Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراکز تحقیقاتی به‌عنوان بازوی پژوهش‌های کاربردی و صنعتی در بطن دانشگاه‌ها به‌منظور ایجاد بستری برای گزینش، شکوفایی و ماندگاری فرهیختگان علمی به منظور تحقق اهداف کلان دانشگاهی ایجاد شده‌اند. تمرکز پژوهش درحوزه‌هاى پیشتاز علمى، ارتقا و تقویت کیفیت تحقیقات دوره‌های تحصیلات تکمیلی با همکاری واحدهای پژوهشی دانشگاه، جهت‌دهی پژوهش در راستای تامین نیازهای ملی و منطقه‌ای، تدوین و واگذاری دانش فنی و تجاری‌سازی نتایج تحقیقات دانشگاهی، تمدید و گسترش روابط تحقیقاتی موجود، ترویج روابط جدید با مراکز علمی پیشرفته داخلی و خارجی، شرکای صنعتی، تجاری و شرکت‌های بزرگ از دیگر اهداف مراکز تحقیقاتی در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به‌شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دانشگاه آزاد اسلامی با بهره‌مندی از 190 مرکز تحقیقاتی در گروه‌های پزشکی، فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم پیشرفته در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور از ظرفیت تحقیقاتی عظیمی برخوردار است. ظرفیت‌هایی که می‌تواند در واگذاری و انتقال دانش فنی و تخصصی به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری ایفای نقش کند و سهم اقتصاد دانش‌بنیان را در سبد درآمدهای دانشگاهی افزایش بدهد.

سعیده ابراهیمی رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات صورت گرفته این مرکز در راستای ارتباط‌گیری با صنایع و پژوهش‌های برون دانشگاهی اظهار کرد: ارتباطاتی که در سال گذشته با صنایع مختلف محلی در استان آذربایجان شرقی گرفته شد منجربه نزدیک شدن گفتمان دانشگاه به صنعت شد و محققان دانشگاهی با آنچه که دغدغه‌های صاحبان صنعت بود، آشنایی مطلوبی پیدا کردند.

وی افزود: در اثنای همین ارتباطات چندین طرح پژوهشی برون‌دانشگاهی برای حل مسائل صنعت انجام شد و نتایج در اختیار آنها گذاشته شده است. رویداد اینوتکس نیز یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی بود که در سال گذشته نقش بسیار مهمی در آغاز ارتباطات جدید و همکاری با صنایع داشت. در این رویداد نمایشگاهی 53 محصول از سوی مرکز تحقیقات نانوفناوری ارائه شد.

رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بیان کرد: از برکات و محسنات این ارتباطات و همکاری با صنایع، سوق دانشجویان و دانش‌آموختگان به سوی راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای حوزه نانو به‌شمار می‌رود. بعضی از اعضای هیئت علمی در حاشیه جلسات با صاحبان صنایع، موفق به جذب و عقد قرارداد همکاری نیز شدند.

ابراهیمی از عملکرد قابل قبول محققان و دانشجویان مرکز تحقیقات نانوفناوری در ورود به بحران کرونا خبر داد و گفت: باتوجه به تحقیقات انجام شده در سال‌های گذشته، محققان مرکز تحقیقاتی نانوفناوری در ایام پیک شیوع کرونا به تولید محلول‌های ضدعفونی کننده دست و سطوح اقدام کردند و با ارائه 6 محصول درکنار تیم مدیریت و مقابله با کرونا فعال بودند.

وی ادامه داد: تقریباً همه اعضای تیمی که از دو سال گذشته با مرکز تحقیقاتی نانوفناوری وارد ارتباط شده بودند، اکنون وارد صنایع شده‌اند یا اینکه خود به‌عنوان تولیدکننده و صاحب کسب‌وکار درحال فعالیت هستند. اکنون با پشتکار محققان و دانشجویان پایِ کار دانشگاه آزاد تبریز مجوز تولید محصولات شیمیایی و رنگ از دستگاه‌های مربوطه اخذ شده و تولید انواع رنگ‌ها را در داخل دانشگاه آغاز کرده‌اند.

رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز عنوان کرد: نخستین محصول فناورانه ارائه شده از سوی این مرکز تحقیقاتی «رنگ‌های نانوی خود تمیز شونده آنتی‌باکتریال» بود که خاصیت‌ها و ویژگی‌های ممتاز بسیاری نسبت سایر رنگ‌های مرسوم در بازار دارند. این محصول اکنون به مرحله تجاری‌سازی و بازار رسیده و به فروش رفته است. از این محصول برای استفاده در آثار تاریخی و مساجد نیز توصیه می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به ورود محققان مرکز تحقیقاتی نانوفناوری به حوزه محصولات «آریشی و بهداشتی»، گفت: دو شرکت مستقر در مرکز رشد دانشگاه درحال آغاز فعالیت‌هایی در حوزه محصولات آزایشی و بهداشتی و لوازم دندانپزشکی(حوزه نانو) ورود کرده‌اند.

وی درباره روند حمایت از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با نانوفناوری، خاطرنشان کرد: متاسفانه روند طرح عناوین و سازوکارهای تعریف شده در حوزه پایان‌نامه و رساله‌های تحصیلات تکمیلی مجزا از مراکز تحقیقاتی و در حوزه اختیارات اداره آموزش قرار دارد. پایان‌نامه‌ در گروه‌های آموزشی تقسیم‌بندی می‌شود و موضوعاتی برای آنها تعیین می‌شود که هیچ دردی از صنعت دوا نمی‌کند. مرکز تحقیقات هیچ سهمیه‌ای از پایان‌نامه‌ها ندارد و گروه‌های آموزشی مرتبط با حوزه نانو هیچ پروپوزالی را به مرکز تحقیقات نانو ارجاع نکرده و این مقوله خلأ بزرگی است.

رئیس مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز تصریح کرد: بعضاً پژوهش‌های دانشجویی تکراری بوده و با مسائل به‌روز فاصبه دارد. اغلب امور مراکز تحقیقاتی با همت دانشجویان کارشناسی پیش می‌رود و از ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهره خاصی نمی‌بریم. درحالی که فرصت‌های اخذ سرمایه و گرنت‌های پژوهشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از صنایع در این مرکز تحقیقاتی مهیا شده است.

انتهای پیام/

358 / 167 مرکز تحقیقات نانو سعیده ابراهیمی دانشگاه آزاد تبریز ارتباط صنعت و دانشگاه

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: مرکز تحقیقات نانو دانشگاه آزاد تبریز ارتباط صنعت و دانشگاه مراکز تحقیقاتی تحصیلات تکمیلی مرکز تحقیقاتی پایان نامه رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۲۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، مراسم راه اندازی و معرفی رئیس نمایندگی استاندارد و تحقیقات صنعتی سبزوار در ساختمان مرکز رشد واحد‌های فناور دانشگاه حکیم سبزواری با حضور مسولان اداره کل استاندارد خراسان رضوی برگزار شد.

 در این مراسم، جواد رستم زاده به عنوان نخستین رئیس نمایندگی استاندارد و تحقیقات صنعتی سبزوار معرفی شد و محل موقت دفتر نمایندگی استاندارد سبزوار نیز، در مرکز رشد فناوری دانشگاه حکیم سبزواری تعیین شد.

مرکز مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار، جزو مراکز برتر کشوری

مدیر روابط عمومی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: در آیین اختتامیه دومین گردهمایی مشترک مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی و مدیران مراکز بهداشت و درمان دانشگاه‌های سراسر کشور به میزبانی زاهدان، مراکز مشاوره برتر، نمونه و فعال دانشگاهی کشور، معرفی شدند.

 این گردهمایی از  مرکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه حکیم سبزواری سبزوار به عنوان مراکز برتر و فعال دانشگاه‌های کشور تجلیل شد.

سفر مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی به شهرستان سرخس

 نائب رییس شورای اسلامی شهرستان سرخس در این نشست با  مدیر عامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی با اشاره به طولانی شدن اجرای طرح تعرفه برق مناطق گرمسیری در سرخس گفت: در  شهرستان سرخس بطور میانگین حدود ۵ ماه در سال ما شاهد گرما و درجه بالای هوا هستیم که ریزگرد‌ها هم مزید بر علت شده است که با توجه به تعرفه بالای برق و استفاده مدام از کولر گازی، توان پرداخت این تعرفه بالا در خانواده‌ها وجود ندارد

مهدی علیمیرزایی با اشاره  به قطعی ۵ ساعته چاه‌های کشاورزی در تابستان افزود: بطور میانگین با این قطعی برق شاهد افت ۲۰ درصدی محصولات کشاورزی کشاورزان هستیم و تلاش شود خبر‌های خوبی در این راستا به ما بدهید و قطعی به حدااقل و یا صفر کاهش پیدا کند.

علیرضا خدابنده، مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان رضوی هم در این دیدار با توجه به دغدغه جدی وکلای مردم در راستای مطالبات مردمی در سرخس گقت: تلاش می‌کنیم به زودی خبر خوبی را درباره طرح تعرفه برق مناطق گرمسیری در سرخس بدهیم همچنین درباره مشکل  قطعی برق چاه‌های کشاورزی هم اقدام خواهد شد تا کشاورزان متضرر نشوند

دیگر خبرها

  • صد و شصتمین کاغذ خبر ایسکانیوز منتشر شد
  • نشست تخصصی کمیته امداد استان گلستان با دانشگاه آزاد اسلامی برگزارشد
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
  • بازتخصیص آب غیرمتعارف به ۳۱ صنعت استان یزد
  • اجرای طرح تدریس با جهت‌گیری الهی برای هدایت دانشجویان
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • چند خبر کوتاه از شهرستان های سبزوار و سرخس
  • تولید و عرضه به بازار کفی طبی نانویی
  • تدوین آئین‌نامه تاسیس و اداره موزه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی کشور