عکسالعمل علمای وارسته به اهانتهای عبدالکریم سروش/ علامه جعفری محلش نگذاشت و شیخ حسین انصاریان پاسخ علمی داد
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۲۲۰۷
حجتالاسلام انصاریان ضمن پاسخ علمی به اظهارات توهینآمیز عبدالکریم سروش گفت: هیچ وقت دنبال جمع کردن پیرو برای خود نبودم. این آرزو را دارم و دعا هم میکنم که فردای قیامت پروردگار مهربان عالم من را به عنوان یک روضهخوان ابیعبدالله قبول کند. ۰۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان استاد اخلاق، مفسّر و مترجم قرآن کریم در پاسخ به گفتههای عبدالکریم سروش گفت: دکتر عبدالکریم سروش مطالبی را به من نسبت دادند که بنای پاسخ دادن نداشتم؛ چون بعضی از علمای بزرگوار حوزه علمیه پاسخ ایشان را مستدل دادند، اما درخواستهای زیادی از خود من شد که پاسخ بگویم و من هم پاسخ میگویم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: آقای سروش گفتند یکی از دوستانشان در گذشته در جلسه سخنرانی من بودند که در آن سخنرانی روایتی را خواندم که آن روایت این بود: بیشتر یاران امام زمان (عج) ایرانی هستند، مضمون روایت این بود، ایشان میگوید دوستشان (احمدآقا) از من سؤال کرده سند این روایت کجاست و من گفتم من این مقدار اجازه تصرف در روایت را از خودم ندارم.
این استاد اخلاق اظهار کرد: برای مستمعین 50 ساله من روشن است که این نقل قول ربطی به من ندارد و اساساً درباره کلام معصوم در روایات اینگونه سخن نمیگویم؛ چون ارزش روایات با ارزش آیات یکی است.
حجتالاسلام تصریح کرد: بنای بنده در حدود نیم قرن سخنرانی، تألیف و ایام تدریس در حوزه علمیه قم بر این بوده که روایت بیسند یا مطلب بدون منبع مهمی را نقل نکنم. اما منبع روایات مربوط به این موضوع، که گفته شده این روایات منبع و مصدری ندارد، در مصادر شیعه و سنّی این است، مصادر این اخبار طولانی است و من گوشهای از این احادیث را با مصادر اصلی به دست آوردم.
وی اضافه کرد: 1ـ امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرماید وزرای مهدی از عجمها هستند اما سخنگویی آنان عربی است، این روایت در یکی از مهمترین کتب اهل سنت «ینابیع المودة جلد سوم، صفحه 133» و در کتاب «یوم الخلاص نوشته عالم شیعی صفحه 305» آمده است.
2ـ امام باقر علیهالسلام میفرماید یاران قائم ـ که 313 نفر یاران اولیه هستند ـ از فرزندان عجم هستند، سند این روایت کتاب بحارالانوار جلد 52 صفحه 206 است. 3- امیرالمومنین(ع) میفرماید اکثر یاران مهدی اهل طالقان هستند و خوشا به اهل طالقان که این روایت در جلد 52 بحارالانوار صفحه 207 آمده است. این روایات چه از نظر سند و چه از نظر دلالت جای تحقیق هم دارد.
این مفسّر و مترجم قرآن خاطرنشان کرد: آقای سروش در گفتارشان درباره من این عبارت را بیان میکند: «اخیراً که آمارگیری کردهاند خیلی از جوانان گفتند ما در اندیشه دینی پیرو او هستیم» بنده نسبت به خودم چنین گمانی ندارم که کسی پیرو من باشد و درست هم نیست؛ چون همه مسئولیت واجب دارند پیرو قرآن و اهلبیت باشند، به جوانان و پا منبریهایم در این 50 سال سفارش کردم که مبانی دینی را فقط از قرآن و اهلبیت بگیرید البته به وسیله عالمانی که شرایطشان را ائمه(ع) بیان کردند.
«من به عنوان یک خادم دین، قرآن و اهلبیت فقط واسطه انتقال معارف به مردم هستم، هیچ وقت دنبال جمع کردن پیرو برای خود نبودم، مردم مسئولیت عقلی و دینی دارند که پیرو قرآن و پیغمبر و اهلبیت باشند البته باید عالم دینی مردم را راهنمایی کند.»
وی با بیان مطلب فوق گفت: مطلب سومی که آقای سروش گفتند این است که ایشان یک روضهخوانی بیش نیست، با این جمله خیلی از من تعریف بزرگی کردند، چون من در دوره عمرم آرزوم این بود که روضهخوان اهلبیت باشم به خصوص برای سیدالشهداء(ع)، من عاشق این عنوان هستم، عاشق این نیستم که به من بگویند استاد، عالم و یا اندیشمند، من عاشق این هستم که همه نسبتِ این روضهخوانی را به من بدهند و این آرزو را دارم و دعا هم میکنم که فردای قیامت پروردگار مهربان عالم من را به عنوان یک روضهخوان ابیعبدالله قبول کند؛ چون اگر به این عنوان قبول بشوم ـ که از خدا میخواهم قبولم کند ـ تمام درهای رحمت و مغفرت به رویم باز خواهد بود.
در ادامه میتوانید فیلم کامل سخنان استاد انصاریان را تماشا کنید.
در ادامه فیلم سخنان عبدالکریم سروش خطاب به استاد انصاریان ببینید.
حجتالاسلام حامد کاشانی استاد دانشگاه امام صادق علیهالسلام و محقق تاریخ اسلام نیز در صفحه مجازی در این باره نوشت: آقای دکتر عبدالکریم سروش بارها در فحوای نوشتجات و سخنرانیهای خود تمسک به احادیث (منقولات از افراد مورد وثوق) را نقد یا رد کرده و بارها با این تیغ، روایات و راویان را جرح نموده و ظاهراً به جایگاه عظیم روایات چندان اعتقادی ندارد اما اخیراً، با تمسک به نقل از شخصی (که برای مخاطبان ناشناس هم هست) اتهام و بهتان جعل حدیث به طیفی از سخنرانان مذهبی، به ویژه استاد شیخ حسین انصاریان زده و با تمسخر ایشان را کمسواد معرفی کرده است.
فارغ از آمیختن مطالب صحیح، سقیم و درهم کردن استدلال، تمثیل و مزاح که روش دیرین او برای القای مطلب همراه با مغالطه است، اینکه ایشان برای بازی با آبروی افراد، از نقل از افراد ناشناس برای مخاطب استفاده میکند و خود را شخصاً از تحقیق و رسیدن به اطمینان بینیاز میبیند و فقط به یک نقل اکتفا میکند، برایم جالب بود. بائک تجر و بائی لا تجر؟ «خون تو از خون من رنگین تره؟»
پینوشت: مطالب تاریخی و حدیثی دکتر سروش معمولاً دچار اشکالات روشی جدی است، اما این همه جرأت در توهین و اتهام نوبر است.
پینوشت دوم: طبعاً هیچ سخنران و عالمی جز معصومان (ع) از آفت خطا و نسیان، مصون نیست، اما برخی به اسم نقد، تمسخر میکنند و بهتان میزنند و نه در میدان علم که در عرصه اخلاق هم میبازند.
*****
به نظر میرسد این رفتار آقای سروش یکی از سیرههای اوست، طوری که پیش از این نیز اظهاراتی درباره علامه محمدتقی جعفری(ره) نیز کرده بود، اما آن عالم بزرگوار از پاسخگویی به او خورداری کرد و معتقد بود «با جوابگویی، بدتر بزرگ میشود، باید از کنار ماجرا گذشت.»
محمدرضا کائینی روزنامهنگار و پژوهشگر تاریخ در اینباره میگوید:
ماجرا از این قرار بود که آقای سروش گفته بود: "من آقای جعفری را یک فرد عادی میدانم و معتقدم جامعه فرهنگی ما که به نقد آثار وی نپرداخت، متضرر شد و...."
او در آستانه برگزاری آئین بزرگداشت علامه جعفری در دانشگاه تهران، به اتفاق اکبر گنجی و ماشاالله شمس الواعظین به منزل استاد رفته و به ایشان گفتهاند: "برگزاری این نکوداشت، پیش پرداخت حاکمیت برای وابسته کردن شماست و نیکوترین عمل در آن روز، این است که به محض حضور در پشت تریبون، درباره لزوم بسط ید آقای منتظری و... صحبت کنید."
پس از شنیدن ماجرا، در تماسی تلفنی با استاد، از صحت و سُقم داستان پرسیدم. چند بار با لحنی محکم گفتند: "قطعی است". با خاماندیشی ژورنالیستی خود سؤال کردم: پس چرا جواب نمیدهید؟ پاسخ داد:"او با جواب گویی من، بدتر بزرگ میشود، باید از کنار ماجرا گذشت!".
انصاریان: بگومگوهای مادی ما، اهلبیت(ع) را میرنجاندشرح حدیث اخلاقی توسط رهبر انقلاب|مدارا با مردمشرح حدیث اخلاقی امام صادق(ع) توسط رهبر انقلاب|زمینهساز تمام خیرات در زندگیانتهای پیام/
R1410/P/S4,37/CT7 واژه های کاربردی مرتبط اهل بیت علیهم السلام شبخ حسین انصاریانمنبع: تسنیم
کلیدواژه: اهل بیت علیهم السلام اهل بیت علیهم السلام عبدالکریم سروش حسین انصاریان حجت الاسلام آقای سروش اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۲۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مستند «عشق و فلسفه» در مورد زندگی «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران
به گزارش مبلغ مستند«عشق و فلسفه»؛ پرترهای درباره «نادیا مفتونی» استاد فلسفه دانشگاه تهران است که پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن شبکه چهار سیما می رود.
این مستند، یازدهمین فیلم از مجموعه مستندهای «آئینه عمر» است که به کوشش گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی صدرا صدوقی و کارگردانی حسن علیزاده فرد از قاب این شبکه تلویزیونی پخش میشود.
حسن علیزاده فرد کارگردان این فیلم با اشاره به بخش هایی از زندگی نامه «مفتونی» گفت: دکتر نادیا مفتونی پژوهشگر فلسفه و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران است که به نمایشنامهنویسی و نقاشی نیز به صورت حرفه ای می پردازد. او با رتبه دانشیاری به تدریس در دانشکده الهیات و معارف اسلامی اشتغال دارد و از معدود چهرههای فلسفه معاصر ایران است که با فلاسفه جهانی تعامل مستقیم دارد.
او اضافه کرد: «مفتونی» در جامعه فلسفی ایران بیشتر به دلیل احیای فلسفه هنر فارابی، تبیین فلسفه علم حکمای مسلمان و استخراج مباحثی جدید از حکمت اشراق شهاب الدین سهروردی شناخته می شود.او پژوهشگر ارشد (Senior Research Scholar) در دانشکده حقوق دانشگاه ییل (Yale) و از اعضای بُرد مشاوران فصلنامه تاریخ فلسفه دانشگاه ایلینوی نیز هست.
کارگردان فیلم مستند«عشق و فلسفه» درباره مهمترین بخش پژوهش های نادیا مفتونی، اظهار کرد: نادیا مفتونی بیشتر با تمرکز او بر آثار ابونصر فارابی و بازخوانی ابعاد مختلف دیدگاههای او شناخته میشود. آثار اولیه او به استخراج، تحلیل و تبیین فلسفه هنر فارابی میپردازد. بخشی از این مطالب ناظر به جایگاه هنرمندان در مدینه فاضله و نقش کلیدی آنها در ساختار اجتماعیِ آن است. بخش دیگر که به نوعی نسبت هنر با قوای خیالی انسان است متمرکز بر تأثیرپذیری عموم مردم از خیال و در نتیجه تأثیرپذیری ایشان از آثار هنری است. تا پیش از «مفتونی» توجه به فلسفه هنر نزد فلاسفه مسلمان به گونهای بود که بیشتر به نکاتی از ابن سینا و غزالی در این زمینه اشاره میشد و نگاه قابل توجهی به فارابی وجود نداشت، اما مقالات و کتابهای مفتونی باب جدیدی از مطالعات فلسفه هنر اسلامی را با توجه به فارابی گشود.
علیزاده در ادامه با اشاره به ساختار این فیلم مستند گفت: در مستند«عشق و فلسفه» ضمن بررسی شخصیت و سلوک علمی و فرهنگی دکتر نادیا مفتونی روایتی جذاب از نحوه ازدواج او با استاد حسین نوری (جانباز و هنرمند نقاش و کارگردان سینما و تئاتر) به تصویر کشیده است. به نظر من مخاطب با دیدن این فیلم از شوق فراوان این استاد دانشگاه برای تحصیل، تحقیق و تدریس در کنار مصائب و مشکلاتی که در زندگی شخصی،گریبانگیر او بوده است؛ شگفت زده خواهد شد.
کارگردان مستند «عشق و فلسفه» تأکید کرد: در این فیلم، تعدادی از استادان فلسفه، الهیات و علوم قرآنی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران درباره جایگاه علمی دکتر مفتونی در ایران و جهان تفکر سخن گفته اند که در کنار روایت مفتونی از زندگی علمی و فرهنگی خود، درون مایهِ پژوهشی این فیلم را غنی و پربار کرده است.
بر اساس این گزارش، عوامل این مستند ۴۰ دقیقه ای عبارتند از: مجری طرح: محراب محمدزاده، مشاور رسانهای: سیده الهام کاظمی، تحقیق و پژوهش: محمد آسیابانی و سیامک صدیقی، تدوین: مینا سیفی، دستیار تدوین: کارن درآینده، صداگذاری و انتخاب موسیقی: عرفان حسن زاده، صدابرداران: مجید نجاتی، سینا الله وردی پور و علی کرامت منش، تصویربردار: حسن علیزاده فرد، دستیاران تصویر: مبینا سلمانی، محمدحسین سلطانی، میلاد محمدزاده، دستیار کارگردان: علی محمد صادق و مدیر تولید: علی هیهاوند.
«آئینه عمر» کاری از گروه فرهنگ و اندیشه شبکه چهار سیما است که در قالب آن، زندگی، سلوک علمی و فرهنگی و میراث پژوهشی ۲۶ چهره نامدار حوزه علوم انسانی، فرهنگ و هنر ایران به تصویر کشیده شده است.
مجموعه مستند «آئینه عمر» پنجشنبهها ساعت ۱۹:۰۰ پخش و جمعهها ساعت ۱۲:۳۰ تکرار می شود.
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899203