Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@23:48:01 GMT

تهدیدهای پیش‌روی آمریکا از نگاه کتاب بولتون

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۳۵۹۵

تهدیدهای پیش‌روی آمریکا از نگاه کتاب بولتون

جان بولتون در کتاب خود با عنوان «اتاق اتفاق» نوشته‌است: تهدیدها و فرصت های جدید با سرعت پیش روی ما قرار می‌گرفتند و هشت سال دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به معنای ترمیم بسیار بود. من برای مدت زمانی طولانی در مورد امنیت ملی آمریکا در دنیایی متلاطم اندیشیده بودم؛ روسیه و چین در سطوحی راهبردی و ایران، کره شمالی و سایر کشورهایی که آرمان های هسته‌ای داشتند از نقطه نظر دیگر ایالات متحده را تهدید می‌کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خطرات ناشی از تروریسم بنیادگرایی در خاورمیانه پرآشوب (سوریه، لبنان، عراق و یمن)، افغانستان و کشورهای دیگر و حتی تهدیدهای موجود در نیمکره غربی، مانند خطراتی که از جانب کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه احساس می‌شد نیز باید در نظر گرفته می‌شد.  

بولتون در ادامه می‌افزاید: من در سیاست خارجی سیاست طرفداری از آمریکا (ایدئولوژی‌ها، فرهنگ و آمریکایی) را در پیش گرفتم و «آدام اسمیت»  (از نظریه پردازان اصلی نظام سرمایه داری مدرن) را در زمینه اقتصاد، «ادموند برک» (پایه گذار محافظه کاری مدرن) در مورد جامعه، مقالات مربوط به دولت فدرالیست و ترکیبی از «دین آچسون» (شخصی که نقش محوری در تعریف سیاست خارجی آمریکا در دوران جنگ سرد داشت) و «جان فاستر دالس» (از چهره‌های مهم در سالهای آغازین جنگ سرد) در زمینه امنیت ملی دنبال کردم. ضمن انکه نخستین فعالیت سیاسی من در سال ۱۹۶۴ به نمایندگی از «باری گلد واتر»  (کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا در سال ۱۹۶۴) بود.  

بولتون در کتاب خود با عنوان «اتاق اتفاق» خاطراتش را از زمان تصدی گری به عنوان مشاور امنیت ملی در کاخ سفید شرح داده و ازآنجاکه به انتشار کتاب واکنش های بسیاری از سوی محافل سیاسی آمریکا و دیگر کشورها شده، جنجال زیادی بپا کرده است.  

در این میان تلاش دولت آمریکا برای طرح دعوی در دادگاه فدرال واشنگتن و ممانعت از انتشار اتاق اتفاق بی‌نتیجه مانده چراکه قاضی فدرال هرگونه حکم برای جلوگیری از انتشار آن را رد کرده است.  

«دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا نیز در میانه اختلافات اساسی درباره چگونگی مدیریت چالش‌های مهم سیاست خارجی مانند ایران، کره شمالی و افغانستان، بولتون را که سومین مشاور امنیت ملی خود بود اخراج کرد.  

برچسب‌ها کره شمالی جان بولتون ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کره شمالی جان بولتون ایالات متحده آمریکا کره شمالی جان بولتون ایالات متحده آمریکا امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!

سه سال پس از افشای مصاحبه جنجالی سعید لیلاز با محمدجواد ظریف که آن زمان گفته شده بود صرفا برای ثبت تاریخ شفاهی بوده و به دلایل نامعلومی به برخی رسانه‌های خارجی درز داده شده، حالا لیلاز تایید کرده که افشای آن "عمدی" و برای "ارسال پالس مثبت به آمریکا" بوده است.

این بخش از گفت‌وگوی روزنامه شرق با لیلاز را در ادامه بخوانید:

به نقل از شما شنیده بودم که انتشار فایل گفت‌وگوی چندساعته‌تان با محمدجواد ظریف هم نوعی پالس مثبت تهران بود؟ خودتان چنین چیزی را تأیید می‌کنید؟

لیلاز: احسنت بر شما. دقیقا همین‌گونه است. البته می‌دانم می‌خواهی به جزئیات انتشار آن فایل از زبان سعید لیلاز برسی تا آن را در این مصاحبه چاپ کنی، اما من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. فقط این را سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه چندساعته من با محمدجواد ظریف، بدون آنکه بگویم چه کسی‌ چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن با هدف ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی‌ دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متأسفانه حتی همین کمک را هم نکرد. می‌دانی چرا؟

چون تصور واشنگتن این بود که جریان رادیکال در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به قدرت می‌رسد و تضمین بهتر و محکم‌تری برای توافق احتمالی و احیای برجام خواهد بود. به هر حال دولت بایدن سعی داشت یک توافق بزرگ‌تر را در دستور کار داشته باشد و با این فکر، عملا مذاکرات را تا زمان به قدرت رسیدن دولت نزدیک به هسته قدرت که رئیسی بود، نگه داشت.

لیلاز: احسنت. که نتیجه آن را هم دیدیم. یعنی آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی ‌توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد و نهایتا به شرایط حال حاضر کشور رسیدیم که احتمال دارد دوباره دونالد ترامپ هفت ماه دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود.

دیگر خبرها

  • استقبال مردم در روز اول نمایشگاه کتاب تهران از نگاه ناشرین
  • ◄ انتشار یک کتاب جدید درباره قوانین و مقررات حمل و نقل و ترافیک
  • اتکا به صنایع منبع محور، عامل کاهش تاب آوری در مقابل شوک‌های خارجی
  • مبارزترین فرهنگ ادبی بین‌المللی فرهنگ فلسطینی است
  • مسکو در بزنگاه تصمیم درباره اردوغان
  • آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲ میزبان گردشگران خارجی ۶۳ کشور بوده است
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی، بدتر از تحریم خارجی است
  • گلایه تولیدکنندگان از کمبود نقدینگی و تأخیر بسیار زیاد بانک مرکزی در تخصیص ارز/ سیاست‌هایی که در حال متوقف کردن تولید است/ خودتحریمی بدتر از تحریم خارجی است