Web Analytics Made Easy - Statcounter

حالا که زندگی می‌خواهد تکرار روزهای خوش بدون کرونا را دوباره از سرگیرد اما این ویروس در کمین و بزنگاه خود را مخفی کرده است تا به محض کوچکترین بی‌احتیاطی و عدم مراقبت‌های بهداشتی چنگال‌های زهرآلودش را در گلوی آنها حلقه کند.

روند ابتلا به کرونا در استان ایلام در حالی رو به افزایش است که این استان در همسایگی استان‌های قرمز کرونا قرار دارد و همجواری و مراودات دیرینه با این استان‌ها در کنار بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی خطر گسترش بیماری را افزایش داده است

بر اساس اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی ایلام تعداد موارد مشکوک، مثبت، بستری و فوتی کرونا در این استان در حال افزایش است و با ادامه روند موجود و رعایت نکردن مردم، این استان نیز به وضعیت استان‌های همجوار چون کردستان، لرستان، کرمانشاه و خوزستان مبتلا خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسوولان هشدار می‌دهند این استان باید خود را برای موج جدید ابتلا به کرونا آماده کند اما این هشدارها را کسی جدی نمی‌گیرد و زندگی به روال عادی و بی‌واهمه از کرونا در کوچه و خیابان شهرها ادامه دارد.

بی‌توجهی و عدم رعایت مردم باعث شد برای نخستین بار پس از شیوع کرونا ۲ شهرستان این استان شامل بدره و آبدانان در وضعیت قرمز قرار بگیرند.

همجواری با استان‌های قرمز کرونا در کنار بازگشایی صنوف و باشگاه‌های ورزشی و آغاز فعالیت مرز تجاری مهران و تردد کامیون‌های ترانزیتی و همچنین برگزاری مراسم‌های فاتحه و عروسی در خانه‌ها استان ایلام را در وضعیت خطرناکی قرار داده است و امکان شیوع موج جدید بیماری دور از انتظار نیست.

موج دوم کرونا در راه ایلام

استاندار ایلام گفت: استان ایلام هنوز وارد پیک ابتلا به کرونا نشده است اما احتمال شیوع موج دوم این ویروس در استان وجود دارد بنابراین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پایبندی به پروتکل‌های بهداشت فردی و اجتماعی الزامی و اجتناب‌ناپذیر است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: باتوجه به وضعیت قرمز سه استان همجوار ایلام شامل کرمانشاه، لرستان و خوزستان، بازگشایی صنوف و باشگاه‌های ورزشی و همچنین آغاز فعالیت مرز تجاری مهران و تردد کامیون‌های ترانزیتی امکان افزایش ابتلا به کرونا در استان دور از انتظار نیست.

وی افزود: جریان زندگی در حال عادی شدن است و مراسمات ختم و عزداری و حضور در اماکن عمومی و آرامستان‌ها افزایش یافته است که این امر به دلیل وجود بیماری کرونا خطر را جدی‌تر می‌کند.

استاندار ایلام گفت: باید تلاش شود تا با کمک شهرداری‌ها حداقل در روزهای تعطیل آخر هفته از حضور افراد در آرامستان‌ها و بوستان‌ها ممانعت به عمل آید.

ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع و مراسم ختم و عروسی

سلیمانی‌دشتکی اظهار داشت: بر این اساس برگزاری مراسم‌های ختم، عروسی و هرگونه برنامه‌ای که به تجمع مردم منجر شود ممنوع است، امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها نیز با یک هفته تاخیر برگزار و تا حد امکان دروس نظری که نیاز به حضور دانشجویان در سر جلسه امتحان ندارد به صورت مجازی برگزار شود.

وی یادآور شد: دانشگاه‌هایی که از مرکز ملزم به برگزاری امتحان به صورت حضوری هستند باید با ارائه مستندات به دانشگاه علوم پزشکی، رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و با حضور ناظر و کارشناسان بهداشتی امتحانات دانشجویان را برگزار کنند.

وی افزود: بازگشایی تالارها و برخی دیگر از مجتمع‌ها و صنوف تجاری و خدماتی منوط به اجازه ستاد ملی کروناست و در صورت بازگشایی این اماکن باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت دانشگاه علوم پزشکی در خصوص این اماکن به صورت جدی پیگیری شود و بررسی بیمه صنوف آسیب دیده از کرونا یا واحدهای صنفی فاقد بیمه و پرداخت بیمه این گروه‌ها باید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه های تخصصی با حضور افراد متخصص و مرتبط با آن نمایشگاه و به صورت محدود باشد و در مورد زندانیان واجد شرایط مرخصی هم با صلاح‌دید مقام‌های قضایی مرخصی این افراد تا پایان خرداد و در صورت لزوم تا تیرماه تمدید شود و برای ساماندهی نیز معتادان مقرر شده است با رایزنی سپاه استان، قرارگاه خاتم یک مجتمع در منطقه چنگوله برای نگهداری معتادان در نظر بگیرد.

وی در مورد تست‌های گرفته شده از افراد هم توضیح داد: به طور میانگین هر روز از ۲۰۰ نفر تست کرونا گرفته می‌شود که این امر بیانگر تقویت استان ایلام در تست‌گیری از مراجعان و افراد مشکوک است و تاکنون ۸۱ درصد از مبتلایان استان بهبود یافته‌اند و میزان فوتی‌های استان نیز کاهش محسوس داشته است.

وضعیت کرونا در استان‌های همجوار نگران‌کننده است

استاندار ایلام با اشاره به وضعیت نگران‌کننده استان‌های خوزستان، لرستان و کرمانشاه از نظر تعداد افراد مبتلا به کرونا، گفت: لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به مراودات فراوان و تردد افراد به این استان‌ها ضروری است.

سلیمانی‌دشتکی از نیروی انتظامی خواست: نظارت بیشتری بر ترددها در مسیرهای ورودی به استان داشته باشد تا از ورود افراد مشکوک به استان جلوگیری شود.

وی یادآور شد: ایلام در میان یک مثلث قرمز کرونا قرار دارد و این موضوع نیازمند پایش مداوم و اتخاذ تمهیدات ویژه بخصوص در شهرستان‌های همسایه با استان‌های مذکور است.

وی تاکید کرد: عادی تلقی کردن شرایط بویژه از نظر مسوولان می تواند به طغیان دوباره ویروس بیانجامد و تبعات سنگینی را به دنبال داشته باشد پس باید بطور مستمر وضعیت مناطق مختلف استان رصد شود.

ایلام خود را برای پیک دوم کرونا آماده کند

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: بر اساس تحلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همه استان‌ها به یک شکل گرفتار کرونا خواهند شد بر این اساس ایلام نیز باید خود را برای پیک ابتلا به کرونا آماده کند.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ایلام به همراه چند استان دیگر کشور دارای کمترین موارد ابتلا به کروناست اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت استان‌های سفید نباید دلخوش باشند و خود را برای افزایش موارد ابتلا آماده کنند.

وی تاکید کرد: موارد ابتلا به کرونا در این استان هنوز به میانگین کشور نرسیده است اما باید انتظار داشته باشیم در آینده تعداد بیماران مثبت کرونا افزایش یابد ضمن اینکه در حال حاضر روند موارد مشکوک، مثبت، بستری و فوتی در این استان افزایشی است.

۸۱ درصد مبتلایان کرونا در ایلام بهبود یافته‌اند

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در حال حاضر ۸۱ درصد مبتلایان کرونا در این استان بهبود یافته‌اند که از میانگین کشوری با ۷۹ درصد بالاتر است.

کریمیان افزود: ۲۳ درصد تعداد نمونه‌های تست شده در این استان مثبت هستند که با توجه به اینکه میانگین کشوری ۱۵.۱ درصد است نشان از هدفمند بودن نمونه‌گیری‌ها در استان دارد.

۲۴ درصد مبتلایان و ۷۷ درصد فوتی‌های کرونا دارای بیماری زمینه‌ای هستند

وی یادآور شد: ۲۴ درصد مبتلایان و ۷۷ درصد فوتی‌های کرونا در این استان دارای بیماری زمینه‌ای هستند و ۲۳ درصدی فوت شده بدون بیماری زمینه‌ای  دست کم کهولت سن داشته‌اند. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام میانگین سنی مبتلایان را ۴۹ سال و فوتی‌ها در این استان را ۷۶.۶ سال اعلام کرد و گفت: زنان خانه‌دار، مشاغل آزاد و کارمندان دارای بیشترین موارد ابتلا و افراد سالمند، زنان خانه‌دار و بیکار دارای بیشترین موارد فوتی هستند.

ایوان، بدره و مهران دارای بیشترین موارد ابتلا بر حسب جمعیت

کریمیان اظهار داشت: شهرستان‌های ایوان، بدره و مهران در این استان به ترتیب دارای بالاترین آمار ابتلا بر حسب جمعیت هستند.

وی با بیان اینکه اجرای مرحله دوم غربالگری مختص افراد پرخطر و افزایش نمونه‌گیری از افراد مشکوک و اطرافیان بیماران از برنامه‌های دانشگاه است، یادآور شد: پاسخ دهی به نمونه‌های تست کرونا در این استان حداکثر تا ۲۴ ساعت انجام می‌شود در حالیکه در برخی مناطق کشور تا ۷۲ ساعت نیز به طول می‌انجامد.

وی تاکید کرد: اماکنی چون بانک‌ها و دفاتر پیشخوان، آرامستان‌ها، پمپ بنزین، مراکز تعویض پلاک و معاینه خودرو، پارک‌ها و شهربازی‌ها، دانشگاه ها به علت برگزاری امتحانات حضوری و باشگاه‌های ورزشی به علت تجمع مردم احتمال گسترش کرونا را بیشتر می‌کند که باید کنترل و نظارت شوند.

۲ شهرستان ایلام در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: وضعیت ۲ شهرستان این استان از نظر افزایش موارد مثبت ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: وضعیت شهرستان‌های بدره و آبدانان به دلیل افزایش شمار افراد بستری و مبتلا به کرونا به حالت قرمز درآمده است.

وی افزود: اکنون وضعیت استان‌های همجوار ایلام از نظر ابتلا به کرونا خوب نیست و استان ایلام هم دست کمی از آنها ندارد.

وی اضافه کرد: تعداد مبتلایان به کرونا در استان ایلام رو به افزایش است و متاسفانه مردم کرونا را دست کم گرفته‌اند.

تالارها مکان‌های پرخطر شیوع کرونا/موج دوم کرونا ما را به روزهای سخت فروردین بازگشت می‌دهد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه موج دوم کرونا ما را به روزهای سخت فروردین بازگشت می‌دهد، گفت: تالارهای پذیرایی یکی از مکان‌های پرخطر هستند که به دلیل فرهنگ سنتی مردم و عدم رعایت فاصله اجتماعی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند.

دکتر صادقی‌فر اظهار داشت: بدلیل تعطیل بودن تالارها، مردم بیشتر مراسم‌های عروسی را در منازل برگزار کردند که بسیار پر خطرتر بود و در شرایط ناایمن موجب انتشار کرونا شد.

وی افزود: در نشست اخیر تصمیم گرفته شد تالارها با رعایت زمان محدود، تعداد افراد محدود، استفاده الزامی از ماسک و همچنین برگزاری مراسم در فضای باز بازگشایی شوند.

وی تاکید کرد: در دو شهرستان قرمز استان تالارها همچنان تعطیل باقی می‌مانند و امیدواریم که مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت خود را حفظ کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام از مدیران تالارها خواست: با نگاه مسوولانه حفظ جان مردم را در اولویت قرار دهند.

وی اظهار داشت: برگزاری عروسی مهم است اما حفظ جان مردم واجب‌تر است و اگر مسوولانه نگاه نکنیم عواقب جبران‌ناپذیری رخ می‌دهد.

وضعیت قرمز کرونا در بدره به علت عدم رعایت مردم است

فرماندار بدره گفت: جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی توسط عده‌ای از مردم و کاهش اعمال محدودیت‌ها باعث تبدیل شهرستان بدره از وضعیت سفید به قرمز کرونا شده است.

یونس آزادی اظهار داشت: برای مهار کرونا خود مردم باید همچون گذشته همراهی و همکاری بیشتری داشته و نسبت به رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: کاهش رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و همچنین افزایش سطح بیماریابی توسط کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی از عوامل بالا رفتن شمار بیماران کرونایی در شهرستان بدره به شمار می‌رود.

آزادی یاداور شد: مسوولان شهرستان بدره در زمینه مبارزه با کرونا با تمام توان در حد اختیارات و امکانات موجود در شهرستان اقدام‌های لازم را انجام داده‌اند که با همراهی بیشتر مردم شرایط شهرستان بدره از وضعیت قرمز به حالت عادی و سفید برگردانده شود.

ستاد ملی کرونا اختیارات بیشتری به استان‌ها بدهد

وی اضافه کرد: برای برون رفت از شرایط کنونی بهتر اینکه از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا اختیارات بیشتری به استان ها و شهرستان ها داده شود تا مسوولان هر منطقه متناسب با شرایط استان و شهرستان های متبوع خود تصمیم گیری کنند.

وی در مورد برگزاری مراسم های جشن و عزا هم توضیح داد: هیچ مراسم شادی و عزای رسمی در شهرستان برگزار نمی شود و تالارها و مساجد سطح شهرستان برای برگزاری مراسم بسته هستند و طبق مصوبه ستاد کرونای شهرستان هیچ اطلاعیه ترحیم یا کارت عروسی در شهرستان چاپ و منتشر نمی شود.

وی افزود: در آرایشگاه های زنانه شهرستان هم در شرایط فعلی آرایش عروس ممنوع است و با وجود ممنوعیت های اعلام شده اما متاسفانه اینگونه مراسم ها در منازل شخصی برگزار می شود که در صورت رصد طبق مصوبه تعیین شده نیروی انتظامی بانیان به دستگاه قصایی معرفی می شوند کما اینکه تاکنون چند مورد هم معرفی شده اند.

وی با بیان ابنکه عمده مبتلایان افراد بالای ۴۰ سال سن هستند، درباره امکانات درمانی شهرستان بدره هم اظهار داشت: امکانات درمانی بدره کافی نیست و به علت نبود بیمارستان بیماران این شهرستان جهت بستری و مداوا به ایلام اعزام می‌شوند.

به طور قطع مهار بیماری کرونا تنها با کمک و همراهی مردم میسر است و تنها در صورتی می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم که مردم همچون اسفند ماه و ایام نوروز رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با دقت مدنظر قرار دهند خصوصا اینکه این استان در میان استان‌های قرمز کرونا محاصره شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد تا روز ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲ هزار و ۳۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۹۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۰۲ هزار و ۵۸۴ نفر رسید.

دکتر سیماسادات لاری افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۵ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۹ هزار و ۵۰۷ نفر رسید.

خوشبختانه تاکنون ۱۶۱ هزار و ۳۸۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

وی اظهارداشت: استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، کرمانشاه، آذربایجان های شرقی و غربی، گلستان و کردستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

برچسب‌ها ایلام ویروس کرونا قاسم سلیمانی دشتکی دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایلام ویروس کرونا قاسم سلیمانی دشتکی دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت ایلام ویروس کرونا قاسم سلیمانی دشتکی دانشگاه علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بهداشت و سلامت دانشگاه علوم پزشکی ایلام رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا در این استان ابتلا به کرونا رعایت پروتکل ها استان های قرمز کرونا در استان درصد مبتلایان سلیمانی دشتکی برگزاری مراسم وزارت بهداشت شهرستان بدره موارد ابتلا استان ایلام بهبود یافته شهرستان ها وضعیت قرمز قرمز کرونا دوم کرونا ایلام گفت یادآور شد استان ها مراسم ها موج دوم فوتی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۱۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • وضعیت نتانیاهو ۲۰۰ روز بعد از طوفان
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز آلودگی
  • اصفهان در دو منطقه درمدار قرمز
  • وعده صادق قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت
  • پرداخت مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره/ بی‌توجهی در حوزه پسماند زیبنده استان ایلام نیست
  • عملیات وعده صادق سیلی محکم مظلومان جهان بر چهره صهیونیست بود
  • انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا