Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی که وزارت علوم منکر حضور و فعالیت اساتید حق‌التدریس می‌شود و معتقد است افرادی با این عنوان در دانشگاه‌ها فعالیت ندارند؛ اما رفع مشکلات آن‌ها را برعهده دانشگاه‌ها می‌داند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی- درحالی که وزارت علوم منکر حضور و فعالیت اساتید حق‌التدریس می‌شود و معتقد است افرادی با این عنوان در دانشگاه‌ها فعالیت ندارند، اما دانشگاه‌های مختلف همچون پیام نور، علمی کاربردی و غیرانتفاعی همچنان با اساتید حق‌التدریس برای دانشجویان کلاس می‌گذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
درواقع وزارت علومی‌ها تنها افرادی را به عنوان اساتید حق‌التدریس می‌شناسند که عضو هیئت علمی یک دانشگاه هستند و برای افزایش حقوق و دیگر مزایا به صورت ساعتی یا واحدی در دانشگاه‌های دیگر هم تدریس دارند نه آنان که از زمان دانشجویی تا حال که خانواده تشکیل داده‌اند به امید هیئت علمی شدن، حق‌التدریس هستند.

باز شدن پرونده اساتید حق‌التدریس مشکلات و گلایه‌مندی‌های زیادی را از وزارت علوم نشان داد که متاسفانه یکی پس از دیگری بی‌جواب مانده‌اند و در چند ماه اخیر به بهانه کرونا و اولویت‌های دیگر کشور به امان خدا سپرده شده‌اند. با وجود آنکه دانشگاه‌ها و به ویژه وزارت علوم در وقت نیاز از ظرفیت و توانمندی‌های اساتید حق‌التدریس (منظور صحبتمان افرادی هستند که هیئت علمی هیچ دانشگاهی نشده‌اند) با وعده وعید استفاده می‌کنند، اما حال که زمان رسیدگی به نیاز‌ها و مشکلات اساتید حق‌التدریس است دیگر آن‌ها را نمی‌شناسند و وجودشان را منکر می‌شوند.

دانشگاه‌ها پاسخگوی مشکلات اساتید حق‌التدریس باشند در مواردی حتی دیده شده است که وقتی اساتید حق‌التدریس درخواستی را مطرح کردند، دانشگاه‌ها کاملا محتاطانه از خدمت گرفتن آن‌ها سرباز زدند و دیگران که سکوت را به اعتراض ترجیح داده بودند، جایگزین‌شان کردند. البته این بار اولی نیست که وزارت علوم مسئله‌ای را پشت گوش می‌اندازد و با تفویض اختیار پیش می‌رود، اما رسیدگی به پرونده اساتید حق‌التدریس هم ماجرایی شده که وزارت علوم با تمام انکار‌های خود معتقد است اگر دانشگاهی آن‌ها را جذب کرده باید خودش هم پاسخگوی مشکلات و اعتراضات آن‌ها باشد؛ گویا دانشگاه‌ها جدا از وزارت علوم هستند و آنچنان که باید هم وزارتی‌ها از این اقدام دانشگاه‌ها ناخشنود نیستند.  
طبق صحبت با شورای عالی انقلاب فرهنگی و طرح درخواست اساتید حق‌التدریس برای داشتن اولویتی در فراخوان‌های جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مطلع شدیم که چنین امتیازدهی در آیین نامه جذب دیده شده و در این بین وزارت و درنهایت دانشگاه‌های محل پذیرش باید آن‌ها را رعایت کنند، کاری که گویا وزارت علوم به آن اعتقادی ندارد.   چنین موضوعی را از حجت‌السلام والمسلمین محمدرضا رضوان طلب رییس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جویا شدیم. رضوان طلب به خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو گفت: مرکز جذب اعضای هیئت علمی مسئولیت رسیدگی به تقاضای عضویت هیئت علمی را به عهده دارد و ساماندهی به امور حق التدریسی‌ها در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.   وقتی وزارت علوم اساتید حق‌التدریس را به حساب نمی‌آورد رضوان طلب هم در صحبت از حق‌التدریسی‌ها، همان اعضای هیئت علمی را مطرح کرد و ساماندهی دیگر اساتید را به دانشگاه‌ها ارجاع داد درحالیکه هرچند این امر برعهده دانشگاه‌ها باشد، اما اول و آخر، کار رسیدگی به درخواست‌ها و نظارت بر عملکرد حق‌التدریسی‌ها باید زیرنظر وزارت علوم انجام گیرد.

رییس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم بیان کرد: اساتید مدعو یا حق التدریسی معمولا در همان دانشگاه یا در دانشگاه‌های دیگر عضو هیئت علمی یا کارشناس و مستخدم هستند یا فقط کسر غیرقابل توجهی از وقت خود را در اختیار دانشگاه برای تدریس به صورت مدعو قرار می‌دهند.

  رسیدگی به مشکلات دلیل موجه دانستن اعتراض نیست به گفته وی، سوابق حق التدریسی داوطلبان عضویت هیئت علمی با قواعد و ضوابط تعریف شده در احراز اولویت جذب به میزان منطقی دخالت دارد و در رسیدگی به تقاضا‌های عضویت هیئت علمی هرگاه ذینفعی به نتایج اعلام شده در مورد تقاضایش اعتراض داشته باشد در دو مرحله در دانشگاه، دو مرحله در هیئت مرکزی، یک مرحله در هیئت عالی جذب با دقت و سهولت اعتراض به رای رسیدگی می‌شود.

رضوان طلب تاکید کرد: البته رسیدگی به معنی موجه دانستن هر اعتراضی نیست، اما نحوه رسیدگی‌ها به گونه‌ای است که افکار عمومی و قواعد حقوقی از احقاق حق کسب اطمینان می‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اساتید حق التدریس وزارت علوم جذب اعضای هیئت علمی جذب اعضای هیئت علمی اساتید حق التدریس حق التدریسی ها دانشگاه ها وزارت علوم رضوان طلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۰۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه

همایش "دانشگاه دوست‌دار سلامت خانواده" به نقش محوری خانواده در جامعه ایرانی پرداخت. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم در همایش دانشگاه دوست‌دار سلامت خانواده که به مناسبت هفته سلامت در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد، اظهار داشت: در تمام سیاست‌گذاری‌ها باید مراقب نهاد خانواده باشیم.

وی با اشاره به اینکه در نگاه دیگری، خود خانواده یک نهاد کنشگر بوده و در حل مشکلات کشور می‌تواند اثرگذار باشد، بیان کرد: نباید خانواده را تنها یک نهاد دریافت کننده خدمات ببینیم بلکه خانواده می‌تواند مسائل حکومت را نیز حل کند.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس یازدهم با بیان اینکه استفاده از واژه حکمرانی به معنای استفاده از تمام بازیگران جامعه است، گفت: باید به سمت مفهومی حرکت کنیم که نهاد خانواده بتواند در حکمرانی نقش آفرینی کند.

وی با اشاره به اینکه خانواده ایرانی در جامعه دارای ارزش‌ها و هنجارهای مختلفی است، افزود: در موضوع کرونا اثبات شد که خانواده ایرانی همچنان دارای ارزش‌ها است.

نقش دانشگاه در تعامل بین دولت و خانواده

 سلیمی عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده نیز در این همایش اظهار داشت: شبکه تعاملی و مفهومی سه گانه سلامت، خانواده و حکمرانی باید مشخص شود.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه می‌تواند در تعامل دولت و خانواده نقش آفرین باشد، تصریح کرد: شبکه خانواده می‌تواند بسیاری از نیازهای عمومی جامعه را مرتفع کند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه ابر چالش خانواده با مسئله جنسیت و عدالت جنسی است، افزود: در موضوع سلامت خانواده نباید از کنار چالش‌های موجود به راحتی عبور کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید خانواده به صورت کلان دیده شود، خاطرنشان کرد: اگر این نگاه کلان وجود داشته باشد قطعا سیاست‌گذاری‌ها نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

سلیمی با بیان اینکه موضوع خانواده را باید از جریانات سیاسی جدا کنیم، بیان کرد: اگر نهادهای علمی بتوانند تحلیل درستی به سیاست‌گذار ارائه دهند در عرصه سیاست‌گذاری در عرصه خانواده می‌توانیم شاهد تحول باشیم.

سلامت معنوی میان نسل جدید ترویج شود

احمری نیز در نخستین همایش دانشگاه دوستدار سلامت خانواده اظهار داشت: نخستین اصل سلامت معنوی شادی و نشاط است.

وی با اشاره به اینکه سلامت معنوی متشکل از توکل و امید است، بیان کرد: سلامت معنوی دارای یک طیف مشخص و در مسیر رو به رشد قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان اینکه در کشور اسلامی، معنویت اسلامی است، عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود در ارتباط با معنویت این است که تعریف واحدی از معنویت فراهم نشده است.

وی با اشاره به اینکه شیوه مراقبت از سلامت معنوی از خود سلامت معنوی مهم‌تر است، افزود: بالاترین نعمتی که خداوند برای قلب سلیم قرار داده، بخشش است.

احمری با بیان اینکه خانواده باید به حیات پاک و قلب سلیم برسد، گفت: برای تحقق این هدف باید تمام ارکان خانواده به صورت یک سو حرکت کنند و برای این موضوع باید خداوند در خانواده حاکم شود.

وی با اشاره به اینکه خانواده‌ها باید به سمت توانمندسازی در این مسیر بروند، اظهار داشت: سلامت معنوی باید با ابزار جدید برای نسل جدید جا بیافتد و نمی‌توان به همان روش اجدادی این موضوع را دنبال کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: ابزار جدید به معنی تغییر خداوند و یا دین خداوند نیست بلکه به این معناست که باید شیوه بیان راه رسیدن به خداوند تغییر پیدا کند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • موج حمایت از غزه در آمریکا به راه افتاد/ گسترش اعتراضات و بازداشت گسترده اساتید و دانشجویان
  • تشکیل قرارگاه ارتقای کمک به کارآمدی نظام حکمرانی کشور در بسیج اساتید
  • بسیج اساتید محور همدلی و هم‌افزایی در دانشگاه باشد
  • افتتاح دفتر همکاری‌های وزارت تندرستی جمهوری تاجیکستان و دانشگاه علوم‌ پزشکی شیراز
  • همایش ملی سکونتگاه‌های انسانی ایران برگزار شد
  • جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها/وزارت علوم همکاری می‌کند
  • نقش مهم شبکه خانواده در حل بسیاری از مسائل جامعه
  • ارائه ۵۰ بسته سیاستی بسیج اساتید برای حل مشکلات کشور
  • وزیر علوم: استخدام هیئت علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی و حرفه ای معنا ندارد