Web Analytics Made Easy - Statcounter

مرکز شماره یک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس در سال ۱۳۴۶خورشیدی در چهار راه حافظیه شیراز و در محوطه باغ ملی احداث شد. این مرکز تا به امروز تنها مرکز کانون است که افزون بر کودکان و نوجوانان عادی، به معلولان و توانخواهان جسمی و ذهنی نیز خدمات ارائه می‌کند.

افزون بر این، مکان یاد شده به دلیل قدمتش، برای بسیاری از اهالی شیراز ساختمانی خاطره‌انگیز به‌ شمار می‌رود و حکم تخلیه آن، باعث نگرانی‌هایی شده که واکنش‌هایی را نیز در پی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شیراز با تخریب این ملک مخالف نیست، اما از اینکه تاکنون به جای آن ساختمانی مناسب در اختیار این مجموعه قرار نگرفته و پیش از هر چیز حکم تخلیه برای آنها صادر شده، گلایه‌مند است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس یکشنبه در گفت‌ و گو با ایرنا بیان داشت: حدود سه ماه است که در مورد این مرکز با شهرداری شیراز در حال نامه‌نگاری هستیم. شهرداری به کانون اعلام کرد که با توجه به اجرای طرح‌های توسعه‌ای شیراز ۱۴۰۰، مرکز شماره یک کانون واقع در باغ ملی باید تخریب شود.

زهرا افتخاری افزود: از آنجا که این ساختمان ۵۳ سال قدمت دارد و سازه آن برای برگزاری کلاس‌های کانون خطرناک است، از این موضوع استقبال کردیم اما خواستار اختصاص ۲ ساختمان معوض شدیم.

حاضر به معاوضه ساختمان هستیم

وی بیان کرد: اگر چه مرکز شماره یک کانون هویت فرهنگی دارد، لیکن حاضر به معاوضه آن هستیم و قرار شد به‌ جای این ساختمان، ۱۰ ساختمان مناسب به ما پیشنهاد کنند که از میان آنها ۲ ساختمان را برگزینیم، اما استفاده از قوه قهریه و گرفتن حکم تخلیه باعث نگرانی کانون و فرهنگ‌دوستان شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان فارس ادامه داد: اگر شهرداری حکم تخلیه برای کانون صادر می‌کند باید جایی را اختصاص دهد که بتوانیم به آن نقل مکان کنیم.

افتخاری اضافه کرد: کلاس‌های حضوری کانون از پانزدهم تیرماه ۹۹ برگزار می‌شود و عضوگیری هم صورت گرفته است، در تابستان سال ۹۸ این مرکز ۱۸ کارگاه تخصصی برگزار کرده و هم‌ اکنون نیز

یک هزار و ۵۰۰ عضو از مناطق مختلف شیراز دارد.

مکانی در شان کانون به کودکان اختصاص یابد

این مقام مسوول با بیان اینکه ضروری است مکانی در شان کودکان و نوجوانان به ازای این ساختمان به کانون اختصاص یابد، اظهار داشت: ۲ محل تا کنون به ما معرفی شده است، یکی واقع در اکبرآباد و دیگری در یکی از کوچه‌های با شیب تند در خیابان جمهوری شیراز است که هیچ‌ یک مکانی مناسب، استاندارد و باکیفیت برای آموزش کودکان به شمار نمی‌رود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس افزود: با مذاکراتی که پیش از این با رییس شورای اسلامی و نیز شهردار شیراز صورت گرفته است، هشدار داده‌ایم که نباید تجربه‌ای که در تخریب مرکز شماره ۲ کانون رخ داد، روی‌ دهد.

افتخاری بیان داشت: هفت سال است که مرکز شماره ۲ کانون به دلیل ساخت پل کابلی تخریب شده است، شهرداری در سال ۱۳۹۵ زمینی به کانون واگذار کرد که ‌باید به ‌صورت مشارکتی ساخته می‌شد، بدین‌نحو که ۴۰ درصد ساخت بر عهده کانون و ۶۰ درصد نیز بر عهده شهرداری باشد اما این زمین در جوار موزه دفاع مقدس وابسته به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار دارد.

زمین معوض مرکز شماره ۲ کانون از دست رفته است  

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس همچنین گفت: ۲ سال با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس این استان در تماس بودیم که زمین را پس دهد، شهرداری نیز مسوولیتی در قبال پس گرفتن زمین بر عهده نگرفت، در نهایت بنیاد ۲ تانک متعلق به دوران جنگ را در این زمین قرار داد و خواستار پیوستن آن به مجموعه باغ ‌موزه دفاع مقدس شد و در نهایت زمین از دست رفت.

وی، با تاکید بر اینکه کانون پرورش فکری دیگر چنین چیزی را نخواهد پذیرفت، افزود: مرکز شماره ۲ هم‌اکنون در ساختمانی فرسوده در انتهای بلوار آزادگان قرار دارد که افزون بر اینکه اصلا برای کودکان مناسب نیست، با خطراتی همچون دزدی‌های مکرر نیز رو به رو است و چنین چیزی به هیچ روی در شان شهری که می‌خواهد دوستدار کودک باشد، نیست.

افتخاری، موضوع اصلی در باره تخریب ساختمان شماره یک را گرفتن حکم تخلیه و استفاده از قوه قهریه دانست و اظهار داشت: فردا (دوم تیرماه ۹۹) آخرین مهلت تخلیه ملک است، اما ما هیچ جایگزینی برای آن نداریم و خواستار اختصاص ۲ فرهنگسرای مناسب در فضای سبز هستیم که ما به ازای مراکز شماره یک و ۲ کانون در اختیارمان قرار داده شود.  

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس، با بیان اینکه در صورت عدم تامین مکان مناسب، کانون حاضر به تخلیه ملک نیست، ادامه داد: فعالیت‌های مرکز شماره یک کانون در انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران موثر بوده است و شکایت و گرفتن حکم تخلیه بدون مذاکره روشی نادرست برای شهر دوستدار کودک است.

وی اضافه کرد: عرصه ملک متعلق به کانون و مالک زمین نیز اوقاف است، گر چه صاحبان اصلی این مرکز کودکان، نوجوانان و گروه‌های مردم‌نهادی هستند که برای سرنوشت شعب مختلف کانون و آینده فرهنگی و هنری کودکان نگرانند.

افتخاری، با بیان اینکه تخریب تنها گزینه نیست، گفت: شهرداری می‌تواند نمای ساختمان کانون را به‌گونه‌ای تغییر دهد که درختان باغ ملی نیز دیده شوند و به‌ جای ایجاد مرکز موسیقی، همین مرکز را به کانون تحویل دهد و با نگاهی فرهنگی‌تر به مسائل بپردازد.

ساختمان شماره یک کانون منظر باغ ملی را متاثر کرده است

در همین زمینه رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در گفت ‌و گو با ایرنا بیان داشت: در نهایت، مجموعه شهرداری در باره تعیین تکلیف وضعیت این ساختمان تصمیم‌گیرنده است، اما آنچه واضح است بر اساس اعلام مشاور، برای احداث باغ‌ موزه مسیقی ایرانی در باغ ملی، انجام برخی تغییرات در این مجموعه ضروری است.

سولماز دهقانی بیان کرد: ساختمان شماره یک کانون، منظر باغ ملی را تحت تاثیر قرار داده است و همچنین این مرکز باید برای دسترسی بهتر از خیابان، حذف شود و باغ را نفوذپذیرتر کند.

وی، با بیان اینکه کانون پرورش فکری تجربه بدی از همکاری با شهرداری دارد، اظهار داشت: مرکز شماره ۲ کانون پیش از این برای احداث پل کابلی تخریب شد و زمین معوض نیز با مشکلاتی همراه بود که سبب شد تاکنون ساخت مرکز جدید محقق نشود.

کانون حق دارد نگران باشد

این عضو شورای اسلامی شهر شیراز همچنین با اشاره به اینکه کانون پرورش فکری حق دارد با توجه پیشینه و تجربه‌ای که دارد، از بابت این موضوع نگران باشد، گفت: در نظر داریم ۲ ساختمان مناسب به ازای این ساختمان فرسوده در اختیار کانون قرار دهیم و حتی موضوع اختصاص زمین نیز منتفی است و قصد نداریم وعده سر خرمن بدهیم.

به گفته دهقانی، برای ساخت فضای فرهنگی جدید تحت عنوان باغ‌ موزه موسیقی ممکن است تغییراتی در شکل و شمایل کنونی باغ ملی داده شود اما هیچ یک از این تغییرات برای تجاری سازی نخواهد بود، بلکه احداث فضای فرهنگی جدیدی به جای فضای فرسوده است.

رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه مرکز جدید فرهنگی می‌تواند محل آموزش موسیقی به کودکان، نوجوانان و بزرگسالان باشد، افزود: اگر از این منظر به موضوع بنگریم که هیچ‌گونه تغییری نباید در بافت شهری صورت گیرد، توسعه‌ای نیز رخ نخواهد داد و بی‌شک شیراز امروز باید شبیه به شیراز دهه ۴۰ می‌بود، اما به هر روی باید با درنظر گرفتن مزیت‌ها از برخی امکان‌های فعلی صرف نظر کرد.

او عنوان کرد: همه مردم شیراز از مرکز شماره یک کانون خاطره دارند و ما نیز همچون دیگر شهروندان، این مراکز را با ارزش می‌دانیم اما می‌توانیم آن را با شمایلی تازه و متفاوت و با در نظر گرفتن امکاناتی بیشتر ارائه کنیم که این موضوع نیز رویدادی فرهنگی برای شیراز به‌ شمار می‌رود.

وی بیان داشت: هنوز با کانون پرورش فکری در این مورد مذاکره نشده است و در نشستی که فردا (دوم تیرماه ۹۹) برگزار خواهد شد، ممکن است حتی قانع شویم که ساختمان را تخریب نکنیم، اما پیش از گفت‌ و گو نمی‌توان درباره این موضوع پیش‌داوری کرد.

برخی سازه‌ها در باغ ملی زاید است

در پیوند با همین موضوع، یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بر اساس طرح بهسازی باغ ملی که در یکی از مهمترین مراکز گردشگری شهر شیراز قرار دارد، وجود برخی سازه‌ها همچون ساختمان کانون پرورش فکری کودکان یا کیوسک یکی از بانک‌ها و یا حتی برخی پرچین‌ها به‌مثابه مانعی برای دسترسی شهروندان به فضای باغ ملی تشخیص داده شده است.

سعید نظری ادامه داد: بر همین اساس، چاره‌ای جز حذف سازه‌های زاید که بدون توجه به معیارهای معماری و ارزش‌های بصری احداث شده‌اند، نداریم.

وی، با بیان اینکه ساختمان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در باغ ملی به لحاظ کارکردی، واجد برخی ارزش‌هاست، گفت: این ساختمان اما از نظر معماری و میراثی فاقد ارزش است‌ و موضوع تخلیه و تخریب آن نیز با فوریت در هیات رییسه شورای اسلامی این شهر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد در نشست مشترکی با حضور رییس کانون پرورش فکری کودکان استان فارس و شهردار شیراز به راهکار مشترکی دست یابیم.

                                                                    

برچسب‌ها کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شورای اسلامی شهر شیراز شهرداری شیراز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شورای اسلامی شهر شیراز شهرداری شیراز کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان شورای اسلامی شهر شیراز شهرداری شیراز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان شورای اسلامی شهر شیراز مرکز شماره یک کانون گرفتن حکم تخلیه مرکز شماره ۲ باغ ملی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۵۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو در پی تهدید به بمب‌گذاری

به گزارش قدس آنلاین، این منبع پلیس اظهار داشت: یک طبقه از ساختمان اداری تخلیه شده و بازرسی در محل در حال انجام است.

بر اساس این گزارش، تخلیه از طبقه هفتم ساختمان اداری این فرودگاه آغاز شده و به دنبال تهدید بمب گذاری، بازرسی در حال انجام است و اماکن و اتاق ها برای [احتمال] وجود مواد منفجره بررسی می شوند.

پلیس گفت که زنگ خطر در عملکرد فرودگاه تداخلی نداشته است.

گفتنی است؛ چندی پیش تیراندازی در سالن کنسرت شهر «کروکوس» روسیه به کشته شدن ده‌ها نفر منجر شد.

یک شاهد عینی این حادثه تروریستی اعلام کردند که که پس از شلیک گلوله‌ها از سوی افرادی با لباس شبه نظامی و پرتاب نارنجک از سوی آنها، آتش سوزی در سالن کنسرت این مرکز آغاز شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو تخلیه شد
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • احداث نخستین مرکز تخصصی نجوم چهارمحال و بختیاری
  • تخلیه بخشی از فرودگاه «ونوکوو» مسکو در پی تهدید به بمب‌گذاری
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی آغاز شد
  • نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی آغاز شد
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری آذربایجان‌غربی
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان