Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی افغانستان پیش از ظهر روز یکشنبه مورخ ۱/۴/۱۳۹۹ در راس هیاتی بلند پایه مرکب از ۴۵ نفر از مقامات عالیرتبه دولت افغانستان جهت یک دیدار رسمی دو روزه وارد تهران شد. 

اتمر و هیات همراه در بدو ورود  با وزیر امور خارجه کشورمان و جمعی از مقامات ارشد کشوری ملاقات و در ضیافت ناهار رسمی به میزبانی دکتر ظریف شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این ملاقات طرفین مسائل مختلف روابط دوجانبه و موضوعات منطقه ای و جهانی را مرور کرده و با تکیه بر روابط گسترده و دوستی عمیق دو ملت اراده خود برای گسترش و تحکیم روابط دو جانبه را مورد تاکید قرار دادند.  

در این ملاقات دکتر ظریف حمایتهای مردم و دولت ایران از مردم افغانستان در سالهای جهاد علیرغم مشکلات  و کمبودهای ناشی از تحریمهای خارجی علیه مردم ایران، میزبانی از بیش از سه میلیون نفر از اتباع افغانستان در جمهوری اسلامی ایران در طول چهل سال گذشته، فراهم نمودن امکان اشتغال به تحصیل رایگان بیش از ۵۲۰ هزار دانش آموز افغان در مدارس ایران بر اساس فرمان مقام معظم رهبری و پذیرش بیش از  ۲۲ هزار دانشجوی افغان در دانشگاههای ایران را نشانگر حسن نیت و احساسات برادرانه مردم و دولت ایران نسبت به مردم و دولت افغانستان دانست و دستور اخیر ریاست محترم جمهوری برای درمان رایگان اتباع افغان مبتلا به کرونا در بیمارستانهای کشور را بعنوان نمونه دیگری از این همراهی و همکاری با دولت و مردم افغانستان برشمرد. 

ظریف با تبریک حصول توافق اخیر سیاسی بین جناب دکتر اشرف غنی و جناب دکتر عبداله، از اینکه جمهوری اسلامی ایران توانست به درخواست طرفین افغان نقش مثبتی در این زمینه ایفا کند ابراز خرسندی نموده و اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران به تلاشهای خود در سطح منطقه ای و بین المللی با هدف ایجاد اجماع در جهت حمایت از محوریت دولت افغانستان در گفتگوهای بین الافغانی و حفاظت از قانون اساسی، جمهوریت نظام سیاسی و رعایت حقوق و موازین مورد تاکید در قانون اساسی ادامه خواهد داد. 

حنیف اتمر نیز متقابلا از حمایتهای مستمر جمهوری اسلامی ایران از مردم افغانستان در طول چهار دهه گذشته قدردانی نموده و با اشاره به حضور نمایندگانی از تمام بخشهای دولت افغانستان در هیات همراهش، هدف از سفر هیات را تلاش برای رفع نگرانیها و حل مشکلات و فراهم نمودن زمینه توسعه و ارتقاء روابط دانست. 

سرپرست وزارت خارجه افغانستان نقش موثر و برجسته جمهوری اسلامی ایران در ایجاد اجماع منطقه ای و بین المللی در جهت حمایت از دولت و قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان، ایجاد آتش بس و کمک برای آغاز گفتگوهای بین الافغانی را برادرانه و کلیدی دانست و خواهان تداوم ایفای این نقش سازنده از سوی جمهوری اسلامی ایران برای پیشبرد روند صلح در افغانستان شد. 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هجمه اخیر رسانه ای و تحرکات برخی از بازیگران خارجی و جریانات سیاسی داخل افغانستان که با سوء استفاده از حوادث تلخ پیش آمده برای اتباع افغانستان در هفته های اخیر صورت گرفت را، تلاشی با هدف مخدوش نمودن همکاری نزدیک و فضای برادرانه حاکم بر روابط دو کشور دانست و ابراز امیدواری نمود دولت افغانستان مراقبت بیشتری در جهت ممانعت از فعالیتهای مخرب بدخواهان روابط دو کشور صورت دهد. 

دکتر ظریف از حوادث اخیر برای اتباع افغانستان ابراز تاسف کرده و با اشاره به تخلیه پاسگاههای مرزی افغانستان که موجب انتقال مسئولیتهای آنان به مرزبانان ایرانی شده است، علت اصلی بروز این حوادث را سوء استفاده قاچاقچیان انسان از عدم نظارت کافی بر مرزها دانست. در عین حال به منظور اطمینان از عدم وقوع اینگونه حوادث ناگوار در مرزها، طرفین بر لزوم نظارت موثرتر بر مرز مشترک تاکید نموده و توافق کردند برای بهبود سطح و کیفیت مراقبتهای مرزی همکاری کنند. 

همچنین با توجه به توافقات انجام شده برای فراهم نمودن زمینه حضور قانونی اتباع افغانستان و دسترسی آنان به بازار کار  ایران در چارچوب مذاکرات تهیه سند جامع همکاریهای راهبردی دو کشور، طرفین اراده خود برای نهایی سازی و امضاء هر چه سریعتر سند مذکور توسط روسای جمهور دو کشور و اجرای توافقات مذکور را مورد تاکید قرار داده و توافق نمودند متن توافقنامه نهایی را ظرف سه ماه آینده برای امضای روسای جمهور آماده کنند.

در این ملاقات طرفین با اشاره به خطر داعش برای امنیت منطقه بر لزوم همکاری دوجانبه برای مبارزه با این گروه تروریستی مورد تاکید قرار دادند. 

حنیف اتمر و هیات همراه علاوه بر ملاقات با دکتر ظریف، در طول اقامت دو روزه خود در تهران با وزرای کشور، کار و نیرو و همچنین دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان نیز دیدار خواهند داشت.

اخبار مرتبط توصیه رییس دفتر روحانی به دولت افغانستان برای هوشیاری در جلوگیری از دامن زدن به ایران‌هراسی ملازهی: هیأت مشترک ایران و افغانستان به جمع بندی درباره حادثه هریرود نرسید سفیر افغانستان در وزارت خارجه حاضر شد فرمانده ناجا: دشمنان می‌خواهند روابط ایران و افغانستان را تیره کنند جزییات مرگ 3 شهروند افغانستان در آتش گرفتن خودرو در یزد/ تایید شلیک پلیس/ واکنش مقام وزارت خارجه به اظهارات سفیر افغانستان ناجا: افغانستان قصدی برای روشن شدن ماجرای غرق شدن اتباع خود ندارد انتقاد شمخانی از مسئولین و رسانه های افغانستان در پی حادثه اخیر در منطقه مرزی تکذیب ماجرای غرق کردن اتباع افغانستانی در نقطه صفر مرزی

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا افغانستان محمدجواد ظریف ایران و افغانستان محمد حنیف اتمر سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی جمهوری اسلامی ایران اتباع افغانستان دولت افغانستان اتباع افغان مورد تاکید دکتر ظریف روابط دو دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۸۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرای محموله ترانزیتی افغانستان از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شد که پس از گذشت چند روز  کنسرسیوم ایرانی توسعه ریلی افغانستان خبر از توقف این قطار ترانزیتی به دلیل عدم  تامین لوکوموتیو را داد که پس از آن بلافاصله شرکت راه آهن آن را تکذیب کرد چراکه عبور بارهای ترانزیتی از کشورهای مختلف، ابتدا تشریفات قانونی و هماهنگی لازم و اخذ مجوز برای عبور بار از کشورهای میانی مسیر انجام شده و سپس نسبت به اعزام قطار اقدام می‌شود. این در حالی است که برای عبور قطار ذکر شده از افغانستان به ترکیه از مسیر ایران، هماهنگی مربوطه و در نهایت صدور مجوز راه آهن جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است.

پس از آن شرکت راه آهن چندین بار آمادگی خود برای حمل این بار پس از کسب مجوزهای لازم از گمرک اعلام کرد.

امروز هم شرکت راه آهن اعلام کرد با وجود طی نشدن روال قانونی و عدم اخذ مجوز از سوی "کنسرسیوم ریلی افغانستان"، با توجه به رویکرد توسعه‌ای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حوزه کریدورهای بین‌المللی ریلی، راه‌آهن از روز دوشنبه (سوم اردیبهشت ماه) آمادگی خود برای اعزام ۱۰ واگن موجود در مرز "شمتیغ" به ترکیه را اعلام کرده است.

شرکت راه آهن اعلام کرد  با توجه پیگیری های انجام شده  و با وجود عدم اخذ مجوزهای لازم و عدم هماهنگی با راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ۱۰ واگن محموله صادراتی کشور افغانستان به ترکیه که لکوموتیو آن توسط مجموعه موسوم به کنسرسیوم جدا شد و در مرز شمتیغ رها شده بود، روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، توسط راه‌آهن ایران و با همراهی مرزبانی کشور به سمت مرز رازی در غرب کشور حمل شد.

همچنین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، آمادگی خود را برای حمل قطار دوم محموله تجاری پس از انجام تشریفات گمرکی و مرزبانی توسط صاحبان بار و شرکت فورواردر اعلام می‌کند.

در پی اطلاع رسانی‌های گذشته تاکید می‌شود که مجموعه موسوم به «کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان» بدون طی روال قانونی اعم از اخذ مجوزهای مرزبانی و گمرک و همچنین عدم اخذ مجوز از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان متولی حمل‌ونقل ریلی کشور، اقدام به ارسال تعداد ۱۰ واگن با محموله تجاری به مرز شمتیغ و سپس رها کردن این واگن‌ها در شمتیغ کرد و کوشید با فشارهای رسانه‌ای و توسل به برخی ادعاهای بعضاً کذب، نسبت به عبور این بار از مسیر ریلی جمهوری اسلامی ایران اقدام کند.

طبق اعلام شرکت راه آهن حمل بخش نخست محموله تجاری را روز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت( آغاز کرد و این محموله روز شنبه گذشته (۱۵ اردیبهشت) از تهران نیز عبور کرد و اکنون در مسیر مرز رازی واقع در شمال غرب کشور است. همچنین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود به‌منظور حمل محموله تجاری بعدی را پس از کسب مجوزهای لازم از سوی مراجع ذیربط از جمله مرزبانی و گمرک اعلام می‎‌کند.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند برقراری خط دائمی تبادلات تجاری ریلی افغانستان به ایران مستلزم انجام اصلاحات لازم بر روی خطوط ریلی افغانستان برای رسیدن به استانداردهای مورد نیاز و همچنین انجام روال اداری و تشریفات قانونی لازم شامل اخذ مجوزهای مربوطه از مرزبانی، گمرک و راه‌آهن توسط فورواردرها خواهد بود.

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست دولت سیزدهم مبنی بر توسعه ارتباط با همسایگان، ضمن تاکید مجدد بر تمایل خود برای گسترش هرچه بیشتر حمل ریلی محموله‌های تجاری افغانستان به صورت صادرات، واردات یا ترانزیت آمادگی خود به‌منظور کمک به بهسازی و بازسازی خطوط مربوطه و تسریع در برقراری مبادلات تجاری ریلی میان دو کشور ایران و افغانستان را اعلام می‌دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • بارگیری غیراستاندارد محموله افغانستان توسط کنسرسیوم ریلی+عکس
  • محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه‌آهن تهران عبور کرد
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه تهران
  • ۱۰ واگن جدا شده محموله های ترانزیتی افغانستان به مرز رازی رسید
  • عبور محموله تجاری ریلی افغانستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راه آهن تهران
  • بار ترانزیتی افغانستان بدون مجوز از ایستگاه تهران عبور کرد
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • ایران ظرفیت پذیرش مهاجرین جدید را ندارد
  • بی خانمانی ایرانی‌ها را تهدید می‌کند/ هر سال تعداد بیشتری از مردم توان اجاره مسکن را از دست می‌دهند (فیلم)