پی جنگند نه صلح؟ ".
 
السیسی با تهدید‌های خود به دنبال نمایش قدرت و اعمال فشار است
الجزیره در تحلیل پیام‌های سخنان رئیس جمهور مصر در تهدید به مداخله مستقیم نظامی در لیبی، گزارش داد: بعید است مصر در لیبی مداخله مستقیم داشته باشد، زیرا با سه بحران خطرناک در کشور خود مواجه است و رئیس جمهور این کشور با مطرح کردن این اظهارات در بازدید از تجهیزات نظامی، به دنبال نمایش قدرت و یافتن جایی در طرح‌های آینده لیبی بود.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، خالد المشری رئیس شورای عالی حکومت لیبی ضمن مخالفت با سخنان عبدالفتاح السیسی در خصوص مداخله مستقیم در لیبی، گفت این اقدام به منزله آسیب وارد کردن به سیاست و مداخله واضح و روشن در مسائل لیبی است.
از سوی دیگر، مجلس نمایندگان در طرابلس ضمن محکوم کردن این سخنان، آن را به منزله اذعان واضح و روشن به وجود تصمیمی برای تجاوزگری به لیبی و حاکمیت آن دانست.
رئیس جمهور مصر گفت هر نوع مداخله مستقیم مصر در لیبی، مشروعیت بین المللی به دست می‌آورد.
وی افزود هدف از این مداخله، دفاع و تأمین امنیت مرز‌های غربی مصر خواهد بود.
در همین راستا، اقدامات دیپلماتیک درباره بحران لیبی ادامه دارد؛ به طوری که عبدالمجید تبون رئیس جمهور الجزایر با فائز السراج رئیس شورای ریاستی لیبی درباره تحولات اوضاع لیبی بحث و گفتگو کردند.
گزارشگر الجزیره گفت: رئیس جمهور مصر درباره مداخله مستقیم نظامی در لیبی به طور واضح و آشکار تهدید کرد.
وی با انتخاب مناطقی از غرب مصر که با مرز‌های لیبی فاصله ندارد، گفت هر نوع مداخله مستقیم در مصر مشروعیت دارد.
السیسی گفت «برای اجرای هر نوع مأموریتی (درباره لیبی) در مناطق داخلی کشور خود و در صورت نیاز در مناطق خارج از مرز‌های مصر، آمادگی داریم.»
وی همچنین تصمیم گرفت در بازدید از خودرو‌های نظامی این سخنان را مطرح کند و این اقدام به منزله تلاش واضح و روشنی برای نمایش قدرت بود.
سخنان السیسی پیام‌های متعددی دربرداشت؛ نخست اینکه وی این مداخله را مستقیم خواند. به طوری که این سخنان به منزله اذعان تلویحی به مداخلات غیر مستقیم در لیبی است.
وی در ادامه گفت مشروعیت این اقدام به سبب دفاع از خود و در چارچوب منشور سازمان ملل به دست می‌آید. این سخنان بدان معناست که نوعی تجازوگری یا تجاوزگری احتمالی از جانب لیبی وجود دارد که اقتضا می‌کند در قبال آن از خود دفاع کند.
دومین موضوعی که به مداخله مصر مشروعیت می‌دهد، خواسته مجلس نمایندگان در طبرق است که السیسی آن را به منزله تنها قوه قانونی منتخب مردم لیبی دانست.
در اینجا السیسی قانونی بودن را از دولت وفاق ملی لیبی سلب کرد؛ آن هم در حالی که سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد.
وی به این موضوع اهمیت نداد که مجلس نمایندگان در لیبی به دو گروه در طرابلس و طبرق تقسیم شده است.
اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا السیسی به مداخله نظامی ادامه خواهد داد یا به اعمال فشار ادامه می‌دهد تا دیگر طرف‌ها را متوجه کند که مصر عامل تعیین کننده‌ای است و باید در طرح‌ها برای لیبی در نظر گرفته شود.
ناظران بعید می‌دانند که السیسی با مداخله نظامی در لیبی ریسک کند؛ زیرا اکنون با سه بحران مواجه است که خطرات آن از اوضاع لیبی کمتر نیست؛ نخست سد نهضت اتیوپی که به منزله تهدیدی برای مصر محسوب می‌شود؛ دوم بحران کرونا که به گفته کارشناسان، مقامات مصر در مقابله با آن شکست خوردند و سوم بحران خفه کننده اقتصادی است که در پی شیوع کرونا شدت گرفت.
در حالی که همسایه شرقی لیبی به مداخله نظامی تهدید می‌کرد، رئیس جمهور یکی از همسایگان لیبی در غرب میزبان فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی لیبی بود. عبدالمجید تبون در پایتخت الجزایر با السراج بحث و گفتگو کرد.
ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد این سفر در چارچوب تلاش‌های گسترده الجزایر برای ازسرگیری گفتگو بین طرف‌های لیبیایی به منظور یافتن راه حل سیاسی برای بحران لیبی انجام شد.
این سفر یادآور فضایی است که رئیس جمهور مصر طی آن به مداخله مستقیم نظامی تهدید کرد. دولت وفاق ملی لیبی تماس‌های گسترده‌ای با کشور‌های همسایه و ترکیه برقرار کرد. ترکیه هم با ایتالیا و روسیه گفتگو کرد. همچنین حرف و حدیث‌هایی درباره همگرایی ترکیه و آمریکا درباره لیبی مطرح می‌شود.
با توجه این اقدامات گسترده دیپلماتیک و سیاسی در قبال لیبی، این سوال مطرح می‌شود که مصر چه نقشی در آن ایفا خواهد کرد؟

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تشدید تنش عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور ترکیه مداخله نظامی رسمیت شناخته رئیس جمهور مصر مداخله مستقیم آن را به رسمیت نظامی در لیبی دولت وفاق ملی مصر در لیبی بین المللی بحران لیبی کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۱۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران

امیر سرتیپ آشتیانی در این دیداربا اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهورایران به حراره و سفر آتی رئیس محترم جمهور زیمباوه به تهران گفت: این تعاملات نشان دهنده اهمیتی است که دو کشور در سطوح عالی برای توسعه روابط فی مابین قائل هستند.

 وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سوابق تاریخی روابط ایران و زیمباوه گفت: حدود ۱۰ سال پیش وزارت دفاع ایران، میزبان جناب آقای مانانگا گوا رئیس جمهور بود که در آن زمان ایشان به عنوان وزیر دفاع به تهران سفر کردند.

 امیر سرتیپ آشتیانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، قاره آفریقا در سیاست خارجی کشور ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است، گفت: این جایگاه متاثر از جوهره انقلاب اسلامی مبنی بر حمایت از کشور‌های مستقل و انقلابی از یک سو و تلاش کشور‌های آفریقایی جهت کسب استقلال از کشور‌های استعمارگر و سلطه طلب بوده است.

امیر سرتیپ آشتیانی ادامه داد: در میان کشور‌های انقلابی، کشور زیمباوه به دلیل رهبران و مردم انقلابی، حفظ روحیه استقلال طلبی، مبارزه با استعمار نقش مثبت و سازنده‌ای که در منطقه جنوب آفریقا ایفا می‌نماید، از اهمیت بسزایی برخوردار است.

امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی تاکید کرد: وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران اراده خود را جهت برقراری روابط دوستانه با تمامی کشور‌های آفریقایی به ویژه کشور‌های مستقل و انقلابی زیمباوه اعلام می‌نماید.

وزیر دفاع ایران با اشاره به پدیده تروریسم به عنوان یکی از مهمترین تهدیدات امنیت منطقه و محیط بین الملل اظهار داشت: متاسفانه شاهد استاندارد‌های دوگانه دنیای غرب در قبال تروریسم هستیم.

امیر سرتیپ آشتیانی با اشاره به کشتار وحشیانه و قتل عام نزدیک به ۴۰ هزار نفر از مردم و به ویژه کودکان فلسطین توسط رژیم صهیونیستی به سبب حمایت آمریکا و کشور‌های غربی و همچنین سکوت نهاد‌ها و مجامع بین المللی گفت: بر همه کشور‌های آزاد و مستقل لازم است تا ضمن اعلام انزجار خود از اقدامات این رژیم، اقدامات عملی خود را در خصوص توقف ماشین کشتاررژیم صهیونیستی به کار گیرند.

معاون رئیس جمهور زیمباوه نیز در این دیدار با ابراز تسلیت بابت شهادت جمعی از مستشاران نظامی ایران در حمله به کنسولگری ایران و محکوم کردن این اقدام توسط رژیم صهیونیستی گفت: حمله اخیر اسرائیل به فلسطین نیز نشان دهنده سیاست‌های دو گانه و یک بام و دو هوای غرب است.

کنستانتینو چیونگا با بیان اینکه ایران و زیمباوه تحت تاثیر تحریم‌های کشور‌های غربی هستند گفت: ایران از شرکای زیمباوه است و آمادگی داریم در زمینه همکاری‌های دفاعی و اقتصادی روابط خود با ایران را توسعه دهیم.

وی با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور زیمباوه به تهران گفت: این سفر نقطه عطفی در توسعه روابط بین ایران و زیمباوه خواهد بود.

معاون رئیس جمهور زیمباوه با اشاره به ریاست زیمباوه بر اتحادیه اقتصادی جنوب غرب آفریقا (سادَک) گفت: این موضوع ظرفیت‌های زیمباوه را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با ایران بیشتر می‌کند.

در پایان این دیدار هر دو طرف با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی و دفاعی و امنیتی دو طرف آمادگی خود را برای تبادل هیئت در زمینه‌های مختلف اعلام کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دفاعی امنیتی

دیگر خبرها

  • اشغال‌گران از سیاست مداخله در افغانستان و منطقه دست برنمی‌دارند
  • باید برای افزایش تولید نگاه‌ها ‌به خلیج فارس جذب شو‌د + فیلم
  • دیدار معاون رئیس جمهور زیمباوه با وزیر دفاع ایران در تهران
  • رئیس جمهور: این درخشش نشانه‌ای دیگر بر شایستگی‌های جوانان پویای این مرز و بوم است
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • رئیسی: ایران تحریم‌ناپذیر است
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت