Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، احتمالا همه شما با این صحنه آشنا هستید. وقتی قصد دارید تا هنگام رانندگی در بزرگراه و یا خیابان لاین خود را عوض کنید و متوجه ماشینی که از لاین بغل به شما نزدیک می‌شود نیستید. بسیاری مواقع این صحنه با یک بوق ناخوشایند از سوی راننده بغل خاتمه می‌یابد. در سیستم هشداره دهنده‌ی نقطه‌ی کور، سنسور‌ها و دوربین‌های کار گذاشته در بدنه با بررسی اطراف خودرو، وجود خودرو‌های دیگر در نقاط کور راننده را اعلام می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقاط کور خودرو شامل دو طرف و عقب خودرو است که دید راننده به آن نواحی محدود است. عدم آگاهی از این نقاط به ویژه در هنگام تغییر لاین می‌تواند حادثه ساز بوده و راننده را در معرض تصادف قرار دهد. در واقع اگر آینه‌های بغل خودرو در موقعیت مناسبی قرار داشته باشند هیچ گونه نقطه کوری وجود نخواهد داشت که از دید راننده مخفی بماند. ولی با این وجود ظاهرا صرفا تنظیم آینه‌ها برای حل مساله نقاط کور کافی نیست. زیرا موقعیت آینه‌ها بسیاری مواقع تغییر می‌کند و از طرفی نگاه کردن دائم به آینه‌ها برای راننده خوشایند نیست، چون بسیاری مواقع خطری وجود ندارد.

با توجه به اهمیت این موضوع، خودروسازان و شرکت‌های فعال در حوزه ایمنی خودرو سیستم‌هایی با عنوان سیستم‌های پایش و تشخیص نقاط کور خودرو را توسعه داده اند. این سیستم‌ها همانند سایر سیستم‌های کمک راننده تعدادی سنسور را برای اخذ داده از نقاط کور خودرو بکار می‌گیرند. داده‌های اخذ شده برای تشخیص هرگونه عارضه از جمله وسایل نقلیه، عابر، موتورسیکلت و در مواردی حتی اشیا و موانع به پردازنده مرکزی فرستاده می‌شود. الگوریتم‌های تشخیص عارضه در صورت تشخیص موارد ذکر شده در نقطه کور، با رویه‌های مختلف راننده را آگاه می‌کنند.

از جمله محصولات برجسته در حوزه تشخیص نقاط کور می‌توان سیستم BLIS (سیستم اطلاعات نقاط کور) شرکت ولوو را نام برد. این سیستم برای اولین بار بر روی ولوو سدان S۸ نصب شد. این سیستم اطلاعات دو سنسور رادار را بر روی گوشه‌های عقب سپر خودرو دریافت کرده عیب آن: سیستم‌های مختلف پایش نقاط کور شاید صرفا دو طرف خودرو را پوشش دهد و یا با استفاده از چندین سنسور عقب و گوشه‌های سپر را نیز بپوشاند. استفاده از چند نوع سنسور دقت بیشتری به دست می‌دهد، ولی هزینه آن بالاتر است ولی در صورت وجود وسایل در نقاط کور به راننده هشدار می‌دهد.

آمار دقیقی از تصادفات رانندگی ناشی از عدم آگاهی از نقاط کور وجود ندارد، ولی طبق آمار حوادث رانندگی حدود ۲۲ درصد از تصادفات رانندگی به دلیل انحراف به چپ اتفاق می‌افتد. انحراف به چپ می‌تواند در حالت حواس پرتی و ناخواسته باشد و یا به صورت عمدی که در هر دو حالت احتمال تصادف با خودرو‌های موجود در نقاط کور ماشین وجود دارد. بخشی از این تصادفات نیز مربوط به برخورد با وسایل جلوی ماشین خواهد بود؛ بنابراین بخش قابل توجهی از تصادفات رانندگی را می‌توان به نقط کور و خطر‌های آن نسبت داد.

عملکردسیستم:

هریک ازسنسور‌های زیرسپر دارای یک جفت منتشر کننده (EMITTER) برای ارسال امواج نوری و یک جفت گیرنده (RECEIVER) برای دریافت اشعه‌های ساطع شده می‌باشند. EMITTER اشعه را به طرف زمین ارسال می‌کند و RECEIVER امواج منعکس شده از زمین را دریافت می‌کند.

امواج دریافتی رنگ سیاه (آسفالت) با امواج دریافتی رنگ سفید (خط کشی) تفاوت داشته و این اختلاف به ECU گزارش می‌شود. در این هنگام ECU به ویبراتور (عملگر) چپ یا راست بسته به منبع ارسال اطلاعات مربوطه دستورفعال شدن راصادرمی‌نماید، طبیعی است که راننده نیزعکس العمل مخالف از خود بروز داده و خودرو را به مسیر اولیه هدایت نماید. تازمانی که اطلاعات دریافتی ازسنسور‌ها مبنی برحرکت روی خطوط جاده باشد لرزش صندلی بصورت متناوب (خاموش – قدرت کم –حداکثر قدرت) کار می‌کند.

برای مینیمم نمودن خطا و توانایی بیشتر در آشکار سازی فلش‌ها و خطوط پیوسته، ۶۰ % آشکار سازی توسط سنسور یک، ۳۰ % توسط سنسور دو و ۱۰ % توسط سنسور سه در هر سمت چپ یا راست انجام می‌پذیرد.

شایان ذکر است این سیستم در برف غیر فعال است.
همچنین باران‌های سنگین یا گل و لجن در لوله‌های سنسور‌ها می‌تواند ایجاد اشکال در عملکرد سنسور‌ها کند.

هشدار‌های سیستم‌های بین خطوط

زمانی که سیستم بین خطوط هشدار می‌دهد، راننده باید به رانندگی خود توجه کند.

این هشدار می‌تواند به صورت‌های مختلفی انجام شود.

محدودیت سرعت:

سیستم هشدار بین خطوط معمولا در سرعت حدود ۴۵ کیلومتر بر ساعت به بالا فعال می‌شود.

در سرعت‌های پایین به دلیل اینکه دوربین نمی‌تواند خط‌های کامل را ببیند، سیستم می‌تواند دچار اشتباه شود.

هشدار صوتی:

در برخی خودرو‌ها در صورتی که از بین خطوط خارج شوید و روی خطوط حرکت کنید، سیستم اقدام به بوق زدن می‌کند.

هشدار لرزشی:

در برخی دیگر از خودرو‌ها سیستم هشدار بین خطوط، با لرزاندن غربیلک فرمان یا صندلی، به راننده هشدار می‌دهد.

این نوع لرزش کاملا متفاوت از لرزش‌های دیگر در خودرو است تا یک وقت راننده آن را با خطوط لرزش ایجاد کننده کنار جاده یا لرزش ناشی از ترمزگیری اشتباه نگیرد.

در خودرو‌هایی که به لرزاندن صندلی به راننده هشدار می‌دهند، لرزش می‌تواند بسته به جهت منحرف شدن خودرو در سمت چپ یا راست صندلی ایجاد شود.

به طور کلی در اکثر خودرو‌های آسیایی از هشدار صوتی استفاده می‌شود.

ولی اروپایی‌ها از سیستم هشدار لرزشی نیز استفاده می‌کنند.

هشدار تصویری:

در این حالت تصویر و علامت هشداری در پشت آمپر به راننده نشان داده می‌شود.

معمولا این هشدار در همه خودرو‌ها به یک شکل است و شامل نمایی از دو خط جاده است که در حالت عادی به رنگ سبز هستند.

ولی زمانی که خودرو روی خطوط حرکت کند این علامت به رنگ قرمز در می‌آید.

این نوع از هشدار به تنهایی چندان کارآمد نیست و به همین دلیل معمولا در کنار هشدار صوتی استفاده می‌شود.

در برخی خودرو‌های جدید علامت هشدار سیستم بین خطوط در سیستم هداپ دیسپلی نیز کار گذاشته می‌شود.

در برخی خودرو‌ها می‌توان سطح صدای این سیستم را تنظیم کرد تا به این ترتیب آرامش سرنشینان به هم نخورد.

آیا رادار بین خطوط صد درصد قابل اطمینان است؟

هیچ سیستمی کاملا بی نقص نیست. سیستم هشدار بین خطوط نیز در هوای بارانی یا برفی دچار خطا شده و معمولا به طور خودکار غیر فعال می‌شود.

البته راننده از غیر فعال شدن این سیستم مطلع خواهد شد. همچنین اگر جاده‌ای فاقد خط کشی باشد نیز سیستم هشدار بین خطوط خاموش می‌شود.

در خروجی بزرگراه‌ها نیز با توجه به قطع شدن خط کشی‌ها این سیستم باید به تنها یک سمت لاین اتکا کند و این می‌تواند دقت آن را کاهش دهد.

با این وجود این سیستم همچنان برای رانندگانی که دید خوبی ندارند، بسیار کارآمد و مفید است.


منبع: تسنیم

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی های خودرو رانندگی ایمن خودرو ها سیستم ها سنسور ها نقاط کور آینه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۸۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوش مصنوعی آریتمی قلب را از ۳۰ دقیقه قبل پیش‌بینی می‌کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، تحقیقات جدید نشان داده است که هوش مصنوعی آموزش‌دیده بر روی داده‌های ساده ضربان قلب می‌تواند یکی از شایع‌ترین اختلال ریتم قلب، فیبریلاسیون دهلیزی را ۳۰ دقیقه قبل پیش‌بینی کند. با برنامه ریزی برای گنجاندن این مدل در تلفن هوشمند به طوری که بتواند داده‌های یک ساعت هوشمند را تجزیه و تحلیل کند، می‌تواند به عنوان یک سیستم هشدار اولیه عمل کند.

شایع‌ترین اختلال ریتم قلب، فیبریلاسیون دهلیزی (AF)، به طور قابل توجهی مراجعات بخش اورژانس و خطر بیماری‌های دیگر مانند سکته مغزی و زوال عقل را افزایش می‌دهد. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که حفره‌های فوقانی قلب یعنی دهلیز‌ها به‌طور غیر طبیعی و نامنظم می‌کوبند و با حفره‌های پایینی یعنی بطن‌ها هماهنگ نیستند و ریتم قلبی نامنظم و اغلب بسیار سریع ایجاد می‌کنند. ضربان قلب طبیعی باید منظم باشد و زمانی که در حال استراحت هستید بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه باشد. در فیبرلاسیون دهلیزی دو حفره فوقانی قلب یعنی دهلیز‌های قلب، فاقد ضربان مطلوب هستند.

بازگرداندن بیمار از فیبریلاسیون دهلیزی به ریتم منظم سینوسی می‌تواند به مداخلات فشرده‌ای مانند کاردیوورژن، وارد کردن شوک کم انرژی برای بازنشانی سیستم هدایت قلب نیاز داشته باشد. بنابراین، تشخیص این اختلال قبل از وقوع، مداخلات اولیه را امکان پذیر می‌کند که نتایج بیمار را بهبود می‌بخشد.

محققان مرکز سیستم‌های زیست‌پزشکی لوکزامبورگ (LCSB) در دانشگاه لوکزامبورگ مطالعه‌ای را منتشر کرده‌اند که در آن یک مدل یادگیری عمیق برای پیش‌بینی دقیق، ۳۰ دقیقه زودتر از زمانی که فرد دچار فیبریلاسیون دهلیزی می‌شود، آموزش داده شده است.

در حال حاضر، الکتروکاردیوگرافی (ECG) فقط می‌تواند فیبریلاسیون دهلیزی را درست قبل از وقوع آن تشخیص دهد، بنابراین نمی‌توان آن را یک سیستم هشدار اولیه در نظر گرفت.

خورخه گونکالوز، رئیس گروه کنترل سیستم در «ال‌سی‌اس‌بی» و نویسنده مسئول این مطالعه گفت: در مقابل، کار ما از این رویکرد به یک مدل پیش‌بینی آینده‌نگرتر منحرف می‌شود. ما از داده‌های ضربان قلب برای آموزش یک مدل یادگیری عمیق استفاده کردیم که می‌تواند مراحل مختلف ریتم سینوسی و فیبریلاسیون دهلیزی را تشخیص دهد و احتمال خطر ابتلا به یک دوره قریب‌الوقوع را محاسبه کند.

محققان پیش‌بینی می‌کنند که این دستگاه در گوشی‌های هوشمند برای پردازش داده‌های به‌دست‌آمده از یک ساعت هوشمند استفاده شود. هدف درازمدت این است که بیماران بتوانند به طور مداوم ریتم قلب خود را کنترل کنند و به اندازه کافی هشدار دهند تا بتوانند از درمان‌هایی مانند دارو‌های ضد آریتمی خوراکی برای جلوگیری از شروع فیبریلاسیون دهلیزی استفاده کنند. محققان می‌گویند، این فناوری را می‌توان شخصی‌سازی کرد.  

گونکالوزگفت: در حرکتی رو به جلو، ما بر روی توسعه مدل‌های شخصی‌سازی شده تمرکز خواهیم کرد. استفاده روزانه از یک ساعت هوشمند ساده دائماً اطلاعات جدیدی در مورد پویایی قلب شخصی ارائه می‌کند و ما را قادر می‌سازد تا مدل خود را به طور مداوم اصلاح کنیم و مجدداً آموزش دهیم تا با هشدار‌های قبلی حتی به عملکرد بهتری دست یابد. در نهایت، این رویکرد می‌تواند منجر به آزمایش‌های بالینی جدید و مداخلات درمانی نوآورانه شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار رادان به روسای پلیس: در توقیف خودروی بی‌حجاب‌ها زدوبندی برای یدک‌کشی و پارکینگ ایجاد نشود
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • لکه های سفید روی ناخن ها چه معنایی دارند؟
  • هشدار رادان به روسای پلیس: در توقیف خودروی بی‌حجاب‌ها زدوبندی برای یدک‌کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم)
  • هشدار رادان به پلیس: در توقیف خودروی بی حجاب ها زد و بندی برای یدک کشی و پارکینگ ایجاد نشود (فیلم)
  • هشدار رادان به رؤسای پلیس: در توقیف خودرو بی حجاب ها زد و بندی برای یدک کشی و پارکینگ ایجاد نشود
  • جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط ۴ برادر
  • حضور مرد سرشناس و بانفوذ در پرونده قتل چشم‌آبی‌ها | زوایای جدید از قتل تکان‌دهنده یک مرد در بزرگراه + تصاویر بازسازی صحنه قتل
  • هشدار جدی به مردم در استان یزد/ خطرغرق شدن در مسیر های بارانی
  • هوش مصنوعی آریتمی قلب را از ۳۰ دقیقه قبل پیش‌بینی می‌کند