Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، حالا که زندگی می‌خواهد تکرار روزهای خوش بدون کرونا را دوباره از سرگیرد، این ویروس در کمین است و خود را مخفی کرده تا به محض کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و عدم مراقبت‌های بهداشتی، چنگال‌های زهرآلودش را بر گلویش حلقه کند.

روند ابتلا به کرونا در استان ایلام در حالی رو به افزایش است که این استان در همسایگی استان‌های قرمز کرونا قرار دارد و همجواری و مراودات دیرینه با این استان‌ها در کنار بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی خطر گسترش بیماری را افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اعلام مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام تعداد موارد مشکوک، مثبت، بستری و فوتی کرونا در این استان در حال افزایش است و با ادامه روند موجود و رعایت نکردن مردم، این استان نیز به وضعیت استان‌های همجوار چون کردستان، لرستان، کرمانشاه و خوزستان مبتلا خواهد شد.

مسئولان هشدار می‌دهند این استان باید خود را برای موج جدید ابتلا به کرونا آماده کند، اما این هشدارها را کسی جدی نمی‌گیرد و زندگی به روال عادی و بی‌واهمه از کرونا در کوچه و خیابان شهرها ادامه دارد.

بی‌توجهی و عدم رعایت مردم باعث شد برای نخستین بار پس از شیوع کرونا ۲ شهرستان این استان شامل بدره و آبدانان در وضعیت قرمز قرار بگیرند.

همجواری با استان‌های قرمز کرونا در کنار بازگشایی صنوف و باشگاه‌های ورزشی و آغاز فعالیت مرز تجاری مهران و تردد کامیون‌های ترانزیتی و همچنین برگزاری مراسم‌ فاتحه‌خوانی و عروسی در خانه‌ها استان ایلام را در وضعیت خطرناکی قرار داده است و امکان شیوع موج جدید بیماری دور از انتظار نیست.

موج دوم کرونا در راه ایلام

استاندار ایلام گفت: استان ایلام هنوز وارد پیک ابتلا به کرونا نشده است، اما احتمال شیوع موج دوم این ویروس در استان وجود دارد. بنابراین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پایبندی به پروتکل‌های بهداشت فردی و اجتماعی الزامی و اجتناب‌ناپذیر است.

قاسم سلیمانی‌ دشتکی اظهار کرد: با توجه به وضعیت قرمز سه استان همجوار ایلام شامل کرمانشاه، لرستان و خوزستان، بازگشایی صنوف و باشگاه‌های ورزشی و همچنین آغاز فعالیت مرز تجاری مهران و تردد کامیون‌های ترانزیتی امکان افزایش ابتلا به کرونا در استان دور از انتظار نیست.

وی افزود: جریان زندگی در حال عادی شدن است و مراسم ختم و عزاداری و حضور در اماکن عمومی و آرامستان‌ها افزایش یافته است که این امر به دلیل وجود بیماری کرونا خطر را جدی‌تر می‌کند.

استاندار ایلام گفت: باید تلاش شود تا با کمک شهرداری‌ها حداقل در روزهای تعطیل آخر هفته از حضور افراد در آرامستان‌ها و بوستان‌ها ممانعت به عمل آید.

ممنوعیت برگزاری هر گونه تجمع و مراسم ختم و عروسی

سلیمانی‌ دشتکی اظهار کرد: بر این اساس، برگزاری مراسم‌ ختم، عروسی و هرگونه برنامه‌ای که به تجمع مردم منجر شود ممنوع است. امتحانات پایان ترم دانشگاه‌ها نیز با یک هفته تاخیر برگزار شود و تا حد امکان، دروس نظری که نیاز به حضور دانشجویان در سر جلسه امتحان ندارد، به صورت مجازی برگزار شود.

وی یادآور شد: دانشگاه‌هایی که از مرکز ملزم به برگزاری امتحان به صورت حضوری هستند باید با ارائه مستندات به دانشگاه علوم‌پزشکی، رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی و با حضور ناظر و کارشناسان بهداشتی امتحانات دانشجویان را برگزار کنند.

ابتلای ۲۵ درصد پرسنل و کارگران یک شرکت به کرونا توقف فعالیت ۱۶۹ واحدگردشگری ایلام به دلیل کرونا

استاندار ایلام افزود: بازگشایی تالارها و برخی دیگر از مجتمع‌ها و صنوف تجاری و خدماتی منوط به اجازه ستاد ملی کرونا است و در صورت بازگشایی این اماکن باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت دانشگاه علوم‌پزشکی در خصوص این اماکن به صورت جدی پیگیری شود. بررسی بیمه صنوف آسیب‌دیده از کرونا یا واحدهای صنفی فاقد بیمه و پرداخت بیمه این گروه‌ها هم باید در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار بگیرد.

سلیمانی‌ دشتکی اضافه کرد: برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی با حضور افراد متخصص و مرتبط با آن نمایشگاه و به صورت محدود باشد و در مورد زندانیان واجد شرایط مرخصی هم با صلاح‌دید مقام‌های قضایی مرخصی در صورت لزوم تا تیر ماه تمدید شود. برای ساماندهی معتادان نیز مقرر شده است با رایزنی سپاه استان، قرارگاه خاتم یک مجتمع در منطقه چنگوله برای نگهداری معتادان در نظر بگیرد.

وی در مورد تست‌های گرفته شده از افراد هم توضیح داد: به طور میانگین هر روز از ۲۰۰ نفر تست کرونا گرفته می‌شود که این امر بیانگر تقویت استان ایلام در تست‌گیری از مراجعان و افراد مشکوک است. تاکنون ۸۱ درصد از مبتلایان استان بهبود یافته‌اند و میزان فوتی‌های استان نیز کاهش محسوس داشته است.

وضعیت کرونا در استان‌های همجوار نگران‌کننده است

استاندار ایلام با اشاره به وضعیت نگران‌کننده استان‌های خوزستان، لرستان و کرمانشاه از نظر تعداد افراد مبتلا به کرونا گفت: لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با توجه به مراودات فراوان و تردد افراد به این استان‌ها ضروری است.

سلیمانی‌ دشتکی از نیروی انتظامی خواست نظارت بیشتری بر ترددها در مسیرهای ورودی به استان داشته باشد تا از ورود افراد مشکوک به استان جلوگیری شود.

وی یادآور شد: ایلام در میان یک مثلث قرمز کرونا قرار دارد و این موضوع نیازمند پایش مداوم و اتخاذ تمهیدات ویژه به‌خصوص در شهرستان‌های همسایه با استان‌های مذکور است.

سلیمانی‌ دشتکی تاکید کرد: عادی تلقی کردن شرایط به‌ویژه از نظر مسئولان می‌تواند به طغیان دوباره ویروس بینجامد و تبعات سنگینی داشته باشد. پس باید به طور مستمر وضعیت مناطق مختلف استان رصد شود.

ایلام خود را برای پیک دوم کرونا آماده کند

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان ایلام گفت: بر اساس تحلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، همه استان‌ها به یک شکل گرفتار کرونا خواهند شد و ایلام نیز باید خود را برای پیک ابتلا به کرونا آماده کند.

دکتر محمد کریمیان اظهار کرد: ایلام به همراه چند استان دیگر کشور کمترین موارد ابتلا به کرونا را دارد، اما بر اساس اعلام وزارت بهداشت استان‌های سفید نباید دلخوش باشند و باید خود را برای افزایش موارد ابتلا آماده کنند.

وی تاکید کرد: موارد ابتلا به کرونا در این استان هنوز به میانگین کشور نرسیده است، اما باید انتظار داشته باشیم در آینده تعداد بیماران مثبت کرونا افزایش یابد. ضمن اینکه در حال حاضر روند موارد مشکوک، مثبت، بستری و فوتی در این استان رو به افزایش است.

۸۱ درصد مبتلایان کرونا در ایلام بهبود یافته‌اند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در حال حاضر ۸۱ درصد مبتلایان کرونا در این استان بهبود یافته‌اند که از میانگین کشوری با ۷۹ درصد بالاتر است.

کریمیان افزود: ۲۳ درصد تعداد نمونه‌های تست‌شده در این استان مثبت هستند که با توجه به میانگین ۱۵.۱ درصدی کشوری نشان از هدفمند بودن نمونه‌گیری‌ها در استان دارد.

۲۴ درصد مبتلایان و ۷۷ درصد فوتی‌های کرونا بیماری زمینه‌ای دارند

وی یادآور شد: ۲۴ درصد مبتلایان و ۷۷ درصد فوتی‌های کرونا در این استان بیماری زمینه‌ای دارند و ۲۳ درصد از متوفیان بدون بیماری زمینه‌ای دست‌کم کهولت سن داشته‌اند.  

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام میانگین سنی مبتلایان را ۴۹ سال و فوتی‌ها در این استان را ۷۶.۶ سال اعلام کرد و گفت: زنان خانه‌دار، مشاغل آزاد و کارمندان بیشترین موارد ابتلا و افراد سالمند، زنان خانه‌دار و بیکار بیشترین موارد فوتی را دارند.

ایوان، بدره و مهران؛ دارای بیشترین موارد ابتلا بر حسب جمعیت

کریمیان اظهار کرد: شهرستان‌های ایوان، بدره و مهران در این استان به ترتیب بالاترین آمار ابتلا بر حسب جمعیت را دارند.

وی بیان کرد: اجرای مرحله دوم غربالگری مختص افراد پرخطر و افزایش نمونه‌گیری از افراد مشکوک و اطرافیان بیماران از برنامه‌های دانشگاه است، پاسخ‌دهی به نمونه‌های تست کرونا در این استان حداکثر تا ۲۴ ساعت انجام می‌شود، در حالی که در برخی مناطق کشور تا ۷۲ ساعت نیز به طول می‌انجامد.

کریمیان تاکید کرد: اماکنی چون بانک‌ها و دفاتر پیشخوان، آرامستان‌ها، پمپ بنزین‌ها، مراکز تعویض پلاک و معاینه خودرو، پارک‌ها و شهربازی‌ها و دانشگاه‌ها به علت برگزاری امتحانات حضوری و باشگاه‌های ورزشی به علت تجمع مردم احتمال گسترش کرونا را بیشتر می‌کند که باید کنترل شوند.

۲ شهرستان ایلام در وضعیت قرمز کرونا 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام گفت: ۲ شهرستان این استان از نظر افزایش موارد مثبت ابتلا به کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته است.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار کرد: وضعیت شهرستان‌های بدره و آبدانان به دلیل افزایش شمار افراد بستری و مبتلا به کرونا به حالت قرمز درآمده است.

وی افزود: اکنون وضعیت استان‌های همجوار ایلام از نظر ابتلا به کرونا خوب نیست و استان ایلام هم دست‌کمی از آنها ندارد.

صادقی‌فر اضافه کرد: تعداد مبتلایان به کرونا در استان ایلام رو به افزایش است و متاسفانه مردم کرونا را دست‌کم گرفته‌اند.

موج دوم کرونا ما را به روزهای سخت فروردین بازگشت می‌دهد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام اضافه کرد: موج دوم کرونا ما را به روزهای سخت فروردین بازگشت می‌دهد، تالارهای پذیرایی یکی از مکان‌های پرخطر هستند که به دلیل فرهنگ سنتی مردم و عدم رعایت فاصله اجتماعی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهند.

دکتر صادقی‌فر اظهار کرد: به دلیل تعطیل بودن تالارها، مردم بیشتر مراسم‌ عروسی را در منازل برگزار کردند که بسیار پرخطرتر بود و در شرایط ناایمن موجب انتشار کرونا شد.

وی افزود: در نشست اخیر تصمیم گرفته شد تالارها با رعایت زمان محدود، تعداد افراد محدود، استفاده الزامی از ماسک و همچنین برگزاری مراسم در فضای باز بازگشایی شوند.

صادقی‌فر تاکید کرد: در ۲ شهرستان قرمز استان تالارها همچنان تعطیل باقی می‌مانند و امیدواریم که مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سلامت خود را حفظ کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایلام از مدیران تالارها خواست با نگاه مسئولانه حفظ جان مردم را در اولویت قرار دهند.

وی اظهار کرد: برگزاری عروسی مهم است، اما حفظ جان مردم واجب‌تر است و اگر مسئولانه نگاه نکنیم، عواقب جبران‌ناپذیری رخ می‌دهد.

وضعیت قرمز کرونا در بدره به علت عدم رعایت مردم است

فرماندار بدره گفت: جدی نگرفتن پروتکل‌های بهداشتی توسط عده‌ای از مردم و کاهش اعمال محدودیت‌ها باعث تبدیل شهرستان بدره از وضعیت سفید به قرمز کرونا شده است.

یونس آزادی اظهار کرد: برای مهار کرونا خود مردم باید همچون گذشته همراهی و همکاری بیشتری داشته و در رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی اهتمام جدی داشته باشند.

وی افزود: کاهش رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم و همچنین افزایش سطح بیماریابی توسط کارشناسان دانشگاه علوم‌پزشکی از عوامل بالا رفتن شمار بیماران کرونایی در شهرستان بدره به شمار می‌رود.

آزادی یادآور شد: مسئولان شهرستان بدره در زمینه مبارزه با کرونا با تمام توان در حد اختیارات و امکانات موجود در شهرستان اقدام‌های لازم را انجام داده‌اند که با همراهی بیشتر مردم شرایط شهرستان بدره از وضعیت قرمز به حالت عادی و سفید برگردانده شود.

ستاد ملی کرونا اختیارات بیشتری به استان‌ها بدهد

فرماندار بدره اضافه کرد: برای برون‌رفت از شرایط کنونی بهتر این است که از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا اختیارات بیشتری به استان‌ها و شهرستان‌ها داده شود تا مسئولان هر منطقه متناسب با شرایط استان و شهرستان‌های متبوع خود تصمیم‌گیری کنند.

آزادی در مورد برگزاری مراسم‌ جشن و عزا هم توضیح داد: هیچ مراسم شادی و عزای رسمی در بدره برگزار نمی‌شود و تالارها و مساجد شهرستان برای برگزاری مراسم بسته هستند و طبق مصوبه ستاد کرونای شهرستان اطلاعیه ترحیم یا کارت عروسی در شهرستان چاپ و منتشر نمی‌شود.

وی افزود: در آرایشگاه‌های زنانه شهرستان هم در شرایط فعلی آرایش عروس ممنوع است و با وجود ممنوعیت‌های اعلام‌شده، متاسفانه این گونه مراسم‌ در منازل شخصی برگزار می‌شود که در صورت رصد طبق مصوبه تعیین‌شده نیروی انتظامی، بانیان به دستگاه قصایی معرفی می‌شوند، کما اینکه تاکنون چند مورد هم معرفی شده‌اند.

فرماندار بدره اظهار کرد: عمده مبتلایان بالای ۴۰ سال سن دارند، امکانات درمانی بدره کافی نیست و به علت نبود بیمارستان، بیماران این شهرستان برای بستری و مداوا به ایلام اعزام می‌شوند.

به طور قطع مهار بیماری کرونا فقط با کمک و همراهی مردم میسر است و تنها در صورتی می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم که مردم همچون اسفند ماه ۹۸ و ایام نوروز ۹۹ رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با دقت مد نظر قرار دهند، خصوصا اینکه این استان در میان استان‌های قرمز کرونا محاصره شده است.

کد خبر 523909 برچسب‌ها كرونا در ايران استان ایلام

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: كرونا در ايران استان ایلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام رعایت پروتکل های بهداشتی کرونا در این استان ابتلا به کرونا رعایت پروتکل ها استاندار ایلام کرونا در استان استان های قرمز برگزاری مراسم درصد مبتلایان شهرستان بدره استان ایلام موارد ابتلا وضعیت قرمز قرمز کرونا شهرستان ها ایلام گفت یادآور شد ۲ شهرستان دوم کرونا صادقی فر استان ها فوتی ها موج دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۳۹۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تقویت آموزش‌های مهارتی نیازمند توسعه زیرساخت ها است
  • استاندار مرکزی: آموزش فنی و حرفه‌ای راه نجات کشور است
  • اجرای کنارگذر جنوبی ایلام از اولویت‌های کمیته برنامه‌ریزی شهرستان است
  • پرداخت مطالبات ساکنین پایین‌ دست سد سیمره/ بی‌توجهی در حوزه پسماند زیبنده استان ایلام نیست
  • هشدار: شرایط پسماند در استان ایلام مناسب نیست
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • ساخت و ساز غیرمجاز خط قرمز مدیریت شهری مشکین‌دشت
  • احداث بخشی از نهضت ملی مسکن در جوار شهرک‌های صنعتی
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!