Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@03:52:08 GMT

انسان، آتش به جان طبیعت فارس انداخته است

تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۷۷۵۶۴

انسان، آتش به جان طبیعت فارس انداخته است

شهرام منتصری، دوشنبه اظهار داشت: آتش سوزی عرصه‌های منابع طبیعی در روزهای اخیر در شهرستان‌های کازرون، فسا، آباده و نی‌ریز با تلاش نیروهای امدادی و منابع طبیعی مهار شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس افزود: در سه روز گذشته، ۱۸ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان‌های فارس رخ داد که اگر حضور بموقع و آمادگی نیروهای امدادی در کنار هماهنگی فرمانداران، مسوولان ستاد مدیریت بحران، همراهی مردم محلی و طبیعت دوستان وجود نداشت، سطح وسیعی از این عرصه‌ها دچار آسیب جدی می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتصری، از رفتار برخی گردشگران و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی گلایه کرد و گفت: بی توجهی برخی گردشگران و بی دقتی بهره‌برداران از مراتع در هنگام روشن کردن آتش و رعایت نکردن اصول ایمنی حفاظت از طبیعت، از عوامل اصلی بروز آتش‌سوزی و گسترش آن در مناطق مختلف استان فارس است.  

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس همچنین ضمن هشدار جدی به کشاورزانی که کاه و کلش مزارع خود را آتش می‌زنند، بیان کرد: متاسفانه در بعضی موارد با آتش سوزی‌هایی مواجهیم که از زمین‌های کشاورزی به عرصه‌های منابع طبیعی سرایت کرده است.

وی ادامه داد: با وجود هشدارهای پی در پی مسوولان مبنی بر ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش مزارع اما هنوز شاهد این رفتار از سوی برخی کشاورزان هستیم و در صورتی که محرز شود عامل ایجاد حریق در عرصه‌های منابع طبیعی سرایت آتش از اینگونه مزارع بوده، صاحب زمین کشاورزی به عنوان عامل ایجاد آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی تحت پیگیرد قانونی قرار خواهد گرفت.

منتصری در مورد آتش‌سوزی‌های چند روز اخیر در عرصه‌های منابع طبیعی فارس نیز گفت: آخرین حریق مربوط به شهرستان کازرون بود که عصر دیروز (یکم تیرماه ۹۹) در اثر خطای انسانی و به احتمال زیاد آتش زدن کاه و کلش مزارع از سوی کشاورزان در کوه مست (کوه قبله) مشرف به روستای گلستان این شهرستان آغاز شد که به علت وزش شدید باد، آتش به سرعت به سمت ارتفاعات کشیده شد.

به گفته وی، این آتش‌سوزی با همکاری نیروهای منابع طبیعی، ماموران آتش نشانی، نیروهای محلی و دهیاری روستاهای گلستان، الیف (اهلی)، مشتان، کوهنوردان، ماموران حفاظت محیط زیست و تشکل‌های مردمی در ساعت یک بامداد امروز (دو تیرماه ۹۹) به طور کامل مهار شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در باره وقوع آتش‌سوزی در شهرستان آباده هم بیان داشت: این آتش‌سوزی در اراضی ملی موسوم به مراتع چهار دره خسرو شیرین آباده رخ داد که پس از اطلاع از وقوع این حریق، ماموران منابع طبیعی به منطقه یاد شده اعزام شدند و عملیات مهار آتش آغاز شد.

وی، ادامه داد: حضور به موقع نیروهای امدادی و همراهی مردم محلی به ویژه دامداران ، مرتعداران در کنار عوامل انتظامی کلانتری خسرو شیرین و نیز ساکنان روستاهای اطراف، موجب شد تا حداقل خسارت به عرصه‌های ملی در این منطقه وارد شود.

منتصری اضافه کرد: ظرف چند روز اخیر، آتش‌سوزی دیگری در منطقه لای چناری امیر حاجیلو و تنگ ناربید (غمپ اسبو) روستای قادرآباد ششده شهرستان فسا رخ داد و این حریق نیز با تلاش بی وقفه نیروهای منابع طبیعی و همکاری اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان فسا، نیروهای نظامی و انتظامی و مردم محلی ادر مدت زمان کوتاهی مهار شد.

او بیان داشت: چهارمین آتش سوزی در منطقه چاه پازن شهرستان نی‌ریز به وقوع پیوست و نیروهای امدادی پس از اطلاع از وقوع این حریق با آمادگی کامل به منطقه نامبرده اعزام شدند و توانستند با کمک دامداران، آتش را در کمترین زمان ممکن مهار کنند.

وی، با اشاره به فاصله زیاد منطقه‌ای که دچار آتش سوزی شده بود و همچنین سخت‌گذر بودن مسیر گفت: برای فرونشاندن این حریق پس از هماهنگی لازم با بخشداری شهر مشکان نی‌ریز اکیپ‌های ۱۵ نفره مردمی به محل اعزام و اقدام به مهار آتش کردند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس با قدردانی از همکاری بسیار خوب مردم محلی در مهار این آتش‌سوزی‌ها، بیان کرد: به دلیل حساسیت عرصه‌های منابع طبیعی، تمام نیروها در حالت آماده باش کامل بسر می‌برند و کشیک‌ها در همه شهرستان‌ها و مرکز استان آماده اعزام به عملیات‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی هستند.

برچسب‌ها آتش‌نشانی منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز فارس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش نشانی منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز فارس آتش نشانی منابع طبیعی و آبخیزداری شیراز فارس منابع طبیعی و آبخیزداری عرصه های منابع طبیعی نیروهای امدادی آتش سوزی مردم محلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۷۷۵۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ احمدی گفت: طبق دستور رئیس دادگستری شهرستان طارم درختانی که قلع و قمع شده بودند با همکاری یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم جمع‌آوری و به اداره منابع طبیعی و آبخیزداری منتقل شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم بااشاره به اینکه  این قلع و قمع آثار تصرفی در پلاک هندی‌کندی به مساحت ۲۰ هکتار بود، افزود: این اقدام با همکاری فرماندهی یگان‌های حفاظت استان و شهرستان طارم انجام شد.


دیگر خبرها

  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • طبیعت زیبای بهاری کوه رنج و گمبیل شهرستان سپیدان
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • تعیین تکلیف اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • رفع تصرف ۴ هزار مترمربع از اراضی ملی سوادکوه
  • رفع تصرف ۴ هزار متر مربع از اراضی ملی در شهرستان ساری
  • جزییات حمله مسلحانه به منزل جنگل‌بانان آملی
  • رفع تصرف پنج هکتار عرصه ملی شهرستان بویراحمد از سودجویان