Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-01@12:26:38 GMT

بازارها را چطور پیش‌بینی کنیم؟

تاریخ انتشار: ۳ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۸۶۳۴۴

بازارها را چطور پیش‌بینی کنیم؟

خوب این‌که چه اتفاقاتی را برای اقتصادمان مفید می‌بینیم، یک بحث است و چه اتفاقاتی را پیش‌بینی می‌کنیم، بحث دیگری است.

پیش‌بینی، احتیاج به اطلاعاتی دارد که در اختیار آدم‌های عادی نیست. افراد خاصی هستند که از این موهبت برخوردارند، و برخی از آنها هم از آن برای تحصیل سود استفاده می‌کنند، و به همین خاطر به آن رانت اطلاع هم می‌گویند، ولی از پیش‌بینی که بگذاریم، به امید و آرزو می‌رسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امید به چه داریم، یا آرزوی چه را داریم، هر یک مبحث جداگانه‌ای است، ولی چیزی که همیشه تاکید کرده‌ام و برای هر اقتصادی لازم و حتی واجب است داشتن علامت‌های صحیح است. اگر در یک اقتصاد علامت‌ها صحیح باشد، آینده‌ای روشن در انتظارمان خواهد بود.

ببینید، اگر فرض کنیم در کشور یک کارخانه تولید دوچرخه داشته باشیم و فرض کنیم هر دوچرخه برای تولیدکننده مثلا یک صد هزار تومان تمام شود، اگر ما اجازه دهیم که تولیدکننده مطابق اصل عرضه و تقاضا دوچرخه‌های تولیدی خود را به بالاترین قیمت (مثلا یک میلیون تومان) بفروشد. این یعنی علامت واقعی ولی اگر به بهانه‌های مختلف حتی خیرخواهانه و مثلا برای گسترش ورزش و رفاه طبقه فرودست کارخانه سازنده دوچرخه را مجبور کنیم که دوچرخه‌هایش را به قیمت خاصی (مثلا ۱۲۰ هزار تومان) بفروشد. این یعنی علامت اشتباه.

در علامت واقعی ممکن است دوچرخه‌ها در وهله اول قیمت خیلی بالایی بگیرند، ولی چون سایر سرمایه‌داران می‌بینند که این کار سود زیادی حاصل می‌کند، آنها هم به احداث کارخانه دوچرخه‌سازی راغب می‌شوند و این باعث گسترش صنعت و تولید فزاینده، ایجاد رقابت و طبعا کاهش قیمت دوچرخه در درازمدت می‌شود، ولی اگر علامت اشتباه بدهیم، درست است که در وهله اول دوچرخه‌ها ارزان‌تر فروخته می‌شود.

ولی همین ارزانی باعث می‌شود که خریداران بیشتر از مقدار تولید باشند و این‌جاست که دلالان و بنکداران وارد بازار شده، و شروع به خریداری و احتکار دوچرخه‌ها کرده و در بازار سیاه به قیمت بالا بفروشند و در این‌جا سود اصلی به جای این که نصیب تولیدکننده شود و باعث اقبال سرمایه‌داران به تولید شود، نصیب دلالان می‌شود و سرمایه‌داران علاقمند می‌شوند که سرمایه خود را در راه دلالی به کار اندازند.

 علامت صحیح در همه جا، روشنگر و موجب فلاح و صلاح خواهد بود. مثلا در زمان‌هایی قیمت ارز که باید تابع نرخ تورم و بهره باشد، به ضرب تزریق بیش از تقاضا به طور مصنوعی پایین نگه داشته شده. این یعنی علامت غلط و این باعث اخلال در اقتصاد و ایجاد رانت و توقف تولید و واردات بی‌رویه محصولات بی‌فایده یا کم فایده و از بین رفتن اشتغال و گسترش بیکاری و... می‌شده یا وقتی به طور غیرواقعی نرخ بهره بالا و پایین می‌رود یا هر اتفاق غیرواقعی و مصنوعی که در اقتصاد بیفتد، همه این‌ها علامت‌های غلط است و بنابراین اگر بخواهیم بگوییم «باید» یا بگوییم «آرزو» یا بگوییم «امید» یا هر جمله دیگر، فقط «واقعی شدن علامت‌ها» بهترین جایزه یا هدیه‌ای است که می‌شود به اقتصاد کشور داد.

۲۲۳۲۲۵

کد خبر 1401689

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ارز بازار طلا و ارز سکه و طلا دوچرخه ها علامت ها پیش بینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۸۶۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد

به گزارش خبرآنلاین، علائم بالقوه زیادی برای تومورهای مغزی وجود دارد، اما فردی که تومور مغزی دارد بعید است که همه این علائم را داشته باشد. همچنین، بسته به محل رشد تومور در مغز و بزرگی آن، علائم متفاوت است.

علائم تومور مغزی چیست؟

علائم تومورهای مغزی بسته به نوع، اندازه و محل دقیق مغز متفاوت است. برخی از علائم هشدار دهنده تومور مغزی شامل موارد زیر است:

۱)تشنج

تومورهای مغزی می‌توانند بر ساختارهای مغز فشار وارد کنند. این اتفاق می‌تواند با سیگنال‌های الکتریکی بین سلول‌های عصبی تداخل کند و منجر به تشنج شود.

تشنج گاهی اوقات اولین علامت تومور مغزی است، اما ممکن است در هر مرحله‌ای رخ دهد. حدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به تومور مغزی حداقل یک تشنج را تجربه می‌کنند.

۲)تغییرات شخصیتی یا تغییرات خلقی

تومورها می‌توانند عملکرد مغز را مختل کنند و بر شخصیت و رفتار شما تأثیر بگذارند. آنها همچنین می‌توانند باعث تغییرات خلقی در شما شوند. مثلاً اینکه شما یک دقیقه آرام و خوشحال هستید و لحظاتی بعد، بدون هیچ دلیلی شروع به بحث و مشاجره می‌کنید.

این دسته از علائم تومور مغزی می‌توانند زود هنگام بروز پیدا کنند، اما ممکن است در اثر شیمی‌درمانی یا سایر درمان‌های سرطانی نیز ظاهر شوند.

تغییرات شخصیتی یا نوسانات خلقی می‌توانند ناشی از اختلالات روانی یا سایر اختلالاتی که مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهند نیز باشند.

۳)اختلالات حافظه

مشکلات حافظه می‌تواند به دلیل وجود تومور در هر نقطه از مغز باشد، به خصوص اگر لوب پیشانی یا تمپورال را تحت تاثیر قرار دهد. توموری که بر لوب فرونتال یا جداری تأثیر می‌گذارد نیز می‌تواند عملکرد استدلال و تصمیم‌گیری را مختل کند. برای مثال، ممکن است: تمرکز کردن برایتان سخت باشد و به راحتی حواستان پرت شود، اغلب در مورد مسائل ساده گیج شوید یا نتوانید چند کار را انجام دهید و در برنامه‌ریزی مشکل داشته باشید. گاهی نیز ممکن است حافظه کوتاه‌مدت شما با مشکل مواجه شود و به درستی کار نکند.

این علائم می‌تواند همزمان با بروز تومور مغزی در هر مرحله اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است یک عارضه جانبی ناشی از شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

مشکلات شناختی خفیف می‌تواند به دلایل مختلفی به جز تومور مغزی رخ دهد؛ از جمله کمبود ویتامین، مصرف داروها یا سایر شرایط سلامت روان.

۴)خستگی مفرط

خستگی مفرط با خستگی معمولی متفاوت است. نشانه‌های خستگی مفرط در ادامه ذکر شده است:

شما در اکثر مواقع یا تمام اوقات کاملاً خسته هستید.

به طور کلی احساس ضعف می‌کنید و اندام شما حس سنگینی دارد.

اغلب در وسط روز، خواب به سراغتان می‌آید.

توانایی تمرکز خود را از دست می‌دهید.

تحریک‌پذیر و بی نظم می‌شوید.

خستگی می‌تواند ناشی از وجود یک تومور مغزی سرطانی باشد، اما اولین علامت نیست.

۵)تهوع و استفراغ

ممکن است در مراحل اولیه تومور، حالت تهوع و استفراغ داشته باشید زیرا تومور باعث عدم تعادل هورمونی یا افزایش فشار در مغز می‌شود. در طول درمان تومور سرطانی، حالت تهوع و استفراغ می‌تواند از عوارض جانبی شیمی درمانی یا سایر درمان‌ها باشد.

*البته ممکن است به دلایل مختلف دیگری از جمله مسمومیت غذایی، آنفولانزا یا بارداری نیز دچار حالت تهوع و استفراغ شوید.

استفراغ ناشی از تومور مغزی معمولاً شدید است و با استفراغ دوران بارداری، مسمومیت غذایی یا آنفولانزا بسیار متفاوت است.

۶)ضعف و بی‌حالی

احساس ضعف عمومی می‌تواند فقط به این دلیل باشد که بدن شما در حال مبارزه با تومور است. برخی از تومورهای مغزی باعث بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن دست‌ها و پاها می‌شوند.

ضعف یا بی‌حسی عضلانی فقط در یک طرف بدن اتفاق می‌افتد و می‌تواند نشان‌دهنده وجود تومور در قسمت‌های خاصی از مغز باشد.

منبع: healthline

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901046

دیگر خبرها

  • مو، روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • افزایش پیش‌بینی قیمت نفت به دنبال احتمال کاهش عرضه
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار تا پایان سال
  • پیش بینی قیمت الکترود در سال ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی جدید درباره قیمت دلار / خریداران ارز بخوانند
  • راه‌های تشخیص کالای تقلبی از اصلی در بازار لوازم یدکی خودرو | علامت استاندارد تقلبی یا اصل؟
  • مو روی لاله گوش نشانه چیست؟
  • کف قیمت دلار کجاست؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه 11 اردیبهشت 1403 / سکه امامی میلیونی رشد کرد
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد