Web Analytics Made Easy - Statcounter

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته پیش بینی می شود «مدرسه تلویزیونی ایران» از زمان راه اندازی تا پایان سال 99حدود 8806 کلاس با مدت زمان 4403 ساعت برپا کند.

خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: تا اوایل اسفندماه بود که زندگی روال عادی خود را داشت و زندگی روال عادی خود را داشت. اما پس از آن و با شیوع ویروس کرونا، زندگی شکل دیگری به خود گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محدودیت ها و فاصله گذاری اجتماعی برای شیوع کمتر بیماری برقرار شد و در اولین گام مدارس کل کشور، تعطیل شدند. در این راستا تلویزیون به سرعت اقدام به راه اندازی تلویزیون اینترنتی کرد و تلاش شد تا دانش آموزان از دروس خود عقب نمانند. (در این گزارش تصاویری از کودکان سراسر ایران را که همراه با مدرسه اینترنتی ایران بودند، می بینید.)

در حقیقت مدرسه تلویزیونی ایران ابتکار راهبردی رسانه ملی در اولین روزهای آغازین اسفند 1398 و درست زمانی بود که کشور شاهد آغاز بحران بیماری همه گیری بود که اولین و جدی ترین تأثیراتش را از همان ابتدا بر روی نظام آموزشی و به ویژه آموزش و پرورش، گذاشت. تعطیلی سـریع و ناگهانی مدارس کشور در روزهای آخـر هفته اول اسفند، نزدیک به 15 میلیون دانش آموز و خانواده های آنها را در شوک و سردرگمی عجیبی فرو برد. نظام آموزش و پرورش هم راهکار حاکمیتی جایگزینی برای این منظور در نظر نگرفته بود.

 

**پایانی بر سردرگمی دانش آموزان

اما در ادامه با تدبیر رئیس رسانه ملی در هفتم اسفند و ابـلاغ آن و بـا دسـتور معـاون سیما، شبکه آموزش حرکت جهادی راه اندازی «مدرسه تلویزیونی ایران» را از شنبه دهم اسفند بـا همکاری وزارت آموزش و پرورش آغاز کرد و نه تنها تا حد وسیعی بحران سردرگمی آموزشـی را پایـان داد، بلکـه موجـب ایجاد و ابداع فضای جدیدی در عرصه نظام نوین کلاسی و آموزشی در سطح کشور با همین عنوان شد.

 

**برپایی هزار و 110 کلاس تا نیمه فروردین

مدرسه تلویزیونی ایران» از دهم اسفند 1398 تا پانزدهم فروردین 1399 به تعداد هزار و 110 کلاس تلویزیونی در سه سطح ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم ارائه کرد و پیش بینی می شود تا پایان سال جاری بتواند با برگزاری نزدیک به 9 هزار کلاس درس، مدل نوینی از آموزش را برای دانش آمـوزان و نظـام آموزشـی ارائه کند. این شیوه را می توان آغازگر دوره جدید آموزش و پرورش مبتنی بر رسانه دانست.

اما بد نیست بدانیم که راه اندازی این کلاس ها چه روالی را طی کرد. روز سه شنبه 6 اسفندماه رئیس رسانه ملی در شورای معاونان دستور داد تا مدرسه تلویزیونی «در کمترین زمان ممکن با توجه به تعطیلی مدارس کشور توسط شبکه آموزش» راه اندازی شود. بعد از ظهر همان روز مرتضی میرباقری معاون سیما دستور آغاز عملیات اجرایی راه اندازی این مدرسه را داد و تا بعد از ظهر همان روز مذاکرات و هماهنگی با وزیر آموزش و پرورش صورت گرفت. روز 7 اسفندماه نیز اولین نشست اجرایی با معاون متوسطه و معاون ابتدایی و مدیران کل مربوطه و دفتر برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش در محل شبکه آموزش و تاکید شبکه مبنی بر ضرور راه اندازی کلاس ها از صبح شنبه 10 اسفند برگزار شد. 

 

**تغییر جدول پخش شبکه آموزش

 ساعت 16 همان روز دومین نشست اجرایی با معاونان متوسطه و ابتدایی و مدیران کل مربوطه در محل وزارت آموزش و پرورش  برپا شد و ساعت 20 نیز سومین نشست اجرایی در شبکه آموزش برای چگونگی انجام این برنامه از صبح شنبه 10 اسفند برگزار شد. در ادامه نیز جلسات توجیهی معلمان و دبیران برای آمادگی اجرای زنده برنامه تلویزیونی برگزار شد. بخش دیگری از این ماموریت نیز به تغییر جدول پخش شبکه برمی گشت که برخی برنامه ها از جدول پخش خارج شدند و برخی نیز ساعت پخششان تغییر کرد تا کلاس ها به طور کامل در زمان بندی انجام شده به روی آنتن بروند.

تشکیل گروه های برنامه ساز با تجربه برای ارائه برنامه های زنده مدرسه تلویزیونی با توجه به عدم امکان تولید از قبل و نیز ضرورت ارتباط مستقیم با دانش آموزان در کلاس های مقاطع مختلف، استفاده از ابزار و امکانات موجود برای راه اندازی برنامه ها، تدوین اولین برنامه درسی کلاس های مدرسه تلویزیونی ایران در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول، متوسطه دوم رشته های انسانی، تجربی، ریاضی، معارف اسلامی، کار و دانش و فنی حرفه ای با همکاری کارشناسان وزارت آموزش و پرورش از جمله دیگر اقداماتی بود که در شبکه آموزش صورت گرفت.

 

**تشکیل شورای اندیشه ورزی

در ادامه نیز اعضای شورای اندیشه ورزی متشکل از مسعود احمدی افزادی (مدیر شبکه)، مهدی جمالی نژاد (معاون عمرانی و توسعه شهری وزارت کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری ها)، اشتهاردی (رئیس هیات مدیره شرکت توسعه کسب و کار ایرانیان)، حکیم زاده (معاون آموزش ابتدایی وزار آموزش و پرورش)، مظاهری استاد دانشگاه و عضو شورا، عبداللهی (رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های وزارت کشور)، حامدی (دبیر شورا و مدیر طرح و برنامه و کارشناسان عضو: مخبر قائم مقام شبکه و شورای طرح و برنامه متشکل از نجفی سولاری، نورالدین موسی، زینالی، یوسفی محله، خلجی و کجوری تشکیل شد.

دستور کار جلسات نیز لیگ مهارت ملی با محوریت مهارت های کاربردی در شهرها و روستاها و آموزش های تکمیلی رسمی در شبکه آموزش برای دانش آموزان در تعطیلات اضطراری بود. همچنین موضوعات ارائه شده درباره دستور کار دوم آموزش های تکمیلی در شبکه آموزش برای دانش آموزان در تعطیلات اضطراری، ایجاد کلاس ها و برنامه های مجازی در تلویزیون و شبکه های اجتماعی به عنوان فرصتی برای توسعه آموزش و مهارت، ایجاد یک مدل جدید آموزشی و فعال کردن قالب های موثر از فضای مجازی برای ارائه دوره های آموزشی و مهارتی در مقاطع تحصیلی مختلف و حتی دانشگاهی با تاکید بر این موضوع که دانش آموزان ایران حدود 200 روز اوقات فراغت دارند، بود.

 

**توجه جدی به عدالت آموزشی

همچنین توجه جدی به مساله فرصت های برابر آموزشی در رسانه ملی با محوریت شبکه آموزش سیما، ساماندهی دوباره برنامه های مشارکتی و متفرق کنکوری و ارائه نظام جامع یادگیری و مدرسه، تمرکز بحث روی مقطع ابتدایی به عنوان مقطع پایه یادگیری های رسمی، فعال سازی دوباره بخش تکنولوژی های آموزشی وزارت آموزش و پرورش، اجرای آزمایشی طرح پارلمان کودک توسط معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، تشکیل کارگروه ویژه ظرف مد یک هفته برای برنامه ریزی آموزش های تکمیلی در شبکه آموزش برای دانش آموزان در تعطیلات اضطراری با حضور معاونان ذی ربط وزارت آموزش و پرورش، پیگیری اجرای رسانه ای طرح پارلمان کودک در معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از دیگر اقدامات در این زمینه بود.

 

**مدرسه ای به وسعت ایران

نکته مهم دیگری که در  اجرای کامل این طرح اهمیت بسیاری داشت، دسترسی تمام دانش آموزان به مدرسه تلویزیونی بود. در همین راستا فرستنده های زمینی: 1 TS ( شبکه های یک، دو، سه، چهار، پنج، خبر، هفت، قرآن ( فرستنده های ماهواره ای : ماهواره های بدر MPG4 و MPG2 اینتل ست MPG4 کار پوشش این برنامه ها را بر عهده گرفتند. طوری که پوشش جمعیتی مدرسه تلویزیونی ایران 97.3 درصد جمعیت کشور بود.

در نهایت عملیات اجرایی پخش مدرسه تلویزیونی ایران از روز شنبه 10 اسفندماه آغاز شد و تا پایان سال ادامه یافت. پس از آن نیز دور جدید از 16 فروردین ماه آغاز شد و حالا نیز «مدرسه تابستانی» آغاز به کار کرده است.

شهرام کجوری سرپرست گروه آموزش های رسمی شبکه هفت سیما در این باره گفت: از اول تیر ماه «مدرسه تابستانی» بعد از یک وقفه کوتاه که پس از امتحانات پایان سال تحصیلی صورت گرفت، در مقطع ابتدایی دوباره روی آنتن شبکه آموزش سیما می رود.

وی درباره تغییرات مدرسه جدید توضیح داد: در این برنامه آموزش تکمیلی همراه بازی و تفکر با اقتباس از کتاب های درسی مقطع ابتدایی به کودکان داده می شود.

 

**راه اندازی مدرسه تابستانی

کجوری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت تحول در آموزش تصریح کرد: با توجه به رهنمودهای رهبری در تحول مسائل آموزشی که فایده‌محور و عمقی و کاربردی شدن دروس در مراکز آموزشی را یکی از مصادیق عینی تحول بر شمرده اند؛شبکه آموزش پیش از این سعی کرده با تولید برنامه هایی همچون «فرصت برابر» و«پرسشگر» وهمچنین تولید برنامه های مهارتی با مدنظر قرار دادن رهنمون های رهبری،سهم هرچند کوچک در تحول آموزشی داشته باشد.

وی در ادامه، حضور مجریان کودک در «مدرسه تابستانی» را اتفاقی مثبت در جهت انگیزه دادن به کودکان برای آموزش خواند و بیان داشت: مجریان مطرح کودک در برنامه می توانند با ایجاد فضای شاد و بازی های متنوع ، فکرکردن وآموزه های زندگی را به  دانش آموزان آموزش دهند.

کجوری با بیان اینکه استفاده از بازی ها و عروسک ها در برنامه کمک می کند تا دروس در ذهن دانش آموز نفوذ کند و با عمق بخشی، بتوانیم کاربردش را در زندگی و جامعه شاهد باشیم، عنوان داشت: حضور مجریان کودک در قالب پیشنهاد به شبکه و وزارت آموزش و پرورش ارائه شده که در صورت توافق وتائید به اجرا در می آید.
وی در پایان گفت: «مدرسه تابستانی» در مقطع ابتدایی تا 31 تیر ماه هر روز از شبکه آموزش سیما پخش می شود.

 

**برپایی 8806 کلاس تا پایان سال 99

به گزارش فارس، مدرسه تلویزیونی ایران از زمان راه اندازی یعنی 10 اسفندماه تا پایان 16 فروردین ماه سال جاری 1110 کلاس درسی برگزار کرد و پیش بینی می شود طبق برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان سال 99 تعداد 8806کلاس درس 20 تا 25 دقیقه ای برگزار شود و در مجموع 4403 ساعت کلاس درسی برای تمام دانش آموزان ایران برپا شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش مدرسه تلویزیون ایران آموزش مدرسه تلویزیون ایران دانش آموزان مدرسه تلویزیونی ایران مدرسه تلویزیونی ایران وزارت آموزش و پرورش شبکه آموزش مدرسه تابستانی دانش آموزان مقطع ابتدایی تا پایان سال برنامه ریزی راه اندازی صورت گرفت برای دانش برنامه ها رسانه ملی کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۱۵۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود

آفتاب‌‌نیوز :

رضامراد صحرایی در آیین سپاس معلم گفت: خدا و ملائکه از این جهت بر پیامبر اکرم درود می‌فرستند که یک انسان کامل و یک معلم بود. فردی که خوبی‌ها را آموزش می‌دهد درود خداوند هم با او همراه می‌شود. جایگاه رسول اکرم جایگاه یک معلم است.

وی با بیان اینکه معلم کسی است که نورافشانی می‌کند؛ گفت: در دیدگاه اسلام، درد بی‌درمان انسان، جهل و بی‌معلمی است. اساس همه شر‌ها جهل است. مدرسه جایی است که آینده کشور را می‌سازد اصلی‌ترین عنصر مدرسه هم معلم است؛ لذا هر کسی که دل در گرو شکوفایی کشور دارد باید به معلم و مدرسه توجه کند. رهبر معظم انقلاب هم به همین دلیل معلم را فردی معرفی می‌کنند که زیرساخت سربلندی کشور را می‌سازد.

وی با بیان اینکه امروز همه از پیشرفت‌های کشور می‌بالند، گفت: قدرت ایران به جایی رسیده است که دشمنان این کشور قدرت پاسخگویی به اقتدارش را ندارند. نوجوانان امروز نمی‌دانند که ما چه شرایطی در جنگ تحمیلی داشتیم؛ آنان نمی‌دانند که زیرزمین مدرسه‌های ما پناهگاه بود. گاهی به جای زنگ تفریح، آژیر خطر ما را از کلاس درس بیرون می‌آورد؛ نه فقط در مناطق غرب کشور که حتی در همین تهران هم موشک‌های دشمن آسمان تهران را تهدید می‌کرد در حالی که امروز اگر کسی به ایران چپ نگاه کند در درون خانه‌اش تنبیه می‌شود.

صحرایی با بیان اینکه ما به هیچ جایی نخواهیم رسید، مگر از طریق مدرسه و با معلمان؛ افزود: علم به این مسئله تضمین کننده پیروزی‌های آتی ملت ایران است. قدرت پزشکی ایران امروز در حدی است که صد‌ها هزار نفر از خارج از کشور برای معالجات پزشکی به ایران می‌آیند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه باید برای حفظ حرمت معلم بکوشیم؛ گفت: دانش آموزانی که امروز برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند از معلمانشان این افتخارآفرینی را یاد گرفتند. دانش آموزان ایرانی نه با امکانات فوق العاده و بودجه‌های کلان بلکه با اراده خود برای ایران افتخارآفرینی کردند. این همان چیزی است که از معلمان خود یاد گرفتند و آن استقامت و قدرت اراده است. سال گذشته دانش آموزان ۲۸ مدال جهانی کسب کردند. این ۲۸ دانش آموز نتیجه ایستادگی و قدرت اراده معلمان خود را به نمایش گذاشته اند.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • گرو گرفتن کارنامه دانش‌آموز در ازای پرداخت پول، غیرقانونی است
  • البرز به ۱۱ هزار کلاس درس جدید نیاز دارد
  • وزیر آموزش و پرورش: اگر کسی به ایران چپ نگاه کند، درون خانه‌اش تنبیه می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه طی هفته معلم در اردبیل اجرا می‌شود
  • ۶۰ عنوان برنامه در طول هفته معلم در اردبیل اجرا می‌شود
  • آغاز عملیات اجرایی هشت مدرسه و بهره‌برداری از یک هنرستان در بوشهر
  • برپایی کلاس درس دانش آموزان فلسطینی در چادرها
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • آغاز ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت
  • برپایی بازارچه کسب‌وکار به همت دانش‌آموزان بندرانزلی