داریوش ارجمند: حشمت فردوس پدر واقعی ایرانی است
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۵۵۸۷
در مطلب زیر با داریوش ارجمند، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون درباره شخصیتپردازی حشمت در سریال ستایش و علت محبوبیت او گپ زدیم.
به گزارش شریان نیوز،سه فصل از زندگی «ستایش» راهی آنتن شبکه سه سیما شد و مخاطبانی را با خود همراه کرد. به تازگی این سریال از فصل یک از شبکه آیفیلم پخش شد. این مجموعه گرچه در فصل ۲ و ۳ خود با انتقادهایی روبهرو شد، اما شخصیتهای آن از جمله حشمت فردوس، طرفدارانی دارد که بسیاری سریال را به خاطر تیپ خاص بیان و رفتار او دنبال میکردند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیرمردی خودرأی و مستبد که آرامآرام از پشت سبیلهای بناگوش دررفته و لحن خشن، قلب مهربانش نمایان میشود. او از آن آدمقدیمیهایی است که عدهای معتقدند دیگر مانندش پیدا نمیشود و شاید همین ویژگی کمیاب و متفاوت بودن، این شخصیت را میان مخاطبان سریال محبوب کرده است. با داریوش ارجمند، بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون و ایفاگر این نقش درباره شخصیتپردازی حشمت و علت محبوبیت او گپ زدیم.
شخصیت حشمت فردوس برای خودتان چگونه تعریف میشود؟
حشمت یک پدر ایرانی است و این برایم جذابیت داشت. معتقدم در سینما و تلویزیون، پدر ایرانی واقعی کم بازی شده است و اغلب هم کپی نادرستی از پدران غربی عرضه میشود که اصلا توهم است. حشمت فردوس پدر واقعی ایرانی است و براساس شغل و خاستگاه طبقهای که دارد رفتارها و کنشهایش را بروز میدهد و در درام هم همین الگوها مورد استفاده قرار میگیرد.
اگر به گذشته فردوس نگاه کنیم، اتفاقا میبینیم او خاستگاه طبقاتی متفاوتی از آنچه امروز نشان میدهد دارد. یکجورهایی حشمت، خودساخته است.
دقیقا همین ویژگی برایم خیلی مهم بود. درسی که سعید مطلبی، نویسنده فیلمنامه ارائه میکند، استوار بودن آدمها در گذشته، پیگیریشان برای آینده، شناخت جامعه و راههای به کمال رسیدن است. حشمت فردوس آدم خاصی است و البته موقعی تحلیلها درباره شخصیت حشمت فردوس کامل شد که سریال به پایان رسید، ولی به هر حال این آدمی است که همچنان در جای جای ایران هست.
برای رسیدن به این شخصیت چه کردید؟
در برخورد ابتدایی با شخصیت آیندهای که وجود ندارد پیشگویی هم نمیشود انجام داد، بنابراین نمیشود آدمها را از این منظر که در آینده چه هستند تجزیه و تحلیل کرد. آدمها با گذشتهشان تحلیل میشوند. همین الان که من و شما در حال حرف زدن هستیم تبدیل به گذشته میشویم و من هم در گذشته حشمت فردوس تعمق کردم تا برسم به شخصیتی ملموس.
این شخصیت در فصل ۳ تغییراتی داشت. میشود گفت در این فصل برای رسیدن به حس و حال حشمت فردوس، انرژی بیشتری گذاشتید؟
تقریبا در همه فصول ستایش با عشق به کاراکتر جاندادم. تغییرات شخصیت هم منطبق بر منطق قصه و فراز و فرودهای زندگی اوست. حشمت فردوس آدم فرودستی بوده که با تلاشش به جایی رسیده و به همین دلیل توقعش از آدمهای دور و اطرافش زیاد است و آدمی است که شناخت و اشراف زیادی از جامعه دارد و به تعبیری یک جامعهشناس عام است که نوعی جامعهشناسی به زبان ساده ارائه میدهد. در جایی از مجموعه در فلاشبکی که در قهوهخانه اکبر بلنده وجود دارد حشمت فردوس درباره دوران کودکیش حرف میزند و در جایی دیگر حشمت فردوس در زیرزمین متروکه کفشی را نشان میدهد که ده بار به آن نیم تخت زده و پوشیده است یا از حسرتهای دوران جوانیش از نرفتن به سینما و نخوردن غذای درست و حسابی میگوید.
این گذشته باعث شده، این شخصیت قدر پول را بیشتر بداند؟
نه تنها قدر پول را میداند، بلکه یکی از نقاط ضعفش این است که خیال میکند با پول میتواند در این دنیا هر کاری را انجام بدهد. جامعه و زمانه به او یاد داده که روزگار، روزگار کمیت است و نه کیفیت و میداند هرچقدر پول بیشتری داشته باشد در جامعه مورد تکریم بیشتری قرار میگیرد.
که البته این طبق فرهنگ ما یک ضدارزش است.
متاسفانه هرچه حساب بانکی شما صفرهای بیشتری داشتهباشد در جامعه آدم مهم و متنفذی محسوب میشوید؛ در همین جامعه خودمان فوتبالیست و یا بازیگری که ماشین دومیلیاردی زیر پایش باشد مورد احترام و توجه بیشتری قرار میگیرد. البته همین صاحب ماشین دومیلیاردی موقعی که کنار خیابان نگهمیدارد و از ماشیناش خارج میشود تا کاری انجام بدهد مثل یک آدم عادی به نظر میرسد، اما دوباره موقعی که ماسماسک ماشیناش (دزدگیر) را میزند همه سرها به طرف او و ماشین فراری، مازارتی یا بنزش برمیگردد. حشمت فردوس این قضایا را میداند، اما هرگز از آن سوءاستفاده نمیکند.
با وجود این جنبه شخصیتی، او بهعنوان فردی بامرام میان رفقایش شناخته میشود و در خانواده هم عشق عمیق و چندلایهای نسبت به پسر دومش، طاهر دارد. این عشق چگونه تحلیل میشود؟
موارد گفته شده با یکدیگر تناقض ندارد. این یک عشق اصیل پدر ــ پسری ایرانی است. موقعی که طاهر از جبهه میآید و سربازیش تمام میشود حشمت فردوس با چه عشقی قد و بالای پسرش را نظاره میکند و با او حرف میزند و دست بر سر رویش میکشد. البته او پسر بزرگش صابر را هم دوست دارد، ولی به گونه دیگر.
اما به نظر میرسد رفتار تبعیضآمیزی نسبت به دو پسرش دارد.
نه، اینطوری نیست. تبعیض در خود این آدمهاست، چون جنس طاهر با جنس صابر فرق میکند.
اگر بگوییم، چون صابر آدم ضعیفتری است، کمتر مورد توجه پدر قرار میگیرد، این هم تبعیض بهحسابمیآید.
نه. بههرحال مادر صابر موقع زایمانش از دنیا رفتهاست و زن دیگری بزرگش کرده و نابرادری هم دارد. اینها در شکلگیری این نگاه بیتاثیر نیست. فردوس از او میخواهد قوی و محکم باشد و سریع دست و دلش نلرزد. او بههیچوجه با ازدواج صابر و انیس موافق نبودهاست و ماحصل این نگرشش در پایان فصل اول مشخص میشود که انیس به چه نیتی با پسرش ازدواج کرده و شناخت حشمت درست بودهاست.
حشمت فردوس با برخی از خواستههای طاهر هم علیرغم عزیزبودنش مخالفت میکند.
دلیل این مخالفت در تفاوت نگرش پدر و پسر است. موقعی که پسرش از سربازی به خانه بازمیگردد میگوید میخواهد ادامه تحصیل بدهد، ولی حشمت از او دلیل دانشگاهرفتنش را میپرسد و اشاره میکند که در همین میدان ترهبار، ۳۵۰ خانواده را نان میدهد و میگوید با ادامه این کار بهتر میتواند به دور و اطرافش کمک کند و ماحصل دانشگاهرفتن میشود یک شغل پشتمیزنشینی. در آن سالها کار اعتبار بود و حالا پول اعتبار و وجهه دارد. طاهر این حرف پدر را نمیپذیرد و تصور میکند با دانشگاهرفتن میتواند برخی از کمبودهای شخصیتش را پر کند؛ این نقاطضعف جوانها در این دو سه دهه است و هنوز هم ادامه دارد. حشمت میگوید مدرک میخواهی برو بخر! مگر نبود در همین مملکت که حتی راز مدرک قلابی برخی از مسؤولان هم فاش شد!
برگردیم به گذشته این شخصیت. خیلیها سختیکشیدن دوران جوانی حشمت فردوس را باعث رفتارهای تندش میدانند.
نه، تقریبا همه کارهای حشمت مثل تربیت فرزندانش اصولی است. فاصله بین آدمهای زحمتکش و دردمند را دیدهاست و فطرت پاکی دارد. جاهایی این شخصیت کنشهایی بروز میدهد که مخاطب حیرتزده و غافلگیر میشود. روزهای اول خیلیها به من میگفتند آقای ارجمند چطور حاضر شدی نقش منفی بازی کنی و من در پاسخ گفتم منفی چیه و برایم منفی را تعریف کنید. آیا حشمت دزده، آیا عرقخوره، آیا لاته، آیا چاقوکش و باجگیره؟ کجای این آدم منفیه؟ حشمت برای خودش یکسری اصول دارد. همان اصولی که پدران امروزی آن را به فراموشی سپردهاند و بچهها از این غفلت سوءاستفاده کردهاند. دیگر کمتر پدری پیدا میشود که وقتی بفهمد پسرش دوستی را گوشه باغ خانهشان آورده، پسر را مورد تهاجم و خشم قرار بدهد. حشمت از این کار طاهر خیلی آشفته میشود و طاهر میگوید خانواده ستایش، خانواده بیسروپایی نیست. حشمت باز هم میگوید اگر بیسروپا نیست در باغ چه میکند؟ الان خیلی از پدرها را میشناسم که به بچههایشان توصیه میکنند دوستشان را به خانه بیاورند!
همانطور که گفتم از طرف دیگر، فردوس شخصیت رمانتیک و عاطفی هم دارد که در فصل ۳ بیشتر نمود پیدا میکند.
به این وجه در موقعیتهای درخور پرداخته میشود. در فصل اول و دوم هم محبت او به همسرش را میبینیم. زن اول حشمت فردوس موقع زایمان از دنیا میرود و بعدا با زن دومش ازدواج میکند، زیرا مرد اهل خانه و خانواده است و آدم هوس بازی نیست و اگر تن به ازدواج میدهد به همین دلیل است که نمیتوانسته یک بچه شیرخواره را بزرگ کند.
زن دوم حشمت فردوس، فداکار است و صابر را با مهربانی بزرگ میکند و طاهر را هم به اندازه مورد توجه و مهربانی قرار میدهد و حشمت این زن را خیلی دوست دارد، زیرا به زندگیاش آرامش و ثبات داده. حشمت فردوس آدم شجاعی است و از گفتن حقیقت ابایی ندارد و شخصیت استثنایی دارد ودر عین حال آدم بخشنده و با گذشتی است و بهرغم کارهای بدی که انیس در حقش در جهت بالا کشیدن ثروت و لطمه زدن به خانوادهاش انجام داده، در دوران عجز و مریضیاش از او حمایت میکند. در جایی از سریال، مردی که دفتر اسناد رسمی دارد جمله کلیدی به ستایش میگوید به این مضمون که «حشمت فردوس بد فکر میکند، اما درست عمل میکند، اما تو درست فکر میکنی بد عمل میکنی».
این جمله حکیمانهای است و برآیند نگاه فرهیختهگونه سعید مطلبی، نویسنده فیلمنامه است. سوای این خصوصیات، حشمت آدم مدیر و دقیقی است و در محیط کارش ریزبینانه همه چیز را زیر نظر دارد و اعتقادی به داشتن تحصیلات ویترینی ندارد؛ تحصیلاتی که فقط موقع خواستگاری رفتن و پز دادن کاربرد دارد.
به اتفاق، جهان میتوان گرفت
مهدی سلوکی، بازیگر- سریالسازی مانند نقاشی نیست که یک قلممو باشد و نقاش هرآنچه درونش هست را بیرون بریزد و اثر هنری خلق شود. سریالسازی کاری گروهی است و بهاتفاق همراهانی در شاخههای مختلف هنری است که شکل گرفته و به ثمر میرسد. در عمده سریالهای بااصالت این گروههای خوب بودهاند که سریال را به سرمنزل مقصود بردهاند و همه کمک کردهاند که سریال همچون موجودی واحد متولد شده، رشد کند و به جلو برود.
بازپخش سریال ستایش از آیفیلم همچنان با محبت مخاطبان شریف ایرانی مواجهم میسازد؛ مخاطبانی که باوجود دانستن سرنوشت شخصیتها باز هم به تماشای آن نشسته و از آن خسته نشدهاند. عوامل مختلفی در به ثمر رسیدن ستایش و امتدادش در سه فصل موثر بودند و از همه مهمتر همان گروه خوب و هماهنگ که در جلو و پشت دوربین حضور داشت.
این گروه هماهنگ شرایطی را فراهم آورد که با وجود برخی اتفاقات پیشبینینشده باز هم سریال به مقصد برسد. به نظرم اگر نمونههای موفق سریالسازی در تلویزیون نظیر همین ستایش را بهعنوان الگو درنظر بگیریم و متاثر از روند تولید آنها نسبت به تولید سریالهای جذاب اقدام کنیم با درصد بالایی از موفقیت روبهرو میشویم. در تولید سریال خوب، داشتن گروه خوبی که درکی مشترک از یکدیگر و تواناییهای همدیگر داشته باشند، بزرگترین امتیاز است و اگر در تلویزیون هم این گروهگرایی بیغرض و بدون حسد را اصل قرار دهیم، حداقل در هر سال چند سریال موفق خواهیم داشت.
درست است که باندبازی امری مذموم و ناپسند است، ولی آن طور که با تکیه بر یک گروه خوب بتوانیم محصولی خوب و دیدنی خلق کنیم، امری است پسندیده و نیاز تمام رسانههایی که بهدنبال تولید محصولات موفق و دیدنی هستند هم همین اتکا به گروههای تولید آبرودار است.
مسیر ستایش شدن
سریال ستایش به کارگردانی سعید سلطانی و نویسندگی سعید مطلبی سال ۸۹ برای نخستین بار روی آنتن رفت و بعد از آنکه این فصل از سریال با اقبال مخاطبان همراه شد، دستاندرکاران آن را به فکر روایت ادامه قصه زندگی ستایش انداخت و به این ترتیب سال ۹۲ فصل دوم پخش شد. این فصل با انتقاداتی همراه بود؛ انتقاداتی از حوزه گریم گرفته تا قصه کم جان و پایان باز آن.
چند سال پس از پایان سری دوم و برای سروسامان دادن به ماجراهای نیمهکاره آن، تولید فصل سوم آغاز شد و سال ۹۸روی آنتن شبکه سه رفت. این فصل نسبت به سری دوم داستانکهای بیشتر و ریتم تندتری داشت و از این نظر توانست رضایت مخاطبان بیشتری را به دست بیاورد.
منبع: شریان
کلیدواژه: قرار می گیرد حشمت فردوس آدم ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۵۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریالهای خارجی پسینی است
سخنگوی مجمع رصتا درباره سریال «حشاشین» و لزوم حذف آن از پلتفرمها گفت: سریالهای خارجی در مقایسه با سریالهای ایرانی به دلیل اقبال بسیار کمتر مخاطب، مشمول ممیزی پسینی هستند، یعنی اول نمایش داده میشوند و بعداً اگر ساترا ملاحظهای داشته باشد به سکوهای نمایش خانگی اعلام میکند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سریال «حشاشین» یکی از مباحثی است که این روزها توجه منتقدان خارجی و مخاطبان ایرانی به خود جلب کرده که به زندگی و اعمال حسن صباح، رهبر اسماعیلیه در ایران، میپردازد؛ این سریال نشان میدهد که چگونه صباح با ایجاد فرقهای به نام «حشاشین»، جایگاه خود را در میان حاکمان آن زمان به دست آورد و با ترورها و فعالیتهای زیرزمینی، تلاش کرد تا از تحت تسلط عربها و ترکها بیرون بیاید اما باید به این نکته توجه داشت که این سریال روایتی متفاوت و البته غیرواقعی از زندگی حسن صباح است و نشان میدهد که چگونه او با رهبری مذهبی و سیاسی، جنگی پنهانی علیه قدرتهای آن زمان منطقه را آغاز کرد.
این سریال توسط عبدالرحیم کمال نوشته و توسط پیتر میمی کارگردانی شده است؛ فیلمبرداری آن دو سال به طول انجامید و قرار بود در ماه رمضان سال گذشته پخش شود و به دلیل فیلمبرداری صحنههایی از سریال در مالتا و قزاقستان، نمایش آن تا امسال به تعویق افتاد.
چند روز قبل این سریال در پلتفرمهای داخلی نظیر فیلیمو و فیلم نت منتشر شد در حالی که مهدی سیفی، مدیرکل نظارت و تطبیق ساترا اظهار کرد: سریال حشاشین محصول کشور مصر است و روایت آن از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است. بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال حشاشین (The Assassins)، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست.
سامان مراد حسینی، سخنگوی مجمع رصتا نیز در گفتوگویی با ایرنا در این باره اظهار کرد: تنظیمگری ساترا، یک تنظیمگری هوشمندانه است و با توجه به اینکه رفتار مخاطبان سکوهای نمایش خانگی در ایران به این صورت است که معمولاً از سریالهای ایرانی استقبال میکنند، سریالهای ایرانی مشمول ممیزی پیشینی هستند. آئین نامه محتوایی ساترا به تمام سکوهای شبکه نمایش خانگی ابلاغ شده است و رسانههای نمایش خانگی خودشان موظف هستند آئین نامه محتوایی ساترا را اعمال کنند و نظارت پسینی به معنای عدم نظارت نیست.
وی افزود: طبق خود اظهاری سکوهای شبکه نمایش خانگی در حال حاضر در میان سریالهای خارجی، پرمخاطبترین سریالهای خارجی در سکوهای ایرانی برخی سریالهای ترکی، کرهای و هندی هستند.
سخنگوی مجمع رصتا با اشاره به تصمیم ساترا بیان کرد: ساترا هوشمندانه تلاش میکند اعلام رسمی ممنوعیت سریال در زمان مناسب صورت پذیرد تا تأثیر معکوس نداشته باشد و اعلام ممنوعیت یک سریال باعث افزایش استقبال مخاطب نسبت به آن سریال و مشاهده سریال از سکوهای خارجی نشود. یکی از مأموریتهای ساترا در حوزه تنظیمگری اجتماعی این است که وقتی یک سریالی قرار است ممنوع شود قبل از ممنوعیت دادههای لازم در اختیار نخبگان و رسانههای جمعی قرار گیرد تا زمانی که سریال ممنوع میشود شاهد همراهی نخبگان و رسانههای جمعی باشیم.
مراد حسینی ادامه داد: در نهایت باید توجه داشت که اعلام ممنوعیت یک سریال تصمیمی مهم است که در شورای صدور مجوز ساترا با حضور نمایندگان دادستانی کل کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیما، نماینده مجمع رصتا و اعضای حقیقی شورا اخذ میشود و این نوع تصمیمات معمولاً با اجماع اعضای شورا شکل میگیرد و پس از آنکه سریالی ممنوع اعلام میشود دادستانی از انتشار آن در سکوهای داخلی جلوگیری میکند.
امید علی مسعودی عضو شورای سواد فضای مجازی ساترا نیز درباره این سریال و لزوم حذفش از پلتفرمها به ایرنا اظهار کرده است: پخش سریال حشاشین محصول شبکه تلویزیونی مصر از ماه مبارک رمضان از این شبکه و پلتفرمهای نمایش خانگی در ایران و کشورهای عرب زبان آغاز شد و همچنان این سریال در حال کسب مخاطب بیشتر از طریق سکوهای نمایش خانگی است. سریال حشاشین با بودجهای ۱۲ میلیون دلاری ساخته شده و یکی از پرخرجترین سریالهای تاریخ کشورهای عرب زبان به شمار میرود.
این استاد تمام دانشگاه سوره در ادامه یادآور شد: برجسته کردن فرقهها از پروژههای مهم صهیونیسم جهانی به شمار میرود و تصور میشود که تولید و پخش چنین سریال پر هزینهای نیز با همین سیاستها همسو باشد. این سریال با پخش در ایام ماه مبارک رمضان که ماه همدلی مسلمانان است، سعی کرد تا اختلافات مذهبی مسلمانان را به تبلور بکشد. یکی از اهداف سریال حشاشین این بود که ترور و سرآغاز ترور را به ایرانیها ربط دهد. شاهد این نظریه آن است که در این سریال شهرهای ری، قم و اصفهان را منشأ تروریست معرفی میکند.
مسعودی در ادامه تصریح کرد: تولید و انتشار این سریال که از نظر تاریخی محلی از اعراب ندارد و اشکالات ریز و درشتی به فیلمنامه آن وارد است در پلتفرمهای نمایش خانگی ایرانی همراه با انتشار در پلتفرمهای عرب زبان، این ضرورت را بیشتر از گذشته مطرح کرد که لازم است انتشار تمام سریالهای خارجی نیز همچون سریالهای داخلی ناچار به اخذ مجوز از سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) شود.
نایب رئیس انجمن سواد رسانهای ایران در پایان خاطر نشان کرد: قطعاً پیشگیری بهتر از درمان است و چنانچه سریالهای خارجی قبل از پخش ممیزی شوند، این امر آسیب کمتری برای خانوادههای ایرانی خواهد داشت.
کد خبر 748692