Web Analytics Made Easy - Statcounter

لیلا میر شمشیرگران مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:در یکم تیرماه سال ۱۳۹۹ شاهد آخرین خورشید گرفتگی قرن بودیم. خورشیدگرفتگی بعدی که در ایران قابل رویت خواهد بود حدودا چهارده سال دیگر اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او ادامه داد: این خورشیدگرفتگی در ایران به صورت جزئی اتفاق افتاده است و حدودا ۵۷ درصد گرفتگی در اصفهان داشتیم که در نقاط مختلف کشور این میزان گرفتگی خورشید متفاوت است.


مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا بیان کرد:خورشید گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که ماه بین زمین و خورشید قرار گرفته باشد و سایه ماه روی زمین نقش ببندد. شاید در طول سال یک الی دو خورشید گرفتگی اتفاق بیفتد، اما در منطقه‌ای که ما هستیم همیشه امکان دیدن خورشیدگرفتگی‌ها وجود ندارد.


میرشمشیرگران عنوان کرد: رصدگران ما امروز در رصدخانه ایرسا به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم رصد خورشیدگرفتگی را انجام دادند. در روش مستقیم با دوربین و تلسکوپ‌های مجهز به فیلتر خورشیدگرفتگی مشاهده می‌شود.

او افزود: نکته مهمی که مردم باید در نظر بگیرند این است که رصد خورشید بدون فیلتر و عینک مخصوص غیرمجاز و ممنوع است، چون خیره شدن در حالت عادی به خورشید نیز باعث آسیب به می‌شود. در زمان گرفتگی نیز نگاه مستقیم به خورشید می‌تواند به چشم آسیب بزند برای همین توصیه می‌شود رصد با عینک‌های مخصوص خورشیدگرفتگی انجام شود. در زمان خورشیدگرفتگی اگر حتی یک ثانیه بدون تلسکوپ به خورشید نگاه شود آسیب جدی و حتی نابینایی برای فرد اتفاق می‌افتاد.

مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا گفت: روش‌های غیرمستقیم از قدیم نیز برای رصد خورشید گرفتگی استفاده قرار می‌گرفت برای رصد غیر مستقیم فقط کافیه است یک ظرف آب داشته باشیم و در زاویه‌ای قرار بگیرم که خورشید کامل در ظرف آب دیده شود بازتاب نور خورشید در موقع پدیده خورشید گرفتگی به صورت هلالی است در صورتی که در حالت عادی تصویر خورشید در آب به صورت یک دایره کامل است.

میر شمشیرگران اضافه کرد: از روش‌های دیگر رصد غیرمستقیم خورشید گرفتگی گرفتن یک آبکش در مقابل نور خورشید است سایه‌ای که از آبکش رد می‌شود اگر در زمان خورشید گرفتگی باشیم به صورت هلال خواهد بود.

مسئول آموزش مجموعه رصدخانه و آسمان نمای فضای بیکران ایرسا در پایان گفت: رصدخانه ایرسا تنها رصد خانه‌ای است در اصفهان که آسمان نما و رصد خانه را مجموعا در کنار هم دارد؛ و به کودکان و نوجوانان به صورت تخصصی نجوم را آموزش می‌دهد.     انتهای پیام/ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خورشید گرفتگی خورشید گرفتگی اصفهان خورشید گرفتگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۴۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان/ آب‌گرفتگی شدید در این خیابان+ فیلم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از نشست زمین و آب‌گرفتگی در خیابان علامه مجلسی خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره نشست زمین در یکی از خیابان‌های اصفهان، اظهار کرد: حادثه نشست زمین به طول هشت متر در عرض چهار متر در اثر شکستگی خط لوله آب‌رسانی ۳۰۰ میلی‌متری آزبست در خیابان علامه مجلسی رخ داده است.

وی افزود: حادثه مذکور باعث آب‌گرفتگی خیابان، پیاده‌رو و تعدادی از مغازه‌ها شد، عوامل پلیس راهور نسبت به اعمال محدودیت ترافیکی در محل اقدام کردند و تیم‌های شرکت آب و فاضلاب، شهرداری اصفهان و سازمان آتش نشانی برای ایمن‌سازی به محل حادثه اعزام شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: لازم است بدانیم اقدامات لازم برای تخلیه آب انجام شد و پس از تخلیه آب و قطع جریان آن عملیات حفاری برای ترمیم و اصلاح خط لوله اقدام خواهد شد.

کد خبر 748928

دیگر خبرها

  • در برنامه‌ریزی‌ها استمرار تلاش‌های ۴۰ ساله انقلاب تبیین شود
  • امدادرسانی به ۶۲۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان
  • نشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان/ آب‌گرفتگی شدید در این خیابان+ فیلم
  • جریمه تا ۱۰۰ برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز
  • جریمه تا ۱۰۰ برابری در انتظار استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمزارز
  • احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ایلام
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • حمله مرگبار سگ ولگرد به پسر بچه ۱۲ساله در کرج
  • بیرون کشیدن پسر بچه ۱۲ساله از میان آرواره های سگ بدون صاحب در کرج ! | تصاویر
  • امدادرسانی به بیش از ۳۰۰۰ نفر در سیل و آب‌گرفتگی ۱۲ استان