Web Analytics Made Easy - Statcounter

اعظم اشکذری گفت: فرار دختران از کانون خانواده علاوه بر آسیب های فردی و خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی نیز بر جامعه تحمیل می‌کند بنابراین این نکته به شدت حائز اهمیت است که روح مانند جسم نیاز به توجه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: پیچیده ترین روابط اجتماعی، صنعتی شدن کشورها، سست شدن روابط عاطفی حاکم بر خانواده، شکاف بین نسلی، بیکاری، فقر، مهاجرت بی رویه به شهرهای کلان، افزایش حاشیه نشینی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. زمینه مناسبی برای گسترش آسیب های اجتماعی فراهم آورده است.

اعظم اشکذری ادامه داد: فرار دختران از خانه اگرچه در نگاه اول پدیده ای فردی است اما با توجه به پیامدهای سوء آن که در نظم اجتماعی اختلال و آشفتگی ایجاد می کند، منشأ بسیاری از رفتارهای ضداجتماعی و انحرافی مانند خرده فروشی، اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی، توزیع مواد مخدر، تشکیل باندهای فساد و فریب سایر زنان و دختران، و شیوع انواع بیمارهای مقاربتی و ... می شود.

وی افزود: دختران فراری به خاطر شرایط خاص خود مورد انواع سوء استفاده و آزارها قرار می گیرند و در نتیجه زمینه را برای پیدایش و افزایش باندهای جنایت کاری که دختران را مورد استثمار و بهره کشی قرار می دهد فراهم می سازد و این پدیده سبب می شود که سطح جرم و جنایت در جامعه افزایش یابد و در نتیجه امنیت و سلامت اجتماعی نیز به مخاطره بیفتد.

این روانشناس گفت: پدیده دختران فراری که خود معلول عوامل متعددی است، می تواند عامل بسیاری از آسیب های اجتماعی دیگر شود و از طرفی نوجوانان و جوانان سرمایه های ملی و انسانی هر جامعه ای هستند که در صورت هرز رفتن و فاسد شدن این سرمایه عظیم خسارات و آسیب های جبران ناپذیری به پیکره جامعه و نظام اجتماعی وارد می کند.

این کارشناس تصریح کرد: از آنجا که خانواده و اعضای آن، نزدیک ترین اشخاص برای هر فرد هستند، مشکلاتی که برای فرد به وجود می آید، بیشترین تاثیر را پس از خود فرد بر خانواده او می گذارد.

اشکذری گفت: از جمله مهمترین پیامدهای خانه گریزی دختران در خانواده ایجاد مشکلات عاطفی و روحی روانی برای اعضاء خانواده به ویژه پدر و مادر است و تعداد زیادی از پدران و مادران به دنبال فرار دخترشان دچار سکته، بیماری های قلبی و امثال آن می شوند زیرا فرار دختران حیثیت و شرافت خانوادگی دختر را مورد تهدید جدی قرار می دهد.

وی ادامه داد: اگر خانواده ها برای دختران خود به عنوان فردی با روحیه حساس و شکست پذیر بیشتر وقت بگذارند و از طرفی پدر به عنوان مهمترین فرد در کانون خانواده ارتباط نزدیکی با دختران خود داشته باشند هیچ وقت شاهد آمار فزاینده فرار دختران در جامعه نخواهیم بود.

این روانشناس تاکید کرد: امروز والدین به خصوص مردان اینقدر درگیر تامین امرار معاش خانواده هستند که فراموش می کنند بدن علاوه بر غذا برای زنده ماندن نیاز به غذای روحی و روانی نیز دارد در این بین دختران این نیاز را بیشتر دوست دارند از طریق پدران خود تامین کنند و این مهم در جامعه مورد بی مهری قرار گرفته است.

اشکذری افزود: والدین حتما باید ساعاتی از هفته را با فرزندان خود بگذرانند و با فرزندان خود دوست باشند تا فرزندان بتوانند مشکلات و درددل هایشان را با والدین در میان بگذارند و دیگر شاهد فرار دختران از کانون خانواده ها نباشیم.

وی گفت: فرار دختران از کانون خانواده علاوه بر آسیب های فردی و خانوادگی ، آسیب های اجتماعی نیز بر جامعه تحمیل می کند بنابراین این نکته به شدت حایز اهمیت است که روح مانند جسم نیاز به توجه دارد.

این روانشناس عنوان کرد: دین مبین اسلام اهمیت و جایگاه ویژه ای را برای دختر و زن در جامعه قرار داده است و نامگذاری روز ولادت حضرت معصومه به عنوان روز دختر و ولادت حضرت زهرا به عنوان روز زن و مادر مبین این ادعاست.

اشکذری نشان کرد: پدران از این روز استفاده کنند و اگر دختر یا دخترانی دارند حتما در این روز کادویی هرچند اندک تهیه کنند زیرا محبت هیچ گاه از دل دختران نمی رود و مدتها و سالها در قلب شان ماندگار می ماند.

وی در خاتمه گفت: مهمترین عامل فرار دختران از کانون خانواده ریشه عاطفی دارد بنابراین این مشکل نیاز به توجه و رسیدگی دارد والدین حتما به این نکته توجه کنند و برای دختران خود بیشتر وقت بگذارند.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: آسیب های اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۶۸۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود

صالح اصغری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اثرگذاری فضای مجازی در شرایط امروز کشور اظهار کرد: امروز در کشور دو کلان مسئله ناظر به فضای مجازی داریم که باید بر روی آن کار کنیم.

وی افزود: کلان مسئله اول همبستگی اجتماعی و کیان ایران است بعضاً در فضای مجازی شاهد اخبار و مطالب نادرست هستیم که بحث همبستگی اجتماعی و سرمایه اجتماعی را تحت تأثیر قرار داده و می‌تواند باعث مشکلاتی در کشور شود.

وی با بیان اینکه کلان مسئله دوم خانواده ایرانی است، تصریح کرد: خانواده ایرانی به مثابه یک کل منسجم است که یکی از محورهای اصلی آن تربیت است اما به نظر می‌رسد این نهاد اجتماعی در نسبت با فضای مجازی دچار اعوجاج شده است.

اصغری اضافه کرد: فضای مجازی یکی از فرصت‌های خانواده‌ها محسوب می‌شود که متأسفانه شاهد آن هستیم بعضاً مخاطرات آن در خانواده پررنگ شده است.

وی با بیان اینکه باید فعالیت‌های ترویجی را در قالب کمپین‌های مردمی جلو ببریم، اضافه کرد: ما در سازمان مرکز سواد مجازی سازمان سراج تلاش می‌کنیم گروه‌ها و مجموعه‌های مردمی را که دغدغه بهبود شرایط اجتماعی-خانوادگی را در مدل خرد را دارند همراهی کنیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم.

مسؤول مرکز سواد سازمان فضای مجازی سراج تصریح کرد: جنس فعالیت‌های اجتماعی ارگانیک و مردم برای مردم را باید تقویت کنیم.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: حاکمیت و دولت عزم خوبی برای حل مسائل حوزه رسانه و فضای مجازی دارند اما الگوی مردم برای مردم یک الگوی مکمل محسوب می‌شود.

وی گفت: نباید و نمی‌توانیم به عنوان یک جامعه پویا منتظر باشیم تا همه اقدامات از سوی ساختارهای دولتی انجام شود بلکه باید توان خود در سطح خرد تقویت کرده و با احساس مسؤولیت اجتماعی نسبت به مسائلی همچون خبر جعلی دغدغه داشته باشیم.

اصغری تاکید کرد: در جامعه باید الگوهای موفق کوچک را توسعه و رسانه‌ای نمائیم.

وی در پایان با بیان اینکه فضای مجازی ما باید انسجام اجتماعی را افزایش دهد نه اینکه این فضا باعث دو قطبی شدن جامعه و اختلاف در جامعه شود، ادامه داد: ایجاد کمپین ملی مواجهه با خبر جعلی یکی از فعالیت‌هایی است که امسال به آن می‌پردازیم.

کد خبر 6088323

دیگر خبرها

  • گردهمایی موسسات مردمی گلستان در زمینه خانواده، جمعیت و هویت زن امروز در گرگان
  • آسیب به جوانان و جامعه با ضعف دستگاه‌های فرهنگی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • پیشرفت جامعه اسلامی در گرو سلامت و نشاط خانواده‌ها
  • عباس عبدی : درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • درمورد زنان چند بار دست در حفره حجاب کردند و گزیده شدند، اما باز هم تکرار می‌کنند!
  • شناسایی باند‌های سازمان یافته قاچاق دختران و خانه‌هایِ فحشا و فساد
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • کاهش مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده
  • خبرهای خوب مقابله با آسیب‌های اجتماعی مرتبط با زن و خانواده