Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-01@02:43:21 GMT

نابرابری گسترده درآمدی درخانوده های ایرانی

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۱۴۷۴

نابرابری گسترده درآمدی درخانوده های ایرانی

ساعت 24-این طور که آمار ارایه شده مرکز آمار ایران نشان می دهد درسال گذشته دخل وخرج خانوارهای شهری به نفع درآمد بوده است و حتی رقمی هم بیشتر از هزینه هایشان شده است.

 آمارهای ارایه شده از هزینه و درامد خانواده های ایرانی نشان دهنده شکاف درامدی گسترده در این سرزمین است . به طوری که یک خانواده شهری 80 درصد بیشتر از یک خانواده روستایی به طور متوسط در آمد داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سوی دیگر این امارها نشان می دهد درحالی که یک خانواده شهر نشین تهرانی در سال گذشته 81 میلیون تومان درآمدداشته است  یک خانوار روستایی در استان سیستان و بلوچستان فقط  12 میلیون تومان درامد داشته است.  یعنی یک خانواده تهران نشین در سال گذشته 7برابر یک خانواده روستای ساکن سیسان و بلوچستان درآمد به دست آورده است. با توجه به اینکه اندازه خانواده در تهران به مراتب کوچکتر از اندازه خانواده در استان سیستان و بلوچستان است شکاف درآمدی  به طور سرانه بیشتر خواهد شد.

 به گزارش مرکز آمار ایران  در سال 1398 متوسط هزینه‌ سالانه‌ یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی به ترتیب 47 و 26 میلیون تومان بوده است .متوسط هزینه‌ی کل خالص سالانه‌ی یک خانوار شهری ٤٧٤،٣٧٩ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ٢٠,٦ درصد افزایش نشان می دهد.از هزینه‌ کل سالانه‌ی خانوار شهری ١١٧،٥٢٩ هزار ریال با سهم ٢٤.٨ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ٣٥٦،٨٥٠ هزار ریال با سهم ٧٥.٢ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ٢٢.٠ درصد مربوط به هزینه‌ گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ٤٨.٠ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

 دربرابر این میزان هزینه سالانه اما   متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ٥٤١،٠٠٧ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ٢٤,٤ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٨ رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه است. منابع تامین درامد خانوارهای شهری نشان می­دهد که ٣٢.٥ درصد درامد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦.١ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٥١.٤ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است. به این ترتتیب اگر متوسط ها را مبنا قرار دهیم خانوارهای شهری روزگارچندان بدی هم نداشته اند.

مقایسه درصد خانوارهای شهری استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٧ نسبت به سال ١٣٩٨  نشان می­دهد که خانوارهای استفاده کننده اتومیبل شخصی از ٥٣,٢ به ٥٣.١، یخچال فریزر از ٦٨.٥ به ٧٠.٢، جاروبرقی از ٩١.٥ به ٩١.٧، ماشین لباسشویی از ٨٦.٦  به ٨٧.١، ماشین ظرفشویی از ٨.٤ به ٧.٦، اجاق گاز از ٩٩.٢ به ٩٩.١ و مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ١٢.٦ به ١٢.٣ درصد تغییر یافته است.- در سال ١٣٩٨، عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٩٣,٦ درصد از خانوارهای شهری برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) بوده است.

- متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی٢٦١،٠٠٦ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٢١,٧ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی١٠٢،٦٦٤ هزار ریال با سهم ٣٩.٣ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ١٥٨،٣٤٢ هزار ریال با سهم ٦٠.٧ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است. در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و گوشت هر کدام ٢٢.٠ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ٣٠.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

- متوسط درامد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ٢٩٧,٠٢٢ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ٢٧,٤ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درامد خانوارهای روستایی نشان می­دهد که ٣٠,٧ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ٣٣.٥ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٣٥.٨ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تأمین شده است.

- مقایسه درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از لوازم عمده زندگی در سال ١٣٩٧ نسبت به سال ١٣٩٨ نشان می­دهد که خانوارهای استفاده کننده؛ اتومیبل شخصی از ٣٢,٣ به ٣٢.٧، یخچال فریزر از ٤٩.٢ به ٥٠.٤، اجاق گاز از ٩٨.٣ به ٩٨.٤، جاروبرقی از ٦٦.١ به ٦٥.٩، ماشین لباسشویی از ٥٦.٠  به ٥٦.٥ و مایکروویو و فرهای هالوژن دار از ٢.٠ به ٢.٣ درصد تغییر یافته است. همچنین درصد خانوارهای روستایی استفاده کننده از ماشین ظرفشویی با ٠.٥ درصد بدون تغییر بوده است.

- در سال ١٣٩٨ عمده ترین نوع سوخت مصرفی ٧١,٧ درصد از خانوارهای روستایی برای گرما، گاز طبیعی(شبکه عمومی) و ١٦.٤درصد نفت سفید بوده است.

متوسط هزینه‌ها و درامد خانوار بر حسب استان

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ٧٢٧،١٧٥ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ٢٦٣،٢٠٧ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٣٩٨ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ٨١٣،١٧٠ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ٣٤٠،٨٨٨ هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار شهری را در سال ١٣٩٨ به خود اختصاص داده است.بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان البرز با ٤١٧،٧١٤ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ١٤٦،٤٣٠ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ١٣٩٨ داشته‌اند.همچنین استان البرز با ٤٦١،٤٨٨ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ١٢٨،١٠٤ هزارریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ١٣٩٨ به خود اختصاص داده است.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: هزار ریال بیشترین و استان هزینه های خوراکی و دخانی استان سیستان و بلوچستان درصد مربوط به هزینه هزینه های غیرخوراکی خانوارهای روستایی یک خانوار روستایی سالانه یک خانوار بین هزینه هزار ریال با سهم خانوارهای شهری یک خانوار شهری سال ١٣٩٨ استفاده کننده نشان می دهد متوسط هزینه درصد افزایش بیشترین سهم متوسط درامد نسبت به سال یک خانواده کل سالانه سال قبل ٧ درصد ٠ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۱۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج

به گزارش همشهری آنلاین، براساس اعلام سازمان حج و زیارت با تلاش مستمر دست اندرکاران و مدیریت هزینه ها و تسویه حساب نهایی با شرکت های طرف قرارداد، در حوزه های مختلف خدماتی حج، مبلغی از وجوه دریافتی به حساب زائران حج تمتع ۱۴۰۲ بازگردانده خواهد شد.

شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد | زائران خانه خدا نمی‌توانند ارز مسافرتی بگیرند؟

در اطلاعیه سازمان حج و زیارت در این ارتباط آمده است: «با تغییر در برخی از فرآیندها به منظور مدیریت هزینه ها در بخش های حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، خدمات پزشکی و همچنین کاهش خادمان ضیوف الرحمن ( عوامل اجرایی ، فرهنگی و پزشکی ) و از طرفی حمایت های دولت مردمی در تامین ارز مورد نیاز خدمات هواپیمایی و فرودگاهی، مبلغی به عنوان مانده عملیات شناسایی شد، لذا مقرر گردید از امروز تا ۱۰روز آینده به حساب ۸۲۵۰۰ زائر حج تمتع سال ۱۴۰۲ مبلغ ۸۵ میلیون ریال مسترد شود.

در خبر پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت در این زمینه تاکید شده است: «از آنجا که مبالغ صرفه جویی شده مربوط به هزینه هائی غیر از موضوع اسکان حجاج بوده است، مبلغ محاسبه شده برای کلیه زائران یکسان می باشد.»

کد خبر 848542 منبع: ایسنا برچسب‌ها هزینه خبر مهم حج - سازمان حج و زیارت

دیگر خبرها

  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • بازگشت ۸۵ میلیون ریال به حساب زائران حج
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بنا‌های ناپایدار
  • سکونت ۱۰ میلیون ایرانی در بناهای ناپایدار
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • نقش ۳۰۶ هزارمیلیارد ریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی خانوار‌ها در سال ۱۴۰۲
  • تورم نقطه به نقطه تولید در فروردین ۲۳.۸ و سالانه ۳۱.۲ درصد شد