Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

در پی اظهارات « عبدالفتاح السیسی » رئیس‌جمهور مصر در خصوص مداخله مستقیم در لیبی، وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ای از این مواضع السیسی حمایت کرد.

اخبار بین الملل- وزارت خارجه عربستان در بیانیه‌ خود تأکید کرد که «پیرو حمایت عربستان از اعلامیه قاهره درباره لیبی صادره در ۶ ژوئن ۲۰۲۰ که هدف از آن تلاش برای حل سیاسی بحران لیبی و برقراری آتش‌بس و حفظ تمامیت ارضی لیبی بود، عربستان بار دیگر تأکید می‌کند که امنیت جمهوری مصر بخشی جدایی‌ناپذیر از امنیت عربستان و امت عربی است و عربستان از حق مصر برای دفاع از مرزها و ملت خود در برابر شبه‌نظامیان تروریسم و حامیان آن در منطقه حمایت می‌کند».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گزارش وبگاه «العربی الجدید»، سفارت عربستان در قاهره نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاض با اظهارات السیسی مبنی بر اینکه مصر حق دارد از مرزهای غربی خود در برابر تروریسم حمایت کند، موافق است.

از سوی دیگر امارات نیز حمایت خود از اظهارات السیسی درباره لیبی را اعلام کرد.

وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای تأکید کرد که امارات از تمامی تصمیمات مصر برای حمایت از امنیت و ثبات این کشور در برابر تحولات نگران‌کننده لیبی پشتیبانی می‌کند.

امارات همچنین علاقه‌مندی قاهره برای جلوگیری از ریخته شدن خون ملت لیبی و آماده‌سازی زمینه برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات سیاسی تحت نظارت سازمان ملل را ستود.

در این بیانیه همچنین بر موضع امارات در خصوص برقراری آتش‌بس در لیبی و پایبندی به روند سیاسی تأکید شده است.

«عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر روز شنبه(دیروز) یک پایگاه نظامی دریایی در آن سوی مرز لیبی افتتاح کرد و در مراسم افتتاح این پایگاه گفت: «هر گونه دخالت مستقیم مصر در لیبی از مشروعیت بین‌المللی برخوردار است، نیروهای مصری در صورت نیاز و در سایه چالش‌‌هایی که امنیت ملی کشور را تهدید می‌کند، آماده جنگ هستند».

السیسی همچنین اشاره کرد که قدرت‌های خارجی از گروه‌های تروریستی در لیبی حمایت می‌کنند و خروج نیروهای بیگانه از لیبی ضروری است.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. دو طرف از فروردین سال 98 وارد درگیری‌های شدیدی با یکدیگر شده‌اند که همچنان ادامه دارد.

اخیراً با تغییر معادلات در میادین درگیری بین ارتش تحت امر خلیفه حفتر و ارتش دولت وفاق و پیشروی نیروهای تحت امر این دولت، حامیان عربی و اروپایی حفتر پیشنهاد آتش‌بس و بازگشت به مذاکرات داده‌اند که دولت وفاق ملی آن را رد کرده است.

دولت السراج از حمایت قطر و ترکیه و نیروهای حفتر نیز از حمایت‌های روسیه و مصر برخوردارند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: عبدالفتاح السیسی عربستان عربستان لیبی مصر امارات عبدالفتاح السیسی آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۵۹۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان که رهبری ائتلاف سعودی در یمن را بر عهده دارد را تکذیب کرد و آمریکا و انگلیس را مسؤول اجازه ندادن به تحقق توافق صلح دانست.

به گزارش ایسنا، وزارت امور خارجه دولت صنعا از زبان یک منبع رسمی که توسط خبرگزاری یمنی «سبأ» گزارش شده است، گفت: «آنچه روزنامه اماراتی (البیان) و برخی دیگر از رسانه‌ها درباره بازگشت مذاکرات منتشر کرده‌اند، تکذیب می‌کنیم. آنچه در این گزارش آمده کاملا نادرست است.»

وی ادامه داد: هنوز هیچ یک از موارد ذکر شده در این گزارش به ما ارائه نشده است، بلکه سازمان ملل هر از چند گاهی اشاره‌هایی در این باره می‌کند اما آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به دلیل موضع یمن در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین نمی‌توانند اجازه توافق در این مرحله را بدهند.

او توضیح داد که «به سازمان ملل تاکید کرده است که طرح نقشه‌ای که با طرف سعودی به آن دست یافته شده ربطی به حوادث غزه ندارد و قرار نیست ربطی به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها داشته باشد».

وزارت خارجه یمن در پایان گفت: به هر حال ما به موضع آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اهمیتی نمی‌دهیم و همانطور که مشخص است با آنها درگیر هستیم.

چهارشنبه گذشته، دفتر هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد که در تماسی با لرد احمد از ویمبلدون، وزیر مشاور انگلیس در امور خارجه، مشترک المنافع و امور توسعه خاورمیانه داشت، وی در مورد ضرورت حفظ محیطی که از گفت‌وگوی سازنده و راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه بین‌المللی حمایت می‌کند بحث و گفت‌وگو کرده است.

سه‌شنبه گذشته، گروندبرگ در ریاض با رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری یمن و شایع الزندانی، وزیر امور خارجه در دولت مستعفی در مورد تلاش‌ها برای احیای روند سیاسی در یمن، تحت نظارت سازمان ملل، گفت‌وگو کرد.

نماینده سازمان ملل دوشنبه گذشته از برگزاری گفت‌وگو با «انصارالله» و مقامات عمانی خبر داد که در آن راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه سازمان ملل برای یمن و ضرورت کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه که ناشی از درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در غزه و حملات ارتش یمن در ۲ دریای سرخ و عرب و خلیج عربی و خلیج فارس است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گروندبرگ در اواسط آوریل اعلام کرده بود که «شتاب دستیابی به توافق بین طرف‌های درگیر در یمن به دلیل تحولات نوار غزه، ضعیف و کند شده است». وی تاکید کرد که این مسائل «فضای میانجی‌گری را بسیار پیچیده کرده‌اند».

وی افزود: در صورت برقرار نشدن آتش‌بس در غزه و متوقف نشدن کامل حملات در دریای سرخ و خلیج عدن، خطر تشدید تنش همچنان وجود دارد.

در آن زمان، فرستاده سازمان ملل نسبت به «عواقب جدی نه تنها برای یمن، بلکه برای کل منطقه، در صورت غفلت از روند سیاسی در یمن و ادامه مسیر تنش‌ها» هشدار داد و بر لزوم تصمین این مساله تاکید کرد که حل مناقشه در یمن با حل و فصل مسائل دیگر مرتبط دانسته نشود.

۲۳ دسامبر گذشته، گروندبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های یمنی متعهد به اجرای اقداماتی شده‌اند که شامل اجرای آتش‌بس شامل تمام یمن، اقداماتی برای بهبود شرایط زندگی و مشارکت در آماده‌سازی برای ازسرگیری یک روند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.

وی این اقدام را «گامی مهم» توصیف کرد و گفت: «با طرفین برای تهیه نقشه راه تحت نظارت سازمان ملل متحد که شامل این تعهدات باشد و از اجرای آنها حمایت کند، همکاری می‌کنم.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد
  • دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • موضع اهل سنت و جماعت در قبال حمله ایران به رژیم صهیونیستی
  • توسلی: رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت را پیگیری می‌کند + فیلم
  • توسلی : رفتار دولت با مردم در بحث خودرو توهین‌آمیز است/ مجلس نظارت جدی بر عملکرد دولت در زمینه خودرو را پیگیری می‌کند + فیلم
  • موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل
  • طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید + فیلم