Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/مرکزی رئیس دادگستری شهرستان ساوه گفت: تراکم قوانین کیفری موجب تراکم جمعیت زندانیان شده است.

هادی ملکی امروز یکشنبه اول تیرماه در جریان دیدار مدیران و کارکنان دستگاه قضائی با امام جمعه ساوه که به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضائیه انجام شد، با اشاره به اینکه با حضور آیت الله رئیسی تحولات جدی در دستگاه قضایی ایجاد شده و این اقدامات انتظارات مردم در این حوزه را نیز افزایش داده است، اظهار کرد: تراکم قوانین کیفری و جرم‌انگاری در کشور ما زیاد است به طوری که در هیچ کشوری اینگونه نیست و نتیجه آن افزایش ورودی پرونده‌ها و آمار بالای زندانیان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در کشور ما عناوین مجرمانه بسیاری وجود دارد و هر روز بر تعداد این عناوین افزوده می شود. قوه مقننه هم برای هر موضوعی جرم انگاری و حبس تعیین می‌کنند و نتیجه اجرای این قوانین حجم بالای مراجعین به دستگاه قضا و شلوغی زندان‌هاست.

وی وضع قوانین ناکارآمد و عدم کارکرد درست ادارات دولتی را از دیگر عوامل ازدیاد مراجعین به دستگاه قضایی دانست و افزود: حجم بالای ورودی پرونده‌ها و کثرت مراجعین زمینه ساز ایجاد نارضایتی مردم خواهد شد.

رئیس دادگستری ساوه بیان کرد: کم کاری برخی ادارات موجب اقامه دعوی در دستگاه قضایی از سوی مردم می‌شود و آنها از دادگستری خواستار حل مشکلات خود هستند، در حالی که اگر هر فرد یا دستگاهی به وظایف خود به نحو احسن و درست عمل کند، قطعا مراجعه مردم به دادگستری کاهش می یابد و شدت تراکم کمتر خواهد شد. حجم بالای مراجعین موجب فرسایش دستگاه قضا و خستگی کارکنان خواهد شد که امید است راهکاری برای برون رفت از این مشکل اندیشیده شود.

وی در ادامه به جرایم رخ داده در این شهرستان طی یکسال گذشته اشاره کرد و افزود: سرقت، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، ایراد صدمه بدنی، تصادفات رانندگی، کلاهبرداری، خیانت در امانت و مواد مخدر به ترتیب وقوع جرم از جمله جرایمی است که در این شهرستان طی یکسال گذشته در دادسرا ثبت شده و مورد رسیدگی قرار گرفته است. همچنین مطالبه وجه، طلاق توافقی، مطالبه وجه چک و دعاوی بین کارگر و کارفرما در زمره پرونده‌های دادگاه های حقوقی است.

وی وقوع جرایمی همچون سرقت و کلاهبرداری و ضرب و جرح عمدی را نتیجه مشکلات اقتصادی و نامناسب بودن وضعیت سلامت روانی مردم دانست و افزود: باید راهکاری برای برون رفت از وقوع این جرایم در جامعه اندیشیده شود.

رئیس دادگستری شهرستان ساوه در ادامه با اشاره به ابلاغ بخشنامه ای از سوی رئیس دستگاه قضا برای ارجاع پرونده‌های اختلافی و قابل گذشت به شوراهای حل اختلاف گفت: در طول یکساله گذشته در شورای حل اختلاف از بین 2180 پرونده کیفری وارده ۷۴۹ فقره معادل ۴۰ درصد پرونده‌ها منجر به صلح و سازش شده است که عملکرد قابل قبولی است، همچنین در شورای حل اختلاف مستقر در زندان، چهار فقره پرونده قتل عمد منجر به سازش شد و متهمین به قتل از قصاص نجات یافتند.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۷۱۳۴ مورد معاینات سرپائی، ۲۲۹ مورد معاینه جسد توسط پزشکی قانونی، صدور ۹۶۱۸ سند تک برگی و وصول ۷.۵ میلیارد تومان مطالبات بانکی از جمله فعالیت های اداره ثبت اسناد شهرستان بوده است.

ملکی در ادامه گفت: در راستای حفظ حقوق عامه در پرونده پلاک ۸۴ اقدامات قاطع قضائی صورت گرفته و تلاش شده است تا حقوقی که از مردم تضییع شده، به آنها برگردد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دادگستري ساوه قوه قضاييه استانی سیاسی زندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۴۱۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند

 

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست دانشکده علوم پزشکی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان کاشمر گفت: این خانواده خیر سلامت مبلغ یاد شده را برای خرید یک دستگاه اسلیت لمپ که در انجام معاینات چشم کاربرد دارد به حساب مشارکت‌های مردمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد واریز کردند.

 دکتر جواد یزدانی افزود :  قیمت این دستگاه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است که با توجه به مشارکت یک میلیاردی این خیرنیک اندیش، دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد نیز در خرید این دستگاه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال مشارکت نموده است.

وی بیان کرد : شماره حساب‌های مجمع خیرین سلامت شهرستان کاشمر در صندوق همت کاشمر به شماره ۴۶۱۰ و در بانک ملی ایران به شماره ۰۱۴۴۱۰۴۴۱۰۰۰۱ است.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در ۱۷ شهرستان خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های علوم پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.

دیگر خبرها

  • دیدار چهره به چهره رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیش از ۱۳۰نفر 
  • خیّران سلامت یک میلیارد ریال به حوزه سلامت شهرستان کاشمر کمک کردند
  • عفو بیش از ۱۴۵۰۰۰ زندانی در سال گذشته
  • پیگیری ۱۸۴ درخواست در ملاقات مردمی با فرماندار مشهد
  • دستگاه قضایی آخرین ملجأ و پناهگاه مردم است
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • ریسک ورود به پرونده شرکت های خودرویی را پذیرفتیم
  • آزادی ۷ زندانی جرائم غیر عمد استان سمنان در سال جدید
  • نیمی از پرونده‌های قضایی گرمسار الکترونیکی شد
  • اجرای ناقص و ناتمام قوانین یکی از اشکال‌های قانون‌گذاری است