Web Analytics Made Easy - Statcounter

تازه‌ترین اثر مجید کافی، عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده علوم اجتماعی در آستانه انتشار قرار دارد.

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: اثر پژوهشی «فلسفه تحلیلی تاریخ (تحلیل فلسفی معرفت های تاریخی)» اثر مجید کافی، عضو هیأت علمی گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده علوم اجتماعی در آستانه انتشار قرار دارد.

 

چکیده این اثر تحلیلی که توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در دست انتشار قرار دارد به شرح زیر است:

 

فلسفه تحلیلی یا نقدی تاریخ شاخه‌ای از فلسفه علم است که از مبانی، مفاهیم بنیادی و گزاره‌های موجود در علم تاریخ، ذیل عنوان‌های معرفت‌شناسی، روش‌شناسی، ارزش‌شناسی «علم تاریخ» بحث می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فلسفه تحلیلی  یا نقدی تاریخ در واقع تحلیل فلسفی معرفت‌های  تاریخی است که  به توصیف، تبیین  و بیان سازوکار منطقی وعقلانی آنچه مورخان انجام داده‌اند، می‌پردازد.

منظور از فلسفه تحلیلی یا نقدی تاریخ در این کتاب عبارت است از: 1. بررسی صورت‌بندی‌ها و پارادایم‌های حاکم بر معرفت‌ها و مطالعات تاریخی گذشته و معاصر؛ 2. تأثیر پیش‌فرض‌ها و مفروضات مورخان بر معرفت تاریخی؛ 3. معرفت‌شناسی و روش‌شناسی علم تاریخ؛ 4. فهم و بیان همگرایی‌ها و واگرایی‌های علم تاریخ و سایر علوم هم‌مرز و نزدیک که ناشی از همگرایی‌ها و واگرایی‌ها در مبانی فلسفی آنها است؛ البته معنای پنجمی نیز فلسفه علم دارد، یعنی تحلیل و تشریح مفاهیم مورد استفاده در نظریه‌های علمی که چون علم تاریخ فاقد نظریه است، در این اثر نمی‌تواند مورد نظر قرار گیرد.

 

پایان پیام/9

منبع: شبستان

کلیدواژه: علوم انسانی اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه کتاب فلسفه تحلیلی علم تاریخ معرفت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۵۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در هجده گفتگو به انتقال فرهنگ دفاع مقدس و ارائه آموزش‌های تخصصی مخابرات در جنگ می‌پردازد.
این کتاب براساس سیر زمانی وقایع تنظیم شده و گفت و گوی هجدهم آن به خاطرات سردار باقری با شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس اختصاص دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جغرافیای اصفهان از منظر علم فلسفه جایگاه بی‌نظیری دارد
  • آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز می‌رسند؟
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • زندگی سخت است آیا فلسفه می‌تواند کمک کند؟
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد
  • نشستی دربارۀ ابن‌سینا و مکتب فلسفی اصفهان
  • ما از تحقیقات غرب در حوزه فلسفه اسلامی بی‌اطلاع هستیم
  • ضرورت جریان شناسی تحریف تاریخ ایران
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن تاریخی به مناسبت روز سنندج
  • فلسفه چینی: سفری به ژرفای اندیشه شرقی