Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@00:46:01 GMT

آب مجازی مدیریت شود

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۲۲۷۱

آب مجازی مدیریت شود

سید هادی حسینی بیدار روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: مدیریت واردات و صادرات آب مجازی یعنی کالاهای  کم آب بر صادر و کالاهای پر آب بر وارد کشور شود چراکه تولید یک کیلوگرم گندم نیازمند یک هزار و ۳۰۰ لیتر آب است.

وی گفت: از یکم تا هفتم تیرماه به عنوان هفته صرفه جویی در مصرف آب نامگذاری شده که با توجه به اهمیت آب در ۴۳ آیه شریفه قرآن ۶۳ نوبت به این نعمت ارزشمند اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل آب و فاضلاب همدان با بیان اینکه وضعیت دسترسی مردم جهان به آب آشامیدنی دشوار شده است اظهار داشت: بخش قابل توجهی از مردم برای به دست آوردن آب آشامیدنی سه ساعت در روز باید پیاده روی کنند.

حسینی بیدار ادامه داد: اقدام های صورت گرفته در شهر همدان موجب مدیریت منابع آبی شد با این وجود در سال ۸۶ متوسط آب تولیدی شهر همدان یک هزار و ۹۵۰ لیتر در ثانیه بود اما سال گذشته نه تنها تولید افزایش نیافت بلکه کاهش نیز داشته است.

وی علت این امر را مولفه هایی همچون افزایش جمعیت، رشد شهر نشینی، حاشیه نشینی و افزایش ساختمان ها دانست.

حسینی بیدار ادامه داد: میزان تولید آب در سال گذشته به یک هزار و ۶۵۰ لیتر در ثانیه رسید که ۳۰۰ لیتر در ثانیه کاهش داشت با این وجود مدیریت مصرف شده است.

مدیرعامل آب و فاضلاب همدان ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در میزان مصرف آب تاثیر داشت که از مردم درخواست کمک برای پایدار کردن این شرایط داریم.

حسینی بیدار درباره آبرسانی از سد تالوار به همدان گفت: اجرای این طرح باید در سال ۹۰ پایان یافته و آب در اختیار شرکت آب و فاضلاب همدان قرار می گرفت اما با وجود گذشت ۹ سال به علت کمبود اعتبارات این طرح به نتیجه نرسیده است.

وی ادامه داد: در سالهای گذشته نه تنها آب سد تالوار به همدان نرسید بلکه آب چاه ها نیز از یک هزار لیتر در ثانیه به ۳۰۰ لیتر کاهش یافتند با این وجود با مدیریت آب و فاضلاب و همکاری تیمی، مصرف آب مدیریت شد.

وی گفت: برای تامین آب مورد نیاز شهر همدان از استخر عباس آباد شهر همدان نزدیک ۲۰۰ لیتر در ثانیه آب به مدت چند ماه تامین می شود که قرار است با نصب تصفیه خانه در این مکان میزان آب دریافتی از تپه عباس آباد را به ۳۰۰ لیتر در ثانیه افزایش داد.

مدیرعامل آب و فاضلاب همدان گفت: بارش های زیادی در این محدوده صورت می گیرد که به علت نبود تجهیزات، آب ها هدر می روند در حالیکه می توان آب های موجود در این محدوده را مدیریت کرد.  

وی با یادآوری اینکه تنظیم فشار آب بر اساس ساعات شبانه و روز نیز موجب کاهش هدر رفت آب در این استان شده است اظهار داشت: توان تولید آب در همدان شامل ۴۰۰ لیتر در ثانیه توسط سد اکباتان و یک هزار لیتر تصفیه خانه شهرک شهید بهشتی به همراه آب تامین شده توسط تپه عباس آباد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان افزود: برای افزایش تولید آب در سد اکباتان با نصب یک دستگاه، میزان تولید تا یکماه دیگر ۱۰۰ لیتر در ثانیه افزایش یافته و به ۵۰۰ لیتر در ثانیه رسیده است.

حسینی بیدار تاکید کرد: چنانچه مصرف آب در همدان به بیش از یک هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه برسد در تامین آن با مشکل مواجه می شویم؛ پیشتر یک هزار و ۶۵۰ لیتر در ثانیه مصرف داشتیم و بیشترین میزان مصرف نیز متعلق به شهرستان اسدآباد بود.

وی با بیان اینکه سرانه مصرف در همدان به ازای هر نفر ۱۵۰ لیتر در هر شبانه روز است اضافه کرد: افزایش جمعیت، هدر رفت آب، ساختار معیوب صنعت آب از عوامل بالا رفتن مصرف آب در همدان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: ۹۲درصد آب تولیدی این استان در بخش کشاورزی، ۲ درصد در بخش صنعت و ۶ درصد برای مصارف خانگی در مناطق شهری و روستایی استفاده می شود.

حسینی بیدار افزود: ۹۵ میلیون متر مکعب آب در مناطق شهری از طریق سه سد، ۱۸۰ حلقه چاه و چهار تصفیه خانه برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در شهرها تامین و همچنین آب مورد نیاز روستاها نیز از طریق ۸۸۰ حلقه چاه، ۲۲۹ چشمه ۶۴ رشته قنات برای ۶۲۰ هزار نفر جمعیت تامین می شود.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید آب در همدان حدود یک هزار و ۷۵۰ لیتر در ثانیه است ولی در ماه های تیر، مرداد، شهریور و مهر به خاطر افزایش مصرف امکان بروز نارسایی هایی در تولید آب زیاد است و در این ماه ها آبی از تپه عباس آباد نیز تامین نمی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان گفت: میزان جمعیت زیر پوشش فاضلاب در این استان با ۲۵ درصد افزایش به ۷۶ درصد رسیده است در حالیکه این آمار در کشور به طور میانگین ۵۰ درصد است.

وی ادامه داد: در عین حال ۹۵ تا ۹۸ درصد ساکنان حواشی شهر همدان نیز زیر پوشش خدمات فاضلاب هستند.

حسینی بیدار اعلام کرد: امسال پنج مجتمع آبرستانی به همراه ۱۰ روستا با هزینه کرد ۴۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال با حضور وزیر نیرو افتتاح می شود.

وی افزود: با بهره برداری از این طرح ها ۵۲ هزار نفر از جمعیت زیر پوشش خدمات شرکت آب و فاضلاب قرار می گیرند و همچنین ۷۰ میلیارد تومان برای پیوستن بخش لجن تصفیه خانه به مدار هزینه شده است.

برچسب‌ها شركت آب و فاضلاب همدان همدان شورای عالی الگوی مصرف سد اکباتان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شركت آب و فاضلاب همدان همدان سد اکباتان شركت آب و فاضلاب همدان همدان سد اکباتان شرکت آب و فاضلاب همدان لیتر در ثانیه حسینی بیدار تولید آب تصفیه خانه عباس آباد شهر همدان یک هزار ۳۰۰ لیتر مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۲۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سعید رئوفی نسب به خبرنگار ما گفت: به دنبال یک نیم فصل تقریبا خشک، شاهد بارش‌های بسیار خوبی در از ابتدای امسال تاکنون به ویژه در بالادست سد دز و استان لرستان بودیم.

وی با بیان اینکه بارش‌های بهاره به شدت الگوناپذیر هستند، افزود: باتوجه به تغییرات مستمر الگو‌های بارشی در این فصل، مدیریت بارش‌ها دشوار است و درحال حاضر در هر ثانیه، ۶۰۰ متر مکعب آب از مجموعه سرریز‌ها و نیروگاه رهاسازی می‌شود.

رئوفی نسب ادامه داد: جلسه‌های متعدد کارشناسی باحضور مدیران ارشد سازمان آب و برق خوزستان و نیروگاه و سد دز برگزار و وضعیت مدل‌های هواشناسی به صورت روزانه و ساعتی رصد می‌شد.

مدیرعامل سد و نیروگاه دز با اشاره به آبگیری سد در حداکثر ارتفاع در بارش‌های اخیر، اضافه کرد: بخشی از آب نیز به صورت مدیریت شده و براساس تاب آوری رودخانه‌های پایین دست، رهاسازی شد.

دیگر خبرها

  • گزارش اوجی از سوددهی خیره‌کننده پالایشگاه آبادان و افزایش تولید مجتمع‌های پتروشیمی
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز رهاسازی می‌شود
  • ظرفیت تصفیه خانه‌های آب کرج ۶۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز خوزستان
  • رهاسازی ۶۰۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • ۱۸۵ میلیون متر مکعب آب شرب در لرستان تولید شد