صنایع دستی باید حرفی از دنیای امروز برای مخاطب داشته باشد
تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۲۰۹۹
«همه ما در دوران کودکی با تیله و تیله بازی آشنا بودیم، شیشه به خاطر جلایی که دارد مخاطب را به خودش جذب می کند. شیشه این ویژگی را دارد که با طلا، مس، پلاتین و نقره جوش بخورد و اثری منفی بر آنها نمی گذارد. شیشه فوق العاده جذاب و نجیب است. از کودکی دوست داشتم با دستهایم کار کنم در هنرستان ابتدا علاقهمند بودم در رشته صنایع درس بخوانم دلیلش امکان کار و نقشه کشی بود اما هنرستان محل زندگی ام رشته عمران را نداشت و رشته شیشه داشت؛ شیشه را انتخاب کردم».
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شیشه مادهای متفاوت است نه ماده و نه جامد است بلکه آمورف است زمانی که ذوب می شود به شکل مورد علاقه اش تبدیل می شود معتقدم شیشه گری رخداد است و رسالت شیشه گر مدیریت آن رخداد.
این ها را هیاس حسینی به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت.
هیاس حسینی که نگاه متفاوت به شیشه دارد، فارغالتحصیل هنرستان در رشته شیشهگری علمی و آزمایشگاهی و دارای مدرک درجه یک هنری از اداره کل میراث فرهنگی و صنایعدستی استان تهران است. وی در باکو نزد خانم سونا نقیوا دو سال دوره طراحی فیگوراتیو و نزد مهدی صمدی (هنرمند و مجسمهساز تبریزی و مدرس در آکادمی هنر آذربایجان) دو سال دوره مجسمه سازی گذرانده است. سپس دورههای شیشهگری حرارت مستقیم (flameworking) و تکنیکهای نوین آن را زیر نظر اساتید مجرب شیشه ایتالیا گذراند و با الهام از مهرههای شیشهای یافته شده در چغازنبیل ایران شروع به ساخت مهرههای شیشه ای کرد. هیاس در ساخت نئون که امروزه در هنر معاصر جایگاه ویژهای دارد و شاخهای از شیشهگری است نیز تبحر دارد. آخرین نمایشگاه آثار وی بهمن ماه سال گذشته به نام برزخ در گالری ژاله برگزار شد.
وی درباره ساختار نامناسب صنایع دستی در ایران گفت: در ایران تقریبا همه آثار ساخته شده را زیر نظر حوزه صنایع دستی قرار می دهند به عنوان مثال فردی که سالها متمادی یک یک شکل اثر را بدون هیچ ابتکار و ایده ای می سازد با فردی که محصولش بر اساس ایده و نوآوری است زیر چتر صنایع دستی قرار میگیرد که درست نیست.
وی گفت: در حالی که همواره اعلام می شود که تهران شهر شیشه است و بیشترین صادرات شیشه از این استان صورت میگیرد توجه چندانی به فعالان این حوزه نمیشود. خوب است که مسولان مربوطه برای گفت و گو با هنرمندان شیشه گری به موزه آبگینه سری بزنند و با حضور در این مکان ها درد دل فعالان این هنر را بشنوند تا شاید تحولی در این حوزه رقم بخورد.
حسینی با اشاره به اهمیت و لزوم خلاقیت و ابتکار برای هنروران شیشه گری، گفت: بدون خلاقیت و ایده طرحهای جدید تولید نمیشود. برخی فعالان این رشته از موزهها یا از مکانهایی که صنایع دستی شیشه عرضه میشود مراجعه میکنند و با گرفتن عکس و شبیه سازی این آثار کار خود را پیش میبرند و ادعا دارند که در مورد طراحی حرفی برای گفتن دارند.
برخی استادکارهای شیشهگری در دوران فعالیتشان یک اصول ابتدایی را آموخته اند؛ از آنجا که این صنعت را به صورت تجربی آموخته اند، دانش علمی چندانی در این زمینه ندارند و در طول ایام فعالیتشان کارهای تکراری و سنتی را می سازند و همواره یک روند را تکرار میکنند.
حسینی این تصور که صنایع دستی تنها برای فروش و کاربرد روزانه تولید شود، نادرست خواند و افزود: تولید کالاهایی که هنرهای دستی شناخته میشود به تنهایی دارای ارزش و اهمیت است؛ این هنرها باید حرفی از دنیای امروز برای مخاطب داشته باشد در غیر این صورت جایی در بین مردم پیدا نخواهد کرد.
استاد شیشه گر اضافه کرد: بسیاری از صنایع دستی همانند خاتم کاری ها و میناکاری ها و دیگر محصولات به دلیل شکل و رنگشان امکان هماهنگی با دیگر اثاثیه خانههای امروزی و مدرن را ندارد برای همین بسیاری از افراد امکان بکارگیری از این وسایل را ندارند. به این دلیل است که در این زمینهها نیاز به نگاه جدید به مواد اولیه، ابتکار و طرحهای نو وجود دارد.
حسینی با بیان این که برای جهانی شدن در صنعت شیشه باید مسیر طولانی را طی کرد، گفت: کاربرد آثار صنایع دستی به افتتاحیه ها، اختتامیه ها و تقدیرها مربوط می شود وو جز آن کارکردی ندارند.
وی همچنین ابراز تاسف کرد که تاکنون اثری از تهران جهانی نشده است و یا در دنیا در این زمینه شناخته نشده ایم که بخواهیم رو به جهانی شدن برویم.
برچسبها هنرهای تجسمی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری موزه آبگینهمنبع: ایرنا
کلیدواژه: هنرهای تجسمی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری موزه آبگینه هنرهای تجسمی ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری موزه آبگینه صنایع دستی شیشه گری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۲۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ به گفته مدیر کل میراث فرهنگی اصفهان، فرصتهای سرمایهگذاری استان اصفهان با محوریت کارخانه عظیم و تاریخی ریسباف در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در نمایشگاه ایران اکسپو به سرمایهگذاران خارجی معرفی شد.
امیر کرمزاده، مجموعه تاریخی کارخانه ریسباف را یکی از مهمترین و زیباترین بناهای صنعتی و تاریخی کشور معرفی کرد وافزود: مقرر است این کارخانه به موزه بزرگ اصفهان تبدیل شود.
نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ درتهران بزرگترین و مهمترین رویداد تجاری بهمنظور نمایش توانمندیهای صادراتی با بازارهای بینالمللی است که در این دوره از نمایشگاه، غرفه اصفهان به معرفی توانمندیهای صادراتی استان با رویکرد و ارائه زنجیره ارزشهای راهبردی بهویژه در بخش گردشگری و صنایع دستی و ارائه فرصتهای سرمایهگذاری پرداخت.
دراین رویداد همچنین بیش از ۱۰۰ فرصت سرمایهگذاری گردشگری بهویژه ۱۲ طرح برتر گردشگری در غرفه اصفهان معرفی شد.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اعلام کرد: تفاهمنامههای توسعه گردشگری با ۶ استان تهران، یزد، فارس، کرمان، قم و خراسان رضوی بهمنظور تعامل و همفکری بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیتهای استانها در این نمایشگاه منعقد شد.