Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب "بازخوانی ایده ایرانشهری: تأملی در مبانی اندیشه‌های سیدجواد طباطبایی تألیف سید جواد میری عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مجوز گرفته است و به زودی توسط انتشارات نقد فرهنگ روانه بازار نشر خواهد شد.

در این دفتر مؤلف بر این بوده است که با رویکرد تحلیل متون دست اول فهمی از ایرانشهری و گفتمانی که دکتر سید جواد طباطبایی در باب ایران و زبان و ملیت و مفهوم ملی و اسلام و اسلامشناسی برساخته است را مورد بازخوانی انتقادی قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طباطبایی، آخرین نماینده کلاسیک اندیشه باستان گرا در باب هستی سیاسی ایران است. او از تمامی منابع و ذخایر تمدنی ایران استفاده می‌کند تا تکثر فرهنگی و تنوع زبانی در ایران را به لحاظ مفهومی سرکوب کند.

در این گفتمان شاهد قوس نزول اسلام گرایی و قوس صعود ناسیونالیسم رادیکال هستیم. گفتمان سید جواد طباطبایی می‌تواند قوس صعود ناسیونالیسم رادیکال در ایران را به شدت تقویت کند. با تقویت این نوع از ناسیونالیسم، وحدت سرزمینی ایران به شدت در معرض مخاطره قرار خواهد گرفت. عده‌ای از اصحاب علوم انسان به تأسی از طباطبایی، امحاء زبانهای غیرفارسی (به ویژه ترکی و عربی) در ایران را نشانه تقویت هویت ملی می‌پندارند. اما سرکوب امر زبانی و فرهنگی موجب امحاء زبان و فرهنگ ترکی و عربی در ایران نخواهد شد، بل برگشت امر سرکوب شده را با شدت و حدت بیشتری در آینده رقم خواهد زد و نه تنها باعث تقویت هویت ملی نخواهد شد، بلکه بذرهای کینه را در این سرزمین خواهد کاشت.

در این کتاب سعی شده است تا ایده ایرانشهری که نقش محوری در تفکر طباطبایی بازی می‌کند، مورد نقد قرار گیرد، اما باید توجه داشت که نقد طباطبایی، نقد یک فرد یا یک کتاب نیست، بل نقد جریانی فکری است که علی رغم اقلیتش، در حال تسخیر فضای اجتماعی و فرهنگی کشور است.

کد خبر 4954776

منبع: مهر

کلیدواژه: سید جواد طباطبایی سید جواد میری معرفی کتاب معرفی کتاب ویروس کرونا کنفرانس بین المللی سازمان تبلیغات اسلامی دکتر علی شریعتی دهه کرامت مجمع عالی حکمت اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی شهادت امام صادق ع سید جواد میری فعالیت های قرآنی معرفی نشریات انجمن علوم سیاسی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۵۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو

 ویدیویی از بازخوانی آواز «ساقی بیا» محمدرضا شجریان توسط حمیدرضا ترکاشوند در فضای مجازی بازنشر پیدا کرده است که در ادامه آن را مشاهده می‌کنید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: برترین‌ها

tags # موسیقی سایر اخبار اسرار تکامل آلت‌ جنسی؛ رابطه جنسی انسان‌های اولیه مثل گوریل‌ها بود؟ اطلاعاتی جالب درباره زندگی انسان در کره ماه؛ از قیمت زمین تا وام مسکن در ماه! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • تجلیل از مربیان عقیدتی و سیاسی سپاه استان
  • حکمرانی نخبگانی، سلسله مراتبی نیست بلکه یک شبکه است/ هیئت‌های اندیشه‌ورز با حضور حداکثری نخبگان در استان‌ها تشکیل شود
  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود
  • بازخوانی بی‌نظیر آواز شجریان توسط خواننده پایتخت + ویدئو
  • تجلیل از مربیان عقیدتی و سیاسی سپاه فتح استان
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • دولت با ایده‌هایی عملگرایانه سیاست‌های جمعیتی را تقویت کند
  • فرش دستباف هنر مادر است
  • سرکوب دانشجویان ضد صهیونیستی برگ دیگری از دموکراسی دروغین آمریکا را رقم زد
  • ادعای آزادی‌خواهی آمریکا با «سرکوب معترض‌ها» زیر سوال رفته است