Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-05@02:17:32 GMT

آغاز برداشت نوبرانه طلای سبز ترش در استان فارس

تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۶۸۴۳۱

آغاز برداشت نوبرانه طلای سبز ترش در استان فارس

استان فارس به قطب تولید مرکبات در کشور شهرت دارد و این استان ۵۵ درصد تولید لیموترش کشور را به خود اختصاص داده است. ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، لیمو ترش به‌عنوان طلای سبز یکی از مرکبات پرخاصیت است و این میوه دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسیدسیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین C است که ایمنی بدن را تقویت و با عفونت‌ها مقابله می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین آب‌لیمو تاثیر قوی قلیایی روی بدن دارد و عامل طبیعی در برابر اسید اضافه بدن است، این اسید اضافه موجود در بدن، نقشی مهم در درمان دردهای روماتیسم دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد لیمو تاثیر آرامبخش دارد و خستگی مفرط، سرگیجه، اضطراب، تنش و دستپاچگی را از بین می‌برد و استنشاق روغن لیمو، هوشیاری و قدرت تمرکز فرد را افزایش می‌دهد. 

لیموترش یکی از گونه‌های مرکبات مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است. لیموی پرشین لایم، لیموی لیسبون و لیموی خارگل از عمده ارقام و گونه های لیموترش در استان فارس است.

آخرین قیمت 3 محصول پرتقاضا در زمان کرونا/ قیمت لیمو ترش همچنان بالاستفروش لیمو ترش به صورت قاچاقی با نرخ 45 تا 50 هزار تومان در تره بار تهرانفروش لیمو ترش در بازار به 3 برابر قیمت مصوب/ تهدید تعزیرات هم کارساز نشد

میزان تولید کشوری محصول لیموترش از کل سطح 141 هزار هکتاری باغات به میزان 628 هزار تن محصول لیمو ترش است و در این بین استان فارس در زمینه تولید لیموترش شامل لایم لمون‌ها (مکزیکن لایم یا لیموی آب، پرسین لایم،لیمو لیسبون یا خارگی و‌...‌) با سطح 14 هزار و 800 هکتار و متوسط تولید سالانه 340 هزار تن جایگاه نخست تولید را در کشور به خود اختصاص داده است.

همه ساله برداشت محصول لیموترش از اوایل تیرماه آغاز می‌شود و تا اواسط مهرماه ادامه دارد. از جمع تولید محصول لیموترش 180 هزار تومان لیموترش و 150 هزار تن لیموی لیسبون و مابقی تولید برابر 10 هزار تومان به سایر ارقام لیمو در استان تعلق دارد و مطابق آمار 36 درصد سطح باغات لیموترش و 55 درصد از تولید لیموترش کشور به استان فارس تعلق دارد.

پیش‌بینی برداشت 345 هزار تن لیمو در فارس

مجید پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به آغاز فصل برداشت لیموی نوبرانه در استان، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال  از باغات لیمو ترش استان معادل 345 هزار تن از این محصول برداشت شود.

وی افزود: استان فارس در بین استان‌های پیشرو در تولید محصول لیمو ترش است و سپس استان‌های هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و جنوب کرمان رتبه‌های بعدی تولید را به خود اختصاص دادند.

پاکاری ادامه داد: عمده تولید لیموترش استان فارس به ترتیب به شهرستان‌های جهرم، قیروکارزین، داراب، لارستان، کازرون و فراشبند اختصاص یافته است.

وی بیان کرد: در حال حاضر تعداد 8 کارخانه واحد بزرگ آبلیموگیری با ظرفیت 30 هزار تن در استان فارس فعال که ضمن اشتغال‌زایی کمک شایانی به تداوم و پایداری تولید این محصول شده است.

به گزارش تسنیم، محصول لیموترش به عنوان یک میوه معجزه آسا محسوب می‌شود و خواص درمانی این میوه به منظور دفع سموم بدن، باعث سلامت پوست می شود. لیموترش برای مصرف تازه‌خوری، صادرات و آبگیری به نقاط مختلف فارس، کشور و بعضی کشورهای منطقه خلیج فارس صادر می‌شود. همچنین آغاز فصل برداشت لیمو زمینهٔ اشتغال فصلی بیش از صدها نفر نیروی انسانی را فراهم می‌کند.

گزارش از مریم رضایی

انتهای پیام/424/ ز

R7533/P/S6,61/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: محصول لیموترش تولید لیموترش محصول لیمو استان فارس لیمو ترش هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۸۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، مدیرجهاد کشاورزی نکا گفت: شرق مازندران دارای ظرفیت‌های فراوان برخوردار از شرایط مناسب آب و هوایی خصوصا در ارتفاعات و مناطق کوهستانی در بخش هزارجریب مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله اشکو یا همان گل گاوزبان است.

سعید صمدی زرینی افزود: این گیاه در سطح ۲۰۰هکتار از زمین‌های شهرستان نکا کشت می‌شود.

او گفت: هفتصد و پنجاه هکتار از زمین‌های مازندران به کشت گل گاو زبان اختصاص دارد.

یادآور می‌شود، دمنوش گل گاو زبان علاوه بر خواص درمانی بسیار، یک آرامش‌بخش طبیعی است که تاثیر به‌سزایی در کاهش استرس و تنش‌های عصبی دارد و تپش قلب را کاهش می‌دهد. همچنین برای سردرد‌های میگرنی و عصبی نیز موثر است. علت این امر وجود پتاسیم و کلسیم در ساختار این گیاه است که بر روی سیستم عصبی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

این گیاه برای جلوگیری از پرخوری‌های عصبی نیز مفید است. نوشیدن یک فنجان دمنوش گل گاو زبان، ساعتی قبل از مصرف وعده غذایی توصیه می‌شود

دیگر خبرها

  • میوه‌های نوبرانه ارزان می‌شود
  • (تصاویر) برداشت گل محمدی در میمند فارس
  • آغاز گل چینی از گلستان‌های گل محمدی اردستان
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • آغاز برداشت گل گاوزبان اشکو در نکا
  • نیمی از ۱۴ هکتار باغ گوجه سبز سرخه سامانه آبیاری نوین دارد
  • مسی از محصول جدیدش رونمایی کرد
  • عرضه سیب زمینی ایرانشهر به بازار مصرف
  • آغاز برداشت گل گاوزبان در اشکورات رودسر (فیلم)