Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هر وقت می‌خواست از ایشان صحبت کند با احترام خاصی می‌گفت: «بانو». آخرین‌بار فکر کنم همین چند روز پیش این عبارت را از زبانش شنیدم: «آقاجان! چند روز دیگر تولد بانو فاطمه‌معصومه (س) ست. نکند امسال که کرونا آمده و رفتن به زیارت سخت شده‌است روز تولد خانم را فراموش کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکند شب تولد تازه یادمان بیفتد که باید کاری کنیم و باز برویم سراغ همان کار‌های تکراری همیشه ... بانو گردن ما خیلی حق دارد ... خیلی ...»

دلم برای مشهد تنگ شده‌است
به حرم که می‌رسم بغض کار خودش را کرده‌است. بغضم بی‌محابا راهش را باز‌می‌کند و اشک خودش را به چشمم می‌رساند. نمی‌خواهم کسی حالم را ببیند. یک‌جور‌هایی خجالت می‌کشم. ایستاده‌ام توی صحن و همه حسرت عالم چهارزانو نشسته روی قالیچه قلبم. پرده‌های رواق کنار می‌رود و ضریح بانو پهن می‌شود توی چشمم. حس خواهرانه‌شان می‌نشیند توی جانم. انگار ایشان محرم اسرارند و می‌توانی حرف دلت را بزنی. اصلا دیگر حرفی‌هم نمی‌خواهم بزنم. انگار نگفته، بانو همه چیز را می‌داند. اما این اشک‌ها مگر دست‌بردارند... همین‌طور می‌غلتند و می‌آیند. انعکاس تصویر ضریح از پشت پنجره‌ها و چراغ‌های حرم و بلور‌های اشک کار دلم را می‌سازند. حرف دیگری نمی‌ماند. وقت خداحافظی یک بار دیگر از راه دور ضریح بانو را نگاه می‌کنم و زیر لب می‌گویم بانوجان! این روز‌ها دست‌مان که به ضریح‌تان نمی‌رسد بماند ... با دلتنگی‌هایمان برای مشهد چه کنیم ...؟

بیشتربخوانید

برکات حضور معنوی حضرت معصومه(س) در قم

در جوار بانو
حسودی‌ام می‌شود به این همه آدم‌های بزرگی که اینجا هستند. آدم‌هایی که تا قبل از مرگ‌شان کمتر کسی می‌شناخت‌شان، اما اینجا به برکت وجود بانو، زائران به آن‌ها هم سر می‌زنند. با خودم می‌گویم این هم توفیق می‌خواهد، نه! یعنی کجا از اینجا بهتر، کدام زمین به بهشت نزدیک‌تر که تو را در جوار ضریح بانو مهمان کند. دلم گرفته از این‌که مردن هم توفیق می‌خواهد که احتمالا من ندارم. از همان دور می‌گویم: «ما که لیاقت نداریم، حداقل شما سفارش ما را به بانو کنید. شما که عزیز بودید و در جوار بانو عزیزتر هم شدید. شما که بنده خوب خدا بودید، بی‌ادعا مثل همان جمله‌ای که روی مزارتان نوشته‌اند ... العبد‌محمدتقی بهجت ...»

ترک‌کردن گروه
تلفن همراهش را درآورد و تند و تند شروع می‌کند به پاک‌کردن عکس‌ها و فیلم‌هایی که توی گوشی دارد. بعدش می‌رود سراغ تلگرام و شروع می‌کند به خارج‌شدن از بعضی گروه‌های تلگرامی و کانال‌ها. می‌گویم: «داری چه‌کار می‌کنی؟» نگاهی به من می‌کند و می‌گوید: «هیچی!» می‌پرسم: «یعنی‌چی هیچی؟ نترس کسی توی گوشی‌ات را نگاه نمی‌کند.» می‌گوید: «خجالت می‌کشم. این همه عکس و فیلم و کانال‌های جورواجوری که توی گوشی من است بعد می‌خواهم بروم زیارت. احساس خوبی ندارم. احساس می‌کنم آنجا توی حرم یکی هست که همه‌چیز را می‌بیند. دلم را، قلبم را و حتی فیلم‌ها و عکس‌های تو گوشی‌ام را ....» پوزخندی می‌زنم و می‌گویم: «ای‌بابا تو دیگه چرا؟ تو که دانشجوی این مملکت هستی دیگه چرا از این حرف‌ها می‌زنی!» نگاهی به من می‌کند و می‌گوید: «برایم مهم نیست چه فکری درباره من می‌کنی. دلم می‌خواهد وقتی وارد حرم می‌شوم پاکِ پاکِ پاک باشد. فرقی نمی‌کند حافظه گوشی تلفن همراهم یا حافظه قلبم ... این را می‌گوید و گزینه Leave channel را می‌زند.

مثلث نجات
دست وپاشکسته فارسی صحبت می‌کند. نصف فارسی نصف عربی می‌گوید: «شما توی ایران یک مثلثی دارید که قدرش را نمی‌دانید.» فکر می‌کنم می‌خواهد یک عبارتی را بگوید، اما اشتباهی تلفظ می‌کند. می‌گویم: «مثلث؟» جواب می‌دهد: «بله. مثلث.» می‌گویم: «کدام مثلثی که خودمان خبر نداریم؟» می‌گوید: «ها! یک ضلع این مثلت حرم امام‌رضا (ع) است. یک ضلع دیگر همین‌جاست حرم خانم فاطمه‌معصومه (س)، یک ضلع دیگرش هم مسجد جمکران. هرکسی از شما خودش را در پناه این مثلث قرار داد دیگر خیالش باید راحت باشد. ما که مسافریم شما که اینجا هستید قدر این نعمت را بدانید. حواس‌تان باشد با این مثلث هم دنیا مال شماست هم آخرت ...».

دیدار
راوی نوشت: فاطمه‌معصومه سلام‌ا... علیها، علمش را از جدش علی علیه‌السلام به ارث برده‌بود، عصمت را از فاطمه‌زهرا سلام‌ا... علی‌ها و حمایت از برادر را از زینب کبری سلام‌ا... علی‌ها ...
السلام‌علیک یا بانو ...!
مرد دوزانو رو‌به‌روی حرم نشسته بود و زیر لب زمزمه می‌کرد:
در حضورت کریمه عالم‌
می‌زنم در جوارتان زانو
با دلی که شکسته می‌گویم
السلام‌علیک یا بانو ...!

باغ ارم

«ارم» را در فرهنگ عمید این طور معنی کرده‌اند: باغی است به منزله بهشت زمینی. اما مگر یک اسم چقدر می‌تواند روی خاصیت چیزی اثر بگذارد؟ نمی‌فهمم چرا وقتی توی این خیابان راه می‌روم رایحه‌ای شبیه قدم‌زدن در باغ ارم را حس می‌کنم. با این تفاوت که انگار این رایحه اصل است و آن رایحه گل و ریحان باغ ارم را از اینجا اسانس گرفته‌اند. ارم نام خیابانی است که سال‌هاست خودش را انداخته در پای حضرت معصومه (س) و پایین پای حرم فرش شده‌است. توی این خیابان که راه می‌روی رد یک رایحه از گل و ریحان و شکوفه و چند بوی ناشناخته دیگر مشامت را پر می‌کند و چشمانت را می‌بندد و دنبال خط خودش می‌کشد. اگر خط این رایحه را بگیری و بروی می‌کشاندت تا باغ فیروزه‌ای روی دیوار‌های حرم. گل‌ها و نقش‌های توی کاشی‌ها زنده‌اند. عطر دارند. لابد فتوسنتز هم می‌کنند؛ و گرنه چرا در هوای این حرم این قدر راحت نفس می‌کشیم؟

این رایحه دستت را می‌گیرد و می‌برد تا روز‌هایی در سال ۶۰۵ قمری که دست‌های محمدبن ابی طاهر کاشی قمی، کاشی‌های این حرم را طرح می‌زد. کاشی‌های بی جانی که از وقتی روی دیوار‌های این حرم کاشته شدند جان گرفتند و این طور این خیابان را ارم کردند.

کودکی ما لا‌به لای این باغ‌ها دویده و پا گرفته‌است. شخصیت ما میان خوف و رجای باغ خوش عطر کاشی‌ها و نفس شکنی آینه‌کاری‌ها شکل گرفته‌است. از کودکی در حرم امن این خواهر و برادر هر جا کم آورده‌ایم عطر گل‌های کاشی‌ها روح مان را سرپا کرده‌است و هر جا به خودمان غره شده‌ایم آینه کاری‌های حرم ما را به خودمان آورده‌اند که یک نفس شکستنی بیش نیستی! بعد که شکسته‌ایم، دستمان را گرفته و نشان داده‌اند که ببین چندجای این حرم تکثیر شده‌ای!

حالا که توی خیابان ارم راه می‌روم و این باغ را نفس می‌کشم فکر می‌کنم فقط حرم این خواهر و برادر برای ما یک مکتب خودسازی و خودشناسی است.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ولادت حضرت معصومه مناسبتهای مذهبی فاطمه معصومه کاشی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۵۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود

شهردار مشکین‌دشت از اجرای پروژه‌های عمرانی متعدد در سطح شهر با آغاز سال جدید خبر داد و گفت: سرای بانو مختص بانوان شهر مشکین‌دشت، سال جدید احداث خواهد شد.

علی سلگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در البرز با اشاره به اهمیت اثرگذاری رسانه، اظهار کرد: رسانه‌ها به مردم کمک می‌کنند که از حقوق خود مطلع شوند و در راستای احقاق حقوق شهروندان تلاش می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها با انتقادهای سازنده خود می‌توانند به اُمیدافزایی در جامعه کمک کنند، افزود: شهرداری مشکین‌دشت پذیرای انتقادات و پیشنهادات خبرنگاران است تا شاهد پویایی زندگی شهری و توسعه پایدار در شهرمان باشیم.

شهردار مشکین‌دشت با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر افزایش مشارکت مردمی در جامعه، خاطرنشان کرد: شهرداری در این راستا از طرح‌های شهروندان استقبال می‌کند.

سلگی با اشاره به اینکه شهرداری مشکین‌دشت احداث و توسعه جاده‌های سلامت را در دستور کار خود قرار داده است، اضافه کرد: احداث این پروژه حداقل کاری است که می‌توان برای ارتقای سطح سلامت شهروندان انجام داد.

وی با اشاره به احداث پروژه‌های مختلف عمرانی، تصریح کرد: احداث بوستانی در حاشیه ابراهیم‌آباد به مساحت ۵ هکتار در سال جاری کلید می‌خورد و عملیات احداث کتابخانه بعثت نیز با اعتبار سه میلیارد تومان آغاز می‌شود.

شهردار مشکین‌دشت با اشاره به اینکه افزایش نشاط اجتماعی یکی از اهداف مدیریت شهری مشکین دشت است، گفت: در این راستا پروژه‌های مختلفی برای تمام سنین در نظر گرفته شده و سرای بانو یکی از این پروژه‌ها است که مختص بانوان خواهد بود.

سلگی با اشاره به بافت فرسوده موجود در شهر مشکین‌دشت، عنوان کرد: ممنوعیت صدور پروانه برای املاک قولنامه ای موضوعی بود که بر افزایش بافت فرسوده تأثیر گذاشت، در این راستا با راه‌اندازی طرح بازآفرینی شهری تلاش کرده‌ایم به املاک قولنامه‌ای نیز خدمات ارائه دهیم.

وی بودجه سال جاری این شهرداری را ۴۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تلاش داریم با افزایش درآمدهای پایدار شهری بودجه را نیز افزایش دهیم.

کد خبر 748213

دیگر خبرها

  • شعار دهه کرامت امسال اعلام شد
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • جشن‌های دهه کرامت در همه مساجد و محله‌های لرستان برگزار می‌شود
  • زن و خانواده مرز مواجهه جمهوری اسلامی با غرب است
  • دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
  • چهره‌هایی که در مراسم تشییع عروس امام خمینی(ره) در قم حضور داشتند | عکس
  • ‌همسر شهید ‌مصطفی خمینی در قم تشییع شد
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود
  • حضور وزیر ورزش و جوانان در مراسم نخستین سالگرد درگذشت صفارزاده
  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟