Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مرکز آمار ایران، طرح آمارگیری هزینه و درامد خانوار با قدمتی ۵۰ ساله از مهم‌ترین طرح‌های آماری مرکز آمار ایران است. هدف کلی این طرح، برآورد متوسط هزینه‌ها و درامد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان‌هاست؛ بر این اساس مرکز آمار در سال ١٣٩٨ حدود ۱۹ هزار و ۸۹۸ خانوار نمونه در نقاط شهری و ۱۸ هزار و ۴۳۰ خانوار نمونه در نقاط روستایی کشور را مورد بررسی قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۴۷ میلیون و ۴۳۷ هزارتومان بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل(۱۳۹۷) ٢٠.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار شهری۱۱ میلیون  و ۷۵۲ هزار تومان با سهم ٢٤.٨ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۳۵ میلیون و ۶۸۵ هزار تومان با سهم ٧٥.٢ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با ٢٢.٠ درصد به هزینه‌ گوشت و در بین هزینه‌های غیرخوراکی بیشترین سهم با ۴۸ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی اختصاص دارد.

درآمد خانور شهری نسبت به هزینه ها چطور است؟

اما متوسط درآمد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری ۵۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به سال قبل، ٢٤.٤ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ١٣٩٨ رشد متوسط درآمد سالانه خانوارهای شهری بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه بوده است.

وضعیت منابع درآمد خانوارهای شهری نشان می ­دهد که ٣٢.٥ درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١٦.١ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٥١.٤ درصد از محل درامدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

دخل و خرج خانوار روستایی چگونه بود؟

بررسی وضعیت هزینه و درآمد خانوارهای روستایی در سال ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ۲۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است که  نسبت به سال قبل ٢١.٧ درصد افزایش دارد. از هزینه‌ کل سالانه‌ خانوار روستایی ۱۰ میلیون و ۲۶۶ هزار تومان با سهم ٣٩.٣ درصد مربوط به هزینه‌های خوراکی و دخانی و ۱۵ میلیون و ۸۳۴ هزار تومان با سهم ٦٠.٧ درصد مربوط به هزینه‌های غیرخوراکی بوده است.

این در حالی است که در بین هزینه‌های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم مربوط به هزینه‌ آرد، رشته، غلات، نان و فرآوردهای آن و گوشت هر کدام ۲۲ درصد و در بین هزینه‌های غیرخوراکی، بیشترین سهم با ۳۰ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

 از سوی دیگر  متوسط درآمد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ۲۹ میلیون و ۷۰۲ هزار تومان بوده است که نسبت به سال قبل ٢٧.٤ درصد افزایش داشته است.

درآمد خانوارهای روستایی  ٣٠.٧ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ٣٣.٥ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٣٥.٨ درصد از محل درآمدهای متفرقه خانوار تامین شده است.

در استان‌ها چه می‌گذرد؟

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۷۲۷،۱۷۵ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۲۶۳،۲۰۷ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ۱۳۹۸ داشته‌اند.

همچنین استان تهران با ۸۱۳،۱۷۰ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۳۴۰،۸۸۸ هزار ریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار شهری را در سال ۱۳۹۸ به خود اختصاص داده است.

بررسی متوسط هزینه کل سالانه یک خانوار روستایی نشان می‌دهد که استان البرز با ۴۱۷،۷۱۴ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۴۶،۴۳۰ هزار ریال کمترین هزینه را در سال ۱۳۹۸ داشته‌اند.

همچنین استان البرز با ۴۶۱،۴۸۸ هزار ریال بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ۱۲۸،۱۰۴ هزارریال، کمترین متوسط درامد سالانه یک خانوار روستایی را در سال ۱۳۹۸ به خود اختصاص داده است.  

منبع: پارسینه

کلیدواژه: مرکز آمار ایران خانوار شهری خانوار روستایی درآمد خانوار درآمد سالانه سوخت مصرفی پارسی خبر هزار ریال بیشترین و استان هزینه های خوراکی و دخانی درصد مربوط به هزینه هزینه های غیرخوراکی یک خانوار روستایی هزار تومان با سهم سالانه یک خانوار بین هزینه یک خانوار شهری سال ۱۳۹۸ نشان می دهد بیشترین سهم متوسط هزینه درصد افزایش تومان بوده کل سالانه سال قبل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۶۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ مرکز آمار در گزارشی اطلاع داد: در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­‌های صنعتی کشور نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) به منفی ۴.۱ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (منفی ۲.۰ درصد)، ۲.۱ واحد درصد کاهش یافته‌است. در میان قلم­‌های مرغداری­‌های صنعتی، بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به قلم" مرغ حذفی " (۱.۶ درصد) و بیشترین میزان کاهش قیمت مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۱.۱- درصد) می‌باشد.

کاهش تورم نقطه به نقطه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش مرغداری­های صنعتی کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۱.۸ درصد بوده‌است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۵۸.۴ درصد) ۶.۶ واحد درصد کاهش داشته‌است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات مرغداری­های صنعتی به ازای تولید قلم­های خود در داخل کشور، در اسفند ماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۵۱.۸ درصد افزایش دارد. در بین قلم­های مرغداری­‌های صنعتی، کمترین تورم نقطه به نقطه مربوط به قلم " کود" (۲۴.۵ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۲۹.۲ درصد) می­‌باشد.

کاهش تورم سالانه

در اسفند ماه ۱۴۰۲ تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات مرغداری­های صنعتی در داخل کشور در دوازده ماه منتهی به این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۵۷.۸ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (۵۹.۵ درصد)، ۱.۷ واحد درصد کاهش نشان می­دهد. در ماه مورد بررسی، در میان قلم­های مرغداری­های صنعتی کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به قلم " تخم مرغ خوراکی" (۲۵.۴ درصد) و بیشترین آن مربوط به قلم " جوجه‌ی یک روزه " (۱۰۰.۷ درصد) می­‌باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزیر آفریقای مرکزی: ما به دنبال دانش ایرانی در حوزه معدن هستیم
  • کابینه نتانیاهو هزینه زیادی را به ما تحمیل کرد/ طبقه متوسط در حال نابودی
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد
  • اکتشافات جهانی نفت و گاز سقوط کرد
  • سفر از سبد خانوارهای ایرانی حذف شده است؟ | توضیح مرکز پژوهش‌ها درباره یک ادعا
  • برخورداری بیش از ۵ هزار خانوار روستایی با اتمام طرح آبرسانی به مجتمع ۱۰۶ روستایی زون چایپاره
  • ضرورت کاهش سرعت متوسط سالانه خودروها/ مقوله آموزرش در رسانه‌ها پررنگ‌تر شود
  • نرخ تورم سالانه در مرغداری‌های صنعتی به ۵۷.۸ رسید
  • طرح‌های توانمندسازی زنان سرپرست خانوار
  • متوسط طول عمر پستانداران چقدر است؟ (+ اینفوگرافی)