Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اسپاش» نوشت:   محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد تا پایان سال ۹۹ تعداد ۱۸ ماهواره تولید داخل خواهیم داشت. آذری‌جهرمی ضمن اعلام این خبر در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و طی گزارشی از فعالیت‌های این وزارتخانه گفت: «وزارت ارتباطات در دو حوزه و دو محور تولیدی فعالیت دارد که شامل شبکه ملی اطلاعات و برنامه صلح‌آمیز فضایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»   وی افزود: «برنامه صلح‌آمیز فضایی با تکیه بر توان پرتابگران وزارت دفاع در حال پیگیری است و اخیراً ظرفیت‌های نیروی هوافضای سپاه نیز به ظرفیت‌های عملی کشور اضافه شده است.»
وزیر ارتباطات توضیح داد: «در برنامه فضایی تعداد ماهواره‌های ساخت داخل در حرکتی بسیار عظیم تا سال ۹۲ سه مورد، تا سال ۹۶ ، هفت مورد  و تا پایان سال ۹۸، پانزده مورد بود که این میزان تا پایان سال ۹۹ به هجده ماهواره تولید داخل می‌رسد.»   آذری‌جهرمی همچنین گفت: «مطابق برنامه پنج ساله، درصد پیشرفت تولید ماهواره ۸۲ درصد بوده است که در سال ۹۸ با وجود همه مشکلات، دولت یازدهم بودجه حوزه فضایی را دو برابر کرد.»
آمارهای ذکرشده از سوی وزیر ارتباطات در حالی اعلام می‌شود که بنابر آنچه تاکنون به‌صورت رسمی اعلام شده، از سال ۸۷ که ماهواره امید به‌عنوان اولین ماهواره بومی به فضا پرتاب شد تا‌کنون برای پرتاب ۹ ماهواره بومی اقدام شده است که تنها ۳ مورد آن‌ها شامل امید، رصد و نور۱ با موفقیت کامل همراه بوده است. ماهواره نوید علم و صنعت نیز هر چند گفته شد کاملاً موفق بوده است اما برخی با توجه به ارائه نشدن شواهد کافی از جمله عکس‌های تهیه‌شده توسط این ماهواره، در موفقیت کامل آن تردید کرده‌اند.   همچنین ماهواره فجر با وجود اینکه در مدار قرار گرفت، موتور تراستر آن به درستی عمل نکرد و ماهواره بسیار زودتر از زمان پیش‌بینی شده سقوط کرد. ماهواره‌های دانشگاهی تدبیر، دوستی، پیام و ظفر نیز همگی بر اثر نقص فنی ماهواره‌بر و قرار نگرفتن در مدار صحیح، امکان آزمایش عملکرد را پیدا نکردند.
علاوه‌بر این ماهواره‌ها در حال حاضر چند پروژه ماهواره‌ای از جمله ناهید، ناهید۲، سها، پارس۲ و طلوع نیز در دست طراحی، ساخت و یا منتظر پرتاب هستند. البته گفته شده قراردادهای دیگری نیز با دانشگاه‌هایی از جمله امیرکبیر برای نسخه‌های بعدی ماهواره‌هایشان منعقد شده است. 
هر چند بر اساس منابع موجود نام ۱۴ ماهواره از ابتدای تاریخ ماهواره‌سازی ایران تاکنون ذکر شده که تنها ۳ مورد آن موفقیت کامل در پرتاب را حاصل کرده‌اند و در حال حاضر هیچکدام از ماهواره‌های پرتاب‌شده به‌جز ماهواره نور۱ فعال نیستند، اما وزیر با لحن غیرسازنده‌ای که پنهان‌کننده شرایط واقعی بخش فضایی است سخن از ۱۸ ماهواره تولید داخل به‌میان می‌آورد.   با همه این‌ها، حتی مسئله اصلی این نیست! چرا که ساخت ماهواره به‌خودی خود یک هدف برای هیچ کشوری محسوب نمی‌شود؛ بلکه تولید ماهواره‌های کاربردی و وارد کردن خدمات فضایی به چرخه اقتصادی کشور هدف اصلی توسعه آن‌ها است.
بدین ترتیب بیان تولید ۱۸ ماهواره در داخل کشور که تمامی آن‌ها جنبه تحقیق و توسعه‌ای و نه عملیاتی دارند و بیش از نیمی از آن‌ها بنا به گفته وی در دوران خدمتی ایشان تولید شده یا خواهند شد، بیش از آنکه موفقیت‌های آقای وزیر را به‌ رخ بکشد این سئوال را به ذهن متبادر می‌کند که چند ماهواره تحقیق و توسعه‌‌ای باید ساخته شود تا به تولید ماهواره کاربردی برسیم؟   آیا این تعداد ماهواره غیرعملیاتی برای توسعه فضایی مفید بوده و اصلاً تا چه حد دانش حاصل از توسعه ۱۸ ماهواره ما را به توسعه ماهواره عملیاتی نزدیک کرده است؟ آیا این ۱۸ ماهواره موجب هم‌افزایی شده یا تنها فعالیت‌های پراکنده چندین نهاد موازی بوده که هنوز هم مایلند بودجه تحقیقاتی بگیرند؟

منبع: تابناک

کلیدواژه: غلامرضا منصوری پرونده اکبر طبری شورای حکام تروئیکای اروپایی خورشید گرفتگی تیر 99 نماز آیات ماهواره آذری جهرمی ماهواره نور غلامرضا منصوری پرونده اکبر طبری شورای حکام تروئیکای اروپایی خورشید گرفتگی تیر 99 نماز آیات تا پایان سال ماهواره ها ۱۸ ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۶۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی

ایتنا - یک استارت‌آپ آمریکایی قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد.
یک استارت‌آپ، که در کالیفرنیا قرار دارد، قصد دارد آینه‌های در حال چرخش را در اطراف زمین مستقر کند که قادرند نور خورشید را به نیروگاه‌های خورشیدی بفرستند تا بتوان به کمک آن‌ها انرژی تجدیدپذیر را شب‌هنگام پس از غروب خورشید نیز تولید کرد. پژوهشگران می‌گویند یک نمونه طرح اولیه ماهواره بازتاب‌دهنده نور ممکن است سال آینده راهی مدار زمین شود.

بن نواک، پایه‌گذار و مدیرعامل «شرکت رفلکت اوربیتال» (Reflet Orbital Company)، اخیرا طرح‌های این شرکت را در نشست بین‌المللی انرژی از فضا معرفی کرده است.

رفلکت اوربیتال، صورتی فلکی متشکل از ۵۷ ماهواره کوچک است که در مدار قطبی هم‌گام با خورشید و در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری به دور زمین می‌چرخند.

مدار قطبی مداری است که ماهواره‌ها در آن از قطبی به قطب دیگر به گرد سیاره ما می‌چرخند. براساس این طرح، ماهواره‌ها همزمان و در زمانی مشخص از روز، بر فراز هر نقطه‌ای از زمین پرواز می‌کنند. این ماهواره‌ها در هر ۲۴ ساعت از هر نقطه ۲ بار می‌گذرند. این ماهواره‌ها ،درمجموع، وقتی انرژی بیشتری نیاز است، ۳۰ دقیقه اضافی نور خورشید را برای نیروگاه‌های برق فراهم می‌کنند.

 
نواک در نشست معرفی این فناوری گفت: «مشکل این است که انرژی خورشیدی زمانی که ما واقعا به آن نیاز داریم در دسترس نیست.»

به گفته او، اگر بتوانیم پیش از طلوع خورشید و پس از غروب آن، مقداری انرژی خورشیدی دریافت کنیم، واقعا عالی خواهد شد، زیرا در این صورت می‌توان با فناوری مبتنی بر بازتابنده این مشکل را حل کرد.

به گفته سازمان بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر، هزینه پنل‌های خورشیدی طی ۱۵ سال گذشته ۹۰ درصد کاهش یافته است و کارایی آنها، به کمک پیشرفت‌های فناوری فتوولتائیک، همچنان در حال افزایش است. برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهند که انرژی خورشیدی در حال حاضر ارزان‌ترین انرژی است که تا به حال در دسترس انسان بوده است.

اما ماهیت ناپایدار تولید انرژی خورشیدی مشکلی است که کارشناسان می‌کوشند راهی برای آن بیابند. نیروگاه‌های خورشیدی در روزهای ابری نسبت به زمانی که آسمان صاف است، بهره‌وری کمتری دارند. شب‌هنگام تولید انرژی خورشیدی کاملا متوقف می‌شود. اگرچه سیستم‌های باتری و سایر انرژی‌های تجدیدپذیر می‌توانند بخشی از این کمبود را جبران کنند، اما در حال حاضر به نیروگاه‌های هسته‌ای و زغال‌سنگ و گاز به‌منزله منبع پشتیبان نیاز است.

به گفته نواک، «تعویض یک درصد اول شبکه انرژی با انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار آسان است، اما جایگزین کردن یک درصد آخر بسیار دشوار است، این همان انرژی است که در روزی که باد نیست و بارانی است به آن نیاز دارید.»

جرم ماهواره‌های رفلکت‌اوربیتال تنها ۱۶ کیلوگرم خواهد بود و آینه‌های مایلاری آن اندازه‌ای حدود ۱۰ متر در ۱۰ متر خواهند داشت. مایلار همان چیزی است که در پتوهای فضایی، عایق‌ها و بسته‌بندی‌ها از آن استفاده می‌شود. آینه‌های این ماهواره‌‌ها به‌شکلی طراحی شده‌اند که نور را در قالب یک پرتو متمرکز می‌کنند. این پرتو بر مبنای تقاضای اپراتورهای مزارع خورشیدی هدایت و متمرکز می‌شود.

 
نواک می‌گوید: «ما می‌خواهیم این کار را تا حد امکان آسان کنیم – مثلا شما وارد یک وب‌سایت شوید، مختصات جی‌پی‌اس خودتان را به ما بگویید. ما بعد از تاریکی، نور خورشید را به شما می‌رسانیم.» به گفته او، این آینه‌ها آلودگی نوری ایجاد نمی‌کنند و اگر شما فرضا حدود ۱۰ کیلومتر از لبه یک مزرعه خورشیدی فاصله داشته باشید، اگر مستقیما به آسمان نگاه کنید، اصلا نوری نخواهید دید، اما اگر به مزرعه خورشیدی نگاه کنید، ممکن است نوعی نور درخشان، شبیه به نور ساختمان‌ را مشاهده کنید.

این شرکت تابستان گذشته، آینه‌ای را روی یک بالون هوای گرم در ارتفاع ۳ کیلومتری بر فراز یک مزرعه خورشیدی آزمایش کرد، که به گفته نواک، توانست «۵۰۰ وات انرژی در هر متر مربع» از پنل خورشیدی تولید کند.

به گفته او، این شرکت نوپا، بودجه پرواز نخستین ماهواره فضایی آزمایشی‌اش در سال آینده را تامین کرده است. برنامه این شرکت، تنها طرح  استقرار آینه در فضا برای تامین انرژی خورشیدی و افزایش کارایی آن نیست، بلکه پیش از این نیز در این زمینه تلاش‌های دیگری کرده است و طرح‌های مختلفی نیز ارائه داده است.

برخی از دانشمندان می‌گویند که بازتابنده‌های در حال گردش ممکن است در آسمان شب آلودگی نوری ایجاد کنند.

دیگر خبرها

  • طرح یک شرکت آمریکایی برای نصب آینه در فضا برای تولید انرژی خورشیدی
  • اولین تصاویر تلسکوپ فضایی اینشتین پروب چین منتشر شد
  • استارلاینر بوئینگ قرار است در 6 می به فضا پرتاب شود
  • نخستین تصاویر اشعه‌ایکس از کاوشگر چشم‌خرچنگی
  • فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود
  • ببینید | ادعای عجیب وزیر صمت درباره تولید خودرو در ایران
  • تصویربرداری ۹۵ درصد از اراضی کل کشور توسط ماهواره پارس
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • پایان کار دونده های ایران با دو مدال و کسب نخستین طلای جوانان
  • آزمایش‌های قبل عملیات تاریخی «استارلاینر» با موفقیت اجرا شد