Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایمنا: خروجی سد رودشتین که از روز شنبه ۱۷ خردادماه و همزمان با اتمام توزیع آب کشت پاییزه دوم کشاورزان به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شده بود، در پی تجمعات کشاورزان شرق استان اصفهان در منطقه شاتور و گیشی در اعتراض به جریان حقابه زیست محیطی و درخواست سازمان جهادکشاورزی، ۳۱ خرداد بسته شد تا در آستانه فصل گرم جریان حداقلی پساب از تالاب گاوخونی دریغ شود تا آب مورد نیاز برای کشت گلرنگ تأمین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشت گلرنگ در بخش جلگه، بهمن و اسفند سال ۹۸ و با وجود اخطاریه‌های شرکت آب منطقه‌ای اصفهان انجام شده است.

در این باره رضا خلیلی ورزنه، مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه اظهار کرد: با پایان زمان توزیع آب برای کشاورزان قرار بود در مدت زمان بین دو کشت، از ۱۵ خرداد تا ۱۵ تیرماه، اندکی پساب تصفیه شده شرق اصفهان برای مرطوب شدن گاوخونی رهاسازی شود که پس از تجمعات چند روزه و اعتراض بیش از ۶۰ نفر از کشاورزان در حاشیه زاینده‌رود منطقه شاتور و گیشی و محل سد رودشتین به حقابه زیست محیطی، جریان آب به سمت گاوخونی قطع شده است.

وی افزود: هم اکنون اندکی زهاب کشاورزی و آب شور کانال سگزی پایین دست سد رودشتین تا گاوخونی جریان دارد.

این فعال محیط زیست ادامه داد: طبق قانون پس از آب شرب، تامین حقابه زیست محیطی در اولویت دوم است و کشاورزان منطقه جلگه به جریان حداقل آب به سمت تالاب که براساس آخرین پایش‌ها ۵.۲ متر مکعب در ثانیه بود، اعتراض داشتند و خواستار تأمین آب برای آبیاری محصول گلرنگ بودند در حالی که آبیاری محصول با پساب نیز از نظر بهداشتی صحیح نیست.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث طبیعی و محیط زیست ورزنه گفت: رهاسازی اخیر آب، آلودگی مسیر سد رودشتین تا تالاب گاوخونی را شستشو و لایروبی کرد و در آستانه فصل گرما با توجه به اینکه جریان رودخانه از سه شهر زیار، اژیه، ورزنه و ۱۲ روستا می‌گذرد کند شدن جریان و کاهش کیفیت آب به ویژه در شهر ورزنه مشکلات بهداشتی و بوی نامطبوع ایجاد می‌کند از این رو از مسئولان محیط زیست و بهداشت، اجرای قانون و احترام به طبیعت را خواستاریم.

از ابتدای سال آبی جاری (ماه مهر) تاکنون ۵۲.۳ میلیون متر مکعب از حقابه سالانه تحویل تالاب بین المللی گاوخونی شده است؛ نیمه دوم سال ۱۳۹۸ معادل ۴۱ میلیون مترمکعب آب و فروردین و اردیبهشت امسال در مجموع حدود ۱۱.۳ میلیون مترمکعب پساب و زهاب وارد تالاب شد.

این میزان از حقابه در چهار مرحله برای گاوخونی تأمین شده است؛ حقابه سالانه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب آب در سال است.

کد خبر 524143 برچسب‌ها استان اصفهان محیط زیست ایران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان اصفهان محیط زیست ایران حقابه زیست محیطی تالاب گاوخونی سد رودشتین محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۰۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک با شعار امسال"مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" آموزشهای زیست محیطی برای دانش آموزان مدرسه  بهگامان شهرستان ارومیه برگزار شد.

مرتضی داودی گفت: در راستای فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان با همکاری اداره آموزش و پرورش در هفته زمین پاک برنامه های زیست محیطی در مدارس برگزار می شود .

 وی افزود: مدیریت پسماند، تفکیک از مبدا ، بازیافت، خطرات پلاستیک و کیسه های پلاستیکی از جمله موضوعاتی است که در این کلاسهای آموزشی به برای دانش آموزان ارائه می شود.

دیگر خبرها

  • تدوین اطلس جامع منابع آلاینده در منطقه ۲ تهران
  • آغاز مرحله دوم رها سازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر 
  • هنرمندان برای حل مشکلات زیست‌محیطی پای کار آمدند
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه