Web Analytics Made Easy - Statcounter

هاشمی گفت: یکی از بازوان اصلی برگزاری دهه کرامت، کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند چرا که جشن دهه کرامت یک جشن مردمی است و مساجد در محلات و سطح شهر، بهترین برگزار کنندگان این جشن ها هستند و نقش اجرایی موثری دارند.

خبرگزاری شبستان - شیراز:

 

دهه کرامت به دهه اول ماه ذی القعده گفته می شود که با ولادت حضرت معصومه (س) آغاز می شود و با ولادت امام رضا (ع) در ۱۱ ذی القعده به پایان می رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این دهه گرامی، ششم ذی القعده، به بزرگداشت حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) تعلق دارد که اهمیت دهه کرامت را برای شهر شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) بیشتر می کند و سازمان ها و اداره های مختلف، برنامه های متعددی برای گرامیداشت این دهه در نظر می گیرند.

«سید محمود هاشمی»، رئیس اتاق اصناف مرکز استان فارس با گرامیداشت و تبریک این دهه به مردم شهر شیراز و سایر نقاط استان فارس به سئوالاتی در خصوص دهه کرامت به شرح زیر پاسخ می دهد:

 

از نظر شما دهه کرامت تا چه اندازه می تواند در معرفی سیره اهل بیت (ع) به ویژه حضرت امام رضا (ع)، حضرت شاهچراغ (ع) و حضرت معصومه (س) به مردم، موفق باشد؟

شیراز که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) نامگذاری شده است با برخورداری از حرم مطهر شاهچراغ (ع) در کنار حرمین مطهر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) در ایران اسلامی، فرصتی ویژه برای معرفی سیره ائمه اطهار (ع) دارد که هموطنان ولایت‌مدار ما می‌توانند از کرامات هر سه بزرگوار فیض ببرند.

 برگزاری برنامه ها در این دهه، فرصت بی نطیری برای بیان کرامات اهل بیت (ع) است که باید به بهترین شکل از این فرصت به خصوص برای معرفی سیره ائمه اطهار (ع) به نسل جوان بهره گیری شود.

 

دهه کرامت چگونه می تواند عنوان «سومین حرم اهل بیت (ع)» را در ایران اسلامی، بیش از پیش مشخص و نهادینه کند؟

یکی از مناسبت های خوب در دهه کرامت، سالروز بزرگداشت احمدبن موسی (ع) است که همین امر باعث شده تا شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) و شهری مذهبی نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای مسلمان مطرح شود و باید در دهه کرامت همگام با سالروز میلاد حضرت معصومه (س) و حضرت امام رضا (ع) به معرفی کرامات حضرت شاهچراغ (ع) نیز پرداخته شود، متولیان فرهنگی در شیراز اهتمام ویژه داشته باشند و معتقدیم که تمامی برنامه های شیراز با محوریت حضرت شاهچراغ (ع) در این ایام اجرا شود.

 

چه انتظاری در مورد دهه کرامت و معرفی حضرت شاهچراغ (ع) دارید و جامعه، فرهنگوران و مسئولان چه نقشی در مرتفع شدن این توقع دارند؟

در دهه کرامت، ارزیابی مسئولان در انجام وظایف محول شده، نقش مهمی دارد و روزی زیباتر از سالروز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) برای مردم شیراز وجود ندارد چرا که بسیاری از برکات شیراز از برکت وجود این بزرگوار است.

متولیان فرهنگی باید اوج کارشان را در گرامیداشت و برگزاری مناسبت های مذهبی در دهه کرامت بر بزرگداشت حضرت احمدبن موسی (ع) متمرکز کنند که خوشبختانه با تشکیل ستاد «دهه کرامت» در استان فارس از انجام موازی کاری در سازمان ها جلوگیری شده است و دستگاه ها متحد و یکپارچه، سیاست گذاری های مشترک را پیش می برند که بهترین نتیجه آن انتقال کرامت ائمه اطهار (ع) به نسل جوان است که برای آن تلاش می‌شود.

 

آیا دهه کرامت که بیش از یک دهه از عمرش می گذرد، توانسته انتظارات برای معرفی حضرات به ویژه حضرت شاهچراغ (ع) را برآورده کند، اگر نتوانسته چه راهکارهایی وجود دارد؟

خوشبختانه، دهه کرامت اثر گذار بوده است اما به نتیجه فعلی قانع نیستیم و معتقدیم که در برنامه ریزی و اجرای برنامه های این دهه در کنار کمیت به کیفیت نیز باید توجه شود و کیفی سازی و تنوع برنامه‌ها در این دهه اهمیت ویژه‌ای دارد تا برنامه‌ها کلیشه‌ای و کم اثر نباشد.

 لازم است برنامه ریزی در طول سال برای بزرگداشت این دهه به انجام برسد و از تجارب سال های قبل در هر سازمانی برای بزرگداشت دهه کرامت سال بعد استفاده شود.

به نظر شما برنامه ریزی صحیح برای این دهه می تواند در توسعه گردشگری مذهبی در شیراز، یاری رسان باشد؟

شهر شیراز در حوزه های مختلف دارای ظرفیت های متعدد گردشگری است و در حوزه گردشگری مذهبی ظرفیت بالایی دارد که مسئولان با استفاده از دهه کرامت، می‌توانند در این حوزه اقدامات موثری برای رونق گردشگری مذهبی انجام دهند.

 البته لازم است برنامه ریزی ها به چند هفته قبل از فرا رسیدن دهه کرامت، محدود نشود بلکه از پایان دهه کرامت یک سال برنامه ریزی برای دهه کرامت سال بعد آغاز شود، متخصصان گردشگری مذهبی به صحنه بیایند و از پتانسیل دانشگاه ها و حوزه علمیه برای ارائه طرح در این زمینه استفاده شود و مسئولان نیز برای طرح های مناسب، تامین اعتبار کنند.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد به عنوان یکی از بازوان برگزاری دهه کرامت، چه میزان توانسته اند در این رابطه موفق عمل کنند؟

یکی از بازوان اصلی برگزاری دهه کرامت، کانون های فرهنگی هنری مساجد هستند چرا که جشن دهه کرامت یک جشن مردمی است و مساجد در محلات و سطح شهر، بهترین برگزار کنندگان این جشن ها هستند و نقش اجرایی موثری دارند.

 

سازمان شما برای این دهه در سال جاری چه برنامه هایی دارد؟

به دلیل موج دوم شیوع کرونا، اتاق اصناف فارس، جشن های امسال را به صورت همایش تجمعی برگزار نمی کند اما کرونا بن‌بستی برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت نیست و با تاکید بر فضای مجازی و ظرفیت مساجد می توان جشن ها را اجرا کرد.

 اصناف فارس سهم خود را بر اساس تکالیف ستاد «دهه کرامت»، امسال به بهترین شکل ممکن نیز انجام خواهد داد و جامعه انجمن اسلامی اصناف و بازاریان فارس، سازمان بسیج اصناف و بازاریان سپاه فجر، روسای اتحادیه های صنفی شهرستان ها و ... به عنوان اعضای کمیته برگزاری دهه کرامت اصناف، برنامه‌های در نظر گرفته شده را اجرا خواهند کرد.

 

سخن پایانی شما پیرامون دهه کرامت ما چیست؟

ضمن تبریک این دهه مبارک به مردم عزیز استان، تاکید داریم که این دهه متعلق به مردم است و هر فردی به سهم خود وظیفه دارد برای انتقال کرامات و فضائل اهل بیت (ع) به نسل جدید تلاش کند.

در سال هایی که حجمه های زیادی از طرف دشمنان، خصوصا به نسل جوان وارد می‌شود و راه دین ستیزی در پیش گرفته شده است، باید تلاش کنیم تا از خانواده تا تمامی سازمان ها و دستگاه های فرهنگی با انجام اقدامات لازم بار دیگر، مردم ولایتمدار و متعهد به نظام، نقشه های دشمنان را نقش برآب کنند.

 

پایان پیام/664

منبع: شبستان

کلیدواژه: اتاق اصناف فارس شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت کانون فرهنگی هنری مساجد دهه کرامت در فارس کانون های مساجد فارس جشن های دهه کرامت دهه کرامت شیراز کانون های فرهنگی هنری مساجد برگزاری دهه کرامت سومین حرم اهل بیت گردشگری مذهبی حضرت شاهچراغ دهه کرامت حضرت معصومه برنامه ریزی برنامه ها امام رضا جشن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۳۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های دهه کرامت در ورامین تشریح شد

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در تشریح برنامه‌های دهه کرامت ورامین گفت: محوریت برگزاری مراسم باید در اعتاب مقدسه باشد، چون همگان امکان حضور در صحن مطهر حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را ندارند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ورامین، حجت‌الاسلام سید محسن محمودی در جلسه دهه کرامت شهرستان ورامین گفت: در نظام اسلامی موظف به تعظیم شعائر هستیم و برای دهه کرامت که کار کردن در آن دلی و اعتقادی است و قطعاً برکات آن در سطح جامعه ساری و جاری خواهد شد باید با تمام توان انجام وظیفه کنیم.

وی افزود: بزرگداشت دهه کرامت وظیفه دینی انقلابی همه شیعیان است و روز میلاد حضرت فاطمه معصومه باید با محوریت دختران برنامه‌ها پیش‌بینی شود تا حق دختران ما ادا شود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران گفت: توجه به کرامت دختران و بانوان در زمانی که بیشترین هجمه‌ها به این قشر از جامعه توسط دشمنان وجود دارد یک اولویت برای مسئولین و خانواده‌ها باشد که لازم است با بهره‌گیری از توانایی‌های بانوان که فراوان است بتوان قدم کوچکی در این راه برداشت.

حجت‌الاسلام محمودی برگزاری مراسم و جشن را عرض ارادت به محضر ائمه اطهار دانست و تصریح کرد: در کنار برگزاری مراسم می‌توانیم برنامه‌های تبیینی را مکمل برگزاری یک مراسم داشته باشیم و محوریت باید در اعتاب مقدسه باشد و چون همگان امکان حضور در صحن مطهر حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) را ندارند می‌توان در بقاع متبرکه خصوصاً امامزادگان بانو برنامه‌های ویژه‌ای را اجرا کرد.

وی ادامه داد: پیش‌بینی‌شده است عصر روز 20 اردیبهشت‌ماه ویژه‌برنامه سراسری برای دختران برگزار شود و در این برنامه با اجرای خود بانوان برنامه‌ها در سراسر کشور اجرا خواهد شد.

مبنای جشن‌های دهه کرامت باید «عارفاً بحقّها» باشد

وی از ادارات خواست توجه ویژه‌ای به بانوان داشته باشند و برنامه‌های جشن و اعطای هدایا به این عزیزان را در برنامه‌های خود داشته باشند و در این راستا خادمیاران رضوی می‌توانند با حضور در ادارات به اجرای این برنامه نقش‌آفرینی کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران در پایان گفت: همه وظیفه دارند از نیروی انتظامی در طرح نور حمایت کنند و باید در این عرصه فرهنگی که دشمن به جنگ اعتقادات بانوان عفیفه ما آمده است همگان باید حمایت خود را اعلام کنند تا بتوانیم شاهد اثرات آن در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • عضویت ۱۰۶ هزار نوجوان در کانون‌های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی
  • تحول در رویدادها و برنامه‌های کانون‌های مساجد
  • اجرای طرح "مسجد، پایگاه قرآنی" در ۱۰۲ کانون فرهنگی هنری همدان
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • برنامه‌های دهه کرامت در ورامین تشریح شد
  • توزیع گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • توزیع ۱۰۰۰ بسته گوشت میان خانواده‌های کم برخوردار مازندران
  • عضویت 106 هزار نوجوان در کانون های فرهنگی مساجد آذربایجان‌غربی