Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@20:11:16 GMT

کرونا ویروس از راه چشم منتقل می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۲۹۷۱

کرونا ویروس از راه چشم منتقل می‌شود؟

قطرات ناشی از سرفه یا عطسه فرد مبتلا به کرونا می‌تواند وارد بینی یا دهان افارد دیگری شود و آن‌ها را نیز به بیماری کووید ۱۹ مبتلا کند، اما آیا این ویروس از طریق چشم‌ نیز انتقال می‌یابد؟

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در حالی که برخی از کارشناسان معتقد هستند که محافظت از چشم‌ها به پیشگیری از بیماری کرونا کمک می‌کند، برخی دیگر در مورد این امر اطمینان ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ویروس جدید آنقدر ناشناخته است که محققان در تلاش هستند تا هر روز موضوع جدیدی درباره آن کشف کنند. اخیراً متخصصان به یافته‌های جدیدی در خصوص امکان سرایت این بیماری از راه چشم‌ها دست یافتند.

کرونا ویروس چگونه از طریق چشم وارد بدن می‌شود؟

به گفته برخی چشم‌پزشکان بافت شفافی که سفیدی چشم را می‌پوشاند و قسمت داخلی پلک را پنهان می‌کند، ممکن است به ویروس‌های دیگری مانند "آدنوویروس‌های" مرتبط با سرماخوردگی و ویروس "هرپس سیمپلکس" (عامل تبخال لب و تبخال تناسلی) آلوده شود. همین امر در مورد کروناویروس جدید نیز صادق است؛ یعنی قطرات تنفسی فرد آلوده ممکن است از طریق سرفه، عطسه یا حتی صحبت‌کردن و لمس زیاد چشم‌ها وارد این عضو حساس شود.

یک مطالعه وجود گیرنده‌های ACE2 را در سلول‌های سطح چشم نشان داد؛ این گیرنده‌ها با اتصال به ویروس کرونا، زمینه ورود آن را به چشم فراهم می‌کند. علاوه بر‎ این محققان دریافتند سلول‌های سطحی چشم آنزیمی به‌نام TMPRSS2 تولید می‌کند. این آنزیم به ورود ویروس به سلول‌های چشم کمک می‎کند. همه شواهد حاکی از این است که به احتمال زیاد سلول‌های سطح چشمی مستعد ابتلا به عفونت ناشی از کروناویروس هستند؛ بنابراین ویروس می‎تواند از طریق مجاری اشک که چشم را به حفره بینی متصل می‌کند، به بینی راه یافته و سلول‌های تنفسی را آلوده کند.

راه پیشگیری از ورود کرونا ویروس به چشم چیست؟

ادوارد ای. مانچه، چشم‎پزشک و استاد دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، می‌گوید: بسیاری از پزشکان معتقد هستند که انتقال این ویروس از طریق چشم نیز ممکن است. اگرچه شایع‌ترین راه انتقال کرونا ویروس از طریق بافت‌های مخاطی دهان و بینی بوده و احتمال انتقال از طریق چشم‎ها کمتر است، رعایت نکات بهداشتی مانند شستشو یا ضدعفونی دست‌ها قبل از هر گونه تماس با دهان، بینی و چشم ضروری است. در صورت امکان می‌توان در کنار استفاده از ماسک که مانع ورود ویروس از طریق دهان و بینی می‌شود، برای محافظت از چشم‌ها از محافظ صورت و یا عینک‌های مخصوص کمک گرفت.

کد خبر 428585

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا پیشگیری از کرونا کرونا در جهان انتقال کرونا شیوع کرونا ابتلا به کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق ویروس از طریق کرونا ویروس طریق چشم چشم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۲۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد

امین اسدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بر اساس آمار وزارت بهداشت تاکنون ۴ نفر به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که متأسفانه یک نفر جان خود را از دست داده است.

به گفته او، با اقدامات پیشگیرانه سازمان دامپزشکی کشور و اطلاع رسانی به موقع میزان ابتلا نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

اسدی با بیان اینکه شیوع تب کریمه کنگو تا پایان فصل گرما ادامه دارد، افزود: با توجه به افزایش تعداد کنه ها در فصل گرما به دامداران توصیه می شود که نسبت به سم پاشی اسطبل ها اقدام کنند و همواره از دست زدن و له کردن کنه ها با دست اجتناب کنند.

سخنگوی سازمان دامپزشکی ادامه داد: در قالب اردوهای جهادی در روستاهای کم برخوردار و مناطق صعب العبور عشایر، سم پاشی اماکن دامی بصورت رایگان انجام می شود.

به گفته او، با توجه به شیوع ویروس در فصل گرما به افراد توصیه می شود که از خوردن جگر و گوشت خام و نیم پخته خودداری کنند چراکه این ویروس مقاوم به حرارت نیست و با پختن به طور کامل از بین می رود.

اسدی گفت: افراد از خرید دام و گوشت کنار جاده بواسطه بیماری مشترک انسان و دام، به جد اجتناب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • آخرین جزئیات تعداد مبتلایان به تب کریمه کنگو اعلام شد
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟
  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است