Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری وضعیت اعتیاد، توزیع و مصرف مواد مخدر در استان را تشریح کرد و به بیان اقدامات پیشگیرانه این شورا در این حوزه پرداخت.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، متاسفانه امروزه در جامعه مصرف مواد مخدر خطرناک و مضر مثل تریاک، کوکائین، هروئین، حشیش و ... بخصوص در بین نوجوانان و جوانان در حال افزایش است و ترانزیت و قاچاق مواد مخدر همچنان در محورهای مواصلاتی استان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از افراد تمایل به آزمودن و امتحان کردن مواد مخدر دارند، برخی به دنبال حالت فریب‌دهنده آن در ابتدای مصرف هستند، برخی برای فرار از مشکلات به دنبال مصرف مواد مخدر می‌روند، بسیاری از افراد نیز هرگز پیرامون این دام گام برنمی‌دارند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری شب گذشته در گفت‌وگوی زنده اینستاگرام با خبرنگار فارس در شهرکرد مطالبی را در مورد مصرف مواد مخدر و اقدامات انجام‌شده در راستای پیشگیری، مقابله و مبارزه با مواد مخدر بیان کرد که در ذیل به آن می‌پردازیم.

فارس: قطعا ستاد مبارزه با مواد مخدر استان در راستای مبارزه با مواد مخدر و کاهش اعتیاد و میزان ابتلای جوانان به این بلای خانمان‌سوز اقداماتی داشته‌اند ولی با توجه به اخبار رسیده متوجه شدیم با تمام تلاش و همت به کار گرفته‌شده، سن اعتیاد 4 سال کاهش یافته و از 25 سال به 21 سال رسیده‌است. تمایل به اعتیاد نیز به سرعت افزایش یافته، وارد قشر دانش‌آموزان شده‌ و آن‌ها به مصرف مخدر بسیار خطرناک گل روی آورده‌اند که توهم‌زدایی 26 برابر بیشتر از هروئین دارد. چرا این اتفاق افتاده‌است؟

سید قدیر مرتضوی: در تشریح این بحث باید ابتدا به پدیده اعتیاد بپردازیم، آن را بشناسیم و بدانیم اعتیاد از چه زمانی شروع شده و پیشینه اعتیاد چند سال است؟

برخی افراد فکر می­‌کنند اعتیاد در کشور ما عمری کوتاه دارد درحالیکه اگر به گذشته بنگریم، اعتیاد دارای یک پیشینه 3 هزار ساله است اما این 3 هزار سال معطوف به مصرف مواد مخدر و آسیب‌های آن نیست بلکه در فواصل و سال‌های مختلف میزان مصرف متنوع بوده‌است.

در گذشته مواد مخدر صرفا مصرف درمانی داشت و علم به این نکته نرسیده‌ بود که مضراتی در مصرف این مواد وجود دارد. اما این پدیده آرام آرام زمینه و اثر نامطلوب خودش را بروز داد و تحقیقات به سمت و سوی آن رفت که مواد مخدر چه خاصیتی دارد که میل و رغبت به مصرف آن در این حد زیاد است؟

ما امروز به یک دانش خیلی قوی در بحث اعتیاد، مواد مخدر و روان‌گردان مجهزیم و اینکه مصرف مواد مخدر در هر قشر و سنی چیزی جز مضرات و آسیب‌ نخواهد داشت. مراحل اولیه مصرف نشان داده‌است که شاید به تسکین درد یا رفع مشکلات روحی در ابتدای مصرف برسیم اما آرام آرام این وابستگی ایجاد می‌شود و فرد فکر می‌کند دیگر نمی‌تواند آن مواد را کنار بگذارد و اسیر وابستگی می‌شود. سن اعتیاد پایین آمده، کاملا درست است و تحقیقات نشان داده که افراد مصرف‌کننده سن بالا نیز مصرف را از سنین کم شروع کرده‌اند. برخی مصرف‌کنندگان به صورت سرگرمی و تفریحی به استفاده از مواد مخدر می‌پرداختند و عده‌ای نیز تماشاگر بوده و انگیزه و حس کنجکاوی برای مصرف مواد مخدر برایشان به وجود می‌آمد. امروزه می‌بینیم که میل به مصرف مواد مخدر در سنین کم شکل می‌گیرد و جایی که فرصت مهیا باشد اقدام به مصرف کرده و وارد چرخه اعتیاد می‌شوند. جامعه امروزی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و اگر اقدامات پیشگیرانه و بازدارنده نبود، وضعیت خیلی بدتر از امروز بود البته بسیاری از کشورهای دیگر دارای وضعیت به مراتب بدتر از جامعه و کشور ما هستند.

ترانزیت مواد مخدر، تهدیدی جدی در چهارمحال و بختیاری

فارس: کشت خشخاش در استان رواج یافته و با افزایش میل به اعتیاد در استان مواجه هستیم. شاید به این دلیل است که فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه نشده‌است. شما چه اقدامات عملی جدیدی در این زمینه دارید؟

مرتضوی: وضعیت استان ما آنچنان که فکر می‌کنیم بد نیست. بر اساس تحقیقات انجام شده استان ما در بحث اعتیاد در یک وضعیت میانه قرار داشته و نه خوب است، نه بد. ما یک تهدید بسیار جدی در استان داریم که آن هم بحث ترانزیت مواد مخدر است. استان ما یکی از محورهای اصلی مواصلاتی برای ترانزیت مواد مخدر به قسمت‌های مرکزی کشور است. همچنین استان ما یک استان مصرف‌کننده است و این وضعیت به بافت سنتی استان برمی‌گردد که برخی فکر می‌کنند باید در محافل عروسی و عزا مصرف داشته‌باشند.

طبق پیمایش سراسری که در کشور انجام شد، نرخ شیوع اعتیاد و مصرف مواد مخدر در سن 15 تا 64 سال رخ داده و بیشترین آمار معتادان به سن 40 تا 65 مربوط است که از گذشته پیشینه و سابقه مصرف داشته‌اند. یک پیک شدید نسبت به مصرف مواد مخدر در استان در سال 94 وجود داشت و هرچه جلوتر آمدیم، وضعیت بهتر شد. جوان برای مصرف مواد مخدر، تأمّل می‌کند، خانواده‌ها مراقبت می‌کنند و حساسیت‌ها بیشتر شده‌است؛ می‌توان ادعا کرد استان ما یک استان با انگیزه در بحث پیشگیری از اعتیاد است.

1/1 مصرف مواد مخدر در قشر دانش آموز است

طبق تحقیقات رسمی، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در قشر دانش‌آموزان 1/1 درصد است که سیگار، قلیان و مواد مخدر را در برمی‌گیرد و باید کنترل شود.

فارس: چرا کشفیات مواد مخدر در چهارمحال و بختیاری همچنان رو به افزایش است و کاهش نمی‌یابد؟

مرتضوی: اعلام آمار کشفیات در استان از دو بُعد قابل بررسی است که یک بعد آن، بحث تهدید و قوی شدن ترانزیت مواد مخدر است که اگر آمار کشت مواد مخدر را در افغانستان بررسی کنیم، می‌بینیم از 180 تن برداشت در سال 2001 به 6هزار و 500تن در سال 2017 رسیده‌است و باعث می‌شود این مواد بیشتر به سمت بازار فروش سوق داده شوند. تلاش دستگاه‌های نظامی، انتظامی و قضائی، نا امن کردن محورهای مواصلاتی برای این افراد و جلوگیری از ترانزیت است و این آمار کشفیات مازاد بر نیاز جامعه بوده که به توان و قدرت نظامی برمی‌گردد.

فارس: چه راهکارهایی برای از این به بعد دارید؟

مرتضوی: یک رابطه عرضه و تقاضا در سیستم اعتیاد مطرح است و نگاه مردم، رسانه‌ها و کسانی که تلاش می‌کنند بحث اعتیاد برچیده شود، بیشتر بر کنترل عرضه است در حالیکه نقطه مقابل ما بحث تقاضا است. و باید به سمت کنترل تقاضا حرکت کنیم. ما می‌دانیم که این تهدید از گذشته بوده، هست و خواهد بود و مربوط به دیروز و امروز نیست پس باید کاری کنیم که اگر عرضه‌ای هم در سطح جامعه وجود داشت، میل و رغبت به مصرف آن وجود نداشته‌باشد.

رمز موفقیت، همراهی و مشارکت مردمی است

کارهای بسیار خوبی در سطح استان در این زمنیه انجام شده و ما نمی‌توانیم کل مردم یک منطقه را بخاطر چند نفر بدنام کنیم. رمز موفقیت ما در بحث پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با آن، مشارکت و همراهی مردم است؛ به سمتی حرکت کنیم که بدانیم اعتیاد مضر است، دایره مراقبت‌ها و معلومات را گسترده‌تر کنیم و نسبت به آسیب‌های اجتماعی اعتیاد بیشتر از گذشته حساس باشیم. طرح یاریگران زندگی به دنبال این است که جامعه ما در کانون خانواده‌های مختلف و در اقشار گوناگون به سمت توانمندسازی و آگاهی‌بخشی حرکت کنند.

فارس: در کمپ‌های ترک اعتیاد نظارت خوبی وجود ندارد و شنیده شده از داروی ترامادول که اثرات مخربی دارد، استفاده می‌شود. همچنین برخی افراد در کمپ ترک اعتیاد اعتراف به گناه دارند که این از نظر دین مبین اسلام غیر شرعی است.

مرتضوی: عرصه برای بازگشت به مصرف برای افراد وجود دارد لذا 17 مرکز اقامتی و 56 مرکز درمانی در سطح استان در حال فعالیت‌اند. بیشترین موضوعی که مطرح کردید، مربوط به مراکز اقامتی است. ما اصلا بحث دارو را در مراکز اقامتی نداریم و تجویز داروی ترامادول در این مراکز ممنوع است. نظارت فقط معطوف به کارکرد ما نمی‌شود بلکه به نظارت و مراقبت خانواده‌ها نیز مربوط است. مردم باید در حیطه نظارت ما را همراهی کنند و بستر دستگاه‌های اطلاعاتی و اطلاع‌رسانی برای همراهی و مشارکت مردمی فراهم است. ما هرجایی که ببینیم اشکال و ایرادی وجود دارد، ورود پیدا کرده و اغماض نمی‌کنیم گرچه که باید قانون را نیز مد نظر گرفت.

در هیچ مرکز اقامتی ترک اعتیاد دارو تجویز نمی‌شود

فرایند درمان بر دو اصل" ایمان مدار" و "پرهیز مدار" استوار است که در بحث ایمانی دارای ضعف جدی هستیم و علمای ما باید توجه ویژه‌تری به این مراکز داشته باشند. در بحث پرهیز مدار نیز واقعا هیچ دارویی در مراکز اقامتی تجویز نمی‌شود. شاید منظور شما داروی متادون است که یک جایگزین برای کاهش مضرات مواد مخدر است و در بخش درمانی تجویز می‌شود. در این بخش نیز باید نظارت‌های بیشتری صورت گیرد.

فارس: به ستاد مبارزه با مواد مخدر استان چه نمره‌ای از 20 می‌دهید؟

مرتضوی: روند فعالیت ما یک روند رو به رشد بوده‌است و هر ساله در حوزه پیشگیری، درمان، مقابله و توسعه مشارکت‌های مردمی شاهد افزایش شاخص بوده‌ایم. من فکر می‌کنم نمره 16 نمره خوبی باشد.

در خصوص وضعیت بروجن سوال پرسیده‌اند که باید گفت این شهرستان اکنون در وضعیت خوبی نسبت به گذشته قرار دارد و اقدامات خوبی انجام شده‌ و پاکسازی نقاط آلوده یک برنامه بلند مدتی است که ادامه دارد. در شهرستان بن نیز با برنامه قوی و منسجم به سمت ریشه‌کنی این مشکل قدم برمی‌داریم. ما بالغ بر 40 پلمب اماکن در استان داشته‌ایم که در سنوات گذشته این اتفاق نیفتاده است.

فارس: برای معتادان بی‌خانمان چه اقداماتی انجام شده‌است؟

مرتضوی: معتادان نباید از خانواده طرد شوند. چند ماه در مراکز اقامتی می‌مانند و درمان می‌شوند و بعد دوباره به بستر جامعه برمی‌گردند. نباید اتفاقی بیفتد که این افراد مجدد به چرخه مصرف بازگردند. خانواده‌ها آن‌ها را رها نکنند و به بازگشت سعادتمندانه در جامعه کمک کنند.

ای کاش فقط به خاطر سلامتی و آینده خودمان، در مواجهه با تعارف‌های برخی افراد برای تشویق به استعمال دخانیات و مواد مخدر بی تعارف بگوییم" نه". این کلمه هرگز پشیمانی نمی‌آورد.

انتهای پیام/68031

 

منبع: فارس

کلیدواژه: مواد مخدر اعتیاد مصرف چهارمحال و بختیاری مواد مخدر اعتیاد چهارمحال و بختیاری مصرف ترانزیت مرتضوی چهارمحال و بختیاری مبارزه با مواد مخدر ترانزیت مواد مخدر مصرف مواد مخدر مواد مخدر مراکز اقامتی مواد مخدر خانواده ها انجام شده استان ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۶۸۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستبند پلیس بر دستان فروشندگان مواد مخدر در آبادان

سرهنگ کیومرث کشوری فرمانده انتظامی آبادان گفت: ماموران کلانتری ۱۳ قدس با همکاری پلیس مبارزه با مواد مخدر در راستای اجرای طرح مبارزه با مواد مخدر و به منظور ضربه زدن به باندهای قاچاق کار شناسایی و دستگیری افرادی که در این زمینه فعالیت دارند را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

او از دستگیری سه فروشنده مواد مخدر در این عملیات خبر داد و گفت:  در بازرسی از محل اختفای آنان سه کیلوگرم مواد مخدر صنعتی از نوع ماری جوانا همراه با یک قبضه سلاح جنگی کمری غیر مجاز ،دو تیغه خشاب مربوطه و شش هزار قرص ممنوعه روانگردان را کشف و ضبط کردند.

سرهنگ کشوری در خاتمه با بیان اینکه متهمان جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند گفت: پلیس به صورت شبانه روزی و با شدت با قاچاقچیان مواد مخدر و مخلان امنیت و آرامش مردم برخورد می‌کند و اجازه جولان به آنها را نخواهد داد.

باشگاه خبرنگاران جوان آبادان آبادان

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌های مردمی در مبارزه با مواد مخدر استفاده شود
  • درمان بیش از ۵ هزار معتاد متجاهر در کمپ‌های ماده ۱۶ کرمان
  • جمع آوری 276 معتاد متجاهردر استان
  • سازمان‌های مردم نهاد مشارکت بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر داشته باشند
  • دستگاه‌های حاکمیتی سهم خود را برای مقابله با مواد مخدر مشخص کنند
  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • رویداد ملی نوآوری اجتماعی در پیشگیری از اعتیاد برگزار می‌شود
  • دستبند پلیس بر دستان فروشندگان مواد مخدر در آبادان
  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • توقیف کامیون حامل ۲۶۷ کیلو مواد مخدر شیشه در غرب تهران