Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@07:42:12 GMT

شناسايي 200 موسسه آموزش عالي آزاد غيرمجاز

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۶۱۸۱۲

شناسايي 200 موسسه آموزش عالي آزاد غيرمجاز

خبرگزاری آریا- مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 200 موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شناسایی شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا، خانم فرزانه شمیرانی با اشاره به اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای شناسایی و برخورد با مراکز آموزش عالی آزاد غیرمجاز، افزود: در بخش غیردولتی، تعداد موسسات غیرمجاز در حد انگشتان دست است که وزارت علوم آن‌ها را شناسایی کرده، اما بیشترین درگیری وزارتخانه، موسسات آموزش عالی آزاد غیرمجاز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته این مسوول وزارت علوم، موسسات آموزش عالی آزاد مجاز یک صنف دارند که مراکز غیرمجاز را رقیب خودشان می‌دانند و گزارش تخلفات آنان را به وزارت علوم ارسال می‌کنند.
وی با ارائه آمار شناسایی مراکز آموزش عالی آزاد، اظهار داشت: در حال حاضر حدود 200 موسسه آموزش عالی آزاد غیرمجاز شناسایی و اسامی آن‌ها به دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم اعلام شده است.
خانم شمیرانی با اشاره به گستردگی تعداد مراکز آموزش عالی آزاد، تاکید کرد: همه این مراکز زیر نظر وزارت علوم نیستند؛ بلکه تعدادی از آن‌ها زیر نظر برخی دیگر از وزارتخانه‌ها فعالیت می‌کنند؛ اما این مساله نیاز به هماهنگی بین تمام دستگاه‌ها دارد و باید فهرست موسسات مجاز خود را اعلام کرده و در سایت شان اطلاع رسانی کنند.
وی با تاکید بر اینکه افراد برای اطلاع از اسامی موسسات مجاز، قبل از مراجعه به موسسات آموزش عالی آزاد ابتدا به سایت وزارت علوم مراجعه کنند، تاکید کرد: اطلاعات مربوط به موسسات آموزش عالی آزاد مجاز همراه با آدرس و شماره تلفن در سایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درج شده است و افراد قبل از مراجعه به موسسات برای شرکت در دوره‌ها برای اطمینان از صحت فعالیت این مراکز، به سایت این وزارتخانه مراجعه کنند.
خانم شمیرانی خاطرنشان کرد:گزارش موسسات متخلف که زیرسایه وزارت علوم اقدام به فعالیت غیرمجاز و پذیرش داوطلبان می‌کنند، مستندات از راه‌های مختلف جمع آوری و در اختیار دفتر حقوقی وزارتخانه قرار می‌گیرد.
وی گفت: این مراکز با سوء‌استفاده از نام وزارت علوم به دنبال جذب مشتریان و داوطلبان هستند؛ در حالی که مردم ابتدا باید به سایت وزارت علوم مراجعه کنند.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم درباره اقدام این وزارتخانه برای اعلام اسامی مراکز مجاز و غیرمجاز آموزش عالی، اظهار داشت: از بدو حضورم در وزارت علوم، ابتدا تفکیک موسسات غیرمجاز از مجاز و انتشار آن در سایت وزارت علوم انجام شد. همچنین برخورد با مراکز غیرمجاز از طریق پلیس فتا پیگیری می‌شود. اطلاعات موسسات غیرمجاز از همه بخش‌ها برای وزارتخانه ارسال می‌شود که در اختیار دفتر حقوقی وزارت علوم قرار می‌گیرد؛ سپس سایر مراحل قانونی طی می‌شود.
این مسوول وزارت علوم با گله از ناآگاهی مردم و مراجعه به مراکز غیرقانونی آموزش عالی آزاد، گفت: وزارت علوم بخش پولداری نیست که دائم بتواند لزوم مراجعه مردم به وزارت علوم برای شناسایی موسسات آموزش عالی آزاد مجاز را در تلویزیون زیرنویس کند.
خانم شمیرانی درباره روند صدور مجوز برای موسسات آموزش عالی غیردولتی و آموزش عالی آزاد، گفت: در حال حاضر برای راه اندازی دانشگاه یا موسسه غیردولتی غیرانتفاعی مجوزی صادر نمی‌شود.
مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم خاطر نشان کرد: تا اطلاع ثانوی برای موسسات آموزش عالی آزاد هم مجوز جدیدی صادر نمی‌شود؛ چرا که آیین نامه و اساسنامه در حال تغییر است و بعد از حل و فصل مسائل حقوقی همچنین دریافت مصوبه شورای گسترش آموزش عالی، مجوز برای این مراکز صادر می‌شود، اما به این معنی نیست که این مجوز‌ها را برای همه صادر کنیم.
این مسوول وزارت علوم تاکید کرد: مجوز‌ها بر اساس سیستم پایش آموزش عالی آزاد، نیاز استان به موسسه آموزش عالی آزاد و کمبود رشته‌ها صادر خواهد شد.
بخشی از وظیفه مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بررسی فعالیت‌های موسسات مجاز و غیرمجاز آموزش عالی آزاد است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا و سیما، این وزارتخانه اسامی موسسات مجاز آموزش عالی آزاد را در پایگاه اطلاع رسانی خود برای رفاه حال عموم بارگذاری و در بخش دیگری از این سایت، اسامی مراکز آموزش عالی آزاد غیرمجاز را منتشر کرده است که اطلاعات آن در دسترس همگان قرار دارد.
برغم تلاش نظارتی، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که هر روز بر تعداد این مراکز غیرمجاز افزوده و از سوی دیگر داوطلبان بدون اطلاع از مجوز این مراکز، تب شان برای ثبت نام در دوره‌های غیرمجاز مراکز یادشده نیز تندتر می‌شود.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: شناسایی آموزش موسسات آموزش عالی آزاد آموزش عالی غیردولتی مراکز آموزش عالی آزاد تحقیقات و فناوری سایت وزارت علوم موسسه آموزش موسسات مجاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۱۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،   جلسه‌ای با هدف  بررسی راهکارهای عملیاتی شدن طرح جامع جهاد علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد.

 در این جلسه راهکارهای اجرایی سازی  طرح جامع جهاد علمی بر مبنای تفاهم نامه همکاری پژوهشی وتحقیقاتی فیمابین دانشگاه آزاد اسلامی وموسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در این جلسه گفت: تعامل سازنده با نهادهای موثر در حوزه فناوری و نوآوری برای سرعت بخشیدن به جریان تحقیقات واز بین بردن انحصارطلبی در تحقیقات و نوآوری، جذب ذهن‌های برتر و استفاده از ظرفیت استادان، دانشجویان، نخبگان و نوآوران به منظور حل مساله صنعت و جامعه از اهداف و اولویت های دانشگاه آزاد اسلامی استان   بر مبنای رسالت و اسناد بالادستی دانشگاه آزاد اسلامی در سال جاری است.

یاشار زهفروش  افزود:امیدوارم با حمایت مرکز نوآوران شهید فهمیده پروژه‌های تحقیقاتی و کاربردی مورد نیازصنایع دفاعی تا مرحله تبیین دانش فنی پیش رود تا با جهت دهی فعالیت‌های علمی نخبگان در راستای نیازهای طرفین و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مراکز رشد بتوانیم نقش دانشگاه را در راستای حل مساله علمی کشور به منصه ظهور برسانیم.

 

در ادامه جلسه رئیس دفتر شهید فهمیده با معرفی پتانسیل‌های همکاری مشترک با مجموعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح، به تشریح طرح جهاد علمی نیروهای مسلح که بخشی از آن نیز در وزارت دفاع در حال انجام است پرداخت و

آیدین صنم نژاد افزود:زمینه‌ها و حمایت‌هایی که در قالب این طرح از دانشگاه‌ها و موسسه‌های پژوهشی صورت می‌گیرد شامل حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی با موضوعات مرتبط با نیازهای صنایع دفاعی کشور، حمایت از پروژه های نوظهور و بدیع، حمایت از طرح‌های پژوهش و فناوری مورد نیاز صنایع دفاعی، حمایت از فرصت‌های مطالعاتی داخل و خارج از کشور مرتبط با نیازهای صنایع دفاعی است.

وی افزود:  حمایت از برگزاری رویدادهای علمی و فناوری، حمایت از ایجاد مراکز فناوری مشترک، حمایت از انجمن‌های علمی و هسته‌های پژوهشی از دیگر محورهای همکاری مشترک است که  دانشجویان، نخبگان و مخترعان می‌توانند با مراجعه به دفتر ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه از حمایت‌های مادی و معنوی دفتر شهید فهمیده استان بهره‌مند شوند.

در پایان جلسه نیز از برخی امکانات آموزشی و آزمایشگاهی دانشگاه بازدید شد.

 

 

دیگر خبرها

  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور
  • حوزه ارزیابی و نظارت بر کیفیت آموزش عالی در قزوین احیا شد
  • تعدد مراکز نظارتی در وزارت علوم مطلوب نیست
  • تشدید اعتراض حامیان فلسطین در مراکز آموزش عالی آمریکا
  • شناسایی و قطع ۱۳۳ مورد انشعاب غیرمجاز برق در تبریز
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • شناسایی و قطع ۱۳۳ انشعاب غیرمجاز برق در تبریز
  • آغاز آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کرمانشاه