Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@10:44:37 GMT

دوازده قـدم را محکم بردار!

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۴۶۱۴

دوازده قـدم را محکم بردار!

همشهری آنلاین_ سارا جعفرزاده: رویکرد این انجمن بیشتر معطوف به افرادی بود که به‌صورت ارادی تمایل به ترک اعتیاد داشتند و صرف‌نظر از نوع ماده مخدری که مصرف می‌کردند می‌توانستند به این انجمن بپوندند. اساس عضویت، اصل گمنامی و کمک یک معتاد در حال بهبودی به معتاد دیگر است. با توجه شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفند ماه کلاس‌های این انجمن که به‌صورت حضوری برگزار می‌شد، لغو شد و در حال حاضر خبر خوشایند این است که برگزاری برخی از جلسات این انجمن قرار است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌زودی از سر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته در ایام کرونا به‌رغم اینکه بیشتر جلسات این انجمن لغو شده بود اما برخی از معتادان همچنان به‌صورت مجازی با راهنمای خود و دیگر اعضای انجمن در ارتباط بودند.  
انجمن معتادان گمنام نهادی است مردمی، خودجوش و غیرانتفاعی که از سال ۱۳۶۹ در مرکز بازپروری قرچک ورامین فعالیت خود را آغاز کرد. «امیر نقوی» مسئول روابط‌عمومی جنوب‌شرق ۲ انجمن معتادان گمنام در این‌باره می‌گوید: «در سال ۱۳۷۳ با کمک اعضای انجمن معتادان گمنام و حمایت‌های مسئولان نخستین جلسه رسمی این انجمن در تهران برگزار شد و در نهایت از سال ۱۳۸۵ از سوی پلیس امنیت و ناجا و در سال ۱۳۹۲ از طرف وزارت کشور مجوز فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد در سطح ملی را دریافت کرد. » نقوی با اشاره به شروع فعالیت این انجمن در منطقه ۱۵ ادامه می‌دهد: «نخستین جلسه این انجمن در منطقه ۱۵ حدود ۲۰ سال پیش برگزار شد و در حال حاضر ۲۴ گروه در این منطقه فعال است و تقریباً در تمام محله‌های این منطقه جلسات انجمن برگزار می‌شود. اصل گمنامی یکی از مواردی است که در این انجمن رعایت می‌شود یعنی شرایطی ایجاد شده که هر فردی فارغ از نام و شغل و اصل و نسب بتواند در کنار سایران از اعتیادش صحبت کند و در واقع رعایت حریم خصوصی معتادان برای انجمن بسیار مهم است. »

 اصل اول، تمایل به قطع مصرف موادمخدر 

عضویت در انجمن معتادان گمنام شرایط خاصی لازم ندارد و فقط کافی است که شخص معتاد تمایل به قطع مصرف مواد داشته باشد. نقوی در این‌باره می‌گوید: «عضویت در انجمن معتادان گمنام کاملاً رایگان بوده و هیچ شرط و شروط خاصی ندارد و هر شخص معتادی بدون در نظر گرفتن نوع ماده مخدری که مصرف می‌کند، ‌نژاد، سن و جنسیت می‌تواند عضو انجمن باشد. در نتیجه تنها لازمه عضویت در انجمن معتادان گمنام تمایل به قطع مصرف موادمخدر از سوی فرد مصرف‌کننده است. » نقوی با تأکید برعدم تجویزدارو در این انجمن می‌گوید: «عده‌ای تصور می‌کنند ما در انجمن به وسیله داروهای شیمیایی کار درمان معتادان را انجام می‌دهیم. به رغم این تصور، اساس کار ما درمان به وسیله دارو نیست و در انجمن معتادان گمنام هیچ دارویی برای فرد معتاد تجویز نمی‌شود و در واقع تلاش اعضای انجمن این است که از طریق برگزاری جلسه‌های روان‌شناسی، بحث آزاد و گفت‌وگو خود شخص معتاد ترغیب و تشویق به ترک اعتیاد شود. هر شخص معتادی از طریق انتخاب یک راهنما می‌تواند پیشرفت خوبی در جلسات داشته باشد. »

 ۱۲ قدم طلایی تا پاکی

یکی از مراحلی که معتادان متمایل به ترک اعتیاد باید در این انجمن پشت سر بگذارند، اصول«دوازده قدم» نام دارد. این قدم‌های نمادین برنامه انجمن در رابطه با بهبودی شخص را شرح می‌دهد. نقوی با توضیح این اصول می‌گوید: «از طریق دوازده قدم، اعضای انجمن با تمرین و فراگیری و اجرای اصولی از جمله تسلیم، تمایل، اعتماد، ایمان، فروتنی، روشن بینی و صداقت می‌آموزند که چگونه بدون مصرف موادمخدر زندگی کنند، با مسائل روزانه خود روبه‌رو شوند و در نهایت عوارض ناشی از اعتیاد را بهبود ببخشند. قدم‌های ۱۲‌گانه ابزاری برای شناخت نقاط قوت و ضعف فرد معتاد، ایجاد رابطه خوب با خود، اجتماع و خداوند است و باعث می‌شود امید به زندگی در فرد معتاد افزایش یابد. » او به چگونگی برگزاری جلسات انجمن معتادان گمنام هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «با هماهنگی راهنما و رهرو، جلسات انجمن به‌صورت هفتگی یا روزانه در یک مکان مشخص تشکیل می‌شود و اعضا یک گروه را تشکیل می‌دهند و با خرد جمعی خدمتگزارانی را برای پیشبرد اهداف انتخاب می‌کنند. » 

 رابطه معنوی میان راهنما و رهرو 

روابط اعضای انجمن مبتنی بر روابط اداری نیست و روابط شخص راهنما (هدایت‌کننده شخص معتاد) و رهرو (معتاد) یک رابطه دلی و معنوی است و هدف ما کمک یک فرد معتاد در حال بهبودی به فرد معتاد دیگر است. نقوی با یادآوری این موضوع می‌افزاید: «هر شخص معتادی بعد از ورود به جلسات کسی را از میان اعضای انجمن انتخاب و به‌عنوان راهنمای خود معرفی می‌کند. فقط راهنما باید سابقه حضور طولانی‌تری در مقایسه با رهرو داشته باشد و خودش قبلاً دوازده قدم را طی کرده باشد تا بتواند رهرو را هدایت کند. » نقوی با تأکید بر حضور اشخاص راهنما می‌گوید: «راهنما گرفتن به‌عنوان بخش حیاتی از برنامه بهبودی انجمن توصیه می‌شود و یک رابطه شخصی بر اساس معنویت و اصول روحانی انجمن میان راهنما و رهرو شکل می‌گیرد و این افراد می‌توانند مسائل و مشکلات خود را با راهنما مطرح کنند. » او به مکان شکل‌گیری جلسات اشاره می‌کند و می‌گوید: «معمولاً جلسات انجمن در فضای باز مانند بوستان یا فضای سبز برگزار می‌شود که از لحاظ روانی باعث ایجاد حس سرزندگی و نشاط در افراد می‌شود. »

 ارائه خدمات به بانوان معتاد 

با توجه به اینکه برخی از بانوان هم در دام اعتیاد گرفتار شده‌اند، عده‌ای تصور می‌کنند که بانوان نمی‌توانند در جلسات انجمن معتادان گمنام حضور داشته باشند. این درحالی است که انجمن معتادان گمنام شرایطی را برای حضور بانوان هم فراهم کرده است و آنها هم به راحتی می‌توانند در این انجمن به شرط تمایل به قطع مصرف موادمخدر عضو شوند. نقوی می‌گوید: «شرایط برای حضور بانوان معتاد متمایل به ترک اعتیاد در انجمن فراهم است و در حال حاضر در منطقه ۱۵ ما شاهد فعالیت ۳ گروه از بانوان در انجمن معتادان گمنام هستیم. البته در سال‌های اخیر با تقاضای زیادی برای عضویت بانوان در انجمن معتادان گمنام روبه‌رو بوده‌ایم و اکنون مانعی برای پذیرش آنها وجود ندارد. » او به معرفی انجمن در مکان‌های مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: «کمیته زندان‌ها مسئولیت معرفی انجمن معتادان گمنام در بیمارستان‌ها، زندان‌ها، مراکز بازپروری، مراکز سم‌زدایی و مددسراها را برعهده دارد. »

 وقفه ۴ ماهه به خاطر کرونا

در اسفند ماه سال گذشته بعد از اعلام ستاد مقابله با کرونا، تمام فعالیت‌های انجمن معتادان گمنام متوقف و جلسات تعطیل شد. این وقفه مشکلات بسیاری را برای اعضای انجمن به وجود آورد. نقوی در این‌باره می‌گوید: «به‌محض شیوع کرونا جلسات انجمن معتادان گمنام هم تعطیل شد. در این ایام برخی از اعضا به‌صورت مجازی و گاها حضوری با یکدیگر در ارتباط بودند ولی برخی از اعضای انجمن هم به واسطه تعطیلی جلسات مجدد به مصرف موادمخدر روی آوردند. » او به ادامه فعالیت جلسات اشاره می‌کند و می‌گوید: «با توجه به مشکلات پیش آمده برای برخی‌ از اعضای انجمن از جمله مصرف مجدد موادمخدر و بی‌انگیزگی برای ترک اعتیاد، برخی از جلسات به تدریج و با رعایت تمام اصول و پروتکل‌های بهداشتی و با دستور مسئولان ذی‌ربط به‌زودی فعال خواهد شد. »

در مورد انجمن معتادان گمنام بیشتر بدانیم

 انجمن معتادان گمنام در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را در تهران آغاز کرد.  
 این نهاد، یک نهاد مردمی و خودجوش است و وابسته به سازمان خاصی نیست.  
 معتادان به‌صورت گمنام و با رعایت حریم خصوصی در جلسات حضور دارند.  
 تمایل به قطع مصرف موادمخدر تنها لازمه حضور افراد معتاد در این انجمن است.  
 اساس کار این انجمن، درمان نیست بلکه آموزش خودباوری و تشویق معتادان برای شرکت در جلسات و پذیرش اصول دوازده قدم است.  
 حضور بانوان در جلسات انجمن معتادان گمنام ممنوع نیست.  
 این انجمن صرفاً از طریق برگزاری جلسات روان‌شناسی و روان‌شناختی سعی بر ایجاد انگیزه در فرد معتاد دارد.

کد خبر 524342 برچسب‌ها محله همشهری محله منطقه ۱۵ اعتیاد - معتاد

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: محله همشهری محله منطقه ۱۵ اعتیاد معتاد جلسات انجمن معتادان گمنام انجمن معتادان گمنام اشاره می کند و می گوید ترک اعتیاد اعضای انجمن شخص معتاد فرد معتاد منطقه ۱۵

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۴۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

رئیس‌جمهور بلاروس می‌گوید ائتلاف کشورهای غربی به عمد جنگ اوکراین را طولانی می‌کند، آن‌ها اوکراین را به یک معتاد به مواد مخدر تبدیل کرده‌اند که با وعده‌هایی مبنی بر دوز جدیدی از سلاح‌های اضافی و تزریق‌های مالی، افسارش را در دست داشته باشند.

به گزارش ایسنا، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس روز پنجشنبه و در نشست هفتمین کنگره خلق بلاروس گفت که اوکراین امروز به صلح نیاز دارد و امروز راحت‌ترین شرایط برای مذاکرات صلح وجود دارد.

او با اشاره به مذاکرات مسکو-کی‌یف در ترکیه گفت: بهتر است از توافقات استانبول شروع کنیم. متون اولیه‌ای که در هفته‌های ابتدایی جنگ بین مقامات روسیه و اوکراین در ترکیه مورد بحث قرار گرفت می‌تواند نقطه شروعی برای مذاکرات باشد. همه ارتش، روسای سرویس‌های اطلاعاتی غربی، سیاستمداران و سران کشورها علناً می‌گویند که نباید اجازه داد پوتین پیروز شود. اگر بر آن اصرار دارید، اکنون زمان مذاکره است.

براساس گزارش بلتا، لوکاشنکو گفت: همه بارها شنیده‌اند که وضعیت نظامی و سیاسی منطقه و جهان از سوی کارشناسان بحرانی ارزیابی می‌شود که قابلیت سرایت به یک درگیری جهانی را دارد. امروز ما در مورد نیروها و ابزارهایی صحبت خواهیم کرد که برای تشدید تهدیدها علیه امنیت ملی ما استفاده می شوند. خطر واقعی اصلی داشتن یک نقطه داغ در منطقه است؛ اوکراین.

اتحادیه اروپا یک چالش برای آمریکا

رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد: واشنگتن هر کاری انجام می‌دهد تا کشور ما را به درگیری بکشاند، مکانیسمی را برای مشارکت سایر کشورها در آن راه اندازی کند، به عبارت دیگر، اروپای غربی و اروپای شرقی را تضعیف کند.

او با اشاره به درگیری‌های سنگین و تلفات جانی، کمبود مهمات و پرسنل نظامی در ارتش اوکراین به حملات پهپادی به زیرساخت‌های روسیه، کمک‌های مالی و نظامی آمریکا اشاره کرد و گفت: نداشتن پول به معنای از دست دادن فرصت برای تضعیف روسیه است. تخصیص ۶۰ میلیارد دلار از سوی ایالات متحده برای جنگ مهم‌ترین عامل تشدید درگیری در اوکراین است و این بسیار خطرناک است که موشک‌های دوربرد ارائه شده است.

رئیس‌جمهور بلاروس خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ارتش روسیه به سلاح های جدید مجهز شده و در هر تیپ دارای ذخایر زیادی است. ارتش روسیه در حال پیشرفت است، اگرچه این پیشرفت بسیار کند است.

او همچنین گفت: اتحادیه اروپا به یک چالش جدی برای ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. چین و روسیه تنها دشمنان آمریکایی‌ها نیستند. اروپا، اتحادیه اروپا، رقیب بسیار جدی برای آمریکاست. به همین دلیل است که ایالات متحده در پی آن است که اروپا را بیش از حد با یک درگیری نظامی درگیر کند.

تحرکات ناتو در اروپای شرقی

او افزود: ناتو در حال ایجاد پتانسیل تهاجمی خود در اطراف بلاروس است. ۱۸ کشور ناتو، از جمله لهستان و کشورهای بالتیک، قصد دارند حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال جاری صرف امور نظامی کنند. مجموع هزینه‌های دفاعی کشورهای ناتو در سال جاری برای اولین بار در تاریخ ناتو به حدود ۱.۲ تریلیون یورو خواهد رسید. بروکسل تصمیم گرفته است که تعداد نیروهای واکنش سریع را به ۳۰۰۰۰۰ نیرو (در حال حاضر ۸۰۰۰۰ نفر) افزایش دهد تا ماموریت پلیس هوایی ناتو در بالتیک را به یک عملیات نظامی تبدیل کند و همچنین گروه های رزمی مستقر در لهستان و بالتیک را سازماندهی مجدد کند.

لوکاشنکو تصریح کرد: واشنگتن در حال افزایش درجه خصومت ناتو در جهت بلاروس است. آمریکا موفق شده است مسکو و مینسک را به عنوان دشمن اهریمنی جلوه دهد. واشنگتن به طور پیوسته روایت‌های تهاجمی را علیه بلاروس و روسیه پیش می برد و درجه خصومت ناتو را در جهت ما افزایش می دهد.

وی افزود: نظامی‌کردن لهستان برای هر لهستانی، از جمله نوزادان، تا ۴۰۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. برنامه‌های نوسازی فنی ارتش لهستان تا سال ۲۰۳۵ ، ۱۳۳ میلیارد دلار تخمین زده می شود. آیا لهستانی‌ها می دانند که تا ۴۰۰۰ دلار از هر شهروند از جمله نوزادان کسر می شود؟ لهستان و کشورهای بالتیک به طور هدفمند به پل ارتباطی ناتو تبدیل می‌شوند. ما می‌بینیم که چگونه فرودگاه‌ها، پایگاه‌های دریایی، پایگاه‌های آموزشی در آن سوی مرز غربی ما به سرعت رشد می‌کنند. آن‌ها در حال ایجاد پایگاه های رو به جلو برای استقرار و ذخیره سازی تجهیزات، سلاح و مواد اولیه هستند. تا به امروز، پنج مورد فرودگاه‌ها، دو پایگاه دریایی و ۶ سایت آزمایشی بزرگ در لهستان و کشورهای حوزه بالتیک ارتقا یافته‌اند.

هدف غرب از تسلیح اوکراین

لوکاشنکو گفت: غرب اروپای شرقی را عرصه بالقوه خصومت می‌داند. سامانه های دفاع موشکی آمریکا در دسامبر ۲۰۲۳ در لهستان به بهره‌برداری رسید. ما امکان استفاده از موشک‌های کروز تاماهاوک را که در آنجا مستقر شده و می توانند اهدافی را تا عمق کامل خاک بلاروس و بخش اروپایی فدراسیون روسیه هدف قرار دهند، به عنوان یک تهدید واقعی می‌دانیم. ما حقایق تجسس مستمر هوایی و فضایی در جهت شرقی توسط کشورهای غربی را ثبت می کنیم. تقریباً کل زرادخانه موجود کشورهای ناتو - از هواپیماهای شناسایی استراتژیک گرفته تا هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین قابلیت‌های مربوطه کشورهای شریک - در حال استفاده است. اهداف فعالیت‌های جاری و ماهیت وظایفی که برای حفاری تا پایان ماه مه برنامه‌ریزی شده است، نشان می‌دهد که غرب منطقه اروپای شرقی را به‌عنوان عرصه بالقوه خصومت می‌داند. روسیه و بلاروس به عنوان دشمن شناخته شده‌اند.

رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد: هیچ تجاوزی از خاک بلاروس علیه لهستان صورت نخواهد گرفت. نیازی به این کار نداریم.

به گفته لوکاشنکو، ائتلاف کشورهای غربی به عمد جنگ اوکراین را طولانی می‌کند، آن‌ها «اوکراین را به یک معتاد به مواد مخدر تبدیل کرده‌اند که با وعده‌هایی مبنی بر دوز جدیدی از سلاح‌های اضافی و تزریق‌های مالی، افسارش را در دست داشته باشند». اوایل آوریل ۲۰۲۴ در نشست بروکسل وزرای امور خارجه کشورهای ناتو در بروکسل ایجاد یک ماموریت برای اوکراین با بودجه اختصاصی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار برای اوکراین پیشنهاد شد. قرار است کمک های مالی برای این پروژه به نسبت تولید ناخالص داخلی کشورهای ناتو تقسیم شود. 

وی تاکید کرد: دولت اوکراین جان اوکراینی‌ها را با سلاح معامله می‌کند. به عبارت دیگر، این پرداخت برای توانایی ادامه رویارویی با فدراسیون روسیه، برای خرابکاری فعال و فعالیت های تروریستی در مناطق روسیه که هم مرز با اوکراین و در اعماق خاک روسیه است، است.

لوکاشنکو همچنین گفت: واشنگتن کار برای بررسی آمادگی اجزای سه‌گانه هسته‌ای آمریکا را تشدید کرده است. تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی مستقر در خاک کشورهای عضو ناتو با سرعتی سریع در حال ارتقاء است. 

به گفته وی، بیش از ۲۰۰ موشک و بمب در پایگاه‌های هوایی اروپا مستقر شده است، از جمله پایگاه هوایی کلاین بروگل (بلژیک) - ۲۰ فروند، پایگاه هوایی بوشل (آلمان) - ۲۰، پایگاه هوایی آویانو (ایتالیا) - ۶۰، هوایی قدی. پایگاه (ایتالیا) - ۳۰، پایگاه هوایی اینجرلیک (ترکیه) - ۵۰، پایگاه هوایی وولکل (هلند).

دکترین نظامی روسیه و بلاروس

لوکاشنکو در گفت‌گو با خبرنگاران در حاشیه هفتمین نشست کنگره خلق بلاروس نیز با اشاره به استفاده از تسلیحات هسته‌ای گفت: روش استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در پیش‌نویس دکترین نظامی جدید تصریح نشده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا دکترین نظامی جدید روش استفاده از تسلیحات هسته‌ای را تصریح می‌کند یا خیر، پاسخ داد: مکانیسم استفاده از تسلیحات هسته‌ای مشخص نشده است. این به من و پوتین بستگی دارد. علاوه بر این، ما با یکدیگر در مورد چگونگی، زمان و مکان استفاده از سلاح‌های تاکتیکی [سلاح‌های هسته‌ای] بلکه از سلاح‌های متعارف نیز مشورت می‌کنیم. من فرمانی را صادر کرده‌ام که فرمول استفاده از موشک‌های تاکتیکی هسته‌ای و بمب‌هایی را که توسط هواپیماها حمل می‌شود، مشخص می‌کند. همه این‌ها تصریح شده است و قابل درک است که چگونه باید عمل کرد و چه باید کرد. اما اکنون کمتر در مورد آن صحبت می‌کنم، زیرا احتمالاً صحبت در مورد سلاح های هسته‌ای برای ما چیز خوبی نیست. این یک سلاح وحشتناک است. خدانکند اگر مجبور به استفاده از آن باشیم.

لوکاشنکو گفت که اگر روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در تلافی اقدامات غرب استفاده کند، ممکن است یک آخرالزمان رخ دهد.

رئیس‌جمهور بلاروس تاکید کرد: غرب خواهان پیروزی پوتین در رویارویی کنونی نیست. من به آن‌ها پیشنهاد می کنم پشت میز مذاکره بنشینند، یک معاهده صلح ببندند. اگر این کار را نکنند، پوتین قطعا پیروز خواهد شد. این همه ماجراست.

کمک آمریکا به اوکراین

لوکاشنکو افزود که با ولادیمیر پوتین همتای روس خود درباره تخصیص کمک نظامی آمریکا به اوکراین گفت‌وگو کرده است.

او گفت: هر ۲ رهبر می‌دانستیم که چنین تصمیمی اتخاذ خواهد شد اما این پول با توجه به هزینه‌های بالای مهمات چه چیزی را حل می‌کند؟ چیزی را حل نمی‌کند. من نمی‌دانم که اوکراین چه زمانی این بسته کمکی را دریافت می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معتادان متجاهر بهبودیافته پاکبان می‌شوند
  • معتادان متجاهر بهبود یافته پاکبان می‌شوند
  • جزییات ثبت نام معتادان بهبود یافته برای شغل پاکبانی
  • جمع آوری ۱۰۰ معتاد متجاهر در چناران
  • ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد جمع آوری شدند
  • جمع آوری ۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری۲۵۴ معتاد متجاهر در مشهد
  • جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد
  • تاج شهرستانی عضو شورای شهر رشت ۶ ماه تعلیق شد
  • لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند